سه شنبه , 28 فروردین 1403
سه پایه دوربین

راهنمای خرید سه پایه دوربین + معرفی بهترین سه پایه های دوربین موجود در بازار

برخی از چیزها در ناخودآگاه ما به صورت جفت در کنار هم قرار می گیرند و در عمل یکدیگر را تکمیل می کنند مانند کره و پنیر، قاشق و چنگال، عاشق و معشوق و … . دوربین و سه پایه یکی دیگر از این جفت های قدیمی و دوس داشتنی هستند که با پیشرفت بسیاری از فناوری ها مانند لرزشگیر و ترفندهای فوتوشاپ، باز هم به یکدیگر نیاز دارند تا تصاویر بی نقصی را ثبت کنند. در این بین داشتن یک راهنمای خرید سه پایه دوربین می تواند به شما کمک کند تا نکات مهم را در هنگام تهیه سه پایه، در نظر بگیرید. از این رو در این مقاله ابتدا به معرفی نکات لازم خرید سه پایه دوربین می پردازیم و در ادامه آن، شما را با بهترین سه پایه های دوربین در سال 2022 آشنا می کنیم.


فهرست مطالب


چرا به یک سه پایه دوربین نیاز داریم؟

احتمالا برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید سه پایه ای برای دوربین عکاسی تهیه کنید و موارد استفاده آن چیست؟ باید بدانید که تهیه یک سه پایه دوربین می تواند کاربردهای بسیار زیادی برای شما داشته باشد. در وهله اول به افزایش کیفیت و وضوح تصاویر ثبت شده شما کمک می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ایرتگ اپل چیست را بخوانید.

چرا به یک سه پایه دوربین نیاز داریم؟

علاوه بر این می تواند تجهیزاتی مانند لنزها را نگه دارد تا با راحتی عمل بیشتری عکاسی کنید. بسیاری از عکاسان برای کادر بندی دقیق، ثبت تصاویر ماکرو، پانوراما، کلوزآپ، عکاسی در طبیعت و … از سه پایه دوربین استفاده می کنند. همچنین در بسیاری از مواقع، امکان نگه داشتن دوربین با دست وجود ندارد و با استفاده از یک سه پایه می توانید تصاویر بدون لرزش و دقیقی را ثبت کنید.

راهنمای خرید سه پایه دوربین عکاسی

فرقی نمی کند که در کدام سبک عکاسی مشغول هستید و چگونه کار می کنید؛ در هر صورت شما به یک سه پایه دوربین نیاز دارید تا همه چیز به خوبی و بدون ذره ای لرزش انجام شود. هنگام خرید سه پایه دوربین مانند بسیاری از لوازم دیگر، لازم است که نکاتی را درباره آن بدانید. با شناخت و آگاهی از این نکات می توانید یک خرید موفق داشته باشید و مناسب ترین Tripod یا سه پایه را برای نوع کاربری خود انتخاب کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین دسته بازی موبایل رابخوانید. در ادامه با راهنمای خرید بهترین سه پایه دوربین با ما همراه باشید.

اندازه سه پایه دوربین

اندازه سه پایه، یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید باید در نظر بگیرید. زیرا ابعاد بزرگ یک سه پایه می تواند حمل و نقل آن را برایتان سخت کند. در واقع در انتخاب سه پایه، همه چیز بستگی به نوع کاربری شما دارد. سه پایه های دوربین در اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند و این شما هستید که باید متناسب با نیاز خود، به تهیه آن ها بپردازید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پاپ سوکت گوشی چیست را بخوانید.

مطالعه بیشتر
معرفی گجت‌های کاربردی و شگفت‌انگیز سال 2023 و بررسی مشخصات آنها

اگر اهل سفر و رفت و آمد هستید، قطعا یک سه پایه با اندازه بزرگ برای شما دست و پا گیر خواهد بود؛ بنابراین باید یک سه پایه با اندازه مناسب و کوچک انتخاب کنید. این در حالی است که اگر قصد تهیه سه پایه دوربین برای خانه یا یک استودیوی عکاسی را دارید، می توانید سه پایه ای با اندازه بزرگ انتخاب کنید. بنابراین به یاد داشته باشید که ابتدا به نوع استفاده خود نگاه کنید و سپس با توجه به نوع کاربری، اندازه مورد نیاز سه پایه را انتخاب کنید.

وزن سه پایه دوربین عکاسی

وزن سه پایه، یکی دیگر از عواملی است که در حمل و نقل این وسیله تاثیر زیادی دارد. در واقع، وزن سه پایه به موادی که در تولید این کالا استفاده می شود، بستگی دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوایند مقاله سافت باکس چیست رابخوانید. معمولا سه پایه هایی که از فیبر کربن ساخته می شوند، جنس محکم و وزن سبک تری دارند و به همین دلیل اغلب توسط عکاسان در فضای باز یا مسافرت مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که سه پایه های آلومینیومی نیز بسیار قوی هستند اما نسبت به فیبر کربن، وزن سنگین تری دارند.

ارتفاع سه پایه دوربین

بهترین ارتفاعی که سه پایه دوربین می تواند داشته باشد، دقیقا برابر یا بلندتر از قد شماست. علت این موضوع به این بر میگردد که اگر ارتفاع سه پایه، کوتاه تر از قد شما باشد؛ مجبور می شوید برای عکاسی خم شوید. این موضوع می تواند در دراز مدت باعث ایجاد آسیب به بدن شما شود. اما اگر یک سه پایه با ارتفاع برابر قد خود داشته باشید، نیازی نیست که برای دیدن منظره یاب خم شوید و می توانید در حالت ایستاده عکاسی کنید.

ارتفاع سه پایه دوربین

چنانچه ارتفاع سه پایه از قد شما بلندتر باشد هم می توانید آن را با توجه به ارتفاع قد خود، تنظیم کنید. بنابراین دقت کنید که ارتفاع سه پایه دوربین با قد شما مطابقت داشته باشد تا مجبور به خم شدن در حین عکاسی نباشید.

مطالعه بیشتر
بررسی و معرفی مانیتورهای شیائومی پرطرفدار و پرچمدار سال 2023

پایداری و ثبات سه پایه

از نکات مهمی که باید در راهنمای خرید سه پایه دوربین به آن توجه کنید، پایداری و ثبات سه پایه است. همه ما از یک سه پایه خوب، انتظار داریم تا بدون لرزش و حرکت باشد تا بتوانیم تصاویر خوبی را به ثبت برسانیم. داشتن یک سه پایه با وزن سنگین، به معنای پایداری آن در شرایط آب و هوایی مختلف نیست. در واقع یک سه پایه خوب باید در برابر باد، باران و ضربه مقاوم باشد.

پایداری و ثبات

همیشه باید مطمئن شوید که دوربین و لنز شما روی سه پایه به خوبی قرار گرفته اند و تعادل دارند زیرا در غیر این صورت ممکن است همه تجهیزات شما به روی زمین بیفتد و آسیب ببیند.

نوع سری یا نگهدارنده سه پایه دوربین

سری سه پایه دوربین را می توان مهم ترین بخش یک سه پایه در نظر گرفت که وظیفه نگهداری از دوربین را به عهده دارد. معمولا سری یا نگهدارنده سه پایه در دو نوع وجود دارد که برخی از آن ها به بدنه سه پایه وصل هستند و نوع دیگر را می توانید به صورت جدا به بدنه وصل کنید. سری سه پایه که به آن هد نیز گفته می شود، از سه نوع Pan-tilt، ball-head و Pan-head تشکیل می شوند.

نوع سری یا نگهدارنده سه پایه دوربین
  • سری بال هد، یک پیچ جهت کنترل دارد که می توانید به وسیله آن، قسمت متحرک سری را شل یا سفت کنید. این نوع از نگهدارنده دوربین، تجربه کاربری روان و خوبی را در اختیار شما قرار می دهند و استحکام قابل قبولی دارند.
  • سری پن تیلت، یکی از رایج ترین سری های پایه دوربین است که معمولا از آن برای سه پایه های معمولی تر استفاده می شود. این سری از دو اهرم تشکیل شده است که یکی از اهرم ها، وظیفه کنترل حرکات افقی را دارد و دیگری، حرکات عمودی را کنترل می کند.
  • سری پن هد که برای فیلمبرداری استفاده می شود، یک میله بلند دارد که کنترل حرکات دوربین را انجام می دهد. از آنجایی که این نوع سری در فیلمبرداری استفاده می شود، وزن بیشتری از دوربین را تحمل می کند و کیفیت ساخت خوبی هم دارند.
مطالعه بیشتر
همه چیز در مورد خرید ویدئو پروژکتور قابل حمل

فرایند جداسازی سریع دوربین از سری

همه سری های سه پایه دوربین، توانایی نگهداری دوربین و اتصال آن به سه پایه را دارند اما در برخی از سری سه پایه ها مکانیزمی به نام جداسازی سریع وجود دارد. این مکانیزم جداسازی سریع، به این معنی است که دوربین به یک صفحه وصل می شود. روی این صفحه یک پیچ برای اتصال دوربین قرار دارد و پس از اتصال دوربین به صفحه، آن را به روی سری قرار می دهیم. در این حالت، هر زمان که نیاز داشتید دوربین را از سه پایه جدا کنید، با فشردن یک دکمه می توانید دوربین را از روی سری دوربین، بردارید.

فرایند جداسازی سریع دوربین از سری

میله مرکزی سه پایه دوربین

در برخی از مدل های سه پایه دوربین، یک میله مرکزی با قابلیت تغییر ارتفاع وجود دارد. کارکرد این میله به این صورت است که بدون ایجاد تغییر اندازه در پایه ها، می تواند ارتفاع دوربین را بیشتر کند و به عبارتی وظیفه شیب را بر عهده دارد. البته باید بدانید که این میله مرکزی در استفاده از لنزهای تله، می تواند باعث ایجاد لرزش هایی در ثبت تصاویر شود. در هر صورت اگر سه پایه ای با این قابلیت میله مرکزی را تهیه کردید، به اندازه میله مرکزی دقت کنید تا در حالتی که پایه ها را جمع می کنید، بلندتر از آن ها نباشد.

معرفی بهترین سه پایه های دوربین عکاسی

حالا که راهنمای خرید سه پایه را به خوبی بررسی کردیم، می دانیم که یک سه پایه خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد. بنابراین به راحتی می توانید پایه و سه پایه دوربین عکاسی و فیلمبرداری مناسبی را برای خود تهیه کنید. اما بیایید در این بخش با بهترین سه پایه های دوربین موجود در بازار و ویژگی های آن ها، آشنا شویم. مطمئنا برندهای مطرح زیادی در این زمینه توانسته اند، سه پایه های قدرتمندی را برای عکاسان حرفه ای طراحی و تولید کنند.

سه پایه دوربین Benro Mach3 2 Series TMA27A

برند صاحب نام بنرو که در سال 1995 تاسیس شد، از آن زمان تا حال توانسته است تا نیاز بسیاری از عکاسان را برطرف کند. این برند چینی با تولید لوازمی مانند سه پایه دوربین، کیف دوربین، سری دوربین و … توجه افراد زیادی را در حوزه عکاسی به خود جلب کرده است. سه پایه TMA27A Mach3 یکی از موفق ترین و پرفروش ترین سه پایه های برند بنرو است که تمام نکات لازم در راهنمای خرید سه پایه دوربین را رعایت کرده است. این عامل باعث شده است تا بتواند در لیست بهترین سه پایه های دوربین موجود در بازار قرار بگیرد.

سه پایه دوربین Benro Mach3 2 Series TMA27A

سه پایه Benro Mach3 2 Series TMA27A با داشتن وزن 1.76 کیلوگرم، به راحتی قابل حمل است و می تواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند. از نظر ارتفاع سه پایه، باید گفته شود که این محصول تا ارتفاع یک و نیم متر بلند می شود و می توانید آن را تا 31 سانتی متر، پایین بیاورید. از ویژگی های مهم سه پایه بنرو مدل Mach3 2 Series TMA27A، تحمل بار تا وزن 14 کیلوگرم است که این سه پایه را به یکی از قدرتمندترین سه پایه های تبدیل کرده است. همه این ویژگی ها باعث شده است تا سه پایه Benro Mach3 2 Series TMA27A، یک انتخاب ایده آل برای عکاسان حرفه ای باشد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید مونوپاد + بررسی انواع و ویژگی های یک مونوپاد خوب

سه پایه ونگارد Vanguard VEO 3+ 263AP Tripod

ونگارد Vanguard VEO 3+ 263AP Tripod

از طرفی، این سه پایه 2.45 کیلوگرمی، استحکام بسیار خوبی دارد و پایه های آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است و می تواند بار تا وزن 15 کیلوگرم را تحمل کند. به طور کلی، سه پایه Vanguard VEO 3+ 263AP یک انتخاب بهینه و کاربردی برای شما خواهد بود که ویژگی های قابل توجه زیادی دارد. قطعا عکاسان حرفه ای و کار درست، می دانند که سه پایه برند ونگارد مدل VEO 3+ 263AP، چقدر می تواند در روزهای سخت و شلوغ عکاسی و فیلمبرداری، کمک کننده باشد.

سه پایه دوربین حرفه ای جیماری Jmary Tripod Video PH20+LF85

سه پایه Jmary Tripod Video PH20+LF85، با وزن حدودا 5 کیلوگرم، یکی از قدرتمند ترین سه پایه های معرفی شده در لیست بهترین هاست. این سه پایه یا قابلیت تعویض سری، قفل زبانه ای و البته ارتفاع یک متر و 82 سانتی، شما را از خم شدن های مکرر هنگام عکاسی بی نیاز می کند. از سوی دیگر، پایه های این سه پایه به صورت میخ دار طراحی شده است تا بتوانید در طبیعت و سطوح ناهموار نیز تعادل را در آن ایجاد کنید.

سه پایه دوربین حرفه ای جیماری Jmary Tripod Video PH20+LF85

سه پایه دوربین عکاسیWeifeng WF-717

سه پایه عکاسی Weifeng WF-717، از سه پایه های خوش قیمت و پرفروش است که با ارتفاع 180 سانتی متری، یکی دیگر از سه پایه های بلند قد به شمار می آید. این سه پایه با توجه به ارتفاع قابل ملاحظه ای که دارد، به راحتی می تواند در هر ارتفاعی تنظیم شود و متناسب با قد شما قرار گیرد.

سه پایه دوربین عکاسیWeifeng WF-717

از ویژگی های خوب و مهم پایه WF-717، می توان به مکانیزم جداسازی سریع اشاره کرد که می توانید بدون تاخیر فقط با فشردن دکمه ای، دوربین را از سری جدا کنید. جنس لاستیکی پایه های سه پایه باعث شده تا استفاده از آن در زمین های صاف امکان پذیر باشد. همچنین این پایه در سطوح ناهموار نیز مانع از لغزش و سقوط دوربین و تجهیزات می شود. سه پایه قدرتمند Weifeng WF-717، توانایی حمل بار تا وزن 8 کیلوگرم را دارد که آن را به یک سه پایه تمام عیار با ویژگی های کاربردی تبدیل می کند.

مطالعه بیشتر
نکته‌های کاربردی و ترفندهایی برای بهتر استفاده کردن از ساعت سامسونگ گلکسی واچ ۴

سه پایه بیک Beike q720 Tripod Blue

برند Beike که یک کمپانی فعال در تولید تجهیزات عکاسی است؛ با سه پایه q720 توانسته توجه افراد بسیاری را به دست آورد و خود را به یکی از لوازم همراه هر عکاس حرفه ای تبدیل کند. این سه پایه با ارتفاع 180 سانتی متر و همچنین بهره مندی از قابلیت تغییر ارتفاع در میله مرکزی، می تواند در هر وضعیت عکاسی موثر واقع شود و نیاز شما را برطرف کند. همچنین می توانید از سه پایه Beike q720 Tripod Blue به عنوان تک پایه نیز استفاده کنید.

بیک Beike q720 Tripod Blue

شما می توانید تجهیزات مورد نیاز خود مانند لنزها را به روی این پایه قرار دهید، البته به یاد داشته باشید که سه پایه Beike q720 Tripod Blue، تحمل بار تا وزن 10 کیلوگرم را دارد. سری نگهدارنده این سه پایه به شما اجازه چرخش 360 درجه ای می دهد که این موضوع می تواند کار شما را در بسیاری از حالات عکاسی راحت کند. به طور کلی Beike q720 Tripod Blue، یکی از بهترین سه پایه های دوربین است که به مشکلات عکاسان آگاه است و می تواند نیاز حرفه ای ها را به خوبی برطرف کند.

سه پایه دوربین حرفه ای JOBY GorillaPod 1K Kit

یکی از جمع و جور ترین سه پایه های موجود در بازار متعلق به برند جهانی Joby است که توانسته است با طراحی سه پایه JOBY GorillaPod 1K Kit، نیاز بسیاری از افراد را برطرف کند. این برند آمریکایی در طی سال های فعالیت خود سه پایه های بسیاری برای دوربین، موبایل و تبلت طراحی کرده است و این بار با مدل GorillaPod 1K Kit که فقط 51 گرم وزن دارد، به یکی از لوازم همراه هر عکاسی تبدیل شده است.

سه پایه دوربین حرفه ای JOBY GorillaPod 1K Kit

طراحی منحصر به فرد این سه پایه باعث شده تا بتوانید آن را روی هر سطح ناهمواری قرار دهید. وجود روکش لاستیکی این سه پایه باعث می شود تا به راحتی آن را روی سطوح ناهموار قرار دهید. حتی با انعطافی که دارد می توانید آن را به دور چیزی قفل کرده و زاویه عکاسی مورد نظر خود را تنظیم کنید. جنس بدنه سه پایه JOBY GorillaPod 1K Kit از استیل ضد زنگ و پلاستیک ABS است که باعث می شود تا دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد. از ویژگی های مهم این سه پایه، وجود یک بال هد است که به اکثر دوربین های بدون آینه، فلاش ها و … با وزن حداکثر 1 کیلوگرم متصل می شود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید روتر خانگی به همراه لیست قیمت 1402

این سری قابلیت چرخش 360 درجه و خم شدن 90 درجه دارد و می توانید آن را با استفاده از پیچ مخصوص، قفل کنید. به طور کلی سه پایه JOBY GorillaPod 1K Kit، یکی از کاربردی ترین سه پایه های موجود در بازار است که می توانید از آن به عنوان سه پایه گوشی نیز استفاده کنید. سه پایه GorillaPod 1K Kit با وزن سبکی که دارد یکی از قابل حمل ترین سه پایه های قدرتمند است که می توانید آن را همه جا با خود حمل کنید و از تجربه عکاسی، لذت ببرید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید سه پایه دوربین آشنا شدید.همچنین از بهترین سه پایه های دوربین موجود در بازار آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

سه پایه دوربین چقدر پایدار است؟

کیفیت بعدی که باید هنگام خرید سه پایه دوربین در نظر گرفت این است که سه پایه دوربین عکاسی چگونه پایدار است. اول، محموله یا ظرفیت وزنی را که در بالا ذکر شد در نظر بگیرید. این به شما ایده خوبی می‌دهد که آیا سه پایه می‌تواند از دوربین و ترکیب لنز شما پشتیبانی کند یا خیر. اما ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند ثبات سه پایه دوربین را افزایش دهد.

چرا از سه‌پایه دوربین در عکاسی استفاده می‌کنیم؟

چند دلیل وجود دارد که در وهله اول ممکن است به شما ثابت کند به خرید یک سه پایه دوربین عکاسی احتیاج دارید. اگر می‌خواهید از سرعت عکس برداری آهسته یا توقف دیافراگم بالا استفاده کنید، باید از سه پایه دوربین استفاده کنید.در شرایطی مانند: عکاسی از املاک و مستغلات، فضای داخلی، معماری و عکاسی از مناظر سه‌پایه استتفاده می‌شود، جایی که شما باید صحنه خود را تا حد ممکن واضح کنید (اغلب در شرایط کم نور).

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید