شنبه , 8 اردیبهشت 1403
گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با کیفیت است و در واقع، برندهای مختلف سازنده گوشی‌های هوشمند بزرگ امروزی، ادامه‌دهنده راهی هستند که سامسونگ آن را شروع کرده بود. جدیدترین تبلت‌های سامسونگ، یعنی خانواده گلکسی تب اس ۹ نیز این ویژگی سامسونگ را به خوبی نشان می‌دهند و عضو ارشد این خانواده، یعنی گلکسی تب اس ۹ اولترا، نمایشگری ۱۴.۶ اینچی دارد اما بسیار نازک و سبک است اما قیمت بالایی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا بپردازیم.


فهرست مطالب


گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ در یک نگاه

جدیدترین تبلت پرچمدار سامسونگ یعنی Galaxy Tab S9 Ultra در ۱۱ آگوست ۲۰۲۳ وارد بازار شد و یکی از بزرگ‌ترین تبلت‌های موجود در بازار محسوب می‌شود. این تبلت، هر قابلیت و ویژگی را که از بهترین گلکسی تب سال از نظر طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار و … انتظار می‌رود، دارد.

این تبلت، عضو برتر خانواده Samsung Galaxy Tab S9 است. دو مدل دیگر این خانواده از گلکسی تب‌ها شامل Tab S9 و Tab S9 Plus هستند که اندازه‌های کوچک‌تری دارند. هر سه تبلت این خانواده مجهز به نمایشگرهای OLED، جدیدترین سخت‌افزارها، بدنه‌های آلومینیومی یک-تکه و قلم S هستند.

 گلکسی تب اس

گلکسی تب اس ۹ اولترا نمایشگری ۱۴.۶ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X دارد و مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است که پیشرفته‌ترین تراشه موجود در بازار در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم، این تبلت بدنه‌ای یک-تکه از جنس آلومینیوم دارد و دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است.

مطالعه بیشتر
راهنمایی خرید تبلت ویندوزی

این تبلت سامسونگ، دوربین‌های بیشتر در مقایسه با دیگر گلکسی تب‌های جدید سامسونگ دارد و مجهز به دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی در پشت و دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی در جلو است.

از دیگر مشخصات گلکسی تب اس ۹ اولترا می‌توان به چهار اسپیکر قدرتمند، باتری ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلی آمپر ساعت، فناوری ارتباطی 5G، شکاف کارت حافظه خارجی و اسکنر اثر انگشت از نوع UD اشاره کرد. این تبلت، با یک قلم S با امتیاز مقاومت محیطی IP68 به فروش می‌رسد، با سیستم عامل اندروید ۱۳ رابط کاربری One UI 5.1 از جعبه خارج می‌شود و از قابلیت DeX پشتیبانی می‌کند. پیش از بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا بد نیست که نگاهی به مشخصات این تبلت غول‌پیکر داشته باشیم و پس از آنباکس کردن، نقد و بررسی این گلکسی تب جذاب را شروع می‌کنیم.

این گوشی درون جعبه‌ای بسیار نازک به فروش می‌رسد و دلیل نازک بودن این جعبه، نازک بودن این تبلت ۵.۵ میلی متری است. درون جعبه، به غیر از خود تبلت، یک قلم S و یک کابل USB-C قرار دارد ولی خبری از شارژر نیست. گلکسی تب اس ۹ اولترا از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند و برای استفاده از این قابلیت باید یک شارژر USB-PD/PPS را به صورت جداگانه بخرید.

مشخصات تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra

تاریخ ورود به بازار۱۱ آگوست ۲۰۲۳
بدنهابعاد: ۳۲۶.۴ در ۲۰۸.۶ در ۵.۵ میلی متروزن: ۷۳۲ گرمجنس: سطح جلویی شیشه‌ای و بدنه یکپارچه آلومینیومیامتیاز مقاومت محیطی: IP68
صفحه نمایشنوع نمایشگر: Dynamic AMOLED 2X با قابلیت پشتیبانی از +HDR10اندازه: ۱۴.۶ اینچحداکثر نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتزنسبت نمایشگر به بدنه: ۹۰.۷ درصدرزولوشن: ۱۸۴۸ در ۲۹۶۰تراکم پیکسلی: ۲۳۹ پیکسل بر اینچمحافظ نمایشگر: گوریلا گلس کورنینگ
سیستم عامل و رابط کاربریسیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1
تراشهنوع تراشه: کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ (ساخت ۴ نانومتری)پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-x3 با نرخ ساعت ۳.۳۶ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتزپردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 740
حافظه و رم۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رمنوع حافظه داخلی: UFSحافظه خارجی: میکرو SD کارت
سیستم دوربین پشتیدوربین اصلی: رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی ۲۶ میلی متر، اندازه سنسور 1/3.4 اینچ، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر، فوکوس خودکاردوربین اولتراواید: رزولوشن ۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDRفیلمبرداری: 4K@30fps، 1080p@30fps
سیستم دوربین جلودوربین واید: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی متردوربین اولتراواید: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4، زاویه دید ۱۲۰ درجهقابلیت‌ها: HDRفیلمبرداری: 4K@30fps، 1080p@30fps
اسپیکراستریو اسپیکر: دارای ۴ اسپیکرجک ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطیشبکه: 5Gسیم کارت: تک-سیم (نانوسیم)وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e، سه بانده، وای-فای دایرکتبلوتوث: ۵.۳، A2DP، LEموقعیت مکانی: GPS، GLONASS، BDS، GALILEONFC: نداردرادیو: نداردUSB: USB-C 3.2، رابط مغناطیسی
سنسورهاحسگر اثر انگشت (نوری، زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما، سامسونگ DeX وایرلسی
باتری و شارژباتری: لیتیوم-پلیمر ۱۱۲۰۰ میلی آمپر ساعتسرعت شارژ سیمی: ۴۵ وات
رنگ‌هابژ و گرافیتی

بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ از نظر طراحی و ساخت

با اینکه گلکسی Tab S9 اولترا تبلت بزرگی محسوب می‌شود اما به شکل شگفت‌انگیزی نازک است و توزیع وزن عالی دارد. طبیعی است که با توجه به مساحت زیاد این تبلت سامسونگ، عادت کردن به آن کمی زمان می‌برد. طراحی تبلت‌ها، هنوز مثل گوشی‌ها خیلی پیشرفت نکرده است و شرکت‌های مختلف، هنوز در حال امتحان کردن طراحی‌های متفاوت هستند. بنابراین، سامسونگ طراحی کلاسیک خودش را حفظ کرده است و به نظر می‌رسد که از این طراحی در نسل‌های بعدی نیز استفاده خواهد کرد.

مطالعه بیشتر
بدون شارژر لپ تاپتان را شارژ کنید! - استفاده از شارژر لپ تاپ دیگر

تبلت Galaxy Tab S9 سامسونگ، بدنه‌ای آلومینیومی و یک-تکه با گوشه‌های گرد و لبه‌های صاف دارد که البته ضخامت این لبه‌ها کمتر از ۶ میلی متر است. نمایشگر ۱۴.۶ اینچی AMOLED این تبلت با لایه‌ای از گوریلا گلس محافظت می‌شود و سطوح دیگر، کاملا فلزی هستند و سطحی مات دارند.

قاب تبلت که البته بخشی از بدنه یک-تکه آن محسوب می‌شود به طور شگفت‌انگیزی نازک است و ضخامتی ۵.۵ میلی متری دارد. این لبه‌ها تیزی کافی برای محکم قرار گرفتن در دست کاربر را دارند اما آنقدر تیز نیستند که در دست گرفتن گلکسی تب اس ۹ اولترا برای مدت طولانی، سخت باشد.

این تبلت دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و بنابراین با ضد آب و گرد و غبار بودن، می‌تواند به مدت نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب، دوام بیاورد.

 گلکسی تب اس

پس از باز کردن جعبه تبلت، خواهید دید که یک قلم اس نیز همراه آن به شما فروخته شده است. در پشت تبلت، جایگاهی برای قرار دادن قلم اس قرار دارد که کار شارژ کردن این قلم الکترونیکی را نیز انجام می‌دهد و با وجود خاصیت مغناطیسی قوی، می‌توانید با خیال راحت، قلم S را در این جایگاه قرار دهید و به کار کردن با تبلت ادامه دهید. همچنین، می‌توانید برای استفاده راحت‌تر و سریع‌تر، قلم را به یکی از دو لبه طولی بچسبانید اما در آن مکان‌ها شارژ نمی‌شود. خود این قلم نیز دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و تنها ۲.۸ میلی ثانیه تاخیر دارد.

بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا از جلو نشان می‌دهد که این تبلت، بر خلاف دیگر اعضای خانواده گلکسی تب‌های S9، دارای یک بریدگی کوچک در یکی از دو لبه طولی نمایشگر است که دوربین‌های سلفی ۱۲ مگاپیکسلی واید و اولتراواید در آن قرار دارند. در نزدیکی لبه پایینی نمایشگر نیز یک حسگر اثر انگشت قرار گرفته است.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید و معرفی بهترین لپتاپ های برنامه نویسی در سال 2023

این تبلت مجهز به چهار اسپیکر است که دو تای آن‌ها در لبه بالایی و دو تای آن‌ها در لبه پایینی قرار دارند. لبه پایینی محل قرارگیری پورت USB-C است و در لبه دیگر، ورودی میکروفون قرار دارد.

دکمه پاور، دکمه کم و زیاد کردن صدا، خشاب سیم کارت و میکرو SD کارت و دو میکروفون در لبه سمت راست قرار دارند. همچنین، در لبه پایینی تبلت، پورت اتصال کیبورد نیز دیده می‌شود. هر دو لبه سمت راست و چپ دارای آهنرباهای قوی برای نگه داشتن قلم S هستند.

سطح پشتی کاملا صاف و یکدست است اما همانطور که گفتیم، یک فرورفتگی برای قرارگیری قلم S در زیر دو لنز دوربین پشتی دیده می‌شود. خبری از برجستگی دوربین پشتی نیست و دو لنز دوربین اصلی و اولتراواید، تنها با حلقه‌هایی فلزی از سطح پشتی و آلومینیومی این تبلت غول‌آسا جدا می‌شوند. در حد فاصل لنز پایینی و محل قرارگیری قلم S نیز یک چراغ LED قرار دارد. در گوشه پایین و سمت چپ، لوگوی سامسونگ با طراحی صاف نوشته شده است.

در کل می‌توان گفت که به دلیل اندازه بزرگ، کار کردن با این تبلت، حتی با دو دست نیز کار دشواری است اما می‌توانید از تماشای محتواهای ویدئویی، بازی کردن، مرور وب و خواندن کتاب‌های الکترونیکی با این این تبلت بزرگ و کاربردی لذت ببرید.

نمایشگر غول‌آسای سامسونگ Galaxy Tab S9 Ultra

در این بخش به بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا از نظر نمایشگر می‌پردازیم. این تبلت پرچمدار سامسونگ مجهز به نمایشگری وسیع و ۱۴.۶ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۸۴۸ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۳۹ پیکسل بر اینچ است که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پخش اینترنتی +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

مطالعه بیشتر
دلیل اصلی روشن نشدن لپ تاپ چیست؟ + بررسی راه حل های روشن نشدن لپتاپ

با اینکه نمایشگر این تبلت از گاموت رنگی گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند اما دارای عمق رنگ ۱۰ بیت نیست و بنابراین، در حالت پیش‌فرض، ۱۶.۷ میلیون رنگ را نمایش می‌دهد. سامسونگ تاکنون نمایشگر دارای قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ نداشته است و از این تبلت نیز چنین انتظاری نمی‌رود.

این نسل از گلکسی تب‌های سامسونگ دارای قابلیتی به نام «تقویت‌کننده دید» (Vision Booster) است که عکس‌ها، متن‌ها و دیگر محتواها را زیر نور محیطی شدید، بهتر می‌کند. در واقع، این قابلیت، روشنایی نمایشگر را بالا می‌برد و با بهبود کنتراست تصاویر، به خوانایی و دید بهتر تصاویر در نمایشگر، حتی زیر نور مستقیم آفتاب، کمک می‌کند. در این حالت، روشنایی نمایشگر گلکسی تب S9 اولترا می‌تواند تا ۱۷۵۰ نیت هم افزایش پیدا کند.

در صورتی که روشنایی نمایشگر را به صورت دستی افزایش دهید، حداکثر روشنایی آن به ۳۵۳ نیت می‌رسد. در حالت روشنایی تطبیقی نیز این نمایشگر چندان روشن نمی‌شود و حداکثر روشنایی آن، ۶۴۲ نیت است. این اعداد شاید در مقایسه با نمایشگرهای گوشی‌ها خیلی ضعیف به نظر برسند اما در دنیای تبلت‌ها، S9 Ultra سامسونگ در بین بهترین‌ها قرار می‌دهند. هر چه سطح سفید کوچک‌تر شود، روشنایی نمایشگر بیشتر می‌شود و در بخش‌های سفید و کوچک نمایشگر، گاهی به ۱۰۰۰ نیت هم می‌رسد.

بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا از نظر دقت رنگ نمایشگر

تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra دارای دو حالت رنگ زیر است:

  • واضح (Vivid): این حالت رنگ از فضای رنگی DCI-P3 تشکیل می‌شود و گاموت رنگی گسترده‌ای دارد. در این حالت، رنگ‌ها کمی اشباع‌تر و جذاب‌تر از حالت طبیعی هستند.
  • طبیعی (Natural): این حالت رنگ از فضای رنگی sRGB تشکیل می‌شود که رنگ‌ها را به صورت استاندارد نمایش می‌دهد.
مطالعه بیشتر
معرفی گجت‌های کاربردی و شگفت‌انگیز سال 2023 و بررسی مشخصات آنها

نمایشگر ۱۴.۶ اینچی این تبلت پرچمدار سامسونگ، در هر دو حالت رنگی واضح و طبیعی، دقت رنگ بالایی دارد. رنگ‌ها در حالت واضح، کمی سرد‌تر از حالت طبیعی هستند اما امکان تنظیم دمای رنگ در هر دو حالت وجود دارد. همچنین، می‌توانید تن اشباع RGB را نیز مطابق با سلیقه خود، تغییر دهید.

بررسی نرخ نوسازی نمایشگر گلکسی Tab S9 Ultra

پس از بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا، نوبت به بررسی این تبلت سامسونگ از نظر نرخ نوسازی می‌رسد. نمایشگر اس ۹ اولترا دارای دو حالت زیر برای نرمی و روانی تصویر است:

  • حالت تطبیقی (Adaptive): در این حالت نرخ نوسازی به صورت خودکار و بر اساس محتوای در حال نمایش بین ۱۲۰ هرتز ، ۶۰ هرتز و ۳۰ هرتز تغییر می‌کند.
  • حالت استاندارد (Standard): در این حالت، نرخ نوسازی از حالت استاندارد ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود.

در حالت تطبیقی، برای نمایش رابط کاربری و تمامی اپلیکیشن‌های دارای سازگاری لازم، از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌شود. همچنین، بسیاری از بازی‌ها (به جز آن‌هایی که محدود به ۶۰ هرتز هستند) با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نمایش داده می‌شوند. در مقابل، اگر نمایشگر در حال نمایش تصویری ساکن باشد، نرخ نوسازی تا ۳۰ هرتز نیز کاهش می‌یابد. همچنین، پخش اینترنتی و بازپخش ویدئو نیز با حالت تطبیقی سازگاری دارند و بر اساس نرخ فریم ویدئوی در حال نمایش، نرخ نوسازی نیز تغییر می‌کند. برای مثال، ویدئوهای دارای نرخ نوسازی ۲۴ فریم بر ثانیه و ۳۰ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز پخش می‌شوند اما ویدئوهای دارای نرخ فریم بالای ۳۰ فریم بر ثانیه از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند. جالب اینجا است که در حالت استاندارد نیز نرخ نوسازی به صورت تطبیقی تغییر می‌کند اما از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی 1402

در صورتی که می‌خواهید تبلت شما بیشتر شارژ نگه دارد، می‌توانید آن را روی حالت نرخ نوسازی استاندارد قرار دهید ولی اگر می‌خواهید نرمی و روانی تصویر، به ویژه در هنگام فعالیت‌هایی مثل بازی کردن، بیشتر باشد، نرخ نوسازی تطبیقی را انتخاب کنید. تطبیقی بودن نرخ نوسازی در هر دو حالت گفته شده، کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌کند و هر جایی که به نرخ نوسازی بالا نیازی نباشد، نرخ نوسازی نمایشگر در حداقل میزان خودش قرار می‌گیرد تا باتری به خوبی حفظ شود.

قابلیت‌های پخش اینترنتی و HDR

بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا نشان می‌دهد که نمایشگر این تبلت سامسونگ از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و تمامی اپلیکیشن‌های محبوب مثل یوتیوب و نتفلیکس می‌توانند محتواهای ویدئویی را با این کیفیت پخش کنند. در واقع، نمایشگر Galaxy Tab S9 Ultra دارای گواهینامه Widevine L1 است و بدون هیچ مشکلی، محتواهای ۱دارای کیفیت 1080p HDR10 را پخش می‌کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra آشنا شدید. همچنین از مشخصات و نقد و بررسی آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بهترین بازی‌ های چند نفره در سال 2024

معرفی بهترین بازی‌ های چند نفره در سال 2024

معرفی بهترین بازی‌ های چند نفره در سال 2024 بازی های آنلاین چند نفره به …

دیدگاهتان را بنویسید