جمعه , 10 فروردین 1403
ارتقاء لپ تاپ

چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهیم ؟ + آموزش ارتقاء سخت افزار و نرم افزار لپتاپ

گر کمی با دنیای کامپیوتر و لپ تاپ آشنایی داشته باشید، به آسانی متوجه خواهید شد که در صورت لزوم می توان کیس و کامپیوتر خود را ارتقا داد، اما سوال مهمی که خیلی پرسیده می شود این است که آیا لپ تاپ قابل ارتقا است? و یا این که چگونه می توان لپ تاپ خود را ارتقا داد؟ خیلی ها تمایل دارند با همان لپ تاپ خود کار کنند اما در عین حال امکانات آن را ارتقا دهند، در این آموزش می خواهیم به این موضوع بپردازیم. شاید شما فکر کنید زمانی که لپ تاپ مان خرابی داشت یا اینکه مشکلی برای لپ تاپ مان پیش آمد باید آن را ارتقا دهیم در صورتی که اصلا اینطور نیست.


فهرست مطالب


به طور کلی لپ تاپ در چند جهت ارتقا داده میشود؟

  • ارتقا سخت افزار لپ تاپ
  • ارتقا نرم افزاری لپ تاپ

ارتقا سخت افزار لپ تاپ در چه مواردی انجام می‌شود؟

ارتقا سخت افزار لپ تاپ به دلایل گوناگونی انجام می‌شود و هر شخص دلیل خاصی برای ارتقا سخت افزار لپ تاپ خود دارد. با این حال همانطور که از نامش پیداست، این کار با هدف بهبود عملکرد لپ تاپ انجام می‌شود. لپ تاپ‌ها همیشه به‌صورت پیش‌ساخته در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، یعنی شما نمی‌توانید همچون کامپیوترهای خانگی قطعات آن را سرهم کنید و با این ترفند کامپیوتر دلخواه خود را داشته باشید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بوت نشدن کامپیوتر را بخوانید. آن‌ها دارای محدودیت اندازه هستند و روز به روز از ابعادشان کاسته می‌شود.

ارتقا سخت افزار لپ تاپ

به همین خاطر سرهم بندی یک لپ تاپ به شدت ریسکی و تقریبا غیرممکن است و شما ناچارید لپ تاپ‌‌‌تان را با مشخصات کارخانه خریداری کنید. اما خبر خوب این است که با وجود این محدودیت ساخت، شما می‌توانید با چند ترفند موجب ارتقا سخت افزار لپ تاپ خود شوید تا به عملکرد دلخواه‌تان برسید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت را بخوانید. بنابراین اگر به خاطر کمبود بودجه یا هر دلیل دیگری ناچار به خرید یک لپ تاپ ارزان قیمت شده‌اید هیچ جای نگرانی نیست، چرا که می‌توانید در اسرع وقت سخت افزار آن را تا حد امکان ارتقا دهید.

مطالعه بیشتر
شانس قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا 2023

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

شما در موارد زیر می توانید اجزای سخت افزاری لپ تاپ خود را ارتقا دهید:

1- ارتقای هارد لپ تاپ

رایو حافظه‌ی داخلی یا همان هارد درایو، اغلب قابلیت جایگزینی با هارد درایوهایی با ظرفیت بالاتر و حتی حافظه‌ی SSD را دارد. این امکان سرعت لپ تاپ شما را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد و شما می‌توانید برنامه‌های حجیم یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های وقتگیر کامپیوتری را در چشم برهم زدنی انجام دهید. از آنجا که ارتقا به حافظه‌ی SSD انتخاب به مراتب بهتری است در ادامه مراحل ارتقا هارد به SSD را برای شما شرح خواهیم داد:

  • قابلیت ارتقا هارد لپ تاپ خود را بررسی کنید:

اگر لپ تاپ شما دارای پنل متحرک باشد و به قطعات داخلی آن دسترسی داشته باشید، یعنی شما فرد خوش شانسی هستید که می‌توانید در چند حرکت هارد لپ تاپ خود را ارتقا دهید. در غیر این صورت بهتر است با تعمیرگاه‌های مجاز لپ تاپ خود تماس بگیرید و از آن‌ها برای ارتقا هارد کمک بخواهید.

  • حافظه‌ی SSD مناسب دستگاهتان را انتخاب کنید:

اولین نکته‌ای که باید پیش از تهیه‌ی حافظه‌ی SSD مدنظر قرار دهید، اندازه و شکل ظاهری درایو است. بیشتر لپ تاپ‌ها از درایو‌های ۲.۵ اینچی استفاده می‌کنند و این درحالی است که برخی لپ تاپ‌‌های اولترا پرتابل دارای درایو ۱.۸ اینچی هستند. از اندازه‌ی کلی که بگذریم هر درایو دارای ضخامت مشخصی است که باید به آن نیز توجه کرد. پس قبل از خرید حافظه SSD حتما دقت کنید که حافظه‌ی انتخابی‌تان در لپ تاپ جا شود. برای این کار باید به دفترچه‌ی راهنمای لپ تاپ خود مراجعه کنید یا با جست‌وجوی نام آن در گوگل از اندازه‌ی قطعات داخلی دستگاهتان مطلع شوید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نرم افزارهای آموزش زبان  را بخوانید.
پس از یافتن اندازه‌ی مناسب، نوبت به انتخاب ظرفیت حافظه می‌رسد. شما باید حافظه‌ای را انتخاب کنید که قدرت کافی برای ذخیره‌ی پارتیشن‌های ویندوز شما داشته باشد. معمولا حافظه‌های ۲۴۰گیگی SSD برای کاربری عادی مناسب هستند.

مطالعه بیشتر
دلایل بوت نشدن سیستم چیست؟ + آموزش ترفندهای برطرف کردن “بوت نشدن ویندوز”

ارتقای هارد

  • هارد درایو فعلی خود را برای جایگزینی آماده کنید:

با انتخاب حافظه‌ی مناسب، باید هارد فعلی خود را برای جایگیزینی آماده کنید و از فایل‌های مهم آن بک آپ بگیرید. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکل اطلاعات شما در امان خواهند ماند. از آنجا که ممکن است ظرفیت هارد شما از SSD جدید بیشتر باشد بهتر است فایل های بزرگ و بلااستفاده را از روی هارد خود پاک کنید تا فضای اضافی را در حافظه‌ی جدید اشغال نکنند.

  • حافظه‌ی SSD را متصل کنید:

برای این کار به یک تبدیل یا آداپتور USB-SATA احتیاج دارید تا بتوانید پیش از قرار دادن حافظه در لپ تاپ تنظیمات آن را انجام دهید. برای انجام تنظیمات لازم است تا قبل از هرچیز حافظه‌ی جدید را به دستگاهتان معرفی کنید که معمولا با اتصال آن به لپ تاپ به طور اتوماتیک انجام می‌شود، اما در صورتی که نام درایو حافظه‌ی خود را مشاهده نمی‌کنید، در بخش جست‌وجوی ویندوز disk management را تایپ کنید و در این قسمت گزینه‌ی Create and format hard disk partitions را انتخاب نمایید. پس از این کار باید در بخش دیسک منیجمنت خود، حافظه‌ی SSD جدید را با نام New Disck در زیر نام هارد فعلی مشاهده کنید. اگر با پیام Not initialized در کنار نام حافظه‌ی جدید مواجه شدید، با راست کلیک روی آن گزینه‌ی Initialize disk را انتخاب نمایید.

2- ارتقای RAM (رم) لپ تاپ

استفاده از رم بیشتر در سیستم، موجب اجرای روان تر سیستم عامل و برنامه های نصب شده می شود. قبل از اینکه برای ارتقای رم لپ تاپ خود اقدام کنید، ابتدا باید بررسی کنید که آیا رم لپ تاپ شما قابل ارتقا است یا خیر؟

 ارتقای RAM (رم) لپ تاپ

پیش از اینکه در مورد ارتقای رم لپ تاپ توضیح دهیم ابتدا لازم است درمورد اسلات مادربورد لپ تاپ توضیح دهیم و شما می بایست بررسی کنید که آیا مادربورد شما اسلات خالی دارد یا خیر، در واقع اسلات، شیارهایی روی مادربورد لپ تاپ شما هستند که باعث می شوند قطعات سخت افزاری شما مثل رم به آن متصل شوند.در صورتی که مادربورد شما اسلات خالی داشت، به آسانی می توانید رم بیشتری برای لپ تاپ خود اضافه کنید.

  • بررسی کنید که چه حجمی از رم را مورد استفاده قرار می‌دهید:
مطالعه بیشتر
کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند ؟

برای بررسی این موضوع کافی است تسک منیجر ویندوز خود را باز کنید و در تب performance میزان حجم اشغال شده‌ از فضای کلی رم را مشاهده نمایید. همچنین در این بخش می‌توانید حافظه‌های فیزیکی اشغال شده و آزاد را ببینید. اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری درمورد رم لپ تاپ خود هستید می‌توانید در تب مموری روی گزینه‌ی Open Resource Monitor کلیک کنید. اگر حافظه‌های فیزیکی شما نزدیک به پر شدن یا کاملا پر شده باشند، به این معناست که رم دستگاه شما احتیاج به ارتقا دارد.

ارتقای رم

  • قابلیت ارتقای رم خود را بررسی کنید:

متاسفانه رم برخی از لپ تاپ‌ها به مادر برد متصل شده است یا لپ تاپ بدنه‌ای کاملا بسته دارد که امکان تعویض قطعات را به شما نمی‌دهد. در برخی موارد نیز دستگاه شما ظرفیت ارتقا رم را ندارد و ظرفیت موجود رم دستگاه نیز به انتها رسیده است. برای اینکه در حین تعویض رم غافلگیر نشوید، بهتر است با کمک برخی ابزارها قابلیت ارتقای رم دستگاه‌تان را بررسی کنید. Crucial’s Memory Advisor یکی از ابزارهایی است که به شما در بررسی این مورد کمک خواهد کرد. با وارد کردن نام و مدل دقیق لپ تاپ خود در این ابزار، می‌توانید حداکثر ظرفیت حافظه‌ی دستگاه و تعداد حافظه‌های فیزیکی لپ تاپان را مشاهده کنید.

  • رم جدید را جایگزین کنید:

پس از تهیه‌ی رم قدرتمندتر، نوبت به جایگزینی آن می‌رسد. برای این کار، لپ تاپ خود را از منبع تغذیه (برق یا باتری) جدا کنید، آن را پشت به رو کنید و درپوش زیر آن را بردارید تا بتوانید رم جدید را جایگزین رم قدیمی کنید. فراموش نکنید که اگر برای انجام این کار از کمک متخصص استفاده نمی‌کنید جتما موارد ایمنی را رعایت کنید.

  • هزینه ارتقا رم لپ تاپ :
مطالعه بیشتر
ویزای نامزدی امریکا چقدر طول میکشد

این موضوع کاملا به نوع و میزان حافظه رم انتخابی شما بستگی دارد.

3- ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ

متاسفانه فقط در تعداد اندکی از لپ تاپ ها امکان ارتقا کارت گرافیک وجود دارد برای فهمیدن این موضوع می بایست مدل دقیق لپ تاپ خود را بدانید که در مجله کِی لپ در مورد این موضوع بصورت کامل توضح داده شده است. بطور کلی ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ کار مقرون به صرفه و درستی نیست.

علاوه بر آن، با وجود ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ خود کارایی آن به اندازه کارت گرافیک جدید افزایش نمی یابد چرا که مادربورد همان مدل قبلی بوده و کشش بیشتری ندارد.راهکار جایگزینی که برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم این است که، شما برای ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ خود از گرافیک اکسترنال استفاده کنید. کارت گرافیک اکسترنال شامل یک منبع تغذیه، یک کابل رابط و خود کارت گرافیک است.

4- ارتقای پردازنده (cpu) لپ تاپ

ارتقا پردازنده یا همان CPU لپ تاپ می‌تواند اتفاقی فوق‌العاده باشد و سرعت دستگاه شما را شدیدا افزایش دهد. اما همانقدر که ارتقا این سخت افزار می‌تواند کیفیت لپ تاپتان را بالا ببرد، به همان اندازه وقتگیر و ریسکی است. به منظور ارتقا سخت افزار لپ تاپ با تغییر CPU باید موارد بسیاری همچون هماهنگی پرازنده با سایر قطعاتی همچون مادربرد، حافظه و فن را بررسی کنید. درصورتی که بین این اجزا هماهنگی وجود نداشته باشد، قدرت CPU جدید شما منجر به داغ شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه از بین رفتن سایر قطعات خواهد شد.

پردازنده (cpu) لپ تاپ

بنابراین یا باید تمامی قطعات را همراه با پردازنده‌ی خود تعویض کنید یا پیش از این کار تمامی قطعات و همخوانی آن‌ها با CPU را به دقت بررسی نمایید. ارتقا این قطعه به سادگی ارتقا رم و هارد نیست و باید آن را به دستان توانمند یک متخصص مجرب بسپارید. در نظر داشته باشید که باید حتما به سوکت‌های اتصال دهنده دقت کنید؛ چونکه هر پردازنده‌ای قابلیت نصب روی لپ تاپ شما را ندارد.

مطالعه بیشتر
راهنمای کامل تست لپ تاپ استوک و دست دوم هنگام خرید

مزایای ارتقا سخت افزار لپ تاپ چیست؟

ارتقا سخت افزار لپ تاپ می‌تواند مزایای زیر را برای شما به ارمغان بیاورد:

  • ارتقا عملکرد لپ تاپ که منجر به افزایش سرعت و قدرت لپ تاپتان می‌شود.
  • ظرفیت لپ تاپ شما را برای ذخیره سازی فایل‌های بیشتر و اجرای سریع‌تر برنامه ها افزایش می‌دهد.
  • با ارتقا سخت افزار لپ تاپ می‌توانید نرم‌افزارها یا بازی‌های جدید را با کیفیت قابل قبول تری در دستگاه خود اجرا کنید.

معایب ارتقا سخت افزار لپ تاپ چیست؟

با اینکه همیشه مزایای ارتقا سخت افزار لپ تاپ از مضرات آن بیشتر است اما بد نیست با برخی از معایب این کار نیز آشنا شوید:

  • امکان صدمه دیدن لپ تاپ درصورت عدم نصب صحیح قطعات
  • امکان نیاز به نصب مجدد تمامی نرم‌افزارها در صورت ارتقا قطعاتی همچون هارد دیسک یا مادر برد

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا و تعویض نیستند؟

همانطور که پیش از این گفتیم، بیشتر لپ‌ تاپ‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که قابل دستکاری نباشند. بنابراین عجیب نیست اگر بگوییم که اکثر اجزا آن غیرقابل ارتقا هستند. با این وجود شما می‌توانید با استفاده از ترفندهای ذکر شده و کمک گرفتن از متخصصین این حوزه برخی از قطعات، همچون رم، هارد، CPU، کارت گرافیک، باتری و … را ارتقا دهید. راستی! در برخی موارد ارتقا صفحه نمایش لپ تاپ نیز ممکن است اما کاری بس سخت، دشوار و هزینه بر می‌باشد.

چگونه نرم افزار لپ تاپ را ارتقا دهیم؟

1. نصب سیستم عامل برای لپ تاپ

از جمله ساده ترین مواردی که برای ارتقای نرم افزار لپ تاپ به شما پیشنهاد می کنیم این است که روی لپ تاپ خود سیستم عامل جدید نصب کنید. به طور کلی شما می بایست بصورت دوره ای ویندوز لپ تاپ خود را تعویض کنید چرا که در طول استفاده از لپ تاپ خود ممکن است بارها و بارها نرم افزاری را نصب کرده باشید و بعد از مدتی آن را حذف کنید.

ارتقا نرم افزار لپ تاپ

در نگاه اول شاید فکر کنید که تمام فایل های همراه نرم افزار حذف شده اند در صورتی که این طور نیست. اما با نصب ویندوز می توان این فایل های اضافی را حذف کرد.

مطالعه بیشتر
طراحی سایت آموزش شبیه فرادرس

2.آپدیت بایوس لپ تاپ

بصورت لغوی اگر بخواهیم کار بایوس لپ تاپ را برای شما توضیح دهیم، به زبان ساده مدیریت ورودی ها و خروجی های لپ تاپ شما را انجام می دهد. بایوس یک تراشه الکترونیکی است که درون لپ تاپ شما قرار دارد و فقط توسط تولید کنندگان لپ تاپ برنامه ریزی و ارئه می شود. برای آپدیت بایوس لپ تاپ خود می بایست مدل دقیق لپ تاپ خود را جستجو کنید و نسبت به اپدیت و ارتقای آن اقدام کنید.
نکته: اگر در لپ تاپ خود اطلاعات مهمی دارید و یا اینکه دانش فنی بالایی ندارید پیشنهاد می کنیم حتما این کار را به افراد متخصص بسپارید چرا که در صورت وجود اشکال در کار با نصب ویندوز مجدد نیز این مشکل برطرف نخواهد شد.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با ارتقاء سخت افزار و نرم افزار لپ تاپ آشنا شدید.همچنین از مراحل ارتقاء لپتاپ آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید
آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا ارتقای سخت افزار می‌تواند برای لپ تاپ مشکلی ایجاد کند؟

هر کاری دارای ریسک‌های مختص به خود است و در صورتی که ارتقا سخت افزاری لپ تاپ به‌صورت اصولی و درست انجام نشود می‌تواند به دستگاه شما صدمه بزند. شکستگی برخی قطعات داخلی که به دلیل فشار زیاد یا عدم نصب صحیح ایجاد می‌شود و همچنین از کار افتادن لپ تاپ به دلیل عدم هماهنگی قطعات با یکدیگر می‌تواند از مشکلاتی باشد که ارتقا غیراصولی قطعات به دنبال دارد.

آیا ارتقا دوربین لپ تاپ شدنی است؟

بله، شما می توانید دوربین لپ تاپ خود را با دوربینی قوی‌تر و با کیفیت‌تر تعویض نمایید.

پیشنهاد ما به شما

درباره تأثیر یادگیری زبان جدید بر مغز بیشتر بدانید!

وقتی به یادگیری یک زبان جدید می‌پردازیم، اکثراً به هدف ارتقای مهارت‌های زبانی خود فکر …

دیدگاهتان را بنویسید