سه شنبه , 29 اسفند 1402
کوادکوپتر

کوادکوپتر چیست؟ + بررسی مشخصات و ویژگی های کوادکوپتر DJI Air 2S

شاید کوادکوپترDJI Air 2S کوچک‌ترین و ارزان‌ترین پهپاد یا گجت موجود در بازار نباشد، اما مطمئنا کوچک‌ترین و ارزان‌ترین پهپادی است که دوربینی حرفه‌ای و چندین ویژگی پیشرفته و عالی دارد. فرقی نمی‌کند در استفاده از کوادکوپتر مبتدی هستید و یا پیشرفته، این دستگاه بهترین هواپیمای بدون سرنشینی است که در حال حاضر می‌توانید پرواز دادن آن را تجربه کنید.


فهرست مطالب


کوادکوپتر چیست؟

کوادکوپتر نوعی مولتی روتور است که به واسطه ۴ موتور میتواند نیروی لیفت ایجاد کرده و در آسمان شناور باقی بماند. امروزه کوادکوپترها و مولتی روتورها در ابعاد و قدرتهای مختلف و برای انجام کارهای گوناگون طراحی و ساخته می شوند. یکی از پر مصرف ترین کاربرد کوادکوپترها برای تفریح و سرگرمی می باشد. از این وسیله برای تصویر برداری هوایی نیز به صورت گسترده استفاده میکنند. که اصطلاحا به آن هلی شات گفته می شود. یک کوادکوپتر میتواند چندین اسم مختلف داشته باشد. به طور مثال به کوادکوپتر، کوادروتور نیز گفته می شود. مولتی کوپتر یا مولتی روتور نام دیگری است که در مورد این ۴ پره ها کاربرد دارد.

هنگام خرید یک کوادکوپتر مقرون به صرفه بودن و راحتی در جابجایی همیشه مهم‌ترین نکاتی است که افراد به آن توجه می‌کنند. اما در بسیاری از مواقع خرید یک پهپاد جمع و جور و یا کم هزینه معمولاً به معنی از دست دادن کیفیت دوربین، توانایی رد شدن از موانع ، قابلیت انتقال یا سرعت است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین گجت های دانشجویی را بخوانید.

با این حال کوادکوپتر DJI Air 2S ممکن است تنها دستگاهی باشد که توانسته تعادلی میان تمام این ویژگی‌های مهم برقرار کند. در واقع این پهپاد شامل اصل گلدیلاکس می‌شود که در آن همه موارد جز کوچک‌ترین مصالحات بی اهمیت می‌شوند. از نظر فنی و روی کاغذ این هواپیمای بدون سرنشین یک پهپاد قوی، قابل حمل و نقل و مقرون به صرفه است. اما آیا DJI Air 2S می‌تواند چنین توقعات بالایی را برآورده کند؟

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید ماوس گیمینگ + مقایسه و بررسی ماوس سیم دار و بی سیم(وایرلس) + معرفی بهترین ماوس مخصوص بازی

نقاط مثبت کوادکوپتر DJI Air 2S

  • ارزش عالی با توجه به قیمت
  • کیفیت فوق‌العاده فیلم و عکس
  • اندازه جمع و جور و قابل حمل
  • دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های ایمنی و خلاقیت هوشمند
  • ردیابی باورنکردنی سوژه
  • ویژگی‌های ایمنی بسیار خوب

نقاط ضعف کوادکوپتر DJI Air 2S

  • دوربین گاهی با مشکلات عملکردی مواجه است.
  • استفاده از سیستم عامل اندروید باعث محدودیت برخی از ویژگی‌ها می‌شود.
  • فرایند راه اندازی آن طولانی و خسته کننده است.

ویژگی های کوادکوپتر DJI Air 2S چیست؟

بررسی ویژگی های کوادکوپتر DJI Air 2S

در ادامه به بررسی ویژگی هایی که این کواد کوپتر را منحصر به فرد کرده است می‌پردازیم:

1- طراحی : جمع و جور اما قدرتمند

به عنوان فردی که از زمان راه اندازی هواپیماهای بدون سرنشین تقریباً روزانه از DJI Mavic 2 Pro و Zoom استفاده کرده، اولین برداشت من از Air 2S این بود که چقدر کوچک است. این پهپاد به اندازه Mavic Mini کوچک نیست. اما با ابعاد ۸٫۳ در ۹٫۶ در ۱۸ سانتی متر و وزن ۵۸۹ گرم، با توجه به توانایی آن به طرز شگفت انگیزی کوچک بوده. همچنین تعادل خوبی بین قابلیت حمل و توانمندی در پرواز ایجاد می‌کند.

یکی از جزئیات کوچک اما مهم در مورد Air 2S محافظ گیمبال دوربین آن است. که بسیار بهتر سایر هواپیماهای بدون سرنشین DJI که قبلا آن را بررسی نموده‌ایم، عمل می‌کند. سیستم خلاصی آن، دور کردن پهپاد را راحت‌تر می‌کند. در عین حال یک تناسب بسیار ایمن‌تری را در همان زمان فراهم می‌کند. از این دست اصلاحات کوچک اما مهم در طراحی پهپاد Air 2S زیاد دیده می‌شود. از جمله این اصلاحات بازوهای تاشو که دارای لولا قوی‌تری نسبت به پهپاد مدل Mavic 2 Pro هستند.

ویژگی ها:

طراحی کنترلر جدید برای Air 2S بسیار خوب است. این کنترلر در واقع یک قطعه سخت افزاری محکم با انگشتان متحرک بوده که در شکاف‌های مخصوص پایین آن قرار می‌گیرند. همه دکمه‌ها در جاهای قبلی کنترلرهای نسخه‌های پیشین قرار دارند. بنابراین اگر پیش از این از مدل‌های پهپاد برند DJI استفاده کره باشید، در پرواز دادن این مدل نیز مشکل خاصی نخواهید داشت. بدنه پهپاد طوری طراحی شده که بدون از دست دادن ارگونومی، تا حد امکان جم و جور بوده و جای دادن آن در فضاهای مختلف مشکل خاصی نداشته باشد. قابل ذکر است که استفاده از آن حتی برای مبتدی‌ها هم بسیار ساده است.

کوادکوپتر DJI Air 2S

این کوادکوپتر برای اتصال سیمی لازم به تلفن شما یک کابل شارژ USB و چندین آداپتور مختلف (USB-C ، Apple Lightning و MicroUSB) دارد. همه اتصالات لازم درون جعبه وجود دارد و لازم نیست کاربران جداگانه چیزی خریداری کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را به راحتی وصل و یا جدا کرد که نقطه مقابل دستگاهایی همچون Mavic 2 Pro است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله expanscape را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید روتر خانگی به همراه لیست قیمت 1402

2- راه اندازی : مانند سایر مدل‌های DJI چالش برانگیز

تا به حال هر کدام از محصولات DJI را که بررسی کرده‌ایم با مساله راه‌اندازی سخت روبرو بوده‌ایم و Air 2S نیز مشکلات خود را داشت. این پهپاد از طریق برنامه DJI Fly کار می‌کند که برای پرواز با هواپیماهای بدون سرنشین جدید به بروزرسانی نیاز دارد. با این حال، دانلود به روزرسانی بدون دلیل مشخصی دو بار شکست خورد. بار سوم تلفن هنگ کرد و نهایتا مجوز نصب را به ما داد.

پس از همه این مسائل، گزینه اتصال هواپیمای بدون سرنشین Air 2S ظاهر شد، اما تلفن نتوانست کنترلر و یا پهپاد را تشخیص دهد. سر انجام مجبور شدیم هم کنترلر و هم کوادکوپتر را دوباره خاموش و روشن کنیم تا تلفن آن را تشخیص داده و مراحل جفت شدن را پیش ببرد.پس از فعال کردن پهپاد در حساب DJI ، پرسید آیا DJI Care Refresh را می‌خواهیم یا نه، و سپس به روز رسانی اصلی سیستم عامل خود پهپاد را ادامه داد. اگر اینترنت ضعیفی داشته باشید، این کار مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

3- به روز رسانی های قابل توجه

Air 2S از هر نظر پیشرفت بزرگی نسبت به نسخه قبلی یعنی Mavic Air 2 دارد. مهمترین مزیتی که این هواپیمای بدون سرنشین نسبت به نسخه قبلی هواپیماهای بدون سرنشین DJI Air دارد، دوربین آن است. این دوربین برتری خود را نسبت به Air 2 با ۲۰ مگاپیکسل و سنسور بزرگ ۱ اینچی ثابت می‌کند. علاوه بر عملکرد کلی بهبود یافته و ده‌ها ویژگی جدید، در این پهپاد شاهد قابلیت‌های ADS-B Airsense نیز هستیم.

مطالعه بیشتر
نکته‌های کاربردی و ترفندهایی برای بهتر استفاده کردن از ساعت سامسونگ گلکسی واچ ۴

5- دارای عملکرد : چابک و قوی

عملکرد کلی Air 2S با سایر هواپیماهای بدون سرنشین برند DJI فرق خاصی ندارد. همچنین این دستگاه با پهپادهای Mavic 2 Pro و Zoom نیز عملکرد یکسانی داشته و حداکثر سرعت آن ۴۴ مایل معادل ۱۱٫۴ کیلومتر در ساعت است. سرعت و عبور از موانع آن در سه حالت سینماتیک، ورزشی و معمولی وجود دارد.

درست است که این مدل از پهپاد ظریف است اما حین بررسی‌ها متوجه شدیم مدل Air 2S بسیار سریع و چابک عمل می‌کند. این دستگاه ۳۱ دقیقه زمان پرواز به کاربران می‌دهد که این میزان برای فیلمبرداری و عکاسی از مناظر کافی است و حتی باتری اضافه هم می‌آورد.

6- لذت تصویربرداری حرفه‌ای با دوربین آن

در هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و سبک وزن قبلی از DJI ، توانایی عکاسی مهم‌ترین و یا قوی‌ترین ویژگی محسوب نمی‌شد. اما وضع در مدل کوادکوپتر Air 2S تغییر کرده است. سنسور ۲۰ مگاپیکسلی ۱ اینچی آن تقریبا مشابه سنسور Mavic 2 Pro بوده و از نظر کیفیت کلی تصویر نیز به این مدل برتری دارد.

دوربین پهباد DJI Air 2S

لنز دیافراگم آن معادل ۲۲ میلی متر f/2.8 و بسیار شفاف است. تعداد مگاپیکسل‌های بالا در واقع به افراد اجازه می‌دهد پست را برش دهند. این دوربین می‌تواند در نور کم به خوبی کار کند. فیلمبرداری در هنگام غروب یا طلوع خورشید در ساعت آبی عکاسی را با حداقل نویز ممکن انجام می‌دهد.

این دوربین کوادکوپتر می‌تواند تصاویر را در فرمت‌های RAW و Jpeg ثبت کند. همچنین گزینه‌های فیلمبرداری مفیدی نیز به کاربران ارائه می‌دهد. برای حرکت آهسته با کیفیت مناسب می‌توانید تا ۵٫۳k فیلم ۳۰ فریم در ثانیه، یا ۴k 60 فریم در ثانیه، یا فیلم ۱۰۸۰P با ۱۲۰ فریم در ثانیه بالا بروید. حالت‌های HDR ، timelapse و panorama نیز برای راحتی کار عکاسی و فیلمبرداری موجود است. تصاویر و ویدئوها روی ۸ گیگابایت حافظه داخلی یا کارت micro-SD ذخیره می‌شوند.

مطالعه بیشتر
بررسی اسپیکر هوشمند آمازون: اکو دات (نسل سوم)

اما این دوربین در مقایسه با Mavic 2 Pro دو نقطه ضعف دارد. یکی این که گیمبال روی کوادکوپتر Air 2S نمی‌تواند به سمت بالا باشد. این عملکردی بود که در Mavic 2 Pro مشاهده کردیم. که برای ناوبری و ثبت تصاویر پانوراما مفید است و نکته مهم دیگر دیافراگم غیر قابل تنظیم آن محسوب می‌شود. در واقع دیافراگم دوربین این پهپاد در F2.8 قفل شده است.

7- سازگاری کنترلر هوشمند DJI

یکی از ویژگی‌های برتر این پهپاد این است که Air 2S با کنترلر هوشمند DJI سازگاری کامل دارد. این کنترلر نیازی به اتصال تلفن هوشمند شما ندارد و زمان مورد نیاز برای راه اندازی و پرواز Air 2S را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. جفت کردن کنترلر هوشمند با Air 2S بسیار آسان است. هرچند برای این کار باید مطمئن شویدکه کنترلر و هواپیمای بدون سرنشین به طور کامل به روز شده‌اند. هنگامی که راه اندازی اولیه انجام شود، Air 2S تقریباً بدون نقص با کنترلر هوشمند کار می‌کند.

8- ایمنی پیشرفته و ردیابی سوژه از ویژگی های دیگر کوادکوپتر DJI Air 2S

بررسی کننده این محصول می‌گوید پیش از این هرگز از ویژگی‌های ردیابی هوشمند DJI یا حالت‌های فیلمبرداری خودکار آن‌ها استفاده چندانی نکرده بود. اما با وجود مشخصاتی که کوادکوپتر Air 2S ارائه داده، تعصبات دیرینه او را نسبت به آنچه در گذشته حقه بازی می‌پنداشته، به چالش کشیده است.

در ابتدا باید گفت که ردیابی سوژه این کوادکوپتر خارق‌العاده است. بدین گونه که وقتی روی موضوعی قفل می‌شود آن را رها نکرده و تا انتهای مسیر دنبال می‌کند. همچنین سیستم عالی رد شدن از منابع آن باعث می‌شود حین این ردیابی به چیزی برخورد نکرده و کار را متوقف نکند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اسپیکر هوشمند آمازون را بخوانید.

پهباد DJI Air 2S

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که از طریق تعدادی کنترل هوشمند می‌توانید موقعیت کوادکوپتر را در اطراف سوژه‌ای که در حال ردیابی است تغییر دهید. یا با سرعت‌های متفاوتی به مدار خود بچرخانید. این ویژگی هم برای افراد پیشرفته و هم برای مبتدیان یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.اما اگر برای ضبط ویدئو از پیش تنظیم شده در این پهپاد از گوشی اندروید استفاده کنید، فیلمبرداری شما به رزولوشن ۱۰۸۰p محدود می‌شود.

مطالعه بیشتر
فن خنک کننده گوشی موبایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + بررسی خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB

9- امنیت فوق‌العاده

کوادکوپتر Air 2S از قوی ترین سیستم تشخیص برخورد در هر هواپیمای بدون سرنشین DJI تا به امروز برخوردار است. با استفاده از آن حتی اگر خودتان بخواهید هم برخورد کردن با موانع غیر ممکن به نظر می‌رسد. نکته مهم‌تر اینکه، این پهپاد دارای سیستم هشدار ADS-B است. که به شما اطلاع می دهد سایر پهپادها و هواپیماها کجا هستند. حتی اگر با مشکلی مانند قطع شدن سیگنال مواجه شوید، پهپاد با GPS و عملکرد “بازگشت به خانه” خود می‌تواند Air 2S را بدون آسیب به شما بازگرداند.

ویژگی نرم افزار کوادکوپتر DJI Air 2S چیست؟

حتی اگر پیش از این با برنامه DJI Go 4 کار کرده باشید هم باید کمی زمان بگذارید تا به عملکرد DJI Fly عادت کنید. اما اگر از زاویه تجربه کاربری به آن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که کار کردن با آن برای افراد تازه کار بسیار ساده و وران است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ایرتگ اپل چیست را بخوانید. برنامه ذکر شده را می‌توان هم در Android و هم در iOS استفاده کرد. اما به خاطر داشته باشید که برخی از ویژگی‌ها در Android در مقایسه با نسخه iOS محدود خواهند بود.

مقایسه دو پهپاد: DJI Air 2S در مقابل DJI Mavic 2 Pro

با توجه به اینکه قیمت Air 2S تقریبا نصف قیمت Mavic 2 Pro است، حتی روی کاغذ هم Mavic 2 Pro باید بتواند تا حدودی از آن پیشی بگیرد. اگرچه با توجه به اینکه تفاوت آن‌ها خیلی زیاد نیست، شاید مجبور باشد این برتری را با چنگ و دندان حفظ کند. با این حال این دو هواپیمای بدون سرنشین از نظر مشخصات فنی بسیار مشابه یکدیگر هستند و هر یک از آن‌ها در مقوله‌ای به دیگری برتری دارد و بالعکس.

مطالعه بیشتر
ترازو هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد + معرفی بهترین ترازوهای هوشمند

از طرف دیگر وقتی به اندازه و سایز DJI Air 2S توجه کنیم، متوجه می‌شویم که که Mavic 2 Pro تقریباً به طور کامل توسط Air 2S کنار زده شده است. اگر قبلاً پهپاد Pro را تهیه کرده‌اید، احتمالاً نیازی به تعویض ندارید. اما اگر تصمیم دارید بین این دو یکی را خریداری کنید، Air 2S به وضوح انتخاب بهتری است.

جمع بندی DJI Air 2S

در این مقاله بارز ترین ویژگی های کوادکوپتر DJI Air 2S را بررسی کریدم. DJI Air 2S بهترین هواپیمای بدون سرنشینی است که در حال حاضر می‌توانید خریداری کنید. با توجه به قیمتی که دارد، ویژگی‌هایی که DJI Mavic Air 2S ارائه می‌دهد فوق‌العاده هستند. ما این پهپاد را به کسانی که به دنبال سرگرمی خلاقانه جدیدی می‌گردند. یا در تلاش برای بهتر کردن کیفیت عکاسی و فیلمبرداری خود هستند، توصیه می‌کنیم.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با کوادکوپترآشنا شدید.همچنین از ویژگی ها و نقاط مثبت و منفی آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

یک کوادکوپتر چگونه پرواز می کند؟

از چهار ملخ و چهار روتور برای تولید نیروی بالابرنده استفاده می‌شود.

بهترین کوادکوپتر سایما کدام است ؟

پاسخ به این سوال بر اساس نظر شخصی فرد و نوع استفاده بسیار می تواند سخت باشد . کلیه محصولات سایما از نظر کیفیت و استحکام زبانزد عام و خاص هستند . پس کافیست بر اساس نیاز خود یک مدل را انتخاب کنید . به عنوان مثال کوادکوپتر X25PRO گزینه مناسبی برای یک کودک ۶ ساله نیست .

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید