پنجشنبه , 9 فروردین 1403
ویژگی‌های ارتباطی

نقد و بررسی ویژگی های روشنایی ( پاشنه آشیل) تلویزیون اولد ال جی + معرفی و مقایسه سه مدل تلویزیون اولد ال جی GX، CX و BX

مدل های تلویزیون اولد ال جی از ابتدای پیدایش خود تاکنون همیشه جزو بهترین تلویزیون‌های دنیا بوده‌اند و کیفیت صدا و تصویر آن‌ها هر فرد مشکل‌پسندی را کاملاً متقاعد می‌کند. این تلویزیون‌ها با کنتراست بی‌نهایت خود و توانایی تولید رنگ مشکی عمیق و غنی، تماشای هر محتوای باکیفیتی را به معنای واقعی کلمه برای شما لذت‌بخش می‌کنند.در این تلويزيون ال جي به لطف وجود پیکسل‌های خود نورده (پیکسل‌هایی که توانایی تولید نور را دارند) و قابلیت خاموش یا روشن شدن هریک از آن‌ها به‌صورت جداگانه، تیره‌ترین نقاط به‌صورت کاملاً تیره و روشن‌ترین نقاط به‌صورت کاملاً روشن نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل شاهد تصاویری با کیفیت خیره‌کننده هستید.در این مطلب قصد داریم مدل های تلویزیون اولد ال جی را از نظر کیفیت تصویر و صدا، پورت‌ها، سیستم‌عامل و ویژگی‌های هوشمند، ویژگی‌های ارتباطی، قابلیت‌های گیمینگ، طراحی و کیقیت ساخت با یکدیگر مقایسه کنیم؛ البته در این مقاله بیشتر به معرفی و مقایسه سه مدل GX، CX و BX می‌پردازیم.


فهرست مطالب


طراحی تلویزیون اولد ال جی

بدون شک تمام اولدهای ال‌جی با طراحی زیبا و ضخامت کم خود نظر هر فردی را جلب می‌کنند، قسمت پایین تلویزیون‌های CX و BX کمی ضخیم‌تر از قسمت بالا هستند، اما ضخامت تلویزیوهای GX ،ZX و WX واقعاً کم است.اولدهای ۲۰۲۰ نیز می‌توانند مانند مدل‌های ۲۰۱۹ به‌عنوان تابلوی نقاشی نیز استفاده شوند(قابلیت Gallery Mode) و زمانی که خاموش هستند تابلوهای مختلفی را نمایش دهند. این ویژگی می‌تواند زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه شما ببخشد.

پایه‌های اولدهای ال‌جی با یکدیگر تفاوت دارند. پایه CX و BX به‌صورت تخته‌ای و پایه GX به‌صورت دوشاخه طراحی شده است. پایه CX فلزی (قسمت پشت پایه از جنس پلاستیک سخت است) است و عرض آن تنها کمی کمتر از عرض تلویزیون است؛ اما پایه BX از پلاستیک ساخته‌شده است و با عرضی بسیار کمتر از عرض تلویزیون، در مرکز آن نصب می‌شود.

مقاومت و پایداری پایه CX کمی بیشتر از BX است و تلویزیون روی آن لرزش کمتری دارد؛ البته پایه هر دو تلویزیون آن‌ها را به ‌خوبی نگه می‌دارند. پایه دوشاخه GX هم به‌ صورت جداگانه عرضه می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید برای آن پایه رومیزی نخرید و آن را به دیوار نصب کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید تلویزیون شیائومی را بخوانید.

تلویزیون اولد ال جی

در صورتی ‌که نمی‌خواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید، توصیه می‌کنیم تلویزیون CX را که ارزان‌قیمت‌تر است، انتخاب کنید. پایه فلزی ZX هم به‌ صورت مستطیلی طراحی شده است و زیبایی خاصی دارد. در ضمن یک ‌پایه دیواری نیز همراه با این تلویزیون عرضه شده است و زمانی که آن را با این پایه به دیوار متصل می‌کنید، فاصله ای بین دیوار و تلویزیون وجود نخواهد داشت و یا این فاصله بسیار اندک خواهد بود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید یخچال فریزر + بررسی نکات مهم درانتخاب یک یخچال فریزر مناسب

تلویزیون GX را هم می‌توانید بدون نیاز به هیچ ابزاری به دیوار متصل کنید و هیچ فاصله‌ای بین آن و دیوار ایجاد نخواهد شد. در مورد طراحی تلویزیون WX هم باید بگوییم ضخامت این تلویزیون ال جی تنها ۳.۸۵ میلی‌متر است و می‌توانید آن را همانند یک کاغذ دیواری بسیار نازک بدون هیچ‌گونه فاصله‌ای با دیوار، به آن نصب کنید. در مورد حاشیه اطراف نمایشگر اولدها هم باید گفت که این قسمت در تمام مدل‌ها بسیار باریک و نازک است و تقریباً اصلاً متوجه آن‌ها نمی‌شوید.

در مورد قسمت پشت تلویزیون‌ها هم باید گفت قسمت پشت تلویزیون‌های BX و GX از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت بالا از فلز و قسمت پایین که پورت‌ها را در خود جای داده، از پلاستیک سخت ساخته‌شده است. همچنین می‌توانید برای پوشاندن کابل‌ها و سیم‌ها در پشت تلویزیون از کاور پلاستیکی عرضه‌شده همراه با این تلویزیون‌ها استفاده کنید.قسمت پشت تلویزیون GX کاملاً از فلز ساخته‌شده است و در پشت آن قسمت ال شکلی وجود دارد که می‌توانید کابل‌ها را در آن مخفی کنید.

کیفیت ساخت تلویزیون اولد ال جی

کیفیت ساخت تمام مدل های تلویزیون اولد ال جی بسیار بالاست و این تلویزیون‌ها از این نظر نقاط ضعف بسیار کوچکی دارند که می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید.

مثلاً قسمت بالای تلویزیون CX کمی شل و منعطف است و قسمت پایین پلاستیکی تلویزیون BX اگر به ‌درستی به پایه متصل نشود، کمی صدا می‌دهد. در مورد کیفیت ساخت WX، GX و ZX هم هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

کیفیت تصویر تلویزیون اولد ال جی

1- ارتقای تصاویر Full HD

هر سه تلویزیون در ارتقای رزولوشن تصاویر Full HD به ۴K به لطف برخورداری از پردازنده‌های قدرتمند و کارآمد آلفا ۷ و آلفا ۹ عملکرد بسیار خوبی دارند (مدل CX در این زمینه نسبت به سایر مدل‌ها عملکرد بهتری دارد)؛ البته اولدهای A8 و A9 سونی در این زمینه عملکرد موفق‌تری دارند.

تلویزیون اولد ال جی

2- مقابله با مشکل انعکاس نور

خوشبختانه هر سه مدل تلویزیون ال جی توانایی مقابله با انعکاس نور را دارند و انعکاس نور به‌هیچ‌وجه باعث افت کیفیت تصویر آن‌ها نمی‌شود.

3- مشکل احتباس تصویر

متأسفانه گویا ال‌جی نمی‌تواند مشکل احتباس تصویر را در اولدهای خود برطرف کند و این مشکل تلویزیون اولد ال‌ جی را نیز تهدید می‌کند؛ بنابراین باید از استقاده از این تلویزیون ها برای نمایش دادن تصاویر کاملاً ثابت یا ویدیوهایی که بخشی از آن‌ها ثابت است (مانند شبکه‌های تلویزیونی دارای لوگوی ثابت یا ویدیوهای دارای کادر زیرنویس ثابت یا هر بخش ثابت دیگری) برای مدت طولانی (مثلاً ۳ تا ۴ ساعت)، جدا خودداری کنید.

4- روشنایی

روشنایی همچنان پاشنه آشیل اولدهای ال‌جی است، اگرچه مشکل احتباس تصویر نیز یکی از معایب اصلی و اساسی این تلویزیون‌ها محسوب می‌شود و عمر مفید آن‌ها را می‌تواند به میزان محسوسی کاهش دهد؛ اما با استفاده صحیح از اولدها و عدم استفاده از آن‌ها برای نمایش تصاویر ثابت به مدت طولانی، می‌توان تا حدود زیادی با این مشکل مقابله کرد.

مطالعه بیشتر
مقایسه تلویزیون ال جی با سامسونگ و از خرید کدام پشیمان نخواهیم شد؟

روشنایی اولدهای ال‌جی تنها زمانی خیره‌کننده و کاملاً قابل‌قبول می‌شود که از آن‌ها برای نمایش تصاویر HDR استفاده کنید و روشنایی این تصاویر را تا حداکثر میزان ممکن افزایش دهید.البته با توجه به ماهیت تلویزیون اولد ال جی و عدم استفاده از نور پس‌زمینه در آن‌ها، این مشکل قابل‌حل نیست و در صورتی ‌که می‌خواهید در محیط تاریک از آن‌ها استفاده کنید، اصلا خرید آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم.  در صورتی ‌که می‌خواهید تلویزیون رده‌بالا با روشنایی خیره‌کننده داشته باشید، کیولدهای سامسونگ همچنان بهترین گزینه هستند.

تلویزیون اولد ال جی

اگر بخواهیم عملکرد اولدهای ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ ال‌جی را با یکدیگر مقایسه کنیم، به‌ طور خلاصه باید بگوییم عملکرد اولدهای ۲۰۲۰در ایجاد رنگ مشکی مطلق با حفظ جزئیات بخش‌های تیره تصاویر، نمایش رنگ پوست افراد به شکل طبیعی‌تر و نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع بدون ایجاد مشکل پرش و سوسوزدن تصاویر، نسبت به مدل‌های ۲۰۱۹ به‌ مراتب بهتر شده است.این مزایا به لطف وجود حالت Natural در تلویزیون‌های CX، BX و GX ایجاد شده است؛ البته این حالت هم بدون عیب نیست و با فعال کردن آن‌ لرزش‌های محسوسی را در تصاویر احساس خواهید کرد.

معرفی فناوری‌های ارتقادهنده کیفیت تصویر در اولدهای ۲۰۲۰ ال ‌جی

  • فناوری Dynamic tone mapping: این فناوری باعث افزایش کیفیت تصاویر HDR و افزایش وضوح جزئیات این محتوا می‌شود.
  • فناوری Face Enhancing: اولدهای ۲۰۲۰ ال‌جی با استفاده از این فناوری و با بهره‌مندی از فناوری یادگیری عمیق چهره‌ها را شناسایی می‌کند و آن‌ها را با روشنایی و شفافیت بیشتری پخش می‌کنند.
  • فناوری Ultra Luminance: این فناوری به افزایش عمق و رنگ تصاویر کمک شایانی می‌کند.
  • فناوری Frequency-based sharpness Enhancer (تمام مدل‌ها به‌غیراز BX): اولدهای ۲۰۲۰ با کمک این فناوری بافت لبه تصاویر اصلی را برجسته می‌کنند تا این قسمت از تصویر از پس‌زمینه آن متمایز شود و تصویر عمق پیدا کند.
  • فناوری Billion Rich Colors: وجود این فناوری در اولدها به معنای توانایی این تلويزيون ال جي در تولید طیف گسترده‌ای از رنگ‌های غنی است تعداد آن‌ها به میلیاردها رنگ می‌رسد.
  • فناوری advanced color enhancer: این فناوری نیز به ارتقای نیز پخش طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌های غنی کمک می‌کند.
  • فناوری True Color Accuracy Pro: این فناوری به افزایش دقت بازآفرینی رنگ‌ها و ایجاد رنگ‌های طبیعی و نزدیک به واقعیت کمک می‌کند. به لطف این فناوری هر یک از سایه رنگ‌ها با دقت بالایی ایجاد می‌شود.
  • فناوری OLED Motion Pro: این فناوری با افزودن فریم‌های سیاه در میان فریم‌های اصلی تصاویر باعث می‌شود تصاویر دارای حرکت سریع روان‌تر نمایش داده شوند؛ اما انجام این کار از سوی دیگر باعث تاریک‌تر شدن تصاویر و سوسوزدن آن‌ها می‌شود.

مقایسه کلی کیفیت تصویر

مهم‌ترین اصلی تعیین‌کننده کیفیت تصویر اولدهای ال‌جی موتور پردازنده آن‌ها است. مدل‌های CX و GX هر دو دارای نسل سوم پردازنده آلفا ۹ هستند؛ اما مدل BX همچون مدل‌های قبلی این سری از نسل سوم پردازنده آلفا ۷ بهره می‌برد.به همین دلیل این تلویزیون ال جی در نمایش جزئیات بخش‌های تیره تصاویر به ‌اندازه دو مدل دیگر موفق نیست. در ضمن عملکرد پردازنده آلفا ۷ در ارتقای رنگ و جزئیات تصویر با بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی نسبت به عملکرد آلفا ۹ در همین زمینه در سطح پایین‌تری قرار دارد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند
تلویزیون اولد ال جی

در ضمن آلفا ۹ نویز تصاویر را در چهار مرحله حذف می‌کند، اما آلفا ۷ این کار را در دو مرحله انجام می‌دهد؛ بنابراین آلفا ۹ می‌تواند از سایه رنگ‌های دقیق‌تری را به وجود آورد و رنگ‌های اضافی و ناهماهنگ را حذف کند. از طرف دیگر آلفا ۹ عملکرد بهتری در بازآفرینی رنگ‌ها دارد.البته تفاوت فاحشی میان این دو پردازنده وجود ندارد و هردوی آن‌ها در نمایش روان تصاویر متحرک دارای حرکت سریع و کاهش تاری تصاویر عملکرد بسیار خوبی دارند.

وجود فناوری دالبی ویژن IQ در هر سه تلویزیون باعث شده نقاط تیره کاملاً تیره نمایش داده شوند و جزئیات آن‌ها هم به‌خوبی حفظ شود. این فناوری تنظیم میزان نور محتوای HDR در حال نمایش براساس نور محیط اطراف را نیز امکان‌پذیر می‌کند.ال‌جی در اولدهای ۲۰۲۰ خود نیز مانند اولدهای ۲۰۱۹ از ویژگی Film Maker استفاده کرده است. با فعال کردن این ویژگی می‌توانید فیلم‌ها را درست مطابق آنچه سازندگان آن‌ها انتظار دارند، ببینید.

اجازه دهید برای فهم بهتر این جمله مثالی را ذکر کنیم. اکثر سازندگان تلویزیون سعی می‌کنند با بهره‌مندی از ویژگی‌هایی مثل قابلیت‌های مرتبط با کاهش تاری تصاویر و نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع، تصاویر فیلم‌ها به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند؛ اما گاهی اوقات استفاده از این فناوری‌ها باعث می‌شود هیجان تماشای فیلم کمتر شود و فیلم درست مطابق آنچه کارگردان انتظار دارد، نمایش داده نشود.

می‌توان گفت عملکرد هر سه تلویزیون در ایجاد کنتراست بی‌نهایت، نمایش رنگ مشکی به ‌صورت کاملاً عمیق و غنی با حفظ جزئیات، نمایش تصاویر دارای حرکت سریع به ‌صورت واضح و شفاف، کاملاً قابل‌قبول و بسیار عالی است؛ همچنین دقت رنگ هر سه تلویزیون و توانایی آن‌ها در نمایش رنگ‌های گسترده در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
از میان تفاوت‌های جزئی این سه تلویزیون می‌توان به روشنایی بهتر و دقت رنگ بالاتر تلویزیون CX، توانایی بهتر تلویزیون ال جی در نمایش سایه رنگ‌ها نسبت به سایر مدل‌ها اشاره کرد.در ضمن عملکرد این نوع تلویزیون ال جی در نمایش تصاویر HDR هم به میزان کمی بهتر از دو تلویزیون دیگر است. در مقابل BX و GX زاویه دید بهتری دارند.

کیفیت صدا تلویزیون اولد ال جی

مدل های تلویزیون اولد ال جی از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند شما را غرق در صدای فراگیر کاملاً سه‌بعدی کنند. اسپیکرهای این تلویزیون‌ها علاوه بر این صدا را به سمت طرفین و جلو هدایت می‌کنند و مخاطب تصور می‌کند صدا را از تمام جهات می‌شنود.از دیگر قابلیت‌های صوتی این تلویزیون‌ها می‌توان به بهینه‌سازی نحوه پخش صدای بلندگوهای تلویزیون‌ها مطابق با شکل و ساختار اتاق (یا هر فضای دیگری که تلویزیون در آن قرار دارد) با استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد.

تلویزیون اولد ال جی

اولدهای ۲۰۲۰ ال‌جی به لطف فناوری AI Acoustic Tuning و با استفاده از میکروفون تعبیه‌شده داخل ریموت کنترل، صدای بلندگوها را کالیبره می‌کنند. در ضمن هر سه تلویزیون دارای ساب‌ووفر داخلی هستند که باعث تولید صدای بأس و ایجاد صدای غنی و عمیق می‌شوند.

البته توان و چیدمان بلندگوهای اولدهای ۲۰۲۰ کمی با یکدیگر تفاوت دارد:

بلندگوهای ۲۰ واتی (به‌همراه ساب‌ووفر ۲۰ واتی) CX با سیستم صوتی ۲٫۲ کاناله صدا را به سمت جلو هدایت می‌کنند و بلندگوهای ۴۰ واتی (به‌همراه ساب‌ووفر ۲۰ واتی) GX با سیستم صوتی ۴٫۲ کاناله، صدا را به سمت پایین هدایت می‌کنند.اگرچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد که هدایت صدا به سمت پایین موجب کاهش کیفیت صدا می‌شود؛ اما در اصل تعبیه بلندگوها در زیر تلویزیون از یک‌ سو باعث می‌شود بلندگوها از دید پنهان بمانند و تلویزیون شیک‌تر به نظر برسد و از سوی دیگر بخش صدا از جهت نامشخص باعث می‌شود از شنیدن صدا بیشتر هیجان‌زده شوید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین سرخ کن + نکاتی در خصوص خرید سرخ کن

بلندگوهای WX نیز ۴۰ واتی (به همراه ساب ووفر ۲۰ واتی) و دارای سیستم صوتی ۴٫۲ کاناله هستند و صدا را همانند بلندگوهای CX به سمت جلو هدایت می‌کنند. بلندگوهای ۴۰ واتی تلویزیون BX (همراه با ساب‌ووفر ۲۰ واتی) با سیستم صوتی ۲٫۲ کاناله نیز صدا را به سمت جلو هدایت می‌کنند.در تلویزیون ZX نیز بلندگوهای ۴۰ واتی ( همراه با ساب ووفر ۴۰ واتی) با سیستم صوتی ۴.۲ کاناله صدا را به سمت جلو هدایت می‌کنند.

متأسفانه تمام اولدهای ۲۰۲۰ ال‌جی از فرمت صوتی DTS پشتیبانی نمی‌کنند که نقص بزرگی این تلویزیون ال جی محسوب می‌شود؛ زیرا تقریبا تمام فیلم‌های ۴K و Full HD با این فرمت صوتی منتشر می‌شوند و این فرمت غیرفشرده با کیفیت بسیار بالای خود جزئیات صدا را به‌خوبی ارائه می‌کند.

کیفیت کلی صدا

در مورد کیفیت کلی صدای اولدهای ۲۰۲۰ هم باید بگوییم بلندگوهای مدل‌های BX و CX در مقایسه با اولدهای ۲۰۱۹  واکنش بهتری به فرکانس‌های پایین نشان می‌دهند.ساب ووفرهای این دو تلويزيون ال جي و سایر تلویزیون‌ها قدرت آن‌چنانی ندارند؛ اما می‌تواند صدای بأس باکیفیتی را تولید کنند. در کل حجم صدای تولیدی توسط بلندگوهای این تلویزیون‌ها راضی‌کننده است و در ایجاد صدای متوازن نیز عملکرد خوبی دارند.

در ضمن دیالوگ‌ها نیز به‌صورت کاملاً شفاف از آن‌ها پخش می‌شود. در مورد کاهش کیفیت صدا و مختل شدن صدا هم صدای این دو تلویزیون تنها زمانی که صدای تلویزیون تا حداکثر میزان ممکن افزایش یابد، مختل می‌شود و کیفیت صدا به میزان بسیار کمی کاهش می‌یابد، البته این میزان کاهش کیفیت صدا برای بسیاری از افراد اصلاً محسوس نیست.بلندگوهای سایر مدل‌ها نیز تقریبا عملکرد مشابهی دارند.

معرفی فناوری‌های صوتی جدیدترین اولدهای ال‌جی

فناوری WISA Ready: با استفاده از این فناوری می‌توان صدای اولدهای جدید ال‌جی را به اسپیکرها و سیستم‌های صوتی سازگار با این فناوری منتقل کرد؛ البته برای استفاده از این فناوری نیازمند یک دانگل هستید که باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. در ضمن امکان انتقال صدای این تلویزیون‌ها به اسپیکرها و سیستم‌های صوتی توسط بلوتوث تلویزیون نیز وجود دارد.

سیستم‌عامل و قابلیت‌های هوشمند

یکی از تفاوت‌های اصلی اولدهای ۲۰۲۰ با مدل‌های ۲۰۱۹، استفاده از Web OS 5 در این تلویزیون‌ها است که تفاوت‌های محسوسی با نسخه‌های قبلی Web OS دارد.از میان این تفاوت‌ها می‌توان به هوم اسکرین کاملاً جدید، نسخه بالاتر مرورگر، قابلیت تصویر در تصویر و بهتر شدن رابط کاربری در نسخه جدید اشاره کرد.سیستم‌عامل اولدهای ۲۰۲۰ ال‌جی همچون اولدهای ۲۰۱۹ امکان دسترسی به محتوای بسته‌های تولیدکننده محتوای دیزنی، پیکسار، مارول، استار وارز و نشنال جئوگرافی و همچنین سرویس اپل تی‌وی را فراهم کرده است.

تلویزیون اولد ال جی

در ضمن با استفاده از سیستم‌عامل Web OS می‌توانید ۱۸۰ کانال IP (کانال‌هایی که محتوای آن‌ها از طریق اینترنت پخش می‌شود) را نیز تماشا کنید و از جدیدترین اخبار نتایج ورزشی نیز مطلع شوید.همچنین می‌توانید با استفاده از تور Web OS در مدت کوتاهی با تمام بخش‌های سیستم‌عامل آشنا شوید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون سونی را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنمای جامع خرید ماشین لباسشویی ال جی + مقایسه ی موتور دایرکت درایو LG با موتورهای معمولی

معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوشمند اولدهای ۲۰۲۰ ال ‌جی

  • قابلیت AI ThinQ جهت کنترل راحت‌تر تلويزيون ال جي با استفاده از فرمان‌های صوتی و جستجوی راحت محتوای موردنظر با فرمان‌های صوتی
  • قابلیت Apple Airplay و Airplay 2 جهت نمایش محتوای در حال نمایش در دستگاه‌های iOS روی تلویزیون (فناوری Airplay 2 تنها برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی قابل‌استفاده است).
  • قابلیت Apple HomeKit جهت کنترل تلویزیون با استفاده از برخی از دستگاه‌های اپل مانند اپل واچ و اسپیکر هوشمند هوم پاد
  • قابلیت Home Dashboard جهت اتصال وسایل خانگی هوشمند به اولدهای ال‌جی  و کنترل آن‌ها با استفاده از تلویزیون
  • دستیارهای مجازی گوگل اسیستنت و الکسا جهت کنترل راحت‌تر دستگاه
  • قابلیت تشخیص صدا به‌صورت هوشمند
  • کنترل جادویی هوشمند جهت تسهیل استفاده از سیستم‌عامل و کنترل دستگاه با فرمان‌های صوتی (از این کنترل می‌تواند به‌راحتی به‌عنوان یک موس استفاده کنید و به تمام بخش‌های سیستم‌عامل دسترس راحتی داشته باشید).

پورت‌های تلویزیون اولد ال جی

پورت‌های تعبیه‌شده در تمام اولدهای ال‌جی یکسان است و این پورت‌ها به شرح زیر هستند

  • پورت HDMI HDCP 2.2 یا HDMI 2.1: چهار عدد (یک عدد در پشت و سه عدد در کنار؛ البته در تلویزیون ZX تمام پورت‌ها در پشت تلویزیون تعبیه‌شده‌اند).
  • پورت HDMI 2 پورت HDMI eARC است که برای انتقال صدای دیجیتال دالبی به دستگاه‌های مجهز به این پورت و همچنین صدای دالبی اتموس به کار می‌رود.
  • در ضمن وجود پورت HDMI 2.1 برای انتقال محتوای ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه از کنسول به تلویزیون و صدای دالبی اتموس از تلویزیون به سیستم‌های صوتی ضروری است.
  • پورت USB (نسخه ۲٫۰): دو عدد در پشت و یک عدد در کنار
  • پورت AV ( جهت اتصال وسایل انالوگ): یک عدد
  • پورت RS-232C (جهت آپدیت دستگاه با کامپیوتر و رفع مشکلات نرم‌افزاری)
  • خروجی هدفون: یک عدد
  • خروجی آنتن: یک عدد
  • پورت اترنت: یک عدد
تلویزیون اولد ال جی

خروجی صدای دیجیتال اپتیکال: یک عدد (با استفاده از این پورت می‌توانید صدای دیجیتال را بدون هیچ‌گونه نویزی به سینمای خانواده و ساندبار انتقال دهید و نویز ناشی از استفاده از وسایلی همچون گوشی بی‌سیم تلفن ثابت یا خاموش و روشن کردن لامپ‌های مهتابی نزدیک تلویزیون، عملکرد این پورت را برخلاف پورت HDMI تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ البته این پورت توانایی انتقال صدای دالبی با بیش از ۶ کانال صوتی (صدای ۵.۱ کاناله) و همچنین صدای دالبی اتموس را ندارد).

قابلیت‌های گیمینگ تلویزیون اولد ال جی

هیچ تردیدی نیست که تلویزیون اولد ال جی جزو بهترین تلویزیون‌های گیمینگ محسوب می‌شوند و با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و زمان پاسخگویی کمتر از یک میلی‌ثانیه، گزینه‌های ایده‌آلی برای گیمینگ هستند.همچنین این تلویزیون‌ها با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند G-SYNC و FreeSync می‌توانند مانیتورهای گیمینگ خوبی برای کامپیوترهای دارای کارت گرافیک انویدیا و AMD باشند (در صورت اتصال کامپیوتر به این تلویزیون‌ها، کارت‌ گرافیک سیستم باید از این دو فناوری برخوردار باشد و این دو فناوری تنها در کارت‌های گرافیک رده‌بالا و نسبتاً رده‌بالا وجود دارد).

مطالعه بیشتر
بررسی ویژگی های زودپز روگازی + معرفی زودپز لایف اسمایل
تلویزیون اولد ال جی

این دو فناوری باعث می‌شوند مشکل Screen Tearing یا پارگی تصویر ایجاد نشود (در هنگام ایجاد مشکل، تصاویر در حال نمایش در نمایشگر چندتکه می‌شوند و تصاویر بخش‌های مختلف به دلیل عدم هماهنگی فریم‌های قسمت‌های مختلف، اصلاً با یکدیگر هماهنگ نیستند).از دیگر مزایای استفاده از این دو فناوری در اولدهای می‌توان به ایجاد رنگ مشکی مطلق، ایجاد رنگ‌های غنی و گیم پلی روان اشاره کرد.

سایر ویژگی‌هایی که باعث شده‌اند اولدهای ۲۰۲۰ ال‌جی جزو بهترین تلویزیون‌های گیمینگ باشند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمان پاسخگویی و اینپوت لگ پایین که باعث نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع بدون تار شدن و تکه‌تکه شدن تصاویر می‌شود
  • فناوری HGIG که باعث ارتقای کیفیت تصویر و نمایش هرچه بهتر بازی‌های HDR می‌شود.
  • قابلیت VVR یا Variable Refresh Rate که باعث می‌شود نرخ رفرش (میزان تغییر تصاویر و نمایش تصاویر جدید در هر ثانیه توسط نمایشگر؛ مثلا نمایشگر ۱۲۰ هرتز می‌تواند در هر ثانیه ۱۲۰ تصویر یا فریم جدید نمایش دهد) متناسب با سرعت محتوای در حال نمایش و نوع آن تغییر کند تا تصاویر به ‌صورت کاملاً روان و بدون هیچ‌گونه تاری نمایش داده شوند و اصلاً دنباله‌دار به نظر نرسند. در حقیقت این ویژگی باعث می‌شود نرخ فروش تلویزیون با نرخ رفرش ورودی کارت گرافیک یا کنسول کاملاً هماهنگ شود.
  • قابلیت ALLM یا Auto Low Latency Mode که باعث می‌شود زمان بین پردازش اطلاعات و نمایش تصاویر به حداقل میزان ممکن برسد و به‌هیچ‌وجه شاهد لگ یا تأخیر نباشیم. در ضمن این ویژگی به ‌صورت خودکار تلویزیون را بین دو حالت بازی (Game) و فیلم (Movie) سوئیچ می‌کند تا هم کیفیت تصاویر فیلم‌ها بسیار بالا باشد و هم از بازی نهایت لذت را ببرید. به طور خلاصه می‌توان گفت استفاده از اولدهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ال‌جی و کنسول PS 5 سونی، ترکیب بی‌نظیری برای گیمرهای حرفه‌ای است

ویژگی‌های ارتباطی تلویزیون اولد ال جی

ویژگی‌های ارتباطی اولدهای جدید ال‌جی مانند مدل‌های ۲۰۱۹ شامل بلوتوث ۵، وای‌فای، HDMI-CEC (با استفاده از این فناوری می‌توانید تمام دستگاه‌های دارای فناوری HDMI-CEC را که از طریق HDMI به تلویزیون متصل شده‌اند، با استفاده از کنترل تلویزیون، کنترل کنید).

سخن پایانی

شما در این مقاله با ویژگی های روشنایی تلویزیون اولد ال جی آشنا شدید. همچنین از مقایسه سه مدل تلویزیون اولد ال جی GX، CX و BX آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تفاوت تلویزیون اولد ال جی با تلویزیون های معمولی ال جی چیست؟

اصلی ترین تفاوت بین تلویزیون با پنل اولد و دیگر پنل ها به منبع نور برمی گردد. در واقع تلویزیون های اولد فاقد بک لایت یا چراغ های نوری پس زمینه هستند و هر پیکسل خود منبع نور است و به صورت مستقل خاموش و روشن می شود.

طول عمر تلویزیون های اولد چقدر است؟

یکی از معایب تلویزیون های اولد طول عمر پایین آنهاست. یعنی در گذر زمان به دلیل استفاده از تصاویر ثابت روی صفحه دچار پیکسل سوختگی می شوند.

پیشنهاد ما به شما

خرید بهترین جارو برقی رباتیک

راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند

جاروبرقی رباتیک وسیله ای است که به طور خودکار و برنامه ریزی شده، عملیات نظافت …

دیدگاهتان را بنویسید