سه شنبه , 29 اسفند 1402
تجهیزات استریم

استریم چیست؟ – راهنمای جامع خرید ابزار لازم برای استریم

استریمری یا استریم کردن یکی از شغل های جذاب و پرطرفدار در بین نوجوانان و جوانان است و به احتمال زیاد هر کدامشان درباره اینکه روزی یک استریمر بزرگ شوند رویا پردازی می کنند. یک استریمر خوب از گجت ها و ابزار حرفه ای مختلفی برای استریم خود استفاده می کند و دارای دیزاین شخصی و مخصوص به خود است. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، حتما سوالتان این است که برای شروع حرفه استریم به چه لوازم و تجهیزاتی نیاز دارید؟ برای آشنایی با ابزار لازم برای استریم، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.


فهرست مطالب


استریم چیست؟

منظور از استریم یا استریم کردن، تولید محتوای ویدئویی به صورت زنده است و به شخصی که این کار را انجام می دهد استریمر گفته می شود. این حرفه از نظر نوع محتوا هیچ محدودیت خاصی ندارد و می توانید یک بازی، فیلم، موسیقی یا حتی پیاده روی و اسب سواری خود را استریم کنید و آن را از طریق پلتفرم های استریم مانند توییچ (Twitch) و یوتیوب به صورت زنده با سایر کاربران در سطح جهان اشتراک گذاری کنید.

استریم چیست

معمولا استریمرها برای جذابیت کارشان یک اتاق یا یک دفتر را برای این کار دیزاین می کنند و طراحی خاصی را با توجه به نوع استریم خود انتخاب می کنند. مثلا بیشتر کسانی که بازی استریم می کنند از تجهیزات گیمینگ گران قیمت استفاده می کنند و اتاق خود را با المان های گیم و انواع اکشن فیگورهای مختلف تزیین می کنند تا کاربر پسند تر باشد.

کامپیوتر شخصی (PC)، کنسول یا موبایل؟ شما کدام را انتخاب می کنید؟

به طور کلی از سه پلتفرم کامپیوتر، کنسول و موبایل می توان استریم را انجام داد و هر کدام ابزار متفاوتی را برای استریم کردن نیاز دارند. در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک از آنها ارائه می کنیم.

استریم با کامپیوتر (PC)

پلتفرم کامپیوتر خانگی و لپ تاپ حرفه ای ترین و محبوب ترین پلتفرم برای استریم است و اکثر استریمرهای حرفه ای بازی های ویدئویی و سایر حوزه ها از یک سیستم کامپیوتری قوی و حرفه ای برای استریم های خود استفاده می کنند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مدل های اپل واچ را بخوانید.

استریم با کامپیوتر (PC)

کامپیوترهای خانگی امکانات زیادی برای کنترل و مدیریت استریم دارند و به نوعی اصلی ترین و حرفه ای ترین روش استریم کردن استفاده از یک کامپیوتر خانگی قوی است.

مطالعه بیشتر
فن خنک کننده گوشی موبایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + بررسی خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB

استریم با کنسول بازی

پلتفرم کنسول نیز محبوبیت زیادی بین استریمرها دارد و برخی از افرادی که بازی استریم می کنند ترجیح می دهند که بازی را از روی کنسول اجرا و استریم کنند. برای استریم روی کنسول دو راه وجود دارد:

  • به صورت مستقیم از روی کنسول با نصب نرم افزار استریم مثل توییچ، گیم پلی خود را استریم کنید. این روش بسیار ساده به نظر می آید اما اشکالی که دارد این است که به عنوان مثال برای استریم با کنسول پلی استیشن 4 باید برای نمایش تصویر خود به صورت جداگانه دوربین کنسول پلی استیشن را تهیه کنید که این خود یک هزینه اضافی است.
  • یک کارت کپچر (وسیله ای سخت افزاری که صدا و تصویر را با کیفیت بالا به کامپیوتر و لپ تاپ انتقال می دهد) تهیه کنید و تصویر روی نمایشگر را به کامپیوتر یا لپ تاپ انتقال دهید. این روش شبیه استریم با کامپیوتر است با این تفاوت که بازی در حال اجرا شدن روی کنسول است.

استریم با موبایل

سومین روش استریم هم استریم موبایلی است و مناسب پخش زنده محتوای آموزشی، انواع سمینار، کنفرانس، آموزش آرایشگری و اجرای بازی های موبایلی محبوب مانند پابجی موبایل و Free Fire است. برای استریم از روی موبایل به لوازم خاصی نیاز ندارید و با نصب برنامه های پخش زنده می توانید شروع به استریم کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گجت های مخصوص دانشجویان را بخوانید.

استریم با موبایل

البته اگر می خواهید استریم روی موبایل را حرفه ای دنبال کنید، به یک سری ابزار تولید محتوای حرفه ای مانند رینگ لایت و میکروفون نیاز خواهید داشت.

برای شروع استریم به چه ابزاری احتیاج داریم؟

پس از اینکه تصمیم به آغاز حرفه استریم گرفتید، اکنون باید ابزار لازم برای را فراهم کنید. قبل از معرفی هرگونه ابزاری لطفا به این نکته توجه کنید که برای شروع استریم و ورود به این حرفه نیاز به کامپیوتر یا ابزار قدرتمند و حرفه ای ندارید و می توانید با حداقل امکانات در دسترس تان کار خود را آغاز کنید. در ادامه کار می توانید با کسب تجربه و درآمدزایی از طریق استریم اقدام به خرید ابزار حرفه ای کنید تا کیفیت کار خود را افزایش دهید.

مطالعه بیشتر
مهم‌ترین امکانات جدید اپل واچ 3؛ آیا گجت پوشیدنی جدید اپل ارزش قیمت آن را دارد؟

این موضوع را مد نظر قرار دهید که اکثر استریمرهای موفق نیز کار خود را با امکانات کم شروع کردند و با کسب تجربه و درآمد از این راه توانستند سطح امکانات خود را ارتقا دهند. بنابراین ما هم در این مطلب سعی می کنیم تمام ابزار لازم برای استریم را به همراه معرفی مدل هایی با قیمتی معقولانه برای شروع کار به شما معرفی کنیم.

اینترنت خوب

همانطور که می دانید استریم ویدئویی به صورت پخش زنده است و به وسیله آپلود زنده تصاویر روی پلتفرم های پخش زنده مانند توییچ (Twitch) و یوتیوب انجام می شود. اینترنت مورد نیاز یک سری تفاوت با اینترنت مورد نیاز برای کارهای روزانه دارد و برای استریم سرعت آپلود و به خصوص بیت ریت مولفه های مهم تری هستند. منظور از بیت ریت تعداد داده هایی است که کامپیوتر شما می تواند در پلتفرمی مثل توییچ بارگذاری کند و هرچه این عدد بالاتر باشد، می توان استریم را با رزولوشن بالاتری انجام داد و همچنین جزییات بازی نیز واضح تر و بهتر دیده خواهد شد.

حداقل بیت ریت برای استریم کردن در پلتفرمی مثل توییچ 3000 تا 6000 کیلوبیت بر ثانیه است (هر 1000 کیلوبیت معادل 1 مگابیت است) و به عنوان مثال در کیفیتی مثل 720P با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیاز به اینترنتی با بیت ریت 4500 کیلوبیت بر ثانیه یا 4.5 مگابیت بر ثانیه خواهید داشت.

اینترنت خوب برای استریم

اینترنت پایدار و بدون قطعی اولین و مهم ترین نیاز یک استریمر در داخل ایران است و متاسفانه مشکلات فراوانی در شبکه اینترنت خانگی ADSL وجود دارد که استریم کردن با اینترنت ADSL را تقریبا غیر ممکن می سازد. زیرا سرعت پایین و ناپایداری شبکه ADSL باعث قطع شدن تصویر در حین استریم و کاهش کیفیت استریم می شود و بعد از چند بار اتفاق افتادن در یک برنامه، مخاطب استریم را ترک خواهد کرد. بنابراین به دنبال یک اینترنت پر سرعت و بدون قطعی برای استریم کردن باشید.

وب کم

وبکم به عنوان مهم ترین و اصلی ترین دریچه ارتباطی مخاطب با شما است و تصویر شما را به مخاطب نشان می دهد، به همین دلیل جایگاه وب کم در کارخیلی حیاتی و مهم است. یک وب کم خوب باید رزولوشن تصویر حداقل فول اچ دی با زاویه دید گسترده داشته باشد تا جزییات تصویر را به خوبی ضبط کند و نیز بتواند دیزاین اتاق استریم شما را در تصویر نشان دهد. برای انتخاب و خرید وبکم سه حالت را در نظر میگیریم؛ خرید یک وب کم ارزان برای شروع کار . برای این منظور می توانید سراغ مدل های زیر 500 هزار تومان بازار بروید، البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که حداقل کیفیت ضبط وبکم باید 720P باشد تا تصویر خوبی از شما در استریم نمایش داده شود.

وب کم

در حالت دوم شما می خواهید کارتان را با یک وبکم خوب شروع کنید که قابلیت های تصویربرداری متنوعی داشته باشد اما خیلی هم گران نباشد. پیشنهاد ما برای شما وبکم Redragon Hitman GW800 است که کیفیت تصویربرداری 1080P دارد و امکاناتی نظیر تصحیح نور خودکار، فوکوس ثابت روی سوژه و چرخش 360 درجه دارد و سرعت تصویر برداری آن نیز 30 فریم بر ثانیه است. در این حالت راه دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از یک دوربین برای ضبط تصویر است. البته با توجه به اینکه دوربین و تجهیزات آن قیمت بالایی دارند، در ابتدای کار صرف هزینه بیشتر توصیه نمی شود.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra - با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

حالت سوم وب کم در استریم

اما حالت سوم زمانی است که شما نمی خواهید برای وبکم هیچ هزینه ای کنید و تصویر در ابتدای کار برایتان اهمیت چندانی ندارد. در این موقعیت می توانید از دوربین موبایل خودتان به عنوان یک وبکم استفاده کنید و نیازی به خرید تجهیزات اضافی نخواهید داشت. اگر نمی دانید چگونه از گوشی خود به عنوان یک وبکم استفاده کنید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  بهترین دسته بازی موبایل  را بخوانید.

دوربین

اگر کیفیت وبکم برای تان راضی کننده نیست و امکاناتی که می خواهید را در اختیارتان نمی گذارد، بهترین گزینه انتخاب یک دوربین است. اکثر استریمرهای حرفه ای از دوربین های تصویربرداری حرفه ای استفاده می کنند که می توانند تمام جزئیات تصویر را به نمایش درآورد و به استریمرها اجازه می دهند با بالاترین کیفیت محتوای خود را برای ویدئوهای یوتیوب ضبط کنند یا اینکه در پخش زنده توییچ استریم خود را با بالاترین کیفیت پخش کنند.

برای انتخاب انواع دوربین برای استریم گزینه های مختلفی پیش روی شما است که می توانید با توجه به بودجه خودتان اقدام به خرید یکی از انواع آن کنید. برای استریم می توان از انواع دوربین کامپکت، دوربین های بدون آینه، دوربین های DSLR، دوربین های ضبط حرفه ای Camcorder و حتی دوربین های ورزشی (اکشن کمرا) نیز استفاده کنید. از لحاظ قیمتی دوربین های تصویربرداری معمولی از برندهای Sony، Canon، Nikon و … در دسترس هستند که می توانند کیفیتی تا حداکثر 4K را ضبط کنند. دوربین های ورزشی نیز مدل های نسبتا ارزان قیمت تری هستند که برای استریم های بیرون از خانه و در طبیعت بیشتر کاربرد دارند و احتمالا برای محتوای گیم و محتواهای عادی از لحاظ میزان جزییات قابل ارائه و نیز شرایط نوری راضی کننده نخواهند بود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید قلم نوری و معرفی بهترین قلم های نوری 2023

تجهیزات استریم

در نهایت نیز دوربین های فیلمبرداری یا Camcorder ها هستند که به صورت حرفه ای برای ضبط فیلم و فیلمبرداری حرفه ای به کار می روند اما هزینه بسیار بالایی دارند که در ابتدای حرفه استریم اصلا صرف چنین هزینه ای منطقی نخواهد بود. البته این نکته را باید ذکر کنیم که خرید دوربین دیجیتال یا فیلمبرداری برای استریم یک سری هزینه های جانبی نیز دارد و برای انتقال تصویر و ویدئو به کامپیوتر باید وسایلی مانند یک کپچر کارت نیز تهیه کنید. همچنین قطعا برای ثابت نگه داشتن و تنظیم دوربین به یک سه پایه دوربین نیز احتیاج خواهید داشت که این مورد هم باید به هزینه نهایی برای خرید یک دوربین اضافه کنید.

دوربین برای استریم

اگر قصد خرید دوربین را دارید دوربین Canon EOS 250D احتمالا می تواند گزینه خوبی برای شروع حرفه استریمری باشد. این دوربین دیجیتال ساخته شرکت کانون از یک حسگر 24 مگاپیکسلی بهره می برد و در زمینه ضبط ویدئو می تواند ویدئو را با کیفیت عالی 4K نیز ضبط کند که قطعا این میزان کیفیت برای استریم عالی خواهد بود.

البته اگر دوست دارید یک اکشن کمرا یا دوربین ورزشی داشته باشید، بهترین گزینه ها در بین مدل های مختلف، دوربین GoPro Hero9 Black یا GoPro Hero10 Black خواهند بود که از لحاظ عملکردی در نوع خود جزو بهترین ها هستند و می توانند محتوایی با کیفیت 4K و حتی بالاتر را ضبط کنند.

میکروفون

عامل صدا برای کاربر اهمیت زیادی دارد و کاربر دوست دارد فردی که استریم می کند به اتفاقات مختلف واکنش نشان دهد و جوی سرگرم کننده را با حرف های خود در حین کار به وجود آورد. به همین دلیل کیفیت صدای شما در استریم باید در حد قابل قبولی باشد و به گونه ای باشد که مخاطب در حین گوش دادن به صحبت های شما عواملی مثل نویز صدا، صدای کیس، کلیک موس و کیبورد و سایر عوامل محیطی که آزار دهنده است را نشنود. بنابراین یک میکروفون خوب می تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب و اثر گذاری کلمات شما داشته باشد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

برای خرید میکروفون نیز مانند وب کم آپشن های متفاوتی در اختیار دارید و می توانید میکروفون های یقه ای ساده یا میکروفون هایی در حد مدل های استودیویی و حرفه ای را انتخاب کنید. نکته ای که باید درباره انتخاب و خرید انواع میکروفون بدانید این است که میکروفون شما باید الگوی ضبط صدای تک قطبی یا Cardioid داشته باشد تا صدا را فقط از سمت جلو و رو به روی استریمر جذب کند و صداهای مزاحم در محیط از سایر جهات را جذب نکند.

میکروفون

برای شروع پیشنهاد می کنیم که سراغ مدل های گران قیمت نروید و یک میکروفون کندانسر حدود 1 میلیون تومانی و ترجیحا به همراه پاپ فیلتر انتخاب کنید تا صداهایی مانند نفس کشیدن و سایر نویزها را از خروجی حذف کند. در این رنج قیمتی میکروفون یانمای مدل SF-777 با الگوی قطبی Cardioid و تجهیزات جانبی مانند پاپ فیلتر برای حذف نویز و سه پایه می تواند انتخاب خوبی باشد. همچنین اگر علاقه ای به این اندازه هزینه ندارید، می توانید از میکروفون های یقه ای استفاده کنید که جذب صدای محیط کمی دارند و صدای شما را با کیفیت قابل قبولی دریافت می کنند.

نورپردازی

برای شروع معمولا توجه زیادی به بحث نور و نورپردازی نمی شود و افراد بیشتر توجه خود را روی خرید میکروفون و وب کم قدرتمند تر می گذارند. اما موضوع نور در استریم به همان اندازه ای مهم است که سایر ابزار اهمیت دارند و نباید به آن بی توجه بود، چرا که یک محیط با نور خوب می تواند کیفیت تصویر را چند برابر کند و جذابیت شما برای مخاطب را افزایش دهد.

نورپردازی برای استریم

مشکل کمبود نور و تاری در بخشی از تصویر را می توان با چند راه حل ساده و نسبتا ارزان حل نمود. ارزان ترین راه حل این است که یک رینگ لایت تهیه کنید و آن را در بالای مانیتور خود قرار دهید تا محیط اطراف شما میزان نور قابل قبولی داشته باشد. برای این منظور می توانید یک رینگ لایت پایه دار حدود 300 هزار تومانی مانند رینگ لایت 10 اینچی Ring Fill Light ZMX-260 را تهیه کنید که می تواند با پایه 2 متری خود بالای مانیتور قرار بگیرد و نوری یک دست و یکپارچه به سمت شما بتاباند.

مطالعه بیشتر
ایرتگ اپل چیست ؟ + بررسی ویژگی ها و کاربردهای رد یاب هوشمند اپل

سایر لوازم جانبی

تا اینجای کار 4 مورد از ابزار لازم برای یک استریم را نام بردیم و توضیحاتی را برای هر کدام ارائه دادیم. اما ابزار دیگری نیز وجود دارند که برای شروع کار ضروری نیستند و هیچ اجباری برای داشتن آنها برای شروع اوجود ندارد. ابزاری مثل هدفون و صندلی گیمینگ، سافت باکس برای نورپردازی، استریم دک (Stream Deck) برای کنترل بهتر پرده سبز برای ایجاد بک گراند اختصاصی و… همگی باعث افزایش کیفیت تصویر و خروجی کار می شوند.

اما پیشنهاد نمی کنیم که برای شروع کار هزینه ای برای این لوازم انجام دهید و بهتر است که ابتدا بیشتر روی کسب تجربه و ایجاد ساختار استریم خودتان کار کنید و سپس کم کم این لوازم را به ساختار و دیزاین تصویر خود اضافه کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گجت‌های کاربردی و شگفت‌انگیز را بخوانید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با استریم آشنا شدید.همچنین از راهنمای جامع خرید ابزار لازم آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

برای راه‌اندازی اولیه یک استریم به چه ابزاری نیاز دارید؟

به دستگاهی جهت پخش استریم، دوربین فیلم‌برداری یا وب کم و یک میکروفون نیاز دارید.

انکودر لایو استریم چیست؟

انکودر می‌تواند استریم شما را روی پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید، پخش کرده و امکانات سفارشی سازی متنوعی را در اختیار شما قرار دهد.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید