چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403
خرید ماشین ظرفشویی

معرفی انواع ماشین ظرفشویی + به چه مواردی در خرید ماشین ظرفشویی توجه کنیم؟

ماشین ظرفشویی آمدند تا طرحی نو در آشپزخانه‌ها در اندازد! شاید فکر کردن به اینکه دیگر گله‌ای از ظرف شستن نداشته باشید، در گذشته امری محال بود. اما بالاخره انسان‌ها از شر یکی از دشوارترین امورات آشپزی و آشپزخانه خلاص شدند. ماشین‌های ظرفشویی پایانی بود بر شکایت‌های همیشگی ظرف نشورها.ماشین‌های ظرفشویی به تدریج در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف برندهای مختلف و رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی به بازار عرضه شدند. در ادامه این راهنما، تمام مواردی که برای انتخاب و خرید یک ماشین ظرفشویی باید بدانید را برایتان خواهیم گفت.


فهرست مطالب


معرفی انواع ماشین طرفشویی

ماشین های ظرفشویی در سه مدل تو کار، ماشین ظرفشویی ایستاده و ماشین های کم ظرفیت تر به صورت رومیزی طراحی شده اند که توسط برندهای مختلف تولید و ارائه می شوند.

ماشین ظرفشویی توکار

برای این مدل از ماشین ظرف شویی می‌توان فضایی در بین کابینت ‌ها را برای قرار گیری آن در نظر گرفت و به خوبی جاسازی کرد تا فضای کمتری را اشغال کند.

ظرفشویی توکار

این مدل مناسب آشپزخانه ‌های کوچک است ممکن است قیمت آن از سایر مدل‌ها بیشتر باشد ولی همین ‌قدر که فضای کمی را اشغال می‌کند مزیتی است که شما را به خرید آن ترغیب کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید.

ماشین ظرفشویی رومیزی

مدل رومیزی از این نوع ماشین ‌های ظرفشویی اقتصادی و قابل‌حمل هستند. با توجه به ابعاد کوچک آن می‌توانند به سادگی بر روی کابینت قرار بگیرند و اگر خانواده‌ای کوچک دارید بهترین گزینه است.

 ظرفشویی رومیزی

ظرفیت این ماشین‌ها کم است حداکثر تا ۵ نفر و مصرف انرژی و مصرف آب و مواد شوینده کمتری نیز دارند. اگر خانه‌تان را اجاره کرده‌اید و نیاز به جابجایی مداوم دارید این مدل نسبت‌به توکار بیشتر به کارتان می‌آید.

مطالعه بیشتر
معرفی چندین بهترین برند روتختی گارددار نوزاد

ماشین ظرفشویی ایستاده

ابعاد این نوع مانند ماشین لباسشویی است و انتخابی درست برای خانواده‌ های پرجمعیت است. برای آن‌هایی که مدام نیاز به شستشوی ظروف دارند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید ماشین ظرفشویی سامسونگ را بخوانید.

ماشین ظرفشویی ایستاده

چراکه ظرفیت آن به گونه‌ای است که بتواند تعداد زیادی ظرف را در خود جای دهد می‌توانید از اوایل روز ظروف خود را در آن قرار دهید و اواخر روز بشویید این نوع از ماشین‌های ظرف‌شویی قابلیت و برنامه‌های شستشوی متنوع دارند که بنا بر نیاز خود هر کدام از آن‌ها را می‌توانید برای شستشو تنظیم کنید.

معرفی قابلیت های ماشین طرفشویی

بعد از انتخاب طراحی ماشین ظرف شویی، باید با ویژگی‌های مهم آن که در ادامه به آنها می‌پردازیم، دقت کنیم تا در نهایت از انتخاب خود راضی باشیم. 

  • بازدهی انرژی
  • صدای ماشین
  • سیستم خشک‌کن
  • ظرفیت ماشین ظرفشویی
  • فیلترینگ غذا
  • سنسور تشخیص کثیفی
  • برنامه‌های شست‌وشو
  • دارا بوودن فیلترینگ آب
  • کاربری آسان
  • قابلیت تنظیم ارتفاع سبد
  • ویژگی ضدعفونی کننده
  • آبپاش‌ها
  • نوع مخزن
  • بدنه ماشین ظرفشویی
  • جنس مخزن ماشین

معرفی برنامه‌های شست‌وشو ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرف شویی برنامه سه‌گانه شست‌وشو دارند. سختی‌گیر آب، سیستم هوشمند ایمنی، برنامه شستن سریع، معمولی، قوی، میوه و سبزیجات برخی از مواردی هستند که می‌توانید به تناسب کاربرد در اولویت قرار دهید.

 برنامه‌های شست‌وشو ماشین ظرفشویی

از دیگر مواردی است که به هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی باید مورد توجه قرار دهید، برنامه‌های شست‌شو است:

  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های خیلی چرب 
  • سیستم شست‌وشوی متوسط خودکار یا اتومات 
  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های کم چرب
  • سیستم شست‌وشوی سریع روزانه برای ظروف فاقد چربی
  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های ظریف
  • سیستم شست‌وشوی میوه
  • قابلیت تنظیم ارتفاع سبد میوه
  • قابلیت براق کردن ظروف
  • دارا بودن سبد مخصوص قاشق و چنگال 
  • سیستم خشک کن
  • فیلتر مخصوص جمع آوری باقی مانده‌های غذا در ظرف‌ها 
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید گوشت کوب برقی + نکات قابل توجه در حین خرید گوشت کوب برقی چیست؟

به چه مواردی در خرید ماشین ظرفشویی توجه کنیم؟

در نتیجه قبل از خرید اولویت‌های خود را مشخص کنید، چک لیستی از بایدها و نبایدهای ماشین ظرفشویی تهیه کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید ماشین لباسشویی سامسونگ را بخوانید.

  • برای خرید تنها ابعاد و سایز ماشین ظرفشویی اهمیت بالایی دارد.
  • برخی نیز سرعت شست‌وشو را ملاک خرید خود قرار می‌دهند. 
  • برنامه‌های متنوع شست‌وشو یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان خرید است.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی (برق و آب) نکته دیگری است که گروه دیگری از خریداران مدنظر قرار می‌دهند. 

ظرفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرف شویی عموما در سه ظرفیت ۶ تا ۸ نفره، ۱۲ نفره و ۱۴ نفره تولید می‌شوند. انواع ۶ الی ۸ نفره که یکی از پرکاربردترین انواع ماشین‌ها هستند. قابلیت جا دادن ۷۲ تا ۱۰۸ پارچه ظرف را دارند. برخی از ماشین‌های ظرفشویی در این سایز کمی بیشتر ظرفیت دارند و برای یک نفر اضافه نیز می‌توانی به در آن ظرف اضافه کرد.

ظرفیت

پرطرفدارترین گروه ماشین‌های ظرف شویی از نظر ظرفیت، ماشین‌های ۱۲ نفره هستند. در ماشین‌های ظرفشویی با این ظرفیت ۱۴۴ پارچه ظرف در ماشین جای می‌گیرد و برخی از آن‌ها نیز برای یک نفر ظرفیت اضافه دارند.کم‌طرفدارترین گروه ماشین‌های ظرفشویی ۱۴ نفره هستند. در این ماشین‌های ظرفشویی حدود ۱۶۰ تکه ظرف قرار می‌گیرد. 

اندازه ماشین ظرفشویی

یکی از اولین نکاتی که در خرید ماشین ظرف شویی باید به آن توجه کنید، ابعاد آشپزخانه است که براساس همان سایز ماشین را مشخص کنید. بعد از آن هزینه‌ای که برای خرید ماشین در نظر گرفته‌اید، برند محصول، ابزار و کارکردهای محصول است.

مطالعه بیشتر
مقایسه تلویزیون شیائومی با ال جی، کدام بهتر است؟ + بررسی تفاوت های تلویزیون شیائومی با ال جی

ماشین‌های ظرفشویی امکانات مختلفی از جمله بازوهای آب‌پاش، چرخه دمایی، گرمکن آب داخلی و قابلیت دفع مواد غذایی را دارند. این‌ها مواردی هستند که بود و نبود آن‌ها هنگام خرید می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. مثلاً تعداد بازوهای آب‌پاش براش شست‌وشو اولویت دارند و هرچه تعداد این بازوها بیشتر باشد، در اولویت بالاتری قرار دارند. اگر قیمت دستگاه برایتان اهمیت دارد می‌توانید ماشین‌های ظرفشویی با یک بازوی آب‌پاش را انتخاب کنید که ارزانتر هستند.

بازدهی انرژی

وقتی یک ماشین ظرف شویی گواهی برچسب انرژی ستاره داشته باشد، تقریباً ۱۲ درصد بازدهی بیشتر و البته ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری هم دارد. این اتفاق به کمک ویژگی‌هایی مثل آبپاش‌های کارآمد و سبدهایی مناسب با طراحی خوب اتفاق می‌افتد

سیستم خشک‌کن

در برخی از خانواده‌ها مصرف ظروف بسیار بالاست، فرقی ندارد خانواده‌ای ۴ نفره باشند یا ده نفره. در نتیجه اگر استفاده روزانه شما از ظرفشویی بیش از چند مرتبه در روز است، مدلی با سیستم شست‌وشوی سریع و توانایی خشک کردن در حداقل زمان ممکن را انتخاب کنید. 

سیستم خشک‌کن

صدای ماشین ظرفشویی

 اگر سر و صدای ماشین ظرفشویی برایتان مهم است، ماشینی را انتخاب کنید که عایق صوتی دارد و سر و صدا را کاهش می‌دهد. معمولاً دستگاهی که ۵۰ دسی‌بل یا کمتر باشد، صدای بسیار کمی هم دارد.

فیلترینگ غذا

برخی از ماشین‌های ظرفشویی، به یک قطعه مجهز هستند که می‌تواند خرده‌های غذا را ریز کرده و به همراه آب، بیرون بریزد. این ویژگی باعث می‌شود که نیازی به تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین نباشید. اما اگر وسیله به چنین امکانی مجهز نبود، باید با دستمال، ظروف را پاک کرده و بعد داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

مطالعه بیشتر
فروشگاه اینترنتی نیکی نی نی بهترین مرجع برای خرید سیسمونی

سنسور تشخیص کثیفی 

مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی از سنسورهایی برخوردارند که توانایی تشخیص میزان آلودگی ظروف را دارد و با این قابلیت و بسته به میزان آلودگی فشار آب را تنظیم می‌کنند.

سنسور تشخیص کثیفی 

برنامه‌های شست‌وشو

از دیگر مواردی است که در هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی باید برایتان حائز اهمیت باشد. برای مثال شاید شست‌وشوی سبزی‌ها در اولویت مصرفی شما نباشد، اما شست‌وشوی سریع برایتان مهم باشد؛ در ادامه به جزییات این ویژگی ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

دارا بودن فیلترینگ آب

یکی از معایب شست‌وشو ایجاد لکه روی ظروف است، در نتیجه اگر این مورد برایتان خیلی مهم است، هنگام خرید ماشین ظرفشویی مدلی را انتخاب کنید که توانایی فیلتر آب را داشته باشد. چرا که امکان از بین بردن لکه‌ها با این قابلیت فراهم است.

کاربری آسان

دستگاه با وجود مجهز بودن به امکانات جدید باید به شکلی طراحی شود که امکان استفاده راحت را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. یعنی دکمه‌ها پیچیدگی زیادی نداشته باشند. همچنین سبدها به شکلی طراحی شده باشند که چیدن ظروف داخل آنها سخت نباشد.

قابلیت تنظیم ارتفاع سبد

اگر قفسه‌های داخل ماشین ظرف شویی متحرک باشند، می‌توانید به راحتی ارتفاع را برای ظروف بزرگ و کوچک تنظیم کنید. همچنین گاهی با خارج کردن یک قفسه، فضای بیشتری را برای جا دادن یک ظرف بزرگ باز کنید. برخی مواقع هم امکان خارج کردن کل طبقه وجود دارد.

قابلیت تنظیم ارتفاع سبد

ویژگی ضدعفونی کننده

برخی از ماشین‌های ظرفشویی جدید، مجهز به سیستم ضدعفونی کننده هستند. اما اگر این ویژگی را نداشته باشند، باید هر بار که ظروف را داخل دستگاه قرار می‌دهید، به همراه ماده شوینده، مقداری هم ضدعفونی اضافه کنید.

مطالعه بیشتر
٤ لوازم خانگی هوشمندی که زندگی را برای شما آسانتر می سازد (آپدیت 2023 + عکس)

آبپاش‌ها

به نوع آبپاش‌های داخل ماشین ظرف شویی به خوبی دقت کنید. اگر این نوع آبپاش‌ها تعداد بیشتری داشته باشند و البته ریزتر هم باشند، ظروف شما بهتر تمیز می‌شوند.

نوع مخزن

مخزن ماشین ظرف شویی یا استیل است یا پلاستیکی که استیل بهتر است. مخزن استیل از آنجایی که زنگ نمی‌زند و ماندگاری بالاتری هم دارد، انتخاب بهتری است. پس بهتر است نوع مخزن را استیل انتخاب کنید.

جنس مخزن ماشین

جنس ماشین‌های ظرفشویی غالباً از نوع فولاد ضد زنگ است. فولاد مانع زنگ زدن و رسوب لکه‌ها می‌شود. البته ممکن است جنس مخزن از نوع استیل باشد که در این صورت از ریختن سفیدکننده در ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.

بدنه ماشین ظرفشویی

حتماً از سالم بودن ترمز در ماشین ظرف شویی مطمئن شوید. لاستیک‌های دور در نیز حتماً باید سالم باشند تا از خروج آب جلوگیری کنند. به سالم بودن چرخ قفسه‌ها دقت کنید و توجه کنید که سبد‌ها لب‌پر نشده باشند. اگرچه که بعضی از شماها به دلیل کمبود فضا مجبور هستید ماشین‌های ظرفشویی رومیزی را انتخاب کنید.

قیمت ماشین ظرفشویی

قیمت ماشین‌های ظرف شویی در بازار با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومان شروع می‌شود و به بالای ۲۸ میلیون تومان می‌رسد. طبیعی است که هر چقدر ظرفیت ماشین ظرفشویی کوچکتر باشد قیمت آن کمتر است. دارا بودن ابزارهای جانبی و برند نیز بر قیمت ماشین ظرفشویی اثرگذار هستند. در حال حاضر در ایران ارزان‌ترین ماشین‌های ظرفشویی از برند زیرووات و مدل رومیزی هستند.

سخن پایانی

شما در این مقاله را با انواع ماشین ظرفشویی آشنا شدید. همچنین از نکات مهم هنگام خرید آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

مطالعه بیشتر
راهنما خرید چای ساز فکر + معرفی مدل‌های پرفروش (آپدیت 2023)

سوالات متداول

آیا هر نوع ظرفی را می توان با ماشین ظرفشویی شست؟

بهتر است که بعضی از ظروف با ماشین ظرفشویی شسته نشوند چرا که احتمال دارد دچار تغییر رنگ و یا خوردگی شوند و حالت اولیه خود را از دست بدهند.

ویژگی هایی که یک ماشین ظرفشویی می تواند دارا باشد؟

سیستم شست و شوی مخصوص ظرف های چرب سیستم مخصوص شست و شوی ظرف های کم چرب سیستم مخصوص شست و شوی ظرف های نه چندان کثیف سیستم مخصوص شست و شوی ظرف های میوه و استکان ها

پیشنهاد ما به شما

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

تلویزیون شیائومی 4X اندروید 65 اینچ مدل Mi TV 4X 65 تلویزیون شیائومی MI 4X …

دیدگاهتان را بنویسید