شنبه , 1 اردیبهشت 1403
خرید تلویزیون هوشمند

در خرید تلویزیون به چه مواردی دقت کنیم؟ + جامع ترین راهنمای خرید تلویزیون

در ابتدا شاید خریدن تلویزیون راحت‌ترین کار دنیا به نظر برسد. فکر می‌کنید قرار است به فروشگاه بروید. تلویزیون مورد علاقه‌تان را در یک چشم بر هم زدن پیدا کنید. هزینه‌ی خریدش را پرداخت کنید و با یک تلویزیون جدید به خانه برگردید؛ اما به محض آنکه در اینترنت جست‌وجو می‌کنید یا وارد فروشگاهی می‌شوید متوجه دشواری تصمیم می‌شوید. برندها، مدل‌ها، قابلیت‌ها و صد البته قیمت‌های مختلف ذهن‌تان را درگیر می‌کند. اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، قبل‌ از هرچیزی این مقاله راهنمای خرید تلویزیون را مطالعه کنید.


فهرست مطالب


آیا تلویزیون هوشمند بهتر است یا غیرهوشمند؟

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز افرون انسانها به فضای مجازی، تلوزیون های هوشمند در هرجایی پیدا می‌شوند به طوری که بیش از 70 درصد تلویزیون های فروخته شده این روزها تلویزیون های هوشمند هستند. ساده ترین تعریف برای این تلویزیون ها، قابلیت اتصال به اینترنت از طریق wifi یا کابل LAN است.

تلویزیون هوشمند

این تلویزیون ها می توانند به محتوای آنلاین دسترسی پیدا کنند، بسیاری از مرورگرهای وب را دارند و نسل پیشرفته تر آنها می توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند، پیشنهاد های برنامه ای ارائه دهند و به شما اجازه دهند محتوا را از تلفن هوشمند خود در صفحه تلویزیون با استفاده از قابلیت (Phone Mirroring) مشاهده کنید.

همچنین از طریق آنها می‌توانید به صورت آنلاین فیلم تماشا کنید، بازی کنید، در سایت های مختلف بچرخید و صفحه‌تان در شبکه های مجازی را چک کنید. نکته ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که اگر قصد تماشای محتوا از برنامه های خاصی مانند YOUTUBE دارید، از قابلیت نصب شدن آن برنامه ها روی تلویزیون انتخابی‌تان اطمینان حاصل کنید. از دیگر ویژگی های غالب تلویزیون های هوشمند، ویژگی کنترل کردن آنها از طریق تلفن همراهتان است، با نصب اپلیکیشن مربوط به این کار روی گوشی هوشمندتان می‌توانید تلفن همراهتان را به یک ریموت کنترل تمام عیار تبدیل کنید.

آیا قصد خرید تلویزیون های خمیده را دارید؟

اگر از افرادی هستید که به نسل تلویزیون های خمیده علاقه مندید یا اطلاعات کافی ای درموردشان ندارید در این قسمت با ما همراه باشید. امروزه بازار طرفداران تلویزیون های خمیده رو به افزایش است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید ماشین ظرفشویی را بخوانید.

تلویزیون

شعار کمپانی ها در دفاع از تلویزیون های خمیده (curved) این است که مهم نیست نسبت به تلویزیون خمیده‌تان کجا بنشینید، در هر صورت تجربه ای فراگیرتر هنگام تماشا کردن خواهید داشت.میخواهیم به طور خلاصه نگاهی به مزایا و معایب آن داشته باشیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون شیائومی را بخوانید.

مزایای تلویزیون های خمیده:

  • تماشای فراگیرتر به طوری که خود را به محتوایی که مشاهده می‌کنید نردیکتر حس می‌کنید یا به عبارتی در دنیای آن غرق می‌شوید
  • افزایش درک بصری از عمق تصویر
  • نمایش بهتر کنتراست در مقایسه با تلویزیون های غیرخمیده
  • طراحی میزان خمیدگی در راستای میزان خمیدگی چشم‌هایمان است که این موضوع سبب می‌شود که لبه‌های تصویر در محدوده‌ی دید چشم قرار بگیرند و خستگی چشم کمتر شود.
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید اسپرسو ساز + بررسی ۵ فاکتور مهم که برای خرید اسپرسوساز باید در نظر بگیرید

معایب تلویزیون های خمیده:

  • هر چیزی که در اتاق شما روشن باشد (مخصوصاً منابع مستقیم نور مقابل تلویزیون) بازتاب آن روی صفحه خمیده تحریف یا کج می شود و یا از حالت طبیعی متفاوت می‌شود.
  • محدود کردن زاویه دید
  • ناحیه‌‌ی محدود و درستی برای دید مناسب از تلویزیون های خمیده وجود دارد که برای دید بی مشکل باید در آن ناحیه بنشینید.
  • اثربخشی صفحه های خمیده غالبا در اندازه های بزرگتر آنها چشمگیر است.
  • به علت تکنولوژی های جدید به کار رفته آنها، خدمات پس از فروش محدود و کمی دارند.

برای خرید تلویزیون به چه نکاتی توجه کنیم؟

ابتدا به‌صورت کوتاه به نکات خرید تلویزیون هوشمند خواهیم پرداخت و سپس هرکدام از آن‌ها را به شکل کامل‌تری توضیح می‌دهیم.

  • تلویزیون با رزولوشن پایین‌تر از 4K خریداری نکنید: از تلویزیون‌های HD یا 1080p دوری کنید و یک راست به سراغ تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K بروید. تلویزیون‌های 8K نیز موجود هستند ولی این مدل‌ها قیمت بسیار بالایی دارند و فعلا هم محتوای 8K زیادی وجود ندارد که بخواهید تماشا کنید.
  • حداقل 15 میلیون تومان برای تلویزیون 4K با اندازه 55 اینچ کنار بگذارید: قیمت تلویزیون‌های 4K حالا نسبت به چند سال قبل که این فناوری تازه وارد بازار شده بود به اندازه زیادی کاهش پیدا کرده است. گرچه با توجه به قیمت ارز، قیمت آن‌ها در بازار ایران همچنان گران است. علاوه بر این مدل‌های 65 اینچ از این هم گران‌تر هستند.
  • به‌دنبال رفرش‌ریت 60 یا 120 هرتز باشید: 60 هرتز رفرش‌ریت مناسبی است ولی 120 هرتز از آن هم بهتر است. هرچقدر رفرش‌ریت بالاتر باشد، فیلم‌ها و سریال‌ها و مسابقات ورزشی به‌شکل روان‌تری پخش خواهند شد و البته گیمینگ نیز با کنسول‌های نسل نهمی، لذت مضاعفی خواهد داشت.
  • تلویزیونی با پشتیبانی از HDR خریداری کنید: تلویزیونی که فناوری HDR داشته باشد، رنگ‌ها را به شکل طبیعی‌تری نشان می‌دهد و کنتراست بهتری هم خواهد داشت. در صورت امکان به‌دنبال تلویزیونی باشید که از فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر HDR مثل HDR10 پلاس یا دالبی ویژن پشتیبانی کند.
  • درگاه‌های را مدنظر قرار دهید: درصورت امکان به‌دنبال تلویزیونی باشید که حداقل 4 درگاه HDMI داشته باشد. اگر قصد گیمینگ با PS5 یا ایکس‌باکس سری ایکس را نیز دارید، ترجیحا تلویزیونی خریداری کنید که از HDMI 2.1 پشتیبانی کند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

نیاز به خرید تلویزیون نو دارید؟ بگذارید به شما بگوییم تکنولوژی‌های به کار رفته در تلویزیون‌های جدید با سرعت بالایی در حال پیشرفتند. برای خرید یک تلویزیون نو دیگر تنها سایز یا برند آن مطرح نیست. حالا واژگان تازه‌ای برای دسته‌بندی‌ تلویزیون‌ها وجود دارد که بد نیست پیش از خرید از آن‌ها مطلع باشید.فن‌آوری پنل، سرعت پردازش، رزولوشن، الگوریتم‌، سیستم عامل، HDR و کلی واژه‌ی دیگر که ممکن است سرگیجه‌آور باشند. با ما همراه باشید تا نکات طلایی خرید تلویزیون را بررسی کنیم.همچنین برای آگاهی از قیمت تلویزیون و آشنایی با انواع برندها و مدل برای خرید تلویزیون می‌توانید در سایت تکنولایف جستجو کنید و دسته‌بندی‌های مختلف را از نظر قابلیت‌ها و قیمت‌ها با هم مقایسه کنید.

بودجه‌ برای خرید تلویزیون

قبل از شناخت نسل های امروز تلویزیون ها، انتخاب اندازه مناسب و همه اینها باید به بخش اقتصادی ماجرا توجه کنید.«برند»، «سایز»، «رزولوشن تصویر» و «نوع»، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در قیمت یک تلویزیون هستند. بازه قیمت ها در این حوزه گسترده است پس دقیقا مشخص کنید چقدر قرار است هزینه کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید تلویزیون اولد ال جی را بخوانید.

مطالعه بیشتر
بررسی کیفیت برند قابلمه لایف اسمایل + آشنایی با تاریخچه آن

 اندازه ی صفحه نمایش تلویزیون

انتخاب تلویزیون با اندازه درست، تصویری همه جانبه برایتان می‌سازد. اگر تلویزیون شما نسبت به فضایی که برایش در نظر گرفته اید بیش از اندازه بزرگ باشد؛ شما احتمالا متوجه کاهش وضوح تضویرخواهید شد از سوی دیگر افراط در کوچکی آن باعث دوبینی شما و آسیب به چشم هایتان هنگام توجه به جزئیات می شود.

 اندازه ی صفحه نمایش تلویزیون

انتخاب سایز درست تلویزیون را جدی بگیرید چرا که با تصمیم‌گیری اشتباه در این مورد نمی‌توانید از تمام قابلیت های تلویزیونی که خریداری کرده اید بهره کامل ببرید.پس برای انتخاب سایز مناسب از این 2 مورد آگاهی داشته باشید:

  1. فاصله بین محل قرار گرفتن تلویزیون و محل مستقیم تماشای آن را اندازه بگیرید.
  2. با توجه به محتواهای مورد پسندتان، درمورد دقت تصویر یا همان رزولوشن مد نظر خود به نتیجه برسید.

حالا می‌توانید با توجه به جدول زیر، سایز فراخور با شرایطتان را انتخاب کنید.

سایز صفحه نمایشدقت تصویر یا رزولوشنفاصله محل مشاهده از تلوزیون
24 اینچHD90 تا 180 سانتی‌متر
32 اینچHD120 تا 240 سانتی‌متر
40 تا 43 اینچFULL HD150 تا 300 سانتی‌متر
49 اینچFULL HD180 تا 360 سانتی‌متر
55 اینچFULL HD و یا 4K240 تا 390 سانتی‌متر
65 اینچ به بالا4K240 تا 460 سانتی‌متر یا بیشتر

 نوع صفحه نمایش

این مورد همان کیفیت تصویری ست که تلویزیون شما ارائه میکند که از انواع فراگیر آن میتوان LED, QLED و OLED را نام برد. از آنجایی که تکنولوژی های قدیمی ای مانند LCD یا Plasma دیگر کاربرد ندارند همه این انواع از تکنولوژی LED بهره می برند. بیشتر تلویزیون های LED تجربه لذت‌بخشی از تماشا را به شما القا می‌کنند. توضیحات زیر را بخوانید تا به جزئیات و مقایسه این سه دسته آگاه باشید.

1- تلویزیون های LED (تلویزیون های LCD با نور LED)

اصطلاح «LED» به نوع تلویزیون مربوط نیست و فناوری نورپس‌زمینه‌ی آن را مشخص می‌کند. درحقیقت، غالب تلویزیون‌هایی که در بازار وجود دارند، از پنل‌های LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED استفاده می‌کنند. عیب اصلی این نوع تلویزیون‌ها، عمیق نبودن رنگ مشکی به دلیل نور پس‌زمینه و زوایای دید محدود است. فناوری ای که مدتی ست به تلویزیون های LCD افروده شده Quantum Dots نام دارد.

تلویزیون های LED

در این تلویزیون‌ها، علاوه‌بر لایه‌های LCD و LED، لایه‌ی دیگری هم وجود دارد که در آن یک سری نانوکریستال قرار دارند. این نقاط، هنگامی که نور پس‌زمینه به آن‌ها برخورد کند، روشن شده و باعث افزایش روشنایی و طیف رنگ تلویزیون می‌شود. به طور کلی مزایای این تلویزیون ها عبارتند از:

  •  فراگیرترین نوع تکنولوژی
  •  قطر کم
  • مناسب برای تماشا در روز و فضاهای پرنور
  • تنوع زیاد در سایز، امکانات و قیمت
  • قیمت کمتر در مقایسه با OLED و QLED

2- تلویزیون های OLED

در این تلویزیون‌ها به جای لایه‌های LCD و نور پس‌زمینه‌ی LED، لایه‌ا‌ی از LEDهای اورگانیک در پیکسل‌ها قرار دارد که می‌تواند به‌صورت مجزا نور تولید کند. در کل اگر قصد هزینه کمتری ندارید، OLEDها از هر لحاظ بهتر از LEDها هستند.

OLED
  • استفاده از میلیونها پیکسل روشنایی جداگانه برای ارائه تصویر بهتر
  • تضاد رنگ بالا به طوری که رنگ سیاه کاملا طبیعی و باغلظت نشان داده می شود.
  • کیفیت بی‌نظیر تصویر با وضوح و شفافیت بالا
  • ارائه بسیار زنده و طبیعی رنگ‌ها
  • عدم تغییر کیفیت تصویر از زوایای مختلف
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین سرخ کن + نکاتی در خصوص خرید سرخ کن

3- تلویزیون های QLED

  • تلویزیون‌های QLED منشایی از کمپانی سامسونگ دارند بنابراین نباید جای تعجب دانست که بزرگترین تامین کننده آنها در جهان سامسونگ است.
  • پشتیبانی محدوده گسترده ای از رنگ ها
  •  سطح روشنایی بهتر
  • کیفیت تصویر چشمگیرتر در مقایسه با LED

مقایسه صفحه نمایش QLED در برابر OLED

حالا با توجه به آشنایی محدود با OLED و QLED و شباهت های بسیارشان نگاهی جامع به تفاوتشان بیندازیم. این دو سری از لحاظ اسم با هم شباهت دارند اما از دیدگاه تکنولوژی های به کار رفته در آنها متفاوتند.

1. مقایسه از نظر مصرف انرژی و طول عمر

تلویزیون های QLED از مصرف انرژی مطلوبی برخوردارند و برای استفاده ی مداوم از این محصولات لازم نیست هزینه ی برق بالایی بپردازید. در هنگام روشن بودن تلویزیون تمامی پیکسل های روشن خواهند شد و به ازای هر پیکسل روشن انرژی مصرف خواهد شد.

جالب است بدانید در تلویزیون OLED تنها پیکسل هایی انرژی مصرف خواهند کرد که روشن هستند و پیکسل های خاموشی که رنگ مشکی تولید می کنند، انرژی مصرف نخواهند کرد. اما نکته جالب تر اینکه برای تولید رنگ های تیره تر نیز میزان مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و به میزانی که روشنایی تولید می شود، انررژی نیز صرف خواهد شد. در واقع میزان مصرف انرژی در تلویزیون OLED از تلویزیون QLED پایین تر خواهد بود.

با توجه به این که تلویزیون های OLED بر خلاف تلویزیون های QLED برای نمایش تصاویر به لایه های متعددی وابسته نیستند و تنها از یک لایه لامپ ال ای دی استفاده می کنند، ضخامت و وزن آن ها به مراتب کمتر است. اگر نگران عمر تلویزیون خود هستید، می‌توانید با خیال راحت‌تری تلویزیون‌های QLED را انتخاب کنید؛ چرا که تکنولوژی LCD مدت زیادی است در بازار حضور دارد و عمر بالای صفحات ساخته‌شده با آن به اثبات رسیده است.

2. مقایسه از نظر عمق رنگ سیاه (Black Level)

از مهمترین فاکتورها در تعیین کننده کیفیت تصویر تلویزیون تولید رنگ سیاه عمیق و تیره است. هر چه عمق رنگ سیاه بیشتر باشد، کنتراست نمایشگر بالا می رود و غنای رنگ ها افزایش پیدا می کند.

تلویزیون های QLED به دلیل استفاده از نور زمینه حتی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در این زمینه قادر نیستند به تاریکی مطلق برسند و مانند OLED ها به کنتراست بی نهایت دست پیدا کنند؛ هنگامی که صحبت ازBlack Level می شود، بدون تردید OLED به عنوان قهرمان سلطنت می کند.

3. مقایسه از نظر روشنایی

درست طبق گفته های سامسونگ تلویزیون‌های QLED هنگام روشنایی از مزیت قابل توجهی برخوردار هستند. این امر به این دلیل است که نقاط کوانتومی قادر به رسیدن به رنگ‌های روشن تر در طیف رنگی بدون از دست دادن اشباع هستند، قابلیتی که در اتاق هایی با نور زیاد محیط مفید است.

در نهایت در فضاهایی که نور زیادی دارند، استفاده از روشنایی QLED برای ارائه محتوای HDR می تواند بسیار مفیدتر باشد.

4. مقایسه از نظر طیف رنگی (Color Space)

سامسونگ ادعا می‌کند تلویزیون‌های QLED با نمایش ۱۰۰ درصد رنگ‌ها حتی از OLED ها نیز برتر هستند همانطور که کسی منکر وجود این واقعیت نیست که QLED ها رنگهای خارق العاده ای را ارائه می دهند اما از آنجایی که طیف رنگی بستگی به شما و دیدتان دارد و این دو سری تلویزیون در این مقایسه تفاوت چندانی ندارند، اینجا برنده نهایی نخواهیم داشت.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید همزن برقی دستی + معرفی انواع همزن دستی

5. مقایسه از نظر سایز

تلویزیون های QLED محدودیت کمتری در رسیدن به سایز بزرگتر دارند، و به راحتی می توان آن ها را در سایز های 100 اینچ حتی بزرگتر تولید کرد.

6. مقایسه از نظر مدت سرعت پاسخ‌دهی (Response Time)

زمان واکنش‌دهی به زمان لازم برای تغییر هر دیود از “روشن” به “خاموش” اطلاق می شود. با مدت زمان پاسخ سریع تر می توان تاری حرکت کمتری داشت. در یک تلویزیونQLED ، دیودها در دسته ها مرتب شده و روشن می شوند، که این باعث تغییر کندتر بین حالتهای “روشن” و “خاموش” می شود.در حقیقتOLED در حال حاضر سریعترین زمان پاسخگویی از هر فن آوری تلویزیونی دیگری را ارائه می دهد که آن را به برنده ای واضح تبدیل می کند.

7. مقایسه از نظر زاویه دید(Viewing Angle)

علیرغم تلاش های سامسونگ برای برطرف کردن این مسئله با استفاده از صفحات QLED، همچنان بهترین زاویه دید در تلویزیون های این کمپانی تنها در مرکز است و هر چه قدر دورتر یا جابه‌جا شوید کیفیت تصویر و کنتراست در هر دو رنگ، کاهش می یابد.

مقایسه از نظر زاویه دید

البته شدت آن بین مدلهای متفاوت متغیر است، بنابراین اگر قصد مشاهده تلویزیون تنها از زاویه مسنقیم را ندارید؛ OLED انتخاب عاقلانه‌تری است.

دقت تصویر (Resolution)

دومین موردی که در انتخاب صفحه نمایش مطرح است دقت تصویر یا «رزولوشن» (Resolution) است. رزولوشن به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه‌نمایش گفته می‌شود که تاثیر مستقیمی در شفافیت تصویر پخش‌شده دارند. هرچقدر رزولوشن یک تلویزیون بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های بیشتری در صفحه وجود خواهد داشت؛ درنتیجه تصویر شفاف‌تر یا به‌اصطلاح «شارپ‌تر» نشان داده می‌شود. امروزه، تلویزیون‌های رده‌پایین، دقت 720P دارند و تلویزیون‌های رده‌میانی و رده‌بالا به ترتیب، رزولوشن‌های Full HD (1080P) و UHD (4K) دارند.

دقت تصویر

رزولوشن، مشخصه‌ی خیلی مهمی هنگام انتخاب تلویزیون به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید با توجه به بودجه و سایز مورد نظرتان، تلویزیونی بخرید که بیشترین رزولوشن را دارد. رزولوشن بالا باعث می‌شود که اجزای کوچک، مثل نوشته‌ها هم با جزئیات زیادی نشان داده شوند و تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر باشند. با ما در بررسی رزولوشن هایی که نامشان را زیاد می‌شنوید؛ همراه باشید.

تلویزیون های FULL HD یا 1080P

این سری از تلویزیون ها فراگیرتر هستند و قیمت خوبی هم دارند اما اگر قصد دارید چند سالی تلویزیون خود را نگه دارید؛ به سراغ تلویزیون های 4K بروید.

تلویزیون های 4K یا UHD

این دسته رزولوشنی 4 برابر تلویزیون‌های Full HD دارند و تصویری با 3,8 میلیون پیکسل ارائه می‌دهد که این رقم در واقع 4 برابر تعداد پیکسل‌هایی است که تلویزیون‌های 1080P ارائه می‌دهند. پیکسل‌های بیشتر در محیطی بسیار کوچک، در حقیقت جزییات بیشتر و تصویر بسیار شارپ‌تری هم به بیننده نشان می‌دهند که حتی از فاصله بسیار نزدیک هم نمی‌توان پیکسل‌های موجود روی صفحه را تشخیص داد.

تلویزیون

به نظر می‌رسد سایز مناسب این تلویزیون‌ها 50 اینچ و بالاتر باشد چرا که با کوچک‌تر شدن سایز، کیفیت تصویری که از 4K انتظار می‌رود هم کم ‌شود.مسئله ای که باید آن را در نظر بگیرید کمبود محتواهایی با کیفیت 4K به خصوص برای ایرانیان است، فیلم‌ها و محتواهای کمی با این کیفیت وجود دارند و اگر هم باشند به راحتی قابل تهیه نیستند. محتوای 4K همانند لحاظ کیفی، حجم آن هم تقریباً 4 برابر است بنابراین لود شدن و پخش آن اغلب مشکل ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید چای ساز بوش + مهمترین نکاتی که در خرید چای ساز بوش باید بدانید

البته با گسترده‌تر شدن این فناوری به زودی بر حجم این فایل‌ها افزوده خواهد شد و خرید این دسته از تلویزیون ها آینده‌نگرانه به نظر می رسد اما در حال حاضر حجم محتوا قدری نیست که بتوانید رویش حساب باز کنید.

کنتراست (Contrast Ratio)

کنتراست بالا همان موردی است که باعث ارائه تصاویر واضح تر با امکان مشاهده تمام جزئیات می شود حتی هنگام تماشای صحنه های تاریک!

تلویزیون

توجه داشته باشید که کنتراست پایین همان علتی ست که رنگ سیاه را متمایل به خاکستری نشان می دهد و برخی جزئیات را فاکتور می گیرد.

فناوری HDR یا High Dynamic Range

این بخش، راه جدیدی برای فراهم کردن طیف رنگ، روشنایی و حتی تاریکی بهتر، درست در یک صحنه است. فناوری HDR کمک خواهد کرد تضاد بین رنگ ها به صورت مطلوب ایجاد شود و صحنه هایی شبیه به سه بعدی و فراتر از واقعیت تولید خواهند شد به عبارت دیگر HDR تصاویر را زنده تر نشان می‌دهد. گفتنی است که این فناوری، تنها در تلویزیون‌های 4K موجود است و تلویزیون‌های HD و Full HD از آن بی‌بهره هستند. برخی از شرکت‌های مطرح در حوزه‌ی تلویزیون، از این قابلیت با نام Ultra HD Premium استفاده می‌کنند.

نوع پیشرفته‌تری از فناوری HDR هم وجود دارد که Dolby Vision نامیده می‌شود بنابراین ازHDR های استاندارد میتوان به HDR 10 یا همان HDR PRO و Dolby vision اشاره کرد که کیفیت خوبی را ارائه می‌کنند. البته این تکنولوژی برای نشان دادن همه پتانسیل کیفی نیازمند محتواهای HDR است.در نهایت پیشنهاد میکنیم اگر می خواهید با خرید تلویزیون جدید، تجربه لذت بخش تری از تماشا کردن داشته باشید؛ تکنولوژی بهتر و رزولوشن بالاتر را در نظر بگیرید و سراغ تلویزیون های OLED یا QLED با رزولوشن4K بروید.

نرخ تازه سازی (Refresh Rate)

این المان بیانگر تعداد دفعاتی ست که تصویر در هر ثانیه روی صفحه تلویزیون عوض می شود. هر چه قدر این میزان بیشتر باشد؛ تصویر روان تر است و هنگام نشان دادن فیلم ها یا بازی های تند، تاری ایجاد نمی شود.

اگر از آن دست از افراد هستید که محتوا های پرتحرکی مثل محتواهای ورزشی و فیلم های اکشن زیاد می بینید یا طرفدار پروپاقرص بازی های ویدیوئی و کنسولی هستید تلویزیونی را انتخاب کنید که refresh rate بالایی داشته باشد و به سراغ تلویزیون‌هایی بروید که نرخ به‌روزرسانی آن‌ها، حداقل ۱۲۰ هرتز باشد.

درگاه‌های ارتباطی

تلویزیون‌ها سال‌هاست که به دستگاه‌های چند منظوره تبدیل شدند، به همین دلیل درگاه‌های ورودی و خروجی و نقاط اتصال‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد هرچقدر درگاه‌های ارتباطی بیشتر باشد، بهتر است. با این حال توصیه می‌کنیم بسته به نیازتان اقدام به خرید تلویزیون کنید.

درگاه‌های ارتباطی شامل HDMI، USB و پشتیبانی از چندرسانه‌ای است. در حالی‌که که پورت HDMI دسترسی شما به منابع گسترده‌ای را فراهم می‌کند، USBها امکان ضبط و ذخیره‌ی اطلاعات را نیز در اختیارتان می‌گذارد. هنگام خرید تلویزیون توجه ویژه‌ای به تعداد پورت‌های HDMI داشته باشید؛ چرا که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مانند کنسول‌های بازی، لپ تاپ‌ها و تقریبا تمام دستگاه‌های دیگر به کمک HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند و طبیعتا اهمیت بالایی دارد که تلویزیون مورد نظر شما حداقل 3 یا بیشتر HDMI داشته باشد.

درگاه‌های ارتباطی

توجه داشته باشید که در تلویزیون‌های مختلف معمولا یکی از HDMI ها به رنگ طلایی درآمده است. این HDMI نسبت به دیگر ورودی‌های مشابه کیفیت بیشتری دارد و از نسل جدیدتری استفاده می‌کند و هنگام اتصال دستگاه‌های مختلف توجه داشته باشید که مثلا کنسول بازی خود را به این درگاه متصل کنید (باید دستگاهی را متصل کنید که نیاز است بهترین خروجی ممکن را داشته باشد).

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند

قبل‌تر تلویزیون‌ها درگاه‌های متنوع‌تر و بیشتری داشتند اما در حال حاضر به این دلیل که HDMI صدا و تصویر را همزمان انتقال می‌دهد و همچنین برای اتصال تقریبا همه‌ی دستگاه‌ها کاربرد دارد دیگر شاهد درگاه‌های دیگر نیستیم. البته درگاه‌هایی مانند LAN در حال حاضر هم کاربرد خاص خودش را دارد و مثلا شما می‌توانید به کمک آن مودم خود را به طور مستقیم به تلویزیون متصل کنید.

کیفیت صدا

هرچقدر که فناوری تلویزیون‌ها پیشرفت کرد شاهد محصولات باریک‌تری بودیم و در حال حاضر به واقع تلویزیون‌های موجود باریک و تخت هستند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به دیوار متصل کنید. این تخت شدن تلویزیون‌ها و باریک شدن آن‌ها باعث شد تا شرکت‌های سازنده فضای زیادی برای اسپیکرها نداشته باشند و صدای تلویزیون‌های حال حاضر چندان خوب نیست.

یکی از بهترین راه حل‌های موجود خرید ساند بار است. این محصولات به کمک HDMI یا حتی به صورت وایرلس به تلویزیون شما متصل می‌شوند و کیفیت و حجم صدای آن را بسیار افزایش می‌دهند. البته اسپیکر خود تلویزیون‌ها به قدری هست که نیازی به خرید ساند بار یا سینمای خانواده نباشد و شما به راحتی می‌توانید در یک اتاق حتی بزرگ صدای بلندی را دریافت کنید اما طبیعتا خرید سینمای خانواده یا ساند بار باعث می‌شود حسی بسیار واقعی‌تر و شبیه به سینما داشته باشید. اگر ساندبار یا سینمای خانواده برای تلویزیون خود خریداری کردید HDMI این محصولات را به HDMI (ARC) تلویزیون متصل کنید تا صدا با کیفیت بیشتری پخش شود (این HDMI به نوعی طراحی شده که صدا را بهتر منتقل می‌کند).

کیفیت صدا

یکی از قابلیت‌هایی که مربوط به بخش اسپیکر تلویزیون است و هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید Dolby Atmos نام دارد. تلویزیون در صورتی که از این قابلیت پشتیبانی کند صدایی بسیار فراگیرتر و همچنین بهتر را تولید می‌کند. به کمک این قابلیت شما احساس می‌کنید که فیلم یا بازی در خانه شما در حال اتفاق افتادن است و صدا به حالتی زنده و فراگیر پخش می‌شود.

در نهایت اگر استفاده معمولی از تلویزیون دارید نیاز به قابلیت Dolby Atmos یا خرید ساند بار و … وجود ندارد. اما اگر قصد دارید فضایی بسیار خاص و متفاوت را هنگام تماشای فیلم برای خود به وجود بیاورید حتما تلویزیونی خریداری کنید که از Dolby Atmos پشتیبانی کند یا یک ساند بار برای تلویزیون خود خریداری کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید تلویزیون آشنا شدید. همچنین از نکات مهم هنگام خرید آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تلویزیون فول اچ دی چیست ؟

تلویزیون‌های HDTV دیگر از فرمت 1080p HD پشتیبانی می‌کنند که همچنین تحت عنوان Full HD شناخته شده و 1080 خط افقی دارند.

تلویزیون 4K چه مدلی است؟

این مدل‌های 4K دارای چهار برابر تعداد پیکسل در مقایسه با تلویزیون‌های HDTV کنونی هستند. در این مورد صحبت از 2160 خط افقی یا میزان پیکسل 3840×2160 است. بزرگ‌ترین مزیت این نوع تلویزیون‌ها آن است که اشیای کوچک تصویر جزئیات بیشتری دارند و متن به خوبی دیده می‌شود. در کل، تصاویر باکیفیت‌تر هستند و زنده‌تر از تصاویر HDTV به نظر می‌رسند.

پیشنهاد ما به شما

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

تلویزیون شیائومی 4X اندروید 65 اینچ مدل Mi TV 4X 65 تلویزیون شیائومی MI 4X …

دیدگاهتان را بنویسید