سه شنبه , 29 اسفند 1402
ترازو هوشمند

ترازو هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد + معرفی بهترین ترازوهای هوشمند

احتمالا لفظ ترازو خانگی هوشمند به گوش‌تان خورده است. در واقع در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که الفاظی مانند کفش هوشمند و حتی بطری آب هوشمند و گجت های هوشمند بسیار شنیده می‌شوند. در این شرایط، خوب است بدانیم محصولات روزمره‌مان ارزش هوشمند شدن را دارند یا نه؛ و این‌که دقیقا با چه مزایا و معایب جدیدی روبه‌رو هستیم.


فهرست مطالب


ترازو هوشمند چیست؟

این گجت ها، به دلیل هوشمند بودن به گوشی تلفن همراه و اپلیکیشن مخصوص به خود متصل شده و از این طریق امکان انتقال اطلاعاتی فراتر از وزن بدن را دارند.البته برای کسب اطلاعات ببشتر میتوانید مقاله اسپیکر هوشمند چیست را بخوانید.برخی مدل‌های این ابزار که تکامل یافته‌تر هستند در کنار اندازه گیری وزن بدن، اطلاعاتی مانند اندازه گیری شاخص توده بدنی (bmi)، اندازه گیری چربی بدن، اندازه گیری توده عضلانی، تعیین فرم بدن، اندازه گیری نسبت چربی بدن به عضلات، اندازه گیری آب بدن، اندازه گیری متابولیسم پایه، اندازه گیری میزان چربی احشایی (چربی شکمی)، اندازه گیری توده استخوانی را محاسبه و به معرض دید مخاطب قرار می‌دهند.

به بیان دیگر می‌توان گفت ترازوی‌های هوشمند اطلاعات دقیق تری نسبت به بدن انسان‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که با ثبت این اطلاعات در حافظه خود می‌توان امکان پایش دقیق تری برای افراد فراهم سازد. در برخی مدل‌های ارائه شده آن به بازار ترازو‌ها دارای دستبند سلامت هستند که به کمک بلوتوث به اپلیکیشن مربوطه متصل شده و ضربان قلب افراد را نیز محاسبه و درج می‌کند. گفتنی است این ترازوها با توجه به مدل و برند صاحب امتیاز آن امکان پشتیبانی از پروفایل ۸ تا ۱۶فرد مختلف را دارند.

ترازوهای هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟

شاید این سوال را به این صورت بتوان بیان کرد که دقیقاً چه چیز‌هایی این ترازوها را هوشمند می‌سازند؟ جواب: بستگی دارد. مانند هر محصول دیگری، تنوع زیادی در ترازو خانگی وجود دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استریم چیست را بخوانید.فرقی نمی‌کند هوشمند باشد یا نه، اگر قصد خرید داشته باشید با نمونه‌های متعددی مواجه می‌شوید که قیمت‌های متفاوتی هم دارند. ترازوهای هوشمند در تعداد معیارهایی که اندازه گیری می‌کنند، ایمن بودن برای بانوان باردار و افرادی که ایمپلنت پزشکی دارند، توانایی اتصال به وای فای و موارد دیگری تفاوت دارند.

مطالعه بیشتر
کول پد چیست؟ + تاثیر کولپد برای لپ تاپ گیمینگ

اما چیزی که میان همه ترازو‌های هوشمند مشترک است و باعث می‌شود آن‌ها را هوشمند بنامیم، قابلیت ردگیری اطلاعات و ثبت آنها روی سرور است. سروری که از طریق یک وب سایت یا نرم افزار روی گوشی خود، به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین سه پایه های دوربین را بخوانید.

آیا استفاده از ترازو خانگی هوشمند پیچیده است؟

خیر. بر خلاف اکثر فناوری‌های امروزی به خصوص دستگاه‌های هوشمند، ترازوهای هوشمند تقریبا هیچ چیزی برای یادگیری ندارند. استفاده از آنها خیلی راحت است. روی ترازو بایستید تا اطلاعات مختلفی از جمله وزن و میزان آب و پروتئین شما را محاسبه و به سرور آپلود کند. سپس به راحتی می‌توانید سلامت بدن خود را دنبال کنید و نیاز به سر و کله زدن با هیچ عملیات پیچیده‌ای نیست.

یک ترازو خانگی هوشمند برای چه کسانی ارزش خرید دارد؟

غالبا کاربران ترازوهای هوشمند، بدنسازان حرفه‌ای یا کسانی هستند که نسبت به سلامت خود حساسیت بالایی نشان می‌دهند و علاقه دارند اطلاعات دقیقی داشته باشند. برای چنین افرادی، ترازوی معمولی واقعا نمی‌تواند مفید واقع شود. در حالی که یک ترازو هوشمند با ارائه اطلاعات مفید می‌تواند در زمینه حفظ سلامتی انگیزه ایجاد کند.

 ترازو خانگی هوشمند

تصور کنید که برای چند هفته متوالی هر روز صبح تمرین کششی انجام دهید و بعد روی ترازو بروید. یک ترازوی معمولی فقط وزن از دست رفته را اعلام می‌کند ولی یک ترازوی هوشمند اطلاعات دقیق‌تر و کلیدی‌تری مثل BMI و درصد چربی و عضله را به شما می‌گوید. بنابراین بابت پیشرفت حاصل شده حس خوب و انگیزه‌ای برای ادامه خواهید داشت.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله میکروفن رود وایرلس را بخوایند.

ترازو خانگی هوشمند چه معیارهایی را می‌تواند اندازه گیری کند؟

بسته به مدل دستگاه، تعداد معیارهای اندازه گیری متفاوت است. ولی چهار معیار مهم داریم که به عنوان پایه و وجه مشترک اکثر ترازوهای هوشمند شناخته شده اند. در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:

  • شاخص توده بدنی (BMI)

شاخص توده بدنی یک معیار ساده ولی معتبر برای تعیین سلامت جسمی به شمار می‌رود. این معیار در حقیقت نرخ وزن به قد هر شخص می‌باشد. فرمول محاسبه دستی BMI، جرم (به کیلوگرم) تقسیم بر قد (به متر مربع) است.همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، شاخص توده بدنی زیر ۱۸.۵ کمبود وزن محسوب می‌شود. بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ حالت ایده عالی و سالم است. بیش از ۲۵ اضافه وزن حساب می‌شود و درجه‌های مختلفی دارد. بالاترین سطح BMI بالای ۴۰ است که آمار بسیار خطرناکی می‌باشد.

معیار اندازه گیری
  • درصد چربی بدن (Body Fat Percentage)
مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی شیائومی 11i، یک ترکیب قدرتمند با قابلیت‌های منحصر به فرد

معیار احتساب این که چه میزان از وزن کلی بدن شما متشکل از چربی است. درست مثل BMI، بهترین حالت درصد چربی بدن سطحی متوسط است؛ نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. هر چه عدد آن کمتر باشد، ظاهری لاغرتر دارید.

  • جرم عضله (Muscle Mass)

جرم عضله را می‌توان قرینه‌ی درصد چربی حساب کرد. این معیار نشان می‌دهد که چه میزان از وزن کلی بدن شما را عضله تشکیل داده است. برای کسانی که قصد عضله سازی دارند خیلی مفید واقع می‌شود چرا که جوابی سریع، ساده و دقیق (کم و بیش) تحویل می‌دهد.

  • وزن خالی از چربی بدن (Fat Free Body Weight)

این معیار که همچنین به عنوان وزن لاغریِ بدن (lean body mass) شناخته شده است، وزن کلی بدن منهای وزن چربی را نشان می‌دهد. شاید در ابتدا خیلی شبیه به جرم عضله به نظر برسد ولی این معیار چیز‌هایی مثل وزن استخوان و آب بدن را نیز می‌شمارد.

ترازو خانگی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار این نوع از ترازوهای خانگی با ترازوهای سنتی تفاوت دارد. اگر پیش‌تر با یک مکانیزم ساده برای سنجش جرم طرف بودیم، اکنون محاسبات پیچیده‌تری به روش‌های پیچیده‌تری صورت می‌گیرند. در اینجا از روشی مرسوم به BIA یا آنالیز امپدانس بیوالکتریک استفاده می‌شود. این به بیان ساده یعنی یک ترازو هوشمند حساب می‌کند که بدن ما تا چه حد می‌تواند در برابر یک ضربان الکتریکی مقاومت کند. برای انجام این کار، ترازو یک سیگنال الکتریکی خفیف به بدن می‌فرستد و سرعت حرکت آن را می‌سنجد.

نحوه ی کارکردن ترازو خانگی
  • جریان الکتریسیته در آب، استخوان و ماهیچه در مقایسه با چربی سریع‌تر حرکت می‌کند. همانطور که می‌دانیم آب رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است. بنابراین هر چه بدن ما آب بیشتری داشته باشد، جریان الکتریسیته سریع‌تر حرکت می‌کند. البته نواحی مختلف بدن حاوی سطح مختلفی از آب هستند.
  • ترازوهای هوشمند ۲ یا ۴ عدد الکترود دارند که روی آنها می‌ایستید. این الکترودها جریان الکتریکی را می‌فرستند، نتیجه را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بسته به سرعت حرکت جریان، ترازو از معادلات مختلف برای تخمین جرم استخوان، عضله و چربی بدن و مقایس‌های دیگر استفاده می‌کند.
  • پس از انجام همه مراحل بالا، در نهایت اطلاعات به صورت خودکار به نرم افزار مورد استفاده به جهت ذخیره سازی و ردیابی ارسال می‌شود. بسته به نرم افزاری که استفاده می‌کنید، ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
مطالعه بیشتر
راهنما خرید تصفیه کننده هوا شیائومی - Xiaomi Air Purifier

ترازو هوشمند چقدر دقیق است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک ترازو خانگی هوشمند اطلاعات بدن شما را بر اساس چند معیار معتبر و آزمایش شده، صرفا تخمین می‌زند. فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند روی نتیجه نهایی این دسته از ترازوها تاثیر منفی بگذارند و از دقت آن بکاهند. پس بهتر است تا حد ممکن از شرایط زیر پرهیز کنید.

هیدراسیون

پایه و اساس کار ترازو هوشمند، مقدار آب بدن است. بنابراین اگر دچار کم‌آبی باشید، جریان الکتریسیته با سرعت کمتری در بدن حرکت می‌کند و همین باعث می‌شود که ترازو به اشتباه چربی بدن شما را بیشتر از آنچه که هست، نشان دهد. به عبارت دیگر، درصد وزن چربی را بیشتر و درصد وزن لاغری را کمتر نشان می‌دهد که موجب گمراهی کاربر می‌شود. البته عکس قضیه نیز درست است.

غذا خوردن

از طرف دیگر اگر بلافاصله پس از صرف وعده غذایی روی ترازو بایستید، وزنتان را کمتر نشان خواهد دهد! احتمالاً دلیل آن افزایش مایعات بدن است.

ورزش کردن

اگر بلافاصله پس از ورزش روی ترازو بایستید نیز وزن شما را کمتر از آنچه که هست جواب می‌دهد. به این خاطر که بدن پس از ورزش، رسانای بهتری برای الکتریسیته است و هر چه ورزش سنگین‌تری انجام داده باشید، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

چرا ترازو خانگی هوشمند استفاده کنیم؟

پس اگر ترازوهای هوشمند دقت بالایی ندارند و قطعاً دقت کمتری نسبت به ترازوهای معمولی دارند، چرا سراغ آن‌ها برویم؟ سوال خوبی‌ست.

بهتر است از این دسته ترازوها نه برای اندازه گرفتن خود و بلکه برای دنبال کردن پیشرفت خود استفاده کنید. اگر همانطور که گفتیم طبق برنامه خود را وزن کنید، می‌توان امیدوار بود که خطاها مشابه باشد و درصد تغییرات دقیق شود.مزیت اصلی این دسته ترازوها در همین امکان دنبال کردن وزن و تغییرات آن در بازه‌های مختلف است. ویژگی که می‌تواند به شما انگیزه ادامه ورزش دهد، یا شما را متوجه ایراد برنامه ورزشیتان کند. و هر زمان که بخواهید در اپلیکیشن ترازو به این اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

معرفی بهترین ترازوهای هوشمند

حال که با مهم ترین مشخصات و اطلاعات کاربردی یک ترازوی هوشمند آشنا شدیم، وقت آن است که به معرفی چند مدل از بهترین ترازوهای هوشمند بازار بپردازیم. در انتخاب یک ترازو دیجیتال هوشمند علاوه بر قابلیت های اندازه گیری باید به دقت و صحت اطلاعات اندازه گیری شده از سوی ترازو دقت کرد و به همین دلیل باید یک ترازو هوشمند با دقت و کیفیت بالا انتخاب نمود. در ادامه به معرفی 6 مدل از بهترین ترازوهای هوشمند بازار می پردازیم.

مطالعه بیشتر
بررسی نکات مهم در خرید کارت گرافیک + معرفی بهترین کارت گرافیک گیمینگ (در سال 1402، 2023)

1- ترازو هوشمند شیائومی Xiaomi Mi Smart Scale 2

ترازوی هوشمند شیائومی مدل Mi Smart Scale 2 از بهترین ترازوهای هوشمند موجود در بازار است که دقتی بسیار بالا در اندازه گیری دارد و حتی می توانید با دقت 50 گرم وزن خودتان و اشیا مختلف را اندازه گیری کنید. با استفاده از نرم افزار Mi Fit می توانید 13 ویژگی مختلف بدن مانند وزن، چربی، توده استخوان، حجم عضلات، میزان آب بدن و… را محاسبه کرده و اطلاعات کاملی در رابطه با سلامتی بدنتان کسب نمایید.

ترازو هوشمند شیائومی Xiaomi Mi Smart Scale 2
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: ندارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 2
  • شاخص BMI: دارد (از طریق برنامه)
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: 100 گرم تا 150 کیلوگرم
  • واحد های اندازه گیری وزن: کیلوگرم، پوند و Jin
  • دقت اندازه گیری: 50 گرم
  • قیمت حدودی: 500.000 تومان

2- ترازو هوشمند هواوی Huawei Scale 3

ترازو هوشمند هواوی مدل Scale 3 به شما امکان شناخت بهتری از وضعیت بدنتان را می دهد. ترازوی Huawei Scale 3 قابلیت سنجش 11 معیار عملکرد بدن را دارد و اطلاعات کاملی را برای پایش سلامتی در اختیارتان می گذارد. از جمله این شاخص ها می توان به سنجش وزن، شاخص BMI، میزان چربی بدن، میزان آب بدن، ضربان قلب، میزان پروتئین بدن و… اشاره نمود.

 ترازو هوشمند هواوی Huawei Scale 3
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: ندارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 11
  • شاخص BMI: دارد
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: 2.5 تا 150 کیلوگرم
  • واحد های اندازه گیری وزن: کیلوگرم و پوند
  • دقت اندازه گیری: —
  • قیمت حدودی: 1.500.000 تومان

3- ترازو دیجیتال هوشمند Yunmai 2

کمپانی چینی یونمای (yunmai) در تولید Yunmai 2 سعی کرده تا محصولی زیبا، دقیق و مدرن را به بازار عرضه کند و استانداردهای ترازوهای هوشمند را ارتقا دهد. این ترازوی هوشمند مجهز به فناوری های مدرن گجت های هوشمند امروزی است و نسبت به سایر مدل های دیگر قابلیت های کاملا جدیدی دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گجت های مخصوص دانشجویان را بخوانید.ترازوی دیجیتال yunmai 2 به لطف استفاده از متریال با کیفیت و البته سبک، وزنی حدود 1.9 کیلوگرم دارد و بر خلاف سایر ترازوها دارای یک نمایش 5.26 اینچی متشکل از 1136 چراغ LED است که می تواند اعداد، اشکال مختلف و حتی برخی کلمات را روی صفحه نمایش دهد.

مطالعه بیشتر
بررسی اسپیکر هوشمند آمازون: اکو دات (نسل سوم)

این ترازو مجهز به 4 سنسور سنجش فشار و 4 سنسور بیولوژیکی است که می تواند تا 10 مورد از اطلاعات بدن از جمله وزن، چربی بدن، میزان عضله، شاخص های BMI و BMR و… را اندازه گیری کند و این اطلاعات را به اپلیکیشن Yunmai روی گوشی فرستاده و آنها را پایش و تحلیل کند. کمپانی یونمای در این مدل برای تامین انرژی ترازو باتری های قلمی را کنار گذاشته و به جای آن از یک باتری قابل شارژ 3000 میلی آمپری استفاده کرده و جالب تر اینکه درگاه ورودی شارژر آن USB-C است. همچنین اتصال ترازو به اپلیکیشن از طریق بلوتوث نسخه 4.0 صورت می گیرد و در روی اپلیکیشن قابلیت ذخیره اطلاعات 16 نفر وجود دارد که حتی برای یک خانواده پرجمعیت نیز کافی خواهد بود.

Yunmai 2
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: دارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 10
  • شاخص BMI: دارد
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: 3 تا 180 کیلوگرم
  • واحد های اندازه گیری وزن: کیلوگرم و پوند
  • دقت اندازه گیری: 100 گرم
  • قیمت حدودی: 2.300.000 تومان

4- ترازو هوشمند EUFY P1

یکی دیگر از ترازوهای هوشمند خوب بازار مدل P1 از شرکت EUFY زیر مجموعه شرکت Anker است که امکانات زیادی برای اندازه گیری ویژگی های بدن دارد. ترازوی هوشمند یوفی مدل P1 دارای یک نمایشگر LED نسبتا بزرگ در بالای بدنه خود است که همه افراد می توانند به راحتی وزن خود را از فاصله دور یا نزدیک مشاهد کنند. همچنین این ترازو قابلیت اندازه گیری 14 ویژگی مختلف بدن را دارد که از مهم ترین آنها می توان شاخص BMI، چربی بدن، توده استخوانی، توده عضلانی و … اشاره کرد که اطلاعات جامع و کاملی را برای پایش سلامتی بدن افراد ارائه می کند.

ترازو هوشمند EUFY P1
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: ندارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 14
  • شاخص BMI: دارد
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: تا 180 کیلوگرم
  • دقت اندازه گیری: —
  • واحد های اندازه گیری وزن: پوند و کیلوگرم
  • قیمت حدودی: 2.400.000 تومان

5- ترازو هوشمند iHealth CORE HS6

ترازو هوشمند iHealth مدل Core HS6 یکی دیگر از بهترین ترازوهای هوشمند است که محدوده وزنی 5 تا 180 کیلو گرمی با دقت اندازه گیری 500 گرمی دارد. این ترازو دارای واحدهای اندازه گیری پوند و کیلوگرم است و دارای نمایشگر LED روی بدنه برای نشان دادن وزن می باشد. شاخص بی ام آی، تشخیص میزان چربی، آب، توده استخوان و میزان عضله از جمله اطلاعاتی است که برای پایش سلامتی در اختیار شما قرار می دهد که همه اینها با استفاده از برنامه ترازوی هوشمند قابل دیدن و تحلیل است. همچنین ترازو هوشمند Core HS6 مجهز به سنسور سنجش رطوبت و دما است که می تواند اطلاعات خوبی را در مورد دمای خانه در اختیارتان بگذارد.

iHealth CORE HS6
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: دارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 9
  • شاخص BMI: دارد
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: 5 تا 180 کیلوگرم
  • واحد های اندازه گیری وزن: کیلوگرم و پوند
  • دقت اندازه گیری: 500 گرم
  • قیمت حدودی: 3.900.000 تومان
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید روتر خانگی به همراه لیست قیمت 1402

6- ترازو هوشمند فیت بیت Fitbit Aria 2

ترازو هوشمند فیت بیت مدل آریا 2 آخرین محصول از فهرست بهترین ترازوی هوشمند است که امکانات در خور توجهی را برای سنجش شاخص های سلامتی بدن دارد. طراحی بدنه شیک و زیبا، اتصال دوگانه بلوتوث و وای فای و اندازه گیری ویژگی های مهم بدن از مشخصات کلیدی ترازوی هوشمند فیت بیت مدل Aria 2 است که می تواند در داشتن بدنی سالم به شما کمک کند. با استفاده از برنامه اختصاصی فیت بیت می توانید برای خودتان یک برنامه غذایی تنظیم کنید و همچنین فعالیت های بدنی خود را آنالیز و بررسی کنید.

Fitbit Aria 2
  • بلوتوث: دارد
  • وای فای: دارد
  • تعداد شاخص های قابل اندازه گیری: 4
  • شاخص BMI: دارد
  • طیف وزن قابل اندازه گیری: 4.5 تا 180 کیلوگرم
  • واحد های اندازه گیری وزن: کیلوگرم و پوند
  • دقت اندازه گیری: —
  • قیمت حدودی: 4.000.000 تومان

سخن پایانی

شما دراین مقاله با ترازو هوشمند آشنا شدید.همچنین از ویژگی ها و مشخصات آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا ترازوی هوشمند شیائومی خوب است بخرم ؟

ترازوی هوشمند شیائومی نسبت به ویژگی های خاصی که ارائه می دهد از قیمت بسیار معقولی هم نیز برخوردار است و می تواند شما را در روند رژیم غذایی کمک کند .

بهترین مدل ترازوی شیائومی کدام مدل است ؟

تمام ترازو هایی که شیائومی تا به امروز به بازار عرضه کرده از ویژگی های یکسان و کیفیت و تداو م بسیار بالا برخوردار می باشند و پاسخ به این سوال بستگی به سلیقه خود شما دارد.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید