جمعه , 31 فروردین 1403
سافت باکس عکاسی

سافت باکس چیست و چرا در دنیای عکاسی و نورپردازی اهمیت دارد؟

اگر عکاس هستید یا اخیرا به حرفه عکاسی علاقه مند شده اید، حتما کلمه سافت باکس را شنیده اید، اگر هم تا حالا اسم سافت باکس در عکاسی به گوشتان نخورده است، به زودی با آن آشنا خواهید شد زیرا در این مقاله قصد داریم شما را با این موضوع آشنا کنیم. برای اینکه یک عکاس حرفه ای باشید یا حتی بخواهید در آینده یک آتلیه عکاسی راه اندازی کنید، نیاز دارید تا به عنوان ابتدایی ترین ابزار از سافت باکس عکاسی استفاده کنید. این گجت (ابزار) در عکاسی نقش بسیار مهمی دارد که در ادامه به تعریف آن می پردازیم و شما را با نحوه عملکرد سافت باکس آشنا می کنیم.


فهرست مطالب


سافت باکس در عکاسی چیست؟

سافت باکس، ابزاری در عکاسی است که مدت ها است مورد استقبال عکاسان و فیلم‌برداران قرار گرفته و به محفظه ای گفته می شود که یک منبع نور را از همه طرف احاطه کرده و نوری را که از آن خارج می شود، پخش می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استریم چیست را بخوانید.در واقع سافت باکس یک اصلاح کننده نور است که نور را از یک منبع مصنوعی به یک جعبه سیمی محدود می کند و آن را از طریق یک لایه آزاد می کند.

سافت باکس در عکاسی به عنوان منبع نور ملایمی استفاده می شود که سایه های خشن را به حداقل می رساند و دیوارهای آن معمولاً برای افزایش شدت نور در هنگام خروج از صفحه نمایش جلویی، نور تشدید شده را پخش می کند. این کیفیت نوری که ایجاد می شود، شبیه نور ملایم‌تری است که می‌توان از طریق پنجره مشاهده کرد و علت وجود کلمه soft هم در سافت باکس، به دلیل ملایم بودن این نور است.

کاربرد و اهمیت سافت باکس در دنیای عکاسی چیست؟

نور ملایم در عکاسی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل اکثر عکاسان حرفه ای از سافت باکس ها استفاده می کنند زیرا هیچ ابزاری مانند سافت باکس در عکاسی، این وظیفه را به درستی انجام نمی دهد، بنابراین سافت باکس یکی از ابزارهای مورد علاقه ی عکاسان حرفه ای است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین پاوربانک وایرلس را بخوانید.

 اهمیت سافت باکس در دنیای عکاسی

از طرفی سافت باکس ها به دلیل کیفیت نور ملایم و ثابتی که دارند، در حوزه های مختلف عکاسی مانند عکاسی پرتره، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی غذا و … مورد استفاده قرار می گیرند و همه کاره هستند. علاوه بر این سافت باکس های امروزی از مواد سبکی مانند پلی استر و نایلون ساخته شده و در اندازه ها و سایزهای مختلفی تولید می شوند که این موضوع باعث شده تا به راحتی قابل حمل باشند.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

نحوه استفاده از سافت باکس چگونه است؟

معمولا از سافت باکس در دو مورد استفاده می شود، مورد اول برای نور کلیدی (Key Light) به عنوان منبع نور اصلی و یا برای نور پرکننده (Fill Light) به عنوان نور ثانویه که جهت کاهش کنتراست مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه هر سبکی از منبع نور اصلی می تواند به عنوان نور کلیدی با پرکننده مورد استفاده قرار بگیرد البته استفاده از نور خشن به عنوان نور پرکننده، نتیجه ضعیفی را ارائه می دهد و این در حالی است که سافت باکس ها، سایه های خشن ایجاد نمی کنند و به عنوان پر کننده نور بسیار مناسب هستند.

نحوه استفاده از سافت باکس

در تصویر بالا، مقایسه عکس ها را مشاهده می کنید. عکس سمت چپ بدون نور فلاش است و خورشید تقریباً مستقیماً بالای سر قرار دارد، که یکی از بدترین شرایط نور طبیعی ممکن است. در عکس وسط، نور مستقیم فلاش (Hard Light) زده شده است و این نور، سایه ای نامناسب در زیر چانه ایجاد کرده است و پوست را خیلی ضعیف و نازک نشان می دهد.

در عکس سمت راست، از سافت باکس به عنوان نور پرکننده در نور شدید خورشید استفاده شده است که ​​یک نور پرکننده طبیعی را ارائه داده و نورپردازی سخت را به حداقل رسانده است. همچنین اگر دقت کنید متوجه می شوید بافت اطراف چشم‌ها که اغلب با نورهای روشن بیرونی در عکس وسط همراه بود، پنهان شده و تصویر بهتری را مشاهده می کنیم. لازم به ذکر است که نور فلاش در هر دو عکس سمت راست و وسط، در بالای دوربین قرار دارد.

حالا به این عکس توجه کنید.

در عکس سمت راست از سافت باکس به عنوان نور کلیدی در نور شدید خورشید استفاده شده است و نور فلاش همچنان در بالای لنز دوربین است و سعی شده مدل طوری قرار بگیرد که خورشید پشت سر او باشد و نور مستقیم به صورت او نخورد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، پوست مدل با نور ملایم سافت باکس، بسیار جذاب تر دیده می شود و در واقع به نظر می رسد که از هیچ نوع نور مصنوعی برای گرفتن این عکس استفاده نشده است. نقش سافت باکس در عکاسی را به راحتی می توانید در این تصاویر مشاهده کرده و اهمیت آن را به خوبی درک کنید.

نور سخت و نور نرم چیست؟

نور سخت:

سایه‌های بیش از حد خشن و گردینت فوق العاده کم تولید می‌کند، به زبان ساده می‌توان گفت که نور در طبیعی‌ترین شکل خود بدون هیچ گونه پخش نوری می‌باشد. نور سخت به طور کلی نوری است که نرم‌کننده یا متعادل‌کننده نداشته باشد و منبع نور نسبت به سوژه کوچک باشد و همه این مسائل بستگی به هدف ما از عکاسی دارد برای مثال اگر می‌خواهید حسی عجیب و خاص و رازآلود به عکس بدهید نور سخت به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد. این نور معمولاً برای آقایان و ورزشکاران مناسب‌تر است زیرا ظاهری خشن‌تر به سوژه می‌دهد.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی شیائومی 11i، یک ترکیب قدرتمند با قابلیت‌های منحصر به فرد

نور نرم:

به نوری گفته می‌شود که در داخل تصاویر یک سایه نرمی ایجاد کرده و هنگامی که نور سافت باکس به یک شئی برخورد می‌کند سایه تولید شده دارای لبه‌های بسیار نرم است. یکی از مهمترین فوایدی که به آن می‌توان اشاره کرد به پراکنده تابیدن نور به سوژه و در برگرفتن کل سوژه می‌باشد. نور نرم به دلیل کیفیت بالا طرفداران بیشتر نسبت به نور سخت دارد ‍و همچنین کنتراست آن کمتر بوده و جالب است بدانید نور خورشید اوایل و آواخر روز به همین نوع می‌باشد.

برای چه نوع عکس‌هایی از سافت باکس استفاده می‌شود؟

به صورت کلی می‌توان به روش‌های مختلفی از سافت باکس‌ها استفاده کرد مانند: فضاهای داخلی، بیرونی، پرتره، ویدئویی و… و همچنین برخی از عکاسان در هنگام غروب خورشید از سافت باکس استفاده می‌کنند. با استفاده از سافت باکس تصاویر که می‌گیرید طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و این موضوع در دید بیننده تاثیر به سزایی دارد.

بررسی انواع سافت باکس های مورد استفاده در عکاسی

سافت باکس ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوری که در محیط عکاسی به آن نیاز دارید می توانید مدل آن را انتخاب کنید. در ادامه انواع سافت باکس ها را به شما معرفی می کنیم:

سافت باکس مربعی

یک سافت باکس مربعی نور ملایمی تولید می کند و برای عکاسی از نمای نزدیک مانند عکاسی پرتره استفاده می شود.شکل مربع در سافت باکس به این معنی است که سایه های افقی و عمودی ایجاد شده، به یک اندازه خواهند بود.

سافت باکس مربعی

سافت باکس مستطیلی

همانطور که از شکل مستطیل پیداست، یک ضلع کوچکتر و ضلع دیگر بزرگتر است و این یعنی انتشار نور تا حدی باریکتر می شود.

 مستطیلی

این نوع از سافت باکس، در بین عکاسان مد بسیار محبوب است زیرا اجازه می دهد تا یک عکس از نصف چهره یا بدن را بدون ریختن نور زیاد به روی پس زمینه بگیرند.

سافت باکس باریک

این نوع از سافت باکس یک انتخاب محبوب برای نورپردازی پس زمینه است که نور باریکی ایجاد می کند. سافت باکس باریک یا استریپ باکس، از یک طرف باریک و از طرف دیگر بسیار پهن است و اغلب برای عکس های فول بادی استفاده می شود.

سافت باکس باریک

زیرا از یک طرف کل بدن را می پوشاند در حالی که از طرف دیگر وضوح و کنتراست زیادی ارائه می دهد.

مطالعه بیشتر
بررسی تخصصی بهترین هدست های گیمینگ + معرفی بهترین هدست های گیمینگ 2023

سافت باکسسافت پارابولیک

این مدل از سافت باکس ها ترکیب سافت باکس و چتر عکاسی هستند که می توانید در جلوی آن یک پوشش زنبوری قرار دهید تا نور خیلی نرم و ملایمی ایجاد کند. اگر بدون این پوشش از آن استفاده کنید، نور تند و تیزی را به شما می دهد.

 پارابولیک

از سافت باکس سهمی شکل یا پارابولیک در انواع عکاسی های محصولات، پرتره، تبلیغات و … استفاده می شود.

سافت باکس هشت ضلعی (اکتاباکس)

بسیاری از افراد فکر می کنند که بین سافت باکس و اکتاباکس تفاوت وجود دارد، در حالی که اکتاباکس به سافت باکس هشت ضلعی می گویند و در عکاسی برای ایجاد یک انعکاس نور گرد در چشم ها بسیار مناسب است.

سافت باکس عکاسی هشت ضلعی (اکتاباکس)

به طور کلی این سافت باکس مانند مدل مربعی شکل است و تنها تفاوت آن در شکل دهانه سافت باکس است که در این نوع سافت باکس به شکل هشت ضلعی است.

راهنمای خرید سافت باکس

سافت باکس یک وسیله کاربردی برای نورپردازی است و استفاده از آن در عکاسی می تواند تا اندازه زیادی کیفیت عکاسی را بهبود ببخشد. بنابر این مهم است که یک سافت باکس مناسب و با کیفیت تهیه کنید. هنگام انتخاب و خرید یک سافت باکس مناسب باید نکاتی را در نظر بگیرید و به آن توجه کنید که در زیر عنوان شده است:

اندازه ی سافت باکس

هنگام تهیه این وسیله مهم ترین عاملی که باید در نظر بگیرید اندازه آن است. این ابزار در اندازه های مختلف وجود ندارند بنابر این شما می توانید برای تغییر اندازه آن ارتفاع پایه را تغییر دهید. پس در هنگام انتخاب آن باید این نکته را در نظر داشته باشید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی اسپیکر هوشمند را بخوانید. هنگام انتخاب باید هدف خود را از تهیه آن مشخص کنید و سپس یک سافت باکس با اندازه مناسب انتخاب کنید.

این وسیله باید از سوژه مورد نظر شما که قرار است در کادر جای بگیرد بزرگتر باشد تا بتواند نور ملایم را به طور کامل بر روی سوژه قرار دهد. پس سعی کنید یک سافت باکس در اندازه مناسب تهیه کنید.

شکل سافت باکس

همان طور که قبلا اشاره شد این وسیله در شکل های مختلف وجود دارد و هر کدام می تواند بر روی کیفیت عکس تأثیر بگذارد. نور به صورت ملایم از تمام قسمت های سافت باکس خارج می شود، اگر سوژه هم اندازه سافت باکس باشد انواع مدل های مربعی و پند ضلعی می تواند نور های حاشیه ای متفاوتی داشته باشند.

مدل های مربعی دارای نور کاملی هستند اما مدل چند ضلعی دارای نور غیر متمرکز در حاشیه ها می باشند. انتخاب انواع آن بستگی به نوع کاربرد و هدف شما دارد. مدل های مربعی معمولا برای کار در داخل سالن استفاده می شود و برای عکاسی در خارج از سالن مدل های چند ضلعی مناسب تر هستند.

مطالعه بیشتر
بررسی میکروفون وایرلس + معرفی بهترین میکروفون های وایرلس

نوع نور و لامپ

تون نور خارج شده از سافت باکس با استفاده از لامپ هایی با رنگ های مختلف و یا لایه بیرونی سفید و نقره ای قابل تغییر است. هنگام انتخاب سعی کنید مدلی را تهیه کنید که دارای نوری متعادل و هماهنگ با نور محیط شما باشد.به طور کلی بهتر است یک سافت باکس بزرگ تهیه کنید تا از بیشترین انعطاف پذیری آن بهره ببرید. زیرا در این صورت شما می توانید علاوه بر سوژه های بزرگ سوژه های کوچک را نیز پوشش دهید.

سایر ابزار مشابه سافت باکس

شما می توانید به جای سافت باکس از ابزار و وسایل دیگری مانند چتر و یا بیوتی دیش نیز استفاده کنید. چتر نیز مانند سافت باکس نور را شکل می دهد و بیشتر مورد توجه عکاسان تازه کار می باشد.چترها نسبت به سافت باکس ها ارزان تر می باشند اما با این حال مانند سافت باکس ها کاربردی نیستند. بیوتی دیش نیز یک وسیله شکل دهنده نور است و بیشتر در عکاسی های فشن و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و به علت نوع نوری که تولید می کند مورد توجه است. این وسیله را می توانید در اندازه ها و انواع مختلف تهیه کنید.

تفاوت سافت باکس و چتر چیست؟

سافت‌باکس‌ها و چترها در عکاسی دو اصلاح‌ کننده‌ نور بسیار رایج هستند اما به طور کلی تفاوت بین این دو در این است که چترها نور گسترده‌ تر و پراکنده‌ تری را تولید می‌کنند که این نور شبیه به نور فضای باز، کنترل نشده و مهار نشده است و این در حالی است که سافت باکس ها نور کنترل شده و جهت داری را ارائه می دهند که تشابه بسیار زیادی با نور خورشید دارد که از پنجره می تابد. علاوه بر این در ادامه مواردی را در مورد چتر و سافت باکس مورد بررسی قرار می دهیم تا تفاوت آن ها را به خوبی درک کنید اما در ابتدا در مورد چتر عکاسی بیشتر صحبت می کنیم تا اطلاعات مناسبی از آن به دست آورید.

سافت باکس و چتر عکاسی

نورهای چتر عکاسی به دلایل زیادی محبوبیت بیشتری دارند زیرا حمل خیلی راحت، قیمت خیلی ارزان و از همه مهم تر استفاده همه جانبه دارند. چترها منبع نور گسترده و ملایمی را در اختیار عکاسان قرار می دهند که نورپردازی بیرون را به خوبی تقلید می کند و برخلاف سافت‌باکس‌ها، که به شما کنترل جهت نور را می‌دهند، چترها نوع روشنایی نامحدودی تولید می‌کنند.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra - با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

چترهای نورپردازی

برخی از چترهای نورپردازی عکاسی سفید مات هستند، به طوری که نور می تواند به صورت پراکنده از آنها عبور کند و به آن ها چتر تیراندازی (Shoot-Through) می گویند. عملکرد چتر تیراندازی به این صورت است که نور از آن به راحتی عبور کرده و به جهت کلی سوژه تابانده می شود.

اگر یک چتر بیرون آن مشکی و داخل آن سفید یا نقره‌ای باشد، در واقع به آن نوع چتر، چتر پرش (Bounce Umbrella) می گویند. از آنجایی که یک طرف این چتر سیاه است، نور را در جهت سوژه نمی تاباند، فقط نور خود را در جهت کلی سوژه پرتاب می کند. کاربرد این چتر برای زمانی است که قصد دارید عکسی از یک صحنه بزرگ را از فاصله دور بگیرید، بسیار مفید است.

اما نوبت به مواردی است که می توان به نوعی فرق چتر و سافت باکس را مورد بررسی قرار داد:

قابلیت حمل

با توجه به نوع هر سافت باکس می تواند اندازه متغیری داشته باشدد البته این جعبه‌ها معمولاً سبک و قابل حمل هستند اما طبیعتا هر چقدر اندازه بزرگتری داشته باشند، به همان نسبت وزن بیشتری دارند و حمل آن ها سخت تر می شود. سافت باکس هایی که تاشو هستند، به راحتی در کوله پشتی جا می شوند و می توانید به راحتی آن ها را حمل کنید. در مورد چترها هم به طور کلی می توان گفت که حتی در اندازه های بزرگ هم حمل آسان تری دارند.

سهولت در راه اندازی و استفاده

می توان گفت که سافت باکس و چتر در این مورد، فرقی ندارند و هر دو به راحتی باز می شوند و آماده عکاسی و فیلمبرداری می شوند. در واقع استفاده از سافت باکس و چتر عکاسی بسیار آسان است اما لازم به ذکر است که زمان راه اندازی با سافت باکس طولانی تر از چتر است.

کیفیت و کنترل نور

می توان گفت که یکی از تفاوت های چتر و سافت باکس در کیفیت و کنترل نور است. در واقع هر دوی این ابزار، نوری با کیفیت عالی ایجاد می کنند اما بهتر است وقتی محیط عکاسی یک اتاق با سقف ها و دیوارهای سفید است، از چتر با تابش از تمام سطوح موجود، نور بسیار ملایمی را ایجاد کنید.

کیفیت و کنترل نور

اما هر زمانی که محیط عکاسی، اتاقی با دیوارها و سقف های رنگی بود؛ بهتر است که سافت باکس را انتخاب کنید. علت این انتخاب این است که هنگامی که دیوارهای رنگی وجود داشته باشد، نور در واقع رنگ‌ آمیزی دیوارها را منعکس می‌کند و می‌تواند ظاهر تصویر را نامناسب کند اما استفاده از سافت باکس ها می تواند کنترل نور بسیار دقیق تری را ارائه دهد.

باد

عکاسی در فضای آزاد که وجود باد در آن کاملا طبیعی است، می تواند با چتر مشکل ساز باشد. زیرا چترها مانند یک کشتی عمل می کنند و در جهت وزش باد می چرخند. اما سافت باکس ها اینطور نیستند چون ساختار آن ها به صورتی است که باد را به سمت خود جذب نمی کنند.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید مونوپاد + بررسی انواع و ویژگی های یک مونوپاد خوب

بازتاب

یک چتر می تواند بازتاب قوی تری در مکان های خاصی که دارای پنجره های شیشه ای و آثار هنری هستند، ایجاد کند. اگر بخواهید بازتابی نداشته باشد، بهتر است از سافت باکس استفاده کنید.

بازتاب

برای مثال برای پرتره های نزدیک، استفاده از سافت باکس می تواند انعکاس خوبی در چشم افراد ایجاد کند. استفاده از چتر و سافت باکس در مورد بازتاب و انعکاس می تواند به نیاز شما از عکاسی بستگی داشته باشد.

توان مالی

معمولا سافت باکس ها نسبت به چترها گران تر هستند البته می توانید با انتخاب سایز و اندازه مناسب یک سافت باکس، آن ها در قیمت های پایین تر و معقول تری هم خریداری کنید. سافت باکس های کوچک معمولا قیمتی اندازه چترها دارند، اما سافت باکس های بزرگتر دو یا سه برابر قیمت دارند.به طور کلی همه چیز برای انتخاب بین چتر یا سافت باکس عکاسی بستگی به این دارد که شما چه عکسی می گیرید و در چه فضایی به آن نیاز دارید.

نتیجه گیری

هنگامی که به دنبال بیشترین کنترل ممکن در عکاسی هستید، سافت باکس بهترین انتخاب است و علاوه بر این، با استفاده از سافت باکس عکاسی، در مصرف برق فلاش نیز صرفه جویی می کنید تا با هر بار شارژ باتری، عکس های بیشتری بگیرید.

عکاسی

در این مقاله سعی کردیم تعریف سافت باکس را به طور شفاف بررسی کنیم و از نقش سافت باکس در عکاسی و تفاوت چتر و سافت باکس صحبت کنیم. اگر تجربه استفاده از سافت باکس عکاسی یا چتر را دارید، در بخش دیدگاه ها نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با سافت باکس آشنا شدید.همچنین از کاربرد و اهمیت آن در عکاسی آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چرا نور در عکاسی مهم است؟

نور در عکاسی می‌تواند خلق‌وخو، احساس و حتی پیامی را که منتقل می‌کند در نحوه عکس نهایی شما تغییر دهد. عکاس باید بداند منبع نوری از کجا به سوژه بتابد و شدت آن تا چه اندازه برای تنظیم روحیه عکس مفید است.

ساعت طلایی در عکاسی چیست؟

ساعت طلایی به زمانی از روز گفته می‌شود که یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب خورشید است. در این زمان رنگ‌ها گرم‌تر، سایه‌ها بلند‌تر و نور ملایم‌تری به سوژه می‌تابد.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید