شنبه , 1 اردیبهشت 1403
خرید کتری برقی

راهنمای خرید کتری برقی + بررسی مزایا و عوارض استفاده از آن

درست کردن آب جوش، یکی از ساده‌ترین کارهای خانه است. کافیست یک قابلمه یا کتری را پر از آب کنید و آن را روی گاز قرار بدهید، و چند دقیقه صبر کنید تا به جوش بیاید. اگر فکر می‌کنید که برای آسان‌تر کردن و سرعت بخشیدن به این فرآیند به وسیله خاصی نیاز ندارید، احتمالا اهل زیاد نوشیدن چای و قهوه نیستید! افرادی که عاشق چای و قهوه هستند، معمولا استفاده از کتری برقی را ترجیح می‌دهند؛ چون هم سریع‌تر آب را بجوش می‌آورد، هم استفاده کردن از آن راحت‌تر است. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب و خرید و یک کتری برقی مناسب آشنا کنیم. با ما همراه باشید!


فهرست مطالب


کتری برقی چیست؟

کتری برقی وسیله ای است که با استفاده از برق آب را به جوش می آورد. از این دستگاه برای تهیه چای، قهوه و انواع نوشیدنی ها استفاده می شود. قسمتهای مختلف کتری شامل: یک عنصر تولید کننده حرارت، یک لامپ هشدار دهنده و یک سوئیچ اتوماتیک است. به طور کلی، استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و فقط با مراجعه به کتابچه راهنما می توانید نحوه کار آن را بیاموزید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید یخچال فریزر را بخوانید.

نحوه کار با کتری برقی

نحوه کار با کتری برقی بسیار ساده است. کافی است مقداری آب درون آن بریزید و کتری را به برق متصل کنید.

بعد از این کار کافیست دکمه روی کتری را فشار دهید و آنگاه جادو را به چشم خود ببینید. در کمتر از دو دقیقه آب به دمای جوش رسیده است و آماده استفاده است.

تفاوت چای ساز و کتری برقی چیست؟

تفاوت اصلی چای ساز و کتری برقی این است که کتری برقی فقط یک کار انجام می دهد و آن رساندن دمای آب به نقطه جوش است و نمی توانید با آن دمنوش و … درست کنید، اما از چای ساز می توانید برای تهیه دمنوش هم استفاده کنید.  البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون شیائومی را بخوانید. به طور خلاصه میتوان گفت :

  1. کتری برقی بر خلاف چای ساز قوری ندارد.
  2. در مقایسه با چای ساز میزان چای کمتری استفاده می کند.
  3. از لحاظ اقتصادی در مقایسه با چای ساز هزینه کمتری را باید به خرید آن اختصاص دهید.
مطالعه بیشتر
نقد و بررسی ماشین ظرفشویی سامسونگ + نحوه ی کاربرد مواد شوینده و امکانات ماشین ظرفشویی سامسونگ

ویژگی‌های یک کتری خوب چیست؟

  • همه ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنیم. این مسئله می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، اگر نگران این موضوع هستید بهتر است مدلی از کتری را انتخاب کنید که قابلیت خاموش شدن به شکل خودکار را داشته باشد.
  • گاهی اوقات سیم لوازم الکترونیکی جلوی دست و پای ما را می‌گیرد و کلافه می‌شویم. بعضی از مدل‌های کتری، یک محفظه کوچک دارند که مخصوص جمع کردن سیم کتری است. به این ترتیب، شما می‌توانید سیم کتری خود را جمع کنید و فقط زمانی که قصد دارید از آن استفاده کنید، دوشاخه را داخل پریز برق بزنید.
  • یک کتری بدون سیم، یا مدلی که سیم آن قابلیت جدا شدن را دارد، کار ما را آسان‌تر می‌کند و طرز استفاده از آن نیز راحت‌تر است.
  • اگر میزان گنجایش کتری مورد نظر شما قابل مشاهده باشد، می‌توانید به راحتی میزان آب داخل آن را چک کنید، و به مقدار مورد نیاز خود داخل آن آب بریزید.
  • حتما برای شما هم پیش آمده است که کتری را روشن کنید، سپس به سراغ کار دیگری بروید و به کلی فراموش کنید که قصد داشتید چای یا قهوه درست کنید. بعضی از مدل‌های کتری، قابلیت گرم نگه داشتن آب برای یک مدت زمان مشخص را دارند. به این ترتیب، اگر فراموش کنید که کتری را روشن کرده‌اید و مدتی بعد به سراغ آن بروید، آب داخل کتری هنوز داغ و قابل استفاده است.

بررسی نکات مهم هنگام خرید کتری برقی

سایز و اندازه کتری برقی

با توجه به نیاز و سلیقه ی متفاوت مشتریان کتری هایی در سایز و ابعاد گوناگون طراحی و تولید می شوند. در حال حاضر فضای آشپزخانه ها بسیار کوچک و محدود است، اگر شما با محدودیت فضا، روبرو هستید بهتر است کتری هایی که از سایز و حجم کوچک تری برخوردار هستند را انتخاب کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نقد و بررسی ماشین ظرفشویی سامسونگ را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید قابلمه + بررسی مدل های مختلف قابلمه لایف اسمایل

ظرفیت کتری برقی

ظرفیت، یکی دیگر از فاکتورهایی است که حین خرید کتری برقی باید آن را در نظر بگیرید، اغلب ظرفیت این دسته از کتری ها به اندازه ی چند استکان آب است، اگر شما به دنبال یک کتری با ظرفیت بیشتری هستید، حین خرید، ظرفیت حجمی کتری را بسنجید و طبق نیاز خود، کتری مدنظرتان را خریداری کنید.

 خرید کتری برقی

ظرفیت کتری برقی ها در بازار بین ۱تا ۲/۵ لیتر است. اگر هدف استفاده در منزل و برای یک خانواده با تعداد معمولی (۴ تا ۶) باشد یک کتری برقی ۱/۵ تا ۲ لیتری کفایت می کند، و اگر قرار است در محیط کار و برای تعداد کمتری آب بجوشاند می توان از کتری برقی هایی با گنجایش کمتر هم استفاده کرد. ظرفیت کتری های برقی مسافرتی نیز برای سهولت جا به جایی و استفاده بین ۰/۵ تا ۱ لیتر می باشد.

طراحی ظاهری کتری برقی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که طراحی و شکل ظاهری برایتان اهمیت زیادی دارد، در حین انتخاب خود وسواس به خرج داده و این کار را با نهایت دقت انجام دهید. چرا که کتری برقی استفاده ی روزانه دارد.درباره راهنمای جامع خرید کولر گازی (پرقدرت) در سال 2022 بیشتر بخوانید. از این رو انتخاب یک کتری با یک نما و ظاهری زیبا، می تواند جلوه ی شیک و چشم انداز بهتری را به آشپزخانه شما بدهد.

سهولت در استفاده

سهولت در استفاده از کتری یکی دیگر از فاکتورهایی است که در حین خرید باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال نحوه ی قرارگیری دکمه و ظرافت بکار رفته در آن ها، همچنین محل تعبیه سیم کتری، از آن دسته مواردی هستند که می توانند، سهولت در استفاده را برای شما به ارمغان آورند. اغلب کار کردن با دکمه هایی که روی بدنه ی کتری برقی تعبیه شده اند، نسبت به سایر نقاط آسان تراست.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مقایسه تلویزیون ال جی با سامسونگ و از خرید کدام پشیمان نخواهیم شد را بخوانید.

مطالعه بیشتر
مقایسه تلویزیون شیائومی با ال جی، کدام بهتر است؟ + بررسی تفاوت های تلویزیون شیائومی با ال جی

دمای بیرونی و جنس بدنه کتری

همه ی ما برای یکبار هم که شده تجربه ی سوختن دستمان را در اثر تماس با بدنه ی کتری تجربه کرده ایم. اگر شما می خواهید چنین اتفاقی دوباره برای شما رخ ندهد، در کنار هزینه ای که برای خرید کتری برقی می کنید، لازم است به جنس بدنه کتری نیز توجه کنید.

 خرید کتری برقی

بیشتر بخوانید: ٤ لوازم خانگی هوشمندی که زندگی را برای شما آسانتر می سازد

کتری هایی که بدنه ی آن ها از شیشه یا پلاستیک ساخته شده است، نسبت به کتری هایی که بدنه ی فلزی دارند خیلی کم تر گرما را به بدنه ی بیرونی خود انتقال می دهند. از این رو اگر می خواهید برای همیشه از دست این مسئله ی آزار دهنده (سوختن دست با بدنه ی کتری) خلاص شوید، خرید کتری هایی با یک بدنه ی شیشه ای یا پلاستیکی، می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

صدای کتری برقی

صدا یکی دیگر از مواردی است که مشتریان سخت سلیقه به آن توجه می کنند، اغلب کتری های برقی مانند کتری های معمولی، حین جوش آمدن آب، از خود سر و صدا تولید می کنند، اگر شما فرد حساسی هستید که با کوچک ترین صدا تمرکزتان به هم می ریزد، بهتر است در حین خرید کتری، یک کتری با عایق بالا که صدا را به محیط بیرون منتقل نمی کند، خریداری کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی قابلمه استیل کرکماز  را بخوانید.

جنس مواد بکار رفته در ساخت کتری

در ساخت کتری از چهار دسته مواد استیل ضد زنگ، پلاستیک، فلز و شیشه استفاده می شود. متریال پلاستیک پس از داغ شدن، موادی از خود آزاد می کند که همین مواد آزاد شده، می تواند تاثیر منفی روی طعم نوشیدنی برجای گذارد. اگر کتری برقی از جنس مناسبی ساخته نشده باشد امکان بروز مشکل و خرابی در این کتری فراوان است و باید خیلی زود اقدام به تعمیر کتری برقی کنید.

  • پلاستیک: کتری برقی ای که از پلاستیک ساخته شده، وزن کمتری دارد و به آسانی قابل حمل است، ارزان تر است، در مقابل ضربه مقاوم می باشد، گرما را به بدنه انتقال نمی دهد و تنوع رنگی بیشتری دارد. اما در مقابل بیشتر جرم می گیرد و اگر بخش داخلی کتری، هم از جنس پلاستیک باشد روی طعم و مزه آب تاثیر منفی خواهد داشت.
  • شیشه: کتری برقی شیشه ای ظاهر زیباتری دارد و این امکان را فراهم می کند که حرکت و قل زدن آب را درون کتری تماشا کنید اما همواره خطر ضربه خوردن و شکستن آن را تهدید می کند و قیمت بالاتری نیز دارد.
  • استیل: کتری برقی هایی که از استیل ضد زنگ ساخته شده اند، از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردارند، ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارند اما نسبت به جنس شیشه و پلاستیک گران تر هستند. لازم به ذکر است که، کتری برقی های فلزی در بین مصرف کنندگان محبوب ترین هستند.
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند

توان مصرفی

توان مصرفی یکی دیگر از فاکتورهایی است که حین خرید کتری برقی باید آن را در نظر گرفت. هر چه میزان توان مصرفی کتری، بالاتر باشد، کتری از کیفیت و البته کارایی بالاتری نیز برخوردار است.

خاموش شدن خودکار

خاموش شدن خودکار کتری برقی یکی از مهم ترین معیارهایی است که سازندگان حین ساخت، به آن توجه کرده اند. اما متاسفانه این آپشن در برخی از کتری ها به درستی کار نمی کند. که این مسئله می تواند خطرات زیادی را برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد. چرا که در اکثر مواقع جوش آمدن آب و عدم خاموش شدن خودکار کتری، در نهایت می تواند به آتش سوزی منجر شود.

از این رو ما به شما توصیه می کنیم حین خرید کتری برقی این نکته را در نظر داشته باشید و همچنین از درستی عملکرد این خصوصیت اطمینان حاصل کنید.

قیمت کتری برقی

قیمت هر محصول در بازار بستگی به جنس، کیفیت، شرکت سازنده، و قابلیت های جانبی آن محصول که در مورد کتری برقی شامل (چرخش ۳۶۰ درجه ای، محل جمع آوری سیم، قطع کن خودکار، سیستم گرم نگه داشتن آب، و … ) می باشد، دارد. طبیعی است که هر اندازه کالای مورد نظر شما از قابلیت های جانبی بیشتری برخوردار بوده و کیفیت بهتری داشته باشد قیمت بالاتری هم دارد.

اما این نکته را فراموش نکنید که کتری برقی جزء وسایلی به شمار می رود که روزانه از آن چندین بار استفاده می شود، بنابراین با توجه به پر مصرف بودن آن و تورم موجود در بازار بهتر است در زمان خرید کتری به کیفیت آن بیشتر از قیمت اهمیت بدهید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید یخچال فریزر + بررسی نکات مهم درانتخاب یک یخچال فریزر مناسب

مزایای استفاده از کتری برقی چیست؟

کتری برقی به دلیل مزایای منحصر به فردی که دارد، در رده ی محبوب ترین و پرکاربردترین وسایل منزل قرار گرفته است. از جمله مزایای خارق العاده ی این وسیله ی کارآمد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت بالا در جوشاندن آب

سرعت بالای این کتری در جوش آوردن آب، یکی از بارزترین ویژگی هایی است که این کتری از آن بهره مند است. وجود چنین معیاری بهانه ی خوبی است که افراد به این وسیله ی کارآمد روی بیاورند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سرعت جوش آب برای شما مهم است کتری برقی بهترین گزینه ی پیش روی شماست. چرا که این کتری توانایی به جوش آوردن آب در کمتر از ۴ دقیقه را دارد.

قابلیت تنظیم دما

کتری برقی به گونه ای تنظیم و طراحی شده است که می تواند آب را برحسب میزان دمای درخواستی شما داغ کند. همانطور که شما نیز می دانید دمای لازم برای درست کردن انواع نوشیدنی با هم متفاوت است. برای مثال برای درست کردن انواع دم نوش ها، قهوه، چای سیاه و سایر آشامیدنی های قابل شرب دمای متفاوتی جهت آماده شدن در نظر گرفته می شود. با توجه به این موضوع اگر شما اهل نوشیدن انواع نوشیدنی داغ در طول روز هستید، کتری برقی می تواند گزینه ی خوبی برای شما باشد.

استفاده از دستگاه کتری برقی بسیار کار ساده و آسانی است و به هیچ نوع آموزش خاصی در رابطه با تنظیمات دستگاه نیاز ندارد. کافیست که آب مورد نیاز را داخل کتری ریخته و دستگاه را به برق وصل کنید و دکمه جوشیدن را بزنید تا آب در عرض چند دقیقه ی کوتاه به جوش بیاید.

مطالعه بیشتر
بررسی کیفیت ماشین های ظرفشویی ال جی + معرفی انواع برنامه های شستشوی ماشین ظرفشویی ال جی

صرفه جویی در انرژی

کتری های برقی در مقایسه با مایکروویو و یا کتری های معمولی که با انرژی گاز آب را می جوشانند دمای فضای اطراف خود را بالا نبرده (هوای اتاق یا آشپزخانه را گرم نمی کنند) و هم چنین انرژی کمتری مصرف می کنند.

عوارض کتری برقی چیست؟

در حقیقت مدل کتری های برقی وجود دارن که با استاندارد بالا ساخته نمی شود به همین دلیل وقتی که آب درون این مدل کتری های برقی به جوش می آید صفحه گرمایشی در تماس مستقیم کتری برقی ها قرار میگیرد و همین عمل سبب آزاد شدن نیکل به درون آب می شود که ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

بنابراین به هنگام خرید کتری برقی باید به این نکته توجه ویژه ای نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که آب دو کتری برقی با عنصر گرمایشی در ارتباط مستقیم نباشد. به طور کلی جوشاندن آب با کتری برقی چندان مناسب نمی باشد و هر کدام از جنس کتری برقی ها خود دارای مضراتی هستند، اما در بین آن ها کتری برقی شیشه ای جزو بهترین کتری برقی ها شمرده می شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنما خرید کتری برقی آشنا شدید. همچنین از نکات مهم در خرید و مزایا و معایب آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

هزینه خرید کتری برقی چقدر است؟

همانطور که در مقاله هم به طور مفصل بیان کردم قیمت کتری برقی ها به عوامل مختلفی از جمله توان مصرفی، برند مورد نظر، قابلیت تنظیمات دما، جنس بدنه و …بستگی دارند و هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

آیا کتری برقی ضرر دارد؟

در این مطلب ما عوارض کتری برقی را بررسی کرده ایم و با توجه به ان باید بیان کنیم که بهتر است زیاد از کتری برقی ها استفاده نکنید و در صورت استفاده به صورت کتری برقی بروید که از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار باشد.

پیشنهاد ما به شما

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

تلویزیون شیائومی 4X اندروید 65 اینچ مدل Mi TV 4X 65 تلویزیون شیائومی MI 4X …

دیدگاهتان را بنویسید