شنبه , 8 اردیبهشت 1403
Z Flip 5

نقد و بررسی گوشی گلکسی زد فلیپ 5 (Z Flip 5) سامسونگ

سری Z Flip سامسونگ شاید محبوب‌ترین گوشی‌های تاشو در جهان باشند. سامسونگ توجه ویژه‌ای به این سری دارد و هرسال تلاش کرده آن را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید همراه کند. عضو بعدی قرار است گوشی Z Flip 5 سامسونگ باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به آخرین اخبار و شایعات پیرامون این گوشی بپردازیم.


فهرست مطالب


گوشی گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ

با توجه به بهبودهایی که سامسونگ به نسل چهارم سری فلیپ داده است، بسیاری از کارشناسان امیدوارند با معرفی گوشی Z Flip 5 سامسونگ، بتوانیم شاهد رونمایی از یک گوشی کامل‌تر از کره‌ای‌ها باشیم. در حال حاضر و تا پیش از این که تریلر گوشی Z Flip 5 منتشر شود، باید به اولین شایعات این گوشی بپردازیم.

مشخصات گوشی گلکسی Z Flip 5

با توجه به این که در ماه‌های اولیه هستیم و هنوز تا زمان عرضه گوشی فاصله خیلی زیادی داریم، هنوز اخبار زیادی در مورد گوشی منتشر نشده است. یکی از اولین اطلاعاتی که تاکنون افشا شده، به پردازنده گوشی اشاره دارد و مدعی است که این گوشی از اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده خواهد کرد. این اطلاعات را وبسایت کره‌ای The Elec منتشر کرده است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ سامسونگ را بخوانید.

Z Flip 5

با توجه به این که کوالکام یک نسخه پلاس از اسنپدراگون 8 نسل 1 را عرضه کرد و سامسونگ نیز از همین نسخه در Z Flip 4 استفاده کرد، این احتمال وجود دارد که Z Flip 5 از اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 استفاده کند؛ با این حال اگر شاهد عرضه نسخه پلاس نباشیم، به‌احتمال خیلی زیاد سامسونگ از همان پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون 8 نسل 2 برای این گوشی استفاده می‌کند. پردازنده‌ای که قرار است قلب تپنده تمام گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در سال 2023 باشد.

مطالعه بیشتر
آموزش و بررسی روش های بالا بردن سرعت گیم در گوشی + معرفی برنامه های تقویت کننده

نمایشگر گوشی گلکسی Z Flip 5

در مورد نمایشگر، راس یانگ که یکی از کارشناسان پنل‌های نمایش است، مدعی شده که صفحه نمایش کاور گوشی، قرار است بزرگ‌تر شود و به حداقل 3 اینچ افزایش پیدا کند. این در حالی است که صفحه نمایش کاور زد فلیپ 4 در حال حاضر 1.9 اینچ است. در این صورت باید شاهد تغییرات گسترده‌ای در طراحی گوشی گلکسی Z Flip 5 نیز باشیم. همچنین احتمالا نمایشگر کاور، قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت و به یکی از ویژگی های جدید گوشی گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ تبدیل می‌شود.

به گفته یانگ، سامسونگ نمایشگر اصلی را نیز بهبود خواهد داد و قصد دارد با بهره‌مندی از یک طراحی جدید برای لولای گوشی، بخش میانی صفحه نمایش (قسمتی که از وسط تا می‌شود) را که با چشم قابل مشاهده است، را به‌شکل بهتری مخفی کند. به‌خصوص از آنجایی که رقبای چینی سامسونگ در این زمینه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند.

تاریخ عرضه گوشی گلکسی Z Flip 5

هنوز در مورد تاریخ عرضه گوشی گلکسی Z Flip 5، سامسونگ رسما اطلاع‌رسانی نکرده است ولی با توجه به تاریخ عرضه مدل‌های قبلی این گوشی، می‌توان تاریخ رونمایی نسل جدید را حدس زد. 3 مدل قبلی همگی در ماه آگوست (مرداد/شهریور) معرفی شدند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی Galaxy S21 Ultra 5G را بخوانید.

Z Flip 5

تنها گلکسی زد فلیپ نسل بود که در ماه فوریه عرضه شد.با توجه به این که سامسونگ ماه فوریه را برای معرفی پرچم‌داران سری S و به‌خصوص سری گلکسی S23 کنار گذاشته است، بعید است که این گوشی در این ماه معرفی شود. به‌احتمال خیلی زیاد آن‌ها گلکسی زد فلیپ 5 را نیز در ماه آگوست سال 2023، معرفی خواهند کرد.

مطالعه بیشتر
آموزش غیرفعال کردن اینترنت 5G گوشی های آیفون، سامسونگ و شیائومی

قیمت گوشی گلکسی Z Flip 5

قیمت گوشی‌های تاشو همچنان بسیار بالا است. با این حال طی چند سال گذشته شاهد کاهش قیمت آن‌ها بودیم. البته بعید است قیمت زد فلیپ 5 تفاوت خیلی زیادی با نسل 4 داشته باشد. با این حال سامسونگ قیمت گلکسی زد فلیپ 4 را در اروپا و بریتانیا افزایش داده بود و مشخص نیست چنین برنامه‌ای برای Z Flip 5 نیز دارد یا خیر.

انتظارات از گلکسی زد فلیپ ۵ سامسونگ چیست؟

با وجود اینکه Galaxy Z Flip 4 گوشی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود، اما تغییرات آن در مقایسه با نسل سوم از این محصولات چندان گسترده نیستند. بر همین اساس انتظار می‌رود که در نسل پنجم شاهد پیشرفت‌های مهم‌تری در زمینه‌های زیر باشیم:

دوربین تله فوتو

لنز تله فوتو اخیرا به یک قابلیت استاندارد برای گوشی‌های پرچمدار تبدیل شده است. با این وجود گوشی‌های Z Flip 5 تا به امروز از آن بی‌بهره بوده‌اند.

دوربین Galaxy Z Flip 4 دوگانه بوده و متشکل از یک حسگر اصلی 12 مگاپیکسلی در کنار یک حسگر فوق عریض 12 مگاپیکسلی است. این ماژول دوربین کاملا ابتدایی طراحی شده و ابدا در حد و اندازه‌های یک محصول پرچمدار نیست. بنابراین از نسل بعدی این گوشی‌های انتظار می‌رود که به یک حسگر تله فوتو مجهز باشد و سایر سنسورهای به کار رفته در ماژول دوربین آن هم قدرتمندتر باشند.

عمر باتری بهتر

مساله عمر باتری یکی از مهم‌ترین مشکلات جاری تمامی گوشی‌های هوشمند است. در این میان، گوشی‌های تاشو نسبت به سایر محصولات با مشکلات بزرگ‌تری روبرو هستند؛ چرا که نسبت به گوشی‌های غیرتاشو با اندازه یکسان، باتری کوچک‌تری دارند!

این امر به دلیل مکانیزم تاشوی این محصولات است که حجمی از فضای داخلی گوشی را اشغال کرده و منجر به استفاده از باتری کوچک‌تر و کاهش عمر باتری می‌شود.

مطالعه بیشتر
معرفی گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی + نقد و بررسی مشخصات و معایب گوشی ردمی نوت 8 پرو

به عنوان مثال، Galaxy Z Flip 4 از یک باتری 3700 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و عمر باتری کاملا متوسطی دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین انتظارات از نسل پنجم پرچمداران تاشوی سامسونگ استفاده از باتری‌های بزرگتر و ارائه عمر باتری بیشتر است.

قیمت مناسب‌تر

Z Flip 4 در مقایسه با دیگر گوشی‌های تاشو محصول خوش قیمتی به شمار می‌رود. با این حال، اگر تاشو بودن این گوشی را کنار بگذاریم، قیمت این گوشی برای این مشخصات فنی، بسیار بالا به نظر می‌رسد. بنابراین یکی از کارهای مهمی که سامسونگ می‌تواند در نسل بعدی این گوشی‌ها انجام دهد، کاهش قیمت آن‌هاست.

طبیعتا اگر این کمپانی کره‌ای قصد ارتقای مشخصات فنی پرچمدارانش را داشته باشد، کاهش قیمت به سادگی امکان‌پذیر نیست. با این وجود، قیمت پایین‌تر می‌تواند محبوبیت این گوشی‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد.

صفحه نمایش ثانویه بزرگ‌تر

با این که صفحه نمایش ۶.۷ اینچی اصلی Z Flip 4 اندازه‌ای مناسب دارد، صفحه نمایش ثانویه این گوشی تنها ۱.۹ اینچی بوده و به این ترتیب تجربه تعامل با آن در شرایطی که گوشی در حالت بسته قرار دارد، چندان لذت‌بخش نیست.

Z Flip 5

البته هدف اصلی استفاده از این صفحه نمایش، انجام امور ساده‌ای نظیر چک کردن پیام‌ها، اعلان‌ها، مشاهده زمان و موارد از این دست است. با این وجود، این صفحه نمایش‌ها برای انجام  کارهای کمی پیچیده‌تر ایده‌آل نبوده و چاره‌ای جز باز کردن گوشی برای کاربر باقی نمی‌گذارند.یک صفحه نمایش ثانویه بزرگ‌تر می‌تواند استفاده از این گوشی در حالت بسته را بسیار افزایش دهد.

ارتقای منطقی دیگر قابلیت‌ها

تمامی موارد بالا همگی انتظارات دقیقی هستند که به طور جزیی بیان شده‌اند. با این وجود، یکی دیگر از تغییرات مهم مورد انتظار از گلکسی زد فلیپ ۵، تفاوت بیشتر آن با نسل قبلی خود است!

مطالعه بیشتر
محبوب ترین لپ تاپ های بازار ایران کدام اند؟

دو مدل پیشین از سری گوشی‌های Z Flip 5 شباهت‌های بسیاری به یکدیگر داشتند. بنابراین زمان آن رسیده که سامسونگ نسل بعدی را به محصولاتی متفاوت تبدیل کند. از این طریق، سامسونگ بار دیگر این شانس را خواهد داشت که تخت پادشاهی محصولات تاشو را تصاحب کند!

سخن پایانی

شما در این مقاله با گوشی گلکسی زد فلیپ 5 (Z Flip 5) سامسونگ آشنا شدید. همچنین از امکانات و قابلیت های آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت تویط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

قیمت گوشی‌های سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 و موتورولا موتو ریزر 2022 چقدر است؟‌

در حال حاضر، قیمت پایه گوشی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4، 999 دلار آمریکا است، در حالی که گوشی رقیب، یعنی موتورولا موتو ریزر 2022 قیمت 860 دلاری دارد.

بین دو گوشی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 و موتورولا موتو ریزر 2022 کدام یک بهتر است؟

همان‌طور که در متن نیز توضیح داده شد، انتخاب بین این دو گوشی کاملا به موارد استفاده شما از گوشی و همچنین بودجه مدنظر شما بستگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید