سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403
ویژگی های ویندوز 11
ویژگی های ویندوز 11

معرفی ویژگی های ویندوز ۱۱ که در ویندوزهای قبلی نمیبینید

ویندوز 11 جدیدترین ورژن سیستم عامل ویندوز است که توسط مایکروسافت به بازار معرفی شده و در مدت کوتاهی که از عرضه آن می‌گذرد با استقبال بسیار خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شده است. این ویندوز قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که کاملا منحصربه‌فرد بوده و شبیه آن را در دیگر نسخه‌های ویندوز نمی‌توان مشاهده کرد.

البته پیشرفت در نسخه‌های مدرن‌تر ویندوز جای تعجب ندارد. مایکروسافت در تلاش است تا با هر آپدیت، نسخه‌های قدیمی‌تر را بهبود بخشیده و علاوه بر ارتقاء سطح رابط کاربری، به امکانات و قابلیت‌های آن‌ها نیز اضافه کند. ویندوز 11 نیز در همین راستا امکاناتی در بهترین سطح دارد که در ادامه به برخی از کاربردی‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

دستیار هوشمند کوپایلت و قدرت هوش مصنوعی

کوپایلت دستیاری همه‌کاره است که با استفاده از هوش مصنوعی به کاربر در انجام کارهای مختلف کمک می‌کند. کوپایلت در آپدیت‌های جدید ویندوز 11 در دسترس است و برای آن‌که از این قابلیت بهره‌مند شوید باید لایسنس ویندوز اورجینال 11 را خریداری نمایید.

کوپایلت که به زبان فارسی هم کار می‌کند، قابلیت‌های زیر را دارد:

  • جواب به سوال‌های شما؛ با فشار دادن همزمان دکمه‌های Win+C از کوپایلت سوال بپرسید و پاسخ بگیرید.
  • بهترین کمک در انجام کارها؛ با استفاده از کوپایلت می‌توانید کارهای مختلفی مثل کدنویسی، نقاشی و هر چیز دیگری را که دوست دارید انجام دهید.
  • تولید محتوا با کوپایلت؛ وقتی می‌خواهید محتوایی تولید کنید و پیامی بنویسید یا جواب ایمیل بدهید، می‌توانید روی ایده‌پردازی کوپایلت حساب باز کنید.
  • خلاصه کردن و ترجمه متون؛ کوپایلت هم متونی را که شما می‌خواهید خلاصه می‌کند، و هم قابلیت ترجمه خوبی دارد – حتی بهتر از گوگل ترنسلیت.
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید لپ تاپ مناسب مهندسی معماری + معرفی بهترین لپ تاپ های مناسب مهندسی معماری

قابلیت Snapp Layout برای مدیریت پنجره‌های باز شده

بر اساس این قابلیت می‌توانید نحوه چیدمان و ابعاد پنجره‌های باز شده را خودتان تعیین کنید. در واقع طرح‌بندی پنجره‌های در حال اجرا به سلیقه خودتان است و می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید سایز کدام پنجره بزرگ‌تر باشد یا این‌که کدام نرم‌افزار بالاتر نشان داده شود.

نکته مثبت این‌که طرح‌بندی‌ای که معین می‌کنید در حافظه سیستم عامل ذخیره می‌شود و با باز شدن پنجره جدید، طرح شما به هم نمی‌خورد. بدون تردید مدیریت کردن چند پنجره که همزمان باز شده‌اند هیچ‌گاه اینقدر ساده نبوده است.

افزایش تمرکز با برنامه Clock ویندوز 11 اورجینال

در ویندوز 11 برنامه ساعت (Clock) دیگر فقط برای مشاهده زمان نیست، بلکه کاربردهای دیگری هم دارد؛ از جمله کمک به افزایش تمرکز کاربر در زمان انجام کار یا حین مطالعه. برای استفاده از این قابلیت برنامه ساعت را باز نمایید و از پنل سمت چپ گزینه Focus sessions را انتخاب کنید. سپس دکمه Get Started کلیک کنید تا بتوانید زمان‌بندی دلخواه و وظایف خود را تنظیم نمایید.

با استفاده از برنامه کلاک حتی می‌توانید از اپ اسپاتیفای موسیقی‌هایی را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید تا در افزایش تمرکز به شما کمک نمایند.

معرفی ویندوز 11 اورجینال

امکانات جدید برای گیمرها

ویندوز 11 اورجینال بدون تردید Gamer Friendly ترین نسخه ویندوز است که مایکروسافت تا به حال منتشر کرده است. این صبحت ما چند دلیل دارد: نخست آن‌که امکان ترکیب شدن اپلیکیشن‌های اکس‌باکس و اکس‌باس گیم‌پس فراهم شده و حالا اپلیکیشن اکس‌باکس می‌تواند به حساب کاربری اکس‌باکس گیم‌پس و ذخیره‌های بازی‌های در سرویس کلاد اکس‌باکس دسترسی داشته باشد.

مطالعه بیشتر
علت کند شدن لپ تاپ چیست؟ ٥ راه حل عملی برای افزایش سرعت لپ تاپ

ویندوز 11 همچنین به قابلیت AutoHDR مجهزاست. به کمک این آپشن، تصاویر در بازی‌ها به طور خودکار به HDR تبدیل می‌شوند. قابلیت DirectStorage نیز اجرای سریع‌تر بازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. به این شکل که اطلاعات مورد نیاز پردازشگر گرافیکی به جای آن‌که از سمت حافظه SSD (از نوع NVMe) ابتدا به پردازنده و سپس به کارت گرافیک برود، به طور مستقیم به کارت گرافیک ارسال می‌شود.

استفاده از ویجت‌ها به منظور دسترسی سریع به ابزارهای مختلف

در ویندوز 10 اصلا خبری از ویجت‌ها نبود و این بخش حالا در ویندوز 11 با الهام گرفتن از بخش گجت‌ها در ویندوز 8 دوباره بازگشته‌اند. این بار زیبایی و رابط کاربری قسمت ویجت‌ها بسیار بهتر از قبل شده است. به کمک این بخش با یک کلیک می‌توانید به آخرین اطلاعات در رابطه با وضعیت آب‌وهوا، اخبار جدید اقتصادی و سیاسی، وضعیت بازار سهام و غیره دسترسی داشته باشید.

خبر خوب این‌که بخش ویجت‌ها در ویندوز 11 کاملا قابلیت شخصی‌سازی دارند. یعنی می‌توانید اخباری را که خودتان می‌خواهید و احتمالا در حوزه کاری‌تان هستند، مشاهده نمایید. هوش مصنوعی و به‌خصوص مایکروسافت اج در این قسمت به کار شما می‌آیند و فقط چیزهایی را به شما نشان می‌دهند که خودتان می‌خواهید. ویجت‌ها از طریق نوار وظیفه (تسک‌بار) پایین صفحه در دسترس هستند که البته می‌توانید آن را خاموش و روشن کنید.

زیرنویس همزمان و قابلیت تشخیص صدا در ویندوز 11

دیگر در ویندوز 11 هر فایل صوتی‌ای قابلیت زیرنویس همزمان دارد. یعنی هر زمان که اراده کنید می‌توانید زیرنویس فایل‌های صوتی را داشته باشید. به این صورت که وقتی که فایل پخش می‌شود، زیرنویس آن هم نوشته می‌شود. به جز این، قابلیت تبدیل گفتار به متن هم از دیگر قابلیت‌های کاربردی ویندوز 11 است که البته در ویندوز 10 هم وجود داشت، منتهی اینجا بهبود یافته است.

مطالعه بیشتر
تاثیر رسانه‌ها بر کسب و کار شما چیست؟

برای استفاده از قابلیت تبدیل گفتار به متن، برنامه Microsoft Service Speech باید فعال شود. می‌توانید با فشاردادن کلید‌های ویندوز و H، به این برنامه دسترسی داشته باشید. بعد از باز کردن برنامه، کافی است که نشانگر متن را روی محیطی که می‌خواهید در آن بنویسید قرار دهید و صحبت کنید تا صحبت‌های شما بلافاصله به متن تبدیل شوند.

قابلیت تشخیص صدا در ویندوز 11
قابلیت تشخیص صدا در ویندوز 11

 

ویندوز بکاپ برای انتقال راحت‌تر اطلاعات

انتقال اطلاعات از دستگاه قدیمی به جدید هنگامی که کامپیوتر خود را عوض می‌کنیم همیشه پردردسر بوده است. حالا به کمک ویژگی Windows Backup که در ویندوز 11 اورجینال در دسترس است، این کار راحت‌تر از همیشه شده است.

اکنون می‌توانید از فایل‌ها، تنظیمات، برنامه‌ها و حتی موارد مهم مثل رمزهای عبور خود بکاپ بگیرید. همه این موارد در فضای ابری و روی وان‌درایو شما ذخیره می‌شوند و به‌محض واردشدن به حساب کاربری خود در ویندوز جدید، تمام موارد به سیستم جدید منتقل می‌شود.

کافی است در سیستم جدید به اکانت مایکروسافت وارد شوید و از طریق ویندوز بکاپ اطلاعات خود را بازیابی کنید. نیازی به گفتن هم ندارد که مثل دیگر قابلیت‌ها، برای بهره بردن از این آپشن باید لایسنس ویندوز اورجینال را داشته باشید.

مشاهده ریزترین جزئیات در مورد مصرف باتری کامپیوتر

در ویندوز 11 حالا می‌توانید بیشترین جزئیات ممکن را در مورد شارژ دستگاه و میزان مصرف باتری آن مشاهده نمایید. برای این منظور تنظیمات ویندوز را باز کنید و گزینه System and Power & Battery را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود جزئیات کاملی درباره‌ وضعیت باتری دستگاه وجود دارد. اگر هم به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید می‌توانید Battery Usage را انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر
صدرامهاب؛ تولیدکننده دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش فلزی و پلی اتیلن

اجرای برنامه‌های اندرویدی؛ همگام‌سازی موبایل با ویندوز

در در ویندوز 11 می‌توانید برنامه‌های اندرویدی را به بهترین شکل روی PC خود اجرا کنید. این فرصت به لطف برنامه Amazon Appstore امکان‌پذیر شده است. فروشگاه یا اپ‌استور آمازون دارای تمام برنامه‌ها و بازی‌های کاربردی و موردنیاز است و روزبه‌روز هم به قابلیت‌‌ها و توانایی‌های آن اضافه می‌شود.

جدای از مورد بالا، می‌توانید از طریق برنامه Phone Link گوشی خود را خیلی راحت به ویندوز وصل کنید و برنامه‌های موجود روی موبایلتان را بی‌دردسر در ویندوز باز کنید. امکان همگام‌‌سازی گوشی و ویندوز را از طریق برنامه Phone Link خواهید داشت و می‌توانید گوشی‌تان را از روی ویندوز مدیریت کنید.

جمع‌بندی

مایکروسافت دائما در حال بهبود در نحوه عملکرد ویندوز به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات خود است. ویندوز 11 نیز به عنوان جدیدترین ورژن از این محصول، پیشرفت‌های محسوسی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته و امکاناتی دارد که کار کردن با آن را بسیار دلپذیرتر می‌کند.

در این مطلب به برخی از جالب‌ترین این امکانات اشاره کردیم، منتهی این موارد تنها بخشی از قابلیت‌های کاربردی ویندوز 11 هستند و با هر آپدیت، آپشن‌های تازه‌ای به آن اضافه می‌شوند. با استفاده از نسخه اورجینال ویندوز 11 می‌توانید به تمامی این قابلیت‌ها دسترسی داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما

برای ترید ارز دیجیتال از چه مدل گوشی‌هایی استفاده کنیم؟

برای ترید ارز دیجیتال از چه مدل گوشی‌هایی استفاده کنیم؟

برای ترید در بازارهای ارزهای دیجیتال علاوه‌بر داشتن علم و دانش، باید تجهیزات مناسب نیز …

دیدگاهتان را بنویسید