پنجشنبه , 9 فروردین 1403
راهنمای خرید ماوس

راهنمای خرید ماوس گیمینگ + مقایسه و بررسی ماوس سیم دار و بی سیم(وایرلس) + معرفی بهترین ماوس مخصوص بازی

موس‌های سیم دار و بی‌سیم (وایرلس) هر دو می‌توانند انتخابی عالی از گجت ها باشند، بسته به هدف خاصی که قرار است به آن خدمت کنند. هر کدام دارای نقاط قوت و مزایای خود هستند که انعطاف پذیری، سرعت و آزادی حرکت را محدود یا افزایش می دهد.انتخاب بین یک ماوس با سیم با واکنش سریع و یک ماوس بی سیم فانتزی فوق سبک، به خصوص با پیشنهادات بسیار شیک در هر دو طرف، می تواند دشوار باشد. بنابراین، بیایید دریابیم که چگونه با مقایسه موس های سیمی و بی سیم، نیازهای خود را اولویت بندی کنیم.


فهرست مطالب


ماوس با سیم چگونه کار می کند؟

موس سیمی ساده ترین راه برای کنترل رابط کاربری در لپ تاپ یا کامپیوتر است. همیشه از یک کابل برای اتصال به دستگاه شما استفاده می کند، به همین دلیل اینگونه نام گذاری شده است.مزیت آشکار ماوس باسیم این است که از باتری استفاده نمی کند اما در عوض از دستگاه تغذیه می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین پاوربانک وایرلس را بخوانید. به طور کلی، هیچ درایور خاصی برای کار کردن موس سیم دار لازم نیست. شما فقط آن را وصل کنید، و بعد از چند ثانیه از آن استفاده کنید.

ماوس بی سیم چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام آن مشخص است، یک ماوس بی سیم (وایرلس) برای کار کردن نیازی به اتصال سیمی ندارد. ظاهر و کارکرد آن بسیار شبیه به ماوس سیمی است اما از هیچ کابلی برای اتصال به دستگاه میزبان استفاده نمی کند. در عوض، از فناوری بی سیم استفاده می کند که معمولاً بلوتوث یا پروتکل اختصاصی مشابه Wi-Fi است.در نتیجه، حمل آن در هنگام سفر آسانتر است و امکان کنترل رابط را بدون نیاز به نزدیکی به دستگاه یا محدود کردن حرکت توسط طول یک سیم فراهم می کند.

ماوس بی سیم

یک موس بی سیم با پروتکل سفارشی همیشه برای کار کردن به یک کانکتور اختصاصی نیاز دارد. در مقابل، مدل های مبتنی بر بلوتوث معمولاً می توانند به هر گیرنده بلوتوثی، از جمله گیرنده داخلی لپ تاپ شما، متصل شوند.برخلاف موس‌های سیمی که از دستگاه میزبان برق می‌گیرند، موس‌های بی‌سیم یا با باتری‌های لیتیوم یون داخلی قابل شارژ یا باتری‌های AA (قلمی) یا AAA (نیم قلمی) تغذیه می‌شوند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ایرتگ اپل چیست را بخوانید.

مطالعه بیشتر
ایرتگ اپل چیست ؟ + بررسی ویژگی ها و کاربردهای رد یاب هوشمند اپل

تفاوت های اصلی بین موس های با سیم و بی سیم چیست؟

چند تفاوت عمده بین موس های با سیم و بی سیم (وایرلس) وجود دارد که می توانند در موقعیت های خاص به تغییر مطلق بازی تبدیل شوند. به عنوان مثال، در بازی، زمان پاسخ یک جنبه حیاتی است.به طور مشابه، جنبه های خاصی برای سفر ضروری است. مصرف برق یکی از آنهاست. در زیر تفاوت‌های اصلی بین ماوس‌های با سیم و بی‌سیم و نحوه تأثیرگذاری آنها بر تجربه کلی شما آورده شده است:

1- سرعت

از آنجایی که ماوس بی سیم اطلاعات را از طریق یک پروتکل رادیویی انتقال می دهد، معمولا کندتر از ماوس سیمی است که اطلاعات را به طور قابل توجهی سریعتر، از طریق سیم منتقل می کند. معمولاً در حین استفاده منظم متوجه این موضوع نمی‌شوید، اما می‌تواند در حین بازی به طرز دردناکی آشکار شود، جایی که حتی کوچک‌ترین تأخیر مهم است.اکثر موس‌های بی‌سیم گیمینگ مدرن و جدید از فناوری پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که منجر به تجربه‌ای عملاً بدون تاخیر می‌شود.

2- آزادی حرکت

کابل طولانی در یک موس سیم دار حمل آن را برای یک فرد عاشق سفر سخت می کند. از این نظر، یک ماوس بی‌سیم قابل حمل‌تر و راحت‌تر برای سفر است و همچنین آزادی حرکت بیشتری را ارائه می‌دهد و سطح کار را به طول کابلش محدود نمی‌کند.

3- منبع تغذیه

منبع تغذیه یک دلیل تغییر دهنده بازی است، به خصوص در زمینه سفر. هنگام استفاده از ماوس بی سیم، به خاطر داشته باشید که این ماوس از انرژی باتری استفاده می کند و برای کار کردن به شارژ کردن یا باتری های جدید نیاز دارد. با موس های بی سیمی که از برق دستگاه میزبان استفاده می کنند، لازم نیست نگران این موضوع باشید.

4- سازگاری

آخرین تفاوت اما نه کم اهمیت، تفاوت سازگاری عمده ای بین ماوس سیمی و بی سیم وجود دارد. یک موس با سیم همیشه برای کار کردن به پورت USB نیاز دارد. از سوی دیگر، موس بلوتوثی با هر دستگاهی که گیرنده بلوتوث داخلی دارد سازگار است.

مقایسه مزایا و معایب ماوس با سیم در مقابل ماوس بی سیم

با در نظر گرفتن تمام این موارد، در اینجا مزایا و معایب اصلی استفاده از ماوس با سیم در مقابل بی سیم (وایرلس) آورده شده است:

1- موس با سیم

مزیت اصلی موس‌های با سیم پاسخ سریع‌تر و دقیق‌تر آن‌ها و عدم نیاز به شارژ است. موس های سیم دار نیز به طور کلی ارزان تر هستند. از طرف دیگر، شما همیشه باید یک پورت USB را به ماوس باسیم خود اختصاص دهید، و از کابلی استفاده می کند که حرکت را محدود می کند و اگر با دقت کار نکنید، ممکن است گره بخورد.

مطالعه بیشتر
بررسی تخصصی بهترین هدست های گیمینگ + معرفی بهترین هدست های گیمینگ 2023

2- موس بی سیم

نقطه ضعف اصلی ماوس وایرلس (بی سیم) عملکرد و سرعت است، در حالی که نقاط قوت آن طراحی فشرده و راحت آن است. از معایب اصلی می توان به کاهش زمان پاسخگویی و تاخیر احتمالی در مدل های ارزان تر و نیاز به شارژ مجدد یا تعویض منظم باتری ها اشاره کرد.موس بی‌سیم معمولاً گران‌تر است و مدل‌های بلوتوثی فقط با دستگاه‌هایی که گیرنده‌های بلوتوث دارند سازگار هستند.

البته اولویت این جنبه ها می تواند با توجه به شرایط و نیاز شما تغییر کند.در حالی که استفاده از باتری یا شارژ کردن ماوس بی سیم شما ممکن است کمتر از اتصال آن به دستگاه میزبان عملی باشد، این موضوع در سفر و زمانی که مزیت قابل حمل بودن، راحتی، فرم ارگونومیک و آزادی حرکت ضروری است، اهمیت کمتری پیدا می کند. باز هم، دانستن اولویت‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر در مورد مدل ایده‌آل تصمیم بگیرید.

هنگام خرید ماوس باید به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

انتخاب بهترین ماوس برای هر فرد می‌تواند کار سختی باشد و اکثر افراد ماوس‌های ساده و ارزان قیمت را انتخاب می‌کنند. اما ماوس مهمترین وسیله برای کار با کامپیوتر است و نیاز است که هر کس بهترین ماوس را با توجه به شرایط و احتیاجات خود تهیه کند.

مشخصات ماوس

در این راهنمای خرید ماوس، با ۶ معیار که می‌تواند در تهیه بهترین ماوس به شما کمک کند آشنا می‌شوید.

اندازه و وزن ماوس

به اندازه دست خود توجهی نکنید، زیرا ممکن است کسی که دستان کوچکی دارد با ماوس های بزرگتر راحت‌تر باشد یا کسی که دستان بزرگتری دارد کار با ماوس‌های کوچکتر را ترجیح دهد و این قضیه کاملاَ سلیقه‌ای و شخصی است.

در این راهنمای خرید ماوس توصیه ما این است که برای کارهای حرفه‌ای‌تر حتی‌المقدور از ماوس‌های کوچکتر دوری کنید، زیرا اندازه کوچک آن‌ها کنترل آن‌ها را سخت می‌کند و در نتیجه دقت شما در کار را پایین‌تر می آورد. اما اگر نمی‌خواهید کار حرفه‌ای با ماوس خود انجام دهید می‌توانید ماوسی با اندازه دلخواه خود انتخاب کنید.

اکثر مقالات راهنمای خرید ماوس راجع به اندازه و حجم صحبت می‌کنند و حرفی راجع به وزن نمی‌زنند. متوسط وزن یک ماوس باسیم بین ۹۰ تا ۱۰۰ گرم است. اما زمانی که سمت ماوس‌های حرفه‌ای‌تر بروید، این عدد تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال ماوس‌های بی‌سیم به صورت متوسط سنگین‌تر از ماوس‌های باسیم هستند.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

طراحی و ارگونومی ماوس

طراحی ماوس نیز به اندازه حجم و وزن آن اهمیت دارد و بخشی از مبلغی که برای تهیه ماوس خود هزینه کرده‌اید، صرف این قضیه شده است.اگر تمام روز پشت کامپیوتر هستید لازم است ماوسی را تهیه کنید که در دست راحت باشد. ماوس‌ها در طراحی‌های مختلفی، از ماوس‌های ساده گرفته تا ماوس‌هایی با اشکال عجیب و غریب، در بازار موجودند، می‌توانید از بین آن‌ها راحت‌ترین ماوس را برای خود انتخاب کنید.

طراحی و ارگونومی

بیشتر افراد ارگونومی را با طراحی اشتباه می‌گیرند. ممکن است یک ماوس ارگونومیک و بسیار هم راحت، اما در عین حال ماوسی بدقیافه باشد. طراحی یک ماوس امری کاملاَ سلیقه‌ای است و هر شخص علایق و سلیقه خود را دارد.

ممکن است به ماوس به عنوان یک عنصر زیبایی روی میز خود نگاه نکنید، اما ماوس‌های بسیار زیادی وجود دارند که با توجه به اصول ارگونومی طراحی شده‌اند و ممکن است از ظاهر یکی از آن‌ها خوشتان بیاید و بخواهید آن ماوس را روی میز خود داشته باشید.البته در ماوس های ارزان‌قیمت ممکن است به این امر توجهی نشود. اما در بین این ماوس‌ها نیز ماوس‌های راحت و زیبای زیادی وجود دارند.

تعداد دکمه‌ها

با توجه به شرایط استفاده ماوس شما و دکمه‌هایی که استفاده می‌کنید، ممکن است ماوسی که مناسب شما باشد تغییر کند. به عنوان مثال اگر در کتابخانه یا در یک دفتر شلوغ با ماوس خود کار می‌کنید، ممکن است به دنبال یک ماوس کم سروصدا یا Silent مانند ماوس‌های Logitech M330 و M220 باشید و یا برای استفاده هنگام بازی بخواهید کلیک دکمه‌های خود را کاملاَ حس کنید و صدای کلیک خود را بشنوید.

نرم‌افزار ماوس

داشتن قابلیت‌ها و دکمه‌های زیاد ویژگی فوق‌العاده‌ای است، به شرطی که نرم‌افزار مؤثری وجود داشته باشد که با آن بتوان این قابلیت‌ها را تنظیم کرد. با توجه به اینکه نرم‌افزار ویژگی فیزیکی یک ماوس نیست، معمولاَ معیاری برای انتخاب آن در نظر گرفته نمی‌شود. اما نرم‌افزارهایی مانند Logitech Options و Logitech Gaming Software قابلیت‌ها و تنظیمات فراوانی برای عملکرد دکمه‌ها و تنظیمات جزئی ماوس در اختیار شما قرار می‌دهند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله میکروفن رود وایرلس را بخوانید.

انواع اتصال ماوس به کامپیوتر

سه نوع درگاه اتصال برای استفاده از موس وجود دارد: یو‌اس‌بی (USB)، PS/2 و بلوتوث.

یو‌اس‌بی در این میان محبوب‌ترین تکنولوژی برای اتصال موس و کیبورد به سیستم است. پورت PS/2 دیگر تقریبا از رده خارج شده و مادربُردهای مدرن نیز معمولا پورتِ مخصوص آن‌ را ندارند، و برای استفاده از این نوع اتصال موس به ناچار باید از یک تبدیل استفاده کرد.از طرف دیگر اتصال یو‌اس‌بی بسیار محبوب و رایج است.

انواع اتصال ماوس

استفاده از پورت یو‌اس‌بی بسیار راحت است و روی هر دستگاهی نیز می‌تواند استفاده شود. برای کار با موس حتی نیازی به پورت یو‌اس‌بی نسل سوم نیست! و پورت‌های USB 2.0 معمول نیز برای سریع‌ترین موس‌ها کاملا کفایت می‌کنند.هم موس‌های سیمی و هم بی‌سیم می‌توانند از پورت یو‌اس‌بی استفاده کنند. برای یک موس بی‌سیم (در صورتی که بلوتوث نباشد) کافی است دانگل وایرلسِ موس به پورت یو‌اس‌بی سیستم وصل شود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید و معرفی بهترین صندلی های گیمینگ و حرفه ای

درگاه بلوتوث

در این بخش از مقاله مقایسه‌ی موس‌های گیمینگ سیمی و وایرلس به درگاه بلوتوث می‌پردازیم. بلوتوث یک تکنولوژی بی‌سیم با بُرد کوتاه است که به صورت گسترده برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین بلوتوث نیز مانند یو‌اس‌بی با ورژن‌ها و دستگاه‌های مختلف کاملا سازگار است‌، به طوری که اگر موس را به هر سیستم دیگری که مجهز به درگاه بلوتوث باشد وصل کنید کار خواهد کرد.

ماوس بی‌سیم برای بازی بهتر است یا باسیم؟

بهترین موس گیمینگ، موس‌های بی‌سیم هستند که به شما این امکان را می‌دهد بدون درگیر شدن با کابل‌های مختلف، ماوس خود را به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید. البته این محصول یک نقطه ضعف دارد& لازم است که هر چند وقت یکبار باتری ماوس بی‌سیم شارژ شود. اما با توجه به اینکه با یک بار شارژ کردن می‌توانید تا یک هفته یا چند ماه به راحتی از آن استفاده کنید، این مسئله چندان مهم نیست. چیزی که یک موس مخصوص بازی را تکمیل می‌کند، داشتن یک کیبورد گیمینگ است.

جمع‌بندی راهنمای خرید ماوس

در نهایت برای جمع‌بندی این راهنمای خرید ماوس چند نکته کلی که برای خرید ماوس باید رعایت کنید را بازگو می‌کنیم:

  • ماوس‌هایی که قابلیت‌های زیادی دارند بسیار عالی هستند، اما مراقب باشید که نکات ساده‌ای ممکن است نظر شما را راجع به آن‌ها عوض کنند؛ نکاتی مانند وزن، اندازه، شکل و ارگونومی کلی ماوس.
  • گران‌تر بودن به معنی بهتر بودن نیست و باید ماوسی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است.
  • همیشه به دنبال برند نباشید و گزینه‌های خود را به آن‌ها محدود نکنید، زیرا ممکن است ماوسی که برای شما مناسب است در بین ماوس‌های برندهای دیگر که کمتر شناخته‌ شده هستند مانند Beyond پیدا شود.
  • بررسی‌های منتقدانه و منفی را نیز مطالعه کنید، زیرا ممکن است در موقع انتخاب ماوس فاکتوری را مد نظر قرار نداده باشید یا اینکه از بدترین حالتی که ممکن است برای شما رخ دهد مطلع نباشید.
مطالعه بیشتر
ترازو هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد + معرفی بهترین ترازوهای هوشمند

معرفی 4 مدل ماوس مخصوص بازی

نوع ماوسی که در اختیار دارید، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی یا شکست شما در بازی‌های ویدیویی داشته باشد. چه بخواهید آثار ماجراجویی و تک نفره را تجربه کنید و چه اهل بازی‌های چند نفره باشید، داشتن یک موس مناسب می‌تواند حسابی به کارتان بیاید.

1- ماوس گیمینگ Logitech G502 HERO

  • حداکثر دقت (DPI): ۱۶۰۰۰
  • تعداد دکمه‌ها: ۱۱
  • وزن: ۱۲۱ گرم (قابل تغییر)
  • اندازه: ۵.۲ × ۳.۰ × ۱.۶ اینچ
  • مزایا: طراحی خوب و راحتی | دکمه‌های بزرگ و محل قرار گیری مناسب | نرم‌افزار ساده و دارای گزینه‌های زیاد
  • معایب: شاید برای کسانی که دست بزرگی دارند راحت نباشد
 Logitech G502 HERO

به جرات می‌توان گفت موس گیمینگ Logitech G502 HERO بهترین انتخاب ممکن برای اکثر گیمرها به حساب می‌آید. این محصول بزرگ، ارگونومیک و قابل شخصی‌سازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده است؛ از طراحی ظاهری و فیزیکی گرفته تا بهره‌مندی از نرم‌افزار خوب و دارای آپشن‌های زیاد.

پیش از هر چیز دیگری بهتر است ابتدا به ویژگی‌های ظاهری موس گیمینگ Logitech G502 HERO اشاره کنیم. این محصول طراحی بسیار زیبایی دارد، در حدی که فکر می‌کنید آن را از زمان آینده به شما تحویل داده‌اند. همچنین محل قرارگیری دکمه‌ها و طراحی کلی آن فوق‌العاده است و شما در استفاده‌های طولانی مدت هم اصلا خسته نخواهید شد. به لطف نرم‌افزار Logitech G Hub شما می‌توانید این موس را برای هر بازی به صورت جداگانه شخصی‌سازی کنید. حتی می‌توانید موس گیمینگ Logitech G502 HERO را از نظر وزنی نیز شخصی‌سازی کنید و این امر هم اصلا دشوار نیست.

2- ماوس گیمینگ SteelSeries Rival 3

  • حداکثر دقت (DPI): ۸۵۰۰
  • تعداد دکمه‌ها: ۵
  • وزن: ۷۶ گرم
  • اندازه: ۴.۸ × ۲.۳ × ۲.۶ اینچ
  • مزایا: ارزش قیمت به کارایی فوق‌العاده | عملکرد خوب | نرم‌افزار مناسب
  • معایب: برخی مشکلات سنسور | عدم سازگاری برای کار با هر دو دست | ارگونومیک نیست
 SteelSeries Rival 3

اولین بار که موس گیمینگ SteelSeries Rival 3 را ببینید یا با آن کار کنید، یک ذهنیت خاص برای‌تان به وجود می‌آید. اما کافی است پس از آن برچسب قیمتی‌اش را نگاه کنید تا حسابی متعجب شوید. در این بازه قیمتی معمولا فقط می‌توان نمونه‌های ساده را خریداری کرد و موس‌های گیمینگ با این برچسب قیمتی پیدا نمی‌شوند. اما این که یک شرکت شناخته شده چنین کیفیتی را با این قیمت ارائه دهد، واقعا همه را شگفت‌زده می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  گجت‌های کاربردی و شگفت‌انگیز را بخوانید.حتی به لطف قسمت نواری زیر این موس، در آن شاهد نورهای RGB هم هستیم.

مطالعه بیشتر
کول پد چیست؟ + تاثیر کولپد برای لپ تاپ گیمینگ

3-ماوس گیمینگ Razer DeathAdder V2

  • حداکثر دقت (DPI): ۲۰۰۰۰
  • تعداد دکمه‌ها: ۷
  • وزن: ۸۲ گرم
  • اندازه: ۵.۰ × ۲.۴ × ۱.۷ اینچ
  • مزایا: راحتی | چیدمان هوشندانه دکمه‌ها | عملکرد عالی
  • معایب: تقریبا مشابه مدل‌های قبلی است | نرم‌افزار می‌توانست بهتر باشد
Razer DeathAdder V2

موس گیمینگ Razer DeathAdder V2 آخرین نمونه عرضه شده در مدل با سابقه Razer DeathAdder است. اولین نمونه از مدل DeathAdder در سال 2006 راهی بازار شد و فروش این موس‌ها تا به امروز بیش از 10 میلیون واحد رسیده است. دلیل محبوبیت این موس‌ها هم کاملا مشخص است: این موس‌ها، محصولات خیلی خیلی خوبی هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های موس گیمینگ Razer DeathAdder V2 می‌توان به خوش‌دست بودن، داشتن دکمه‌های زیاد و قابل برنامه‌ریزی، بهره‌مندی از نورهای RGB قابل شخصی‌سازی و ارائه عملکرد عالی برای تجربه سبک‌های مختلف اشاره کرد.

4- ماوس گیمینگ Corsair Dark Core RGB Pro SE

  • حداکثر دقت (DPI): ۱۸۰۰۰
  • تعداد دکمه‌ها: ۸
  • وزن: ۱۴۱ گرم
  • اندازه: ۵.۰ × ۳.۵ × ۱.۷ اینچ
  • مزایا: راحتی | اتصال بی‌سیم عالی | قابلیت شارژ با Qi
  • معایب: مبهم بودن مقدار شارژ باقی مانده از باتری | سفت بودن غلتک
 ماوس گیمینگ Corsair Dark Core RGB Pro SE

موس گیمینگ Corsair Dark Core Pro RGB SE ثابت می‌کند که برای تهیه یک موس بی‌سیم با امکانات کامل نیازی نیست بیش از 100 دلار هزینه کنید. این محصول که کاملا خوش‌دست است، دارای دکمه‌های فوق‌العاده باکیفیت و قابل برنامه‌ریزی بوده و همچنین از نورهای RGB زیبا هم بهره می‌برد. این موس که طراحی آن کاملا جاه‌طلبانه بوده، عملکرد بسیار خوبی دارد و علاوه بر آن، فوق‌العاده زیبا است.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با راهنمای خرید کاوس آشنا شدید.همچنین از تفاوت ها و مقایسه ی ماوس سیم دار و وایرلس آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ماوس ارگونومیک چیست؟

ماوس ارگونومیک به ماوسی گفته می‌شود که با در نظر گرفتن شکل دست طراحی شده است تا بسیار راحت باشد و از آسیب‌هایی که نتیجه کار با ماوس‌های عادی به مدت طولانی است جلوگیری شود.

آیا به موس با دکمه های قابل برنامه ریزی نیاز دارم؟

گیمرها معمولاً از دکمه های قابل برنامه ریزی برای اجرای مانورهای پیچیده‌تر با یک کلیک استفاده می کنند، اما این دکمه‌ها می‌توانند برای مواردی غیر از بازی نیز مفید باشند. کاربرانی که به صورت مداوم از اکسل استفاده می‌کنند به دلیل استفاده از کلیدهای میانبر می‌توانند با دکمه‌های قابل برنامه ریزی کار خود را سریعتر انجام دهند.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید