سه شنبه , 29 اسفند 1402
کولر گازی

راهنمای جامع خرید کولر گازی (پرقدرت) در سال 2023 + بررسی عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولرگازی

اگر قصد خرید کولر گازی را دارید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید ما به شما خواندن نوشته راهنمای خرید کولر گازی را پیشنهاد می دهیم. ما در این مقاله سعی کرده ایم به تمام سوالات شما در زمینه ی خرید کولرگازی پاسخ شفافی بدهیم. ممکن است در هنگام خرید کولرگازی سوالات زیر ذهنتان را درگیرکنند، پس تا انتها با ما باشید تا به بررسی جواب سوالات رایج زیر بپردازیم.


فهرست مطالب


کولرگازی چیست؟

کولر گازی یک نوع وسیله برای تهویه مطبوع هوا است که برای رهایی از آتش سوزان در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. به همه دستگاههایی که شامل چرخه سرمازایی بر اساس تراکم و انبساط گاز هستند کولرگازی گفته می شود.کولرهای گازی در مدل، سایز و قیمت های متنوعی ارائه می شوند که کاربران با توجه به نیازخود و با در نظر گرفتن محیط زندگی، شرایط آب و هوایی و هزینه ای که برای خرید آن در نظرگرفته اند می توانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

انواع کولرگازی:

کولرهای گازی در چهار مدل زیر در اختیار کاربران قرار می گیرند:

  1. کولر گازی های پنجره ای (یونیت)
  2. کولر گازی های اسپلیت (دیواری)
  3. کولر گازی های پرتابل
  4. کولر گازی های مرکزی

1. کولرگازی پنجره ای:

کولرگازی مدل پنجره ای همانطور که از اسمشان مشخص است در پنجره قرار می گیرند و باید حتما قسمتی از آنها در هوای آزاد باشد تا نتیجه ی مطلوبی را در اختیار کاربران قرار دهند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  راهنما خرید ماشین ظرفشویی را بخوانید.

این نوع کولر گازی ها یک تکه هستند وقیمت پایین تری نسبت به دیگر کولر گازی ها دارند. منظور از یک تکه بودن این است که کمپرسور و فن در یک بسته قرار دارند. این مدل از کولرهای گازی برای افرادی که مستاجرهستند یا مغازه داران انتخاب مناسبی است. زیرا جابجایی این مدل نسبت به بقیه ی مدل ها بسیار راحتتر است. برای استفاده ازاین کولرها برق تک فاز کفایت می کند.از معایب این مدل می توان به سروصدای زیاد آن و مصرف انرژی بالای اشاره کرد. از دیگر نقاط ضعف کولرهای گازی یونیت نداشتن قابلیت کنترل از راه دور است.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید پلوپز + معرفی بهترین برندهای پلوپز

2. کولر گازی های اسپلیت:

کولر گازی مدل اسپلیت دارای دو قسمت است و قسمت فن یا به اصطلاح پنکه و کمپرسور در فضای باز نصب می شوند و قسمت توزیع در مکان بسته یا محیط اتاق قرار می گیرد.

 کولر گازی های اسپلیت

کولرگازی دیواری یا اسپیلت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم‌ صدا ترین گزینه برای انتخاب استاین نوع کولر گازی برای جاهایی که تغییر مکان کمتر اتفاق می افتد مناسب است البته این مدل نسبت به مدل پنجره ای قیمت بالاتر و امکانات بهتری را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  راهنما خرید تلویزیون ال جی را بخوانید.

3. کولر گازی های پرتابل:

کولر گازی پرتابل همانند کولرگازی های پنجره ای یک تکه هستند. کولرگازی مدل پرتابل با نام کولر گازی ایستاده هم شناخته می شود. مزیتی که این کولر گازی نسبت به مدل اسپلیت دارد قابلیت جابجایی آسان آن است.این کولر گازی دارای لوله ای است که این لوله وظیفه ی جمع آوری هوای گرم اتاق را برعهده دارد.

کولر گازی های پرتابل

این لوله حتما باید در فضای باز قرار گرفته شود. مزیت دیگر این مدل از کولرهای گازی نسبت به مدل اسپلیت قیمت پایین تر آن است. این مدل برای فضاهای کوچک بهترین انتخاب است.

4. کولر گازی ایستاده یا مدل مرکزی:

کولر گازی ایستاده مشابه مدل اسپلیت دارای دو تکه است که قسمتی از آن در فضای ازاد و درخارج محیط نشیمن قرار می گیرد و منیفولد هوا را ایجاد می کند. در کولرهای گازی مدل ایستاده پنل اصلی آن بر روی زمین قرار میگیرد اما کندانسور آنها باید در بیرون از محل نصب گردد.این سیستم می تواند بازدهی بالایی برای محیط های با فضای بزرگ داشته باشد و می توانید آن را در چندین اتاق قرار دهید، زیرا قدرت پرتاب هوای بالایی دارد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید یخچال فریزر + بررسی نکات مهم درانتخاب یک یخچال فریزر مناسب

 این مدل از کولرهای گازی بیشتر در مجتمع های تجاری، دفاتر و سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه ی نصب و تهیه ی این مدل بسیار گرانتر از مدل های دیگر است. این سیستم برخلاف مدل های دیگر قابلیت حمل و جابجایی آسانی ندارند. همچنین این مدل از کولرها برای کارکردن به برق سه فازنیازدارند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  راهنما خرید ماشین لباسشویی سامسونگ را بخوانید.

فاکتورهای انتخاب کولر گازی مناسب چیست؟

یكی از عواملی كه باید در هنگام مطالع راهنمای خرید کولر گازی مورد توجه قرار گیرد، قابلیت خنك كردن یا سرمازایی و توانایی گرم كردن یا گرمازایی كولر است. همه ی مدل های کولر گازی این توانایی را ندارند یا به اصطلاح تک کاره هستند. به کولرهای دارای قابلیت سرمازایی و گرمازایی دوکاره گفته می شود. مدل های دوکاره در فصل تابستان به عنوان خنک کننده هوا مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند شما را از شر تابستان سوزان نجات دهند و در فصل زمستان شبیه بخاری عمل می کنند و باعث گرم شدن محیط خانه می شوند و زمستانی گرم را در محیط خانه برای شما ایجاد می کنند.

کولر گازی

اگر روی فضای داخلی خانه حساسیت بالایی دارید و به محیط بیرون اهمیت می دهید، انتخاب کولرگازی پرتابل بهترین گزینه است زیرا مدل اسپلیت با اینکه برروی دیوار نصب می شود اما بدلیل اینکه قسمتی از آن در بیرون قرار می گیرد شاید به نظرتان زیبا نباشد. 

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در راهنمای خرید کولر گازی توجه به پنل آن می باشد. طراحی شکل ظاهری کولر بسیارمهم است. زیرا ظرافت و زیبایی شکل ظاهری کولر اشتیاق و لذت خرید را برای شما چند برابر می کند. بنابراین سعی کنید با توجه به هزینه ای که برای خرید این دستگاه در نظر گرفته اید، کولری با زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید. بدون شک زیباتر بودن پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که ظرافت و زیبایی بیشتری دارد، حتما گرانترهم خواهد بود.

مطالعه بیشتر
در خرید تلویزیون به چه مواردی دقت کنیم؟ + جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون

ظرفیت کولرگازی:

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید کولر گازی باید حتما مورد توجه قرار گیرد ظرفیت دستگاه است. انواع کولر های گازی ازجمله پنجره ای، دیواری، اینورتر یا غیر اینورتر دارای ظرفیت های مختلفی هستند. یکای اندازه گیری ظرفیت کولر گازی BTU است که میزان خنک شدن محیط توسط دستگاه را در واحد زمان نشان می دهد. لازم است بدانید که این به معنی این نیست که کولر باد خنک تری را تولید می کند بلکه بدین مفهوم است که میزان خنک کننده ورودی به منطقه بیشتر است.

لازم به ذکر است که میزان ظرفیت کولر گازی با توجه به مساحت و نوع فضا و شرایط آب و هوایی متفاوت، متغیر است.

بررسی عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولرگازی

  • حجم ترافیک (میزان رفت وآمد)

حجم ترافیک در یک اتاق در ثابت نگه داشتن دمای محیط تأثیر دارد. به این مفهوم که هر چه که رفت و آمد در فضا بیشتر باشد باید کولرگازی با ظرفیت های بالاتر انتخاب کرد، همچنین باید با عایق بندی درب و پنجره ها از ترافیک زیاد جلوگیری کنید.

  • شرایط جوی

شرایط جوی یا به اصطلاح آب و هوا منطقه در عملکرد کولر گازی بسیار موثر است. به طوری که برای مناطق گرمسیری که از آب و هوای بسیار گرم برخودار هستند باید کولرهای گازی با ظرفیت حداقل ۱۸۰۰۰ BTU را انتخاب کرد. کولرهای گازی حاره ای که در بازار موجود هستند یکی از انواع کولرهای گازی مخصوص مناطق گرمسیری هستند.

شرایط جوی

توجه به مشخصات کولر در هنگام خرید و انتخاب کولرهای گازی متناسب با آب و هوای محیط نه تنها باعث افزایش عمر کولرهای گازی می شود بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه های مربوطه می شود.

  • جمعیت

تعداد افراد حاضر در فضا یکی دیگر ازعواملی است که در هنگام انتخاب ظرفیت کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد، به این معنی که هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد باید به مراتب ظرفیت کولر گازی را افزایش دهید. طبق استاندارد معمولا این میزان به ازای هر نفر ۶۰۰BTU میباشد.

  • نورگیربودن فضا
مطالعه بیشتر
نقد و بررسی ویژگی های روشنایی ( پاشنه آشیل) تلویزیون اولد ال جی + معرفی و مقایسه سه مدل تلویزیون اولد ال جی GX، CX و BX

نورگیربودن فضا یکی از تأثیرگذارترین عوامل در خنک سازی دمای اتاق توسط کولر است. اگر اتاق شما بسیار آفتابی است ، 1000 BTU باید به ظرفیت تهویه مطبوع فعلی اضافه شود و اگر اتاق شما بیشتر سایه است و آفتاب مدت زمان زیادی به طور مستقیم به داخل ان نمی تابد لازم نیست.

  • ارتفاع سقف

عامل تأثیرگذار دیگر در ظرفیت تهویه مطبوع ارتفاع سقف است. ارتفاع سقف یک ساختمان به طور معمول بین 2.7 تا 3.0 متر است. اگر ارتفاع سقف از اندازه مشخص شده بیشتر باشد ، باید ظرفیت سیستم نیز افزایش یابد.

ارتفاع سقف
  • دستگاه ها و وسایل گرما زا

وجود دستگاه ها و وسایل گرمایشی در خنک سازی کولر گازی موثر هستند. آشپزخانه به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز، یکی از اتاق های گرمازا محسوب می شود و برای اتاق های مجاور آشپزخانه باید اسپلیت با ظرفیت بالاتر انتخاب شود.

  • گردش هوا

 گردش مناسب هوا در فضا باعث تسریع در خنک شدن فضای خانه می شود. اتاقهایی که گردش هوا در آنها دشوار است مثلا اتاق خواب ها که اکثرا بدون پنجره هستند باید برای به گردش درآمدن هوا از کولرهای با ظرفیت بالاتر یا افزودن روکش داخلی استفاده کنند.

کمپرسور کولر گازی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کمپرسور وسیله ای مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشارآنها را افزایش می دهد. در برخی از دستگاه ها و ماشین آلات، کمپرسورها هوا را فشرده و به داخل محفظه احتراق هدایت می کنند.به واقع کمپرسورها از انرژی مکانیکی برای جذب سریع و فشرده سازی مایع استفاده می کنند. نتیجه این فرآیند، دمای گاز فشرده نیز افزایش می یابد.

کمپرسورهای مختلفی برای مصارف صنعتی و عمومی وجود دارند که در قسمت زیر به بررسی کمپرسورهای بکاررفته در کولرهای گازی می پردازیم.

مطالعه بیشتر
علت کثیف شستن ماشین ظرفشویی چیست؟

معرفی انواع کمپرسور در کولرگازی

  • کمپرسور پیستونی یا Reciprocating
  • کمپرسور روتاری یا Rotary
  • کمپرسور اسکرال یا Scroll

کمپرسور پیستونی چیست؟

این نوع کمپرسور از یک پیستون در سیلندرخود برای فشرده سازی گازها استفاده می کند. ظرفیت کمپرسور پیستونی معمولاً بین 16000 تا 37000 BTU است یا به عبارتی دیگر دارای ظرفیتی حدود100 اسب بخار هستند.یکی از مزایای استفاده از این کمپرسورها پایین بودن هزینه نگهداری آنهاست. و از معایب آن می توانیم به سروصدای زیاد و همچنین تولید گرما و حرارت زیاد درهنگام کاراشاره کنیم. کمپرسور پیستونی به کمپرسور رفت و برگشتی نیز معروف است.

معمولاً در مناطق جنوبی کشور و جزایر کیش و قشم که هوا بسیار گرم و مرطوب است ، از کمپرسور رفت و برگشتی برای خنک سازی یا تهویه هوا استفاده می شود زیرا از دیگر کمپرسورها عملکرد بهتری دارند.

کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم جابه‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی هستند. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالا است، از کمپرسورهای روتاری به جای پیستونی استفاده می‌ شود.کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتر و سرو صدای کمتری دارند و همچنین حرارت کمی را تولید میکنند. در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند. اما کمپرسورهای پیستونی قدرت سرمایش بهتری دارند. کولرهای با کمپرسور روتاری بیشتر در قسمت های غربی، شمال غربی و شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور اسکرول چیست؟

کمپرسور اسکرول به کمپرسور مارپیچی نیز معروف است. این کمپرسوربا حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی، گاز را فشرده می کنند. بنابراین ، یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری در حال حرکت است و حرکت مارپیچ متحرک، گاز را فشرده می کند.

بهترین کمپرسور برای کولر گازی کدام است؟

در میان کمپرسورهای تهویه مطبوع ، بهترین کمپرسور تهویه مطبوع کمپرسور اسکرول است که در مقایسه با کمپرسورهای چرخشی و رفت و برگشتی بهترین عملکرد را دارند. اما از آنها بسیار کمتر استفاده می شود و کمپرسور روتاری یکی از پرکاربردترین کمپرسورهای تهویه مطبوع است.

منظور از کولرگازی اینورتردار چیست؟

کولرگازی های مجهز به سیستم اینورتر هنگامی که کمپرسور به دمای مطلوب می رسد خاموش نمی شوند و فقط سرعت موتور را کاهش می دهند اما در مورد کولرهای فاقد اینورتر، با رسیدن دمای محیط به سطح مورد نیاز دستگاه ، کمپرسور خاموش می شود. با گذشت زمان کمپرسور با افزایش دمای محیط دوباره راه اندازی می شود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید تلویزیون شیائومی + آشنایی با ویژگیهای تلویزیون اولد شفاف شیائومی از نگاه نزدیک‌تر

مزایا و معایب کولر گازی اینورتردارنسبت به معمولی:

کولرگازی های اینورتردارنسبت به نمونه های معمولی دارای قیمت بالاتر، صدای کمتر، انرژی مصرفی پایین، سرعت سرد سازی بیشتری هستند، اما لازم است بدانید که هزینه ی تعمیر و سرویس کولرهای اینورتردار به دلیل پیچیدگی از نمونه های معمولی بیشتر است.

میزان پرتاب باد کولر گازی بهتراست چند مترباشد؟

پرتاب باد به این معنی است که کولر تا چه اندازه می تواند هوای خنک را حمل کند.سعی کنید کولری با حداقل پرتاب باد ۱۰متر را انتخاب کنید.

میزان پرتاب باد

برخی از مدل‌های جدید فناوری‌هایی را به کار گرفته‌اند که باد را تنها در جهتی که افراد نشسته‌ اند، هدایت می‌کنند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد، قدرت را به حداقل می‌رسانند تا برق کمتری مصرف شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای جامع خرید کولر گازی (پرقدرت) در سال 2023 آشنا شدید. همچنین از عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولرگازی آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

وقتی کولرگازی رو روشن میکنیم بوی بدی میدهد، علت چیست؟

معمولا باکتری در اطراف پنل و قارچ روی دمپر میزند که باعث بوی بد میشود که برای رفع ان پنل داخلی باید سرویس شود.

آیا EER کولر مهم است؟

بله! EER مخفف Energy Efficiency Ratio و به معنی بهره‌وری انرژي الکتریکی است که منظور از آن میزان توانایی کولر گازی در تبدیل انرژی الکتریکی به سرما است. هر چه این عدد کولر بیشتر باشد قدرت خنک کنندگی دستگاه نیز بالاتر است. در واقع EER بالا و اینورتر باکیفیت در یک کولر گازی تضمین کننده بازدهی بالای هر کولر است.

پیشنهاد ما به شما

خرید بهترین جارو برقی رباتیک

راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند

جاروبرقی رباتیک وسیله ای است که به طور خودکار و برنامه ریزی شده، عملیات نظافت …

دیدگاهتان را بنویسید