دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403

نحوه استفاده مایکروسافت 365 از هوش یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی (AI)

اگر از مجموعه نرم‌افزارهای مایکروسافت 365 استفاده می‌کنید، آیا اخیراً متوجه تغییرات زیاد آن در حوزه هوش مصنوعی شده‌اید؟ مثلاً اکنون برنامه Word، کلمات یا عبارات بهتری را پیشنهاد می‌دهد. Outlook هنگام نوشتن ایمیل، کمک‌های بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد. زمانی که اسلایدهای PowerPoint را طراحی می‌کنید، کمک مبتنی بر هوش مصنوعی را دریافت می‌کنید.

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، به علت این است که شرکت مایکروسافت توسعه یادگیری ماشینی (machine learning) را برای برنامه‌های آفیس 365 (در حال حاضر مایکروسافت 365) افزایش داده است. همه این ویژگی‌ها براساس یادگیری ماشینی مایکروسافت آزور (Microsoft Azure machine learning) هستند. مایکروسافت همواره در حال ارتقا تمام این ویژگی ها و بهبود هرچه بیشتر قابلیت‌های یادگیری ماشین خود است.

به نقل از وب‌سایت آموزشی مایکروسافت: «Azure AI services help developers and organizations rapidly create intelligent, cutting-edge, market-ready, and responsible applications with out-of-the-box and pre-built and customizable APIs and models. Example applications include natural language processing for conversations, search, monitoring, translation, speech, vision, and decision-making.»

«سرویس‌های هوش مصنوعی آزور به توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا خیلی سریع، برنامه‌های هوشمند، پیشرفته، آماده بازار و معتبری با APIها و مدل‌های ازپیش‌ساخته و قابل‌تنظیم بسازند. کاربردهای مثال شامل پردازش زبان طبیعی برای مکالمات، جستجو، نظارت، ترجمه، گفتار، بینایی و تصمیم‌گیری است.»

منبع: https://learn.microsoft.com/en-us/azure/ai-services/what-are-ai-services

در این مقاله می‌خواهیم تعریف و نحوه استفاده مایکروسافت 365 از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را به شما عزیران، آموزش دهیم.

ویژگی‌های هوش مصنوعی مایکروسافت 365 (Office 365 AI) چیست؟

با افزایش تقاضا برای فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، مایکروسافت این فناوری‌ها را در مجموعه برنامه‌های مایکروسافت 365 خود ادغام کرده است و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از این فناوری‌ها برای اتومات کردن وظایف، کسب بینش و ایجاد نوآوری استفاده کنند.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به‌عنوان توانایی یک کامپیوتر برای انجام وظایفی تعریف می‌شود که معمولاً با موجودات هوشمند در ارتباط هستند. این اصطلاح به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که می‌تواند توسط ماشینی انجام شود که کارهایش شبیه کارهای انسان است. این ماشین، کارهای روتین و تکراری را انجام می‌دهد تا انسان‌ها بتوانند به شکلی مؤثرتر و مفیدتر روی کارهای درگیر، تمرکز کنند.

مطالعه بیشتر
چگونه آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنیم؟ + بررسی مراحل و روشهای غیر فعال کردن آپدیت خودکار در ویندوز 10

از جمله این کارها می‌توان به توانایی استدلال، معناسازی و حتی توانایی یادگیری از تجربه‌های مکرر اشاره کرد. هوش مصنوعی مایکروسافت و مجموعه محصولات موجود در Office 365، نشانه‌های بسیاری از قابلیت‌های AI را به همراه دارند.

به نقل از وب‌سایت باما سافت: «مایکروسافت 365، مجموعه‌ای مفید از ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند تا هوشمندتر و سریع‌تر کار کنید. با استفاده از این مجموعه مفید، می‌توانید کسب‌و‌کار خود را مدیریت کنید و رشد دهید؛ با مشتریان خود در ارتباط باشید و داده‌های خود را ایمن نگه دارید. با خرید آفیس 365 اورجینال، می‌توانید کارهای اداری خود را آسان‌تر انجام دهید.»

منبع: https://bamasoft.ir/product-tag/microsoft-office-365/

ویژگی یادگیری ماشینی آفیس 365 (Machine Learning) چیست؟

در مورد معنای دقیق اصطلاح «Machine learning»، هیچ توافق و اتفاق‌نظری وجود ندارد. به نظر من، یادگیری ماشینی (ML) هر سیستمی است که از داده‌ها برای کمک به پیش‌بینی استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بخواهید پیش‌بینی کنید چه کسی برنده Super Bowl خواهد شد یا مشتری جدید به کدام گروه از افراد، بیش‌ترین شباهت را خواهد داشت.

نحوه استفاده از مایکروسافت 365 برای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی

آفیس 365 برای حمایت از دنیای در حال تغییر کار پشت میزهای ما، در حال تبدیل شدن به یک مجموعه مشارکتی و مبتنی بر فضای ابری است که به کاربران اجازه می دهد که تقریباً از هر دستگاهی و در هر زمانی، با یکدیگر کار کنند. در میان محصولات آفیس 365، جریان ثابتی از هوش مصنوعی وجود دارد که در کوتاه مدت با پیشرفت‌هایی که اتفاق می‌افتد به اوج خود می‌رسد. در زیر، چند نمونه آورده شده است:

  • مایکروسافت گراف (Microsoft Graph)
  • مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams)
  • پاور پلتفرم (Power Platform)
  • شیرپوینت آنلاین (SharePoint Online)
  • برنامه‌های مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Applications)

در ادامه به توضیح هر یک از این موارد، خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر
برای ترید ارز دیجیتال از چه مدل گوشی‌هایی استفاده کنیم؟

مایکروسافت گراف (Microsoft Graph)

مایکروسافت گراف، یک API قدرتمند است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به اطلاعات سرویس‌های مختلف مایکروسافت مانند تیمز، وان درایو، شیرپوینت و اکسچنج دسترسی داشته باشند. این برنامه به توسعه‌دهندگان، توانایی این را می‌دهد که برنامه‌های هوشمندی را بسازند که بتوانند دیدگاه‌های شخصی و مرتبطی را در اختیار کاربران قرار دهند.

به‌عنوان‌مثال می‌توان از Microsoft Graph برای ساخت برنامه‌ای استفاده کرد که اسناد مربوطه را به کاربران بر اساس تعاملات گذشته آن‌ها با برنامه‌های مایکروسافت 365 پیشنهاد می‌دهد. همچنین از مایکروسافت گراف می‌توان برای ساخت داشبوردهای سفارشی استفاده کرد که دیدگاه بلادرنگ و در لحظه‌ای برای عملیات کسب‌و‌کار فراهم می‌کند.

مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams)

مایکروسافت تیمز یک ابزار همکاری محبوب است که توسط مشاغل مختلف در سراسر دنیا، استفاده می‌شود. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر چت کنند؛ فایل‌ها را به اشتراک بگذارند؛ جلسات آنلاین برگزار کنند و همکاری مشترکی بر روی اسناد به‌صورت بی‌وقفه داشته باشند. مایکروسافت، قابلیت‌های AI و ML را در Microsoft Teams ادغام کرده است تا کارایی آن را افزایش دهد.

برای مثال، مایکروسافت تیمز می‌تواند به‌صورت خودکار جلسات را رونویسی کند و ترجمه‌های بلادرنگ به زبان‌های مختلف ارائه دهد. همچنین سخنران را در جلسه آنلاین، شناسایی و نام او را در متن، برجسته می‌کند. علاوه بر این، تیمز می‌تواند از قدرت تشخیص چهره استفاده کند تا احساسات را تشخیص دهد و نظریه‌ای دررابطه‌با حال و هوای شرکت‌کنندگان ارائه دهد.

پاور پلتفرم (Power Platform)

پاور پلتفرم، مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه کم کد ارائه شده توسط مایکروسافت است که به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی سفارشی بسازند و فرایندهای تجاری را اتومات کنند. Power Platform شامل Power Apps، Power BI و Power Automate است.

مطالعه بیشتر
چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

با ادغام قابلیت‌های AI و ML، کسب‌وکارها می‌توانند اپلیکیشن‌های هوشمندی بسازند که می‌توانند داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل، الگوها را شناسایی و پیش‌بینی کنند.

به‌عنوان‌مثال، Power BI را می‌توان برای ساخت داشبوردهای سفارشی استفاده کرد که دیدگاه در لحظه خود را در مورد عملیات تجاری ارائه می‌دهد. Power Automate را می‌توان برای اتوماتیک کردن کارهایی مانند ارسال ایمیل، ایجاد رویدادهای تقویم و به‌روزرسانی پایگاه‌های داده استفاده کرد.

شیرپوینت آنلاین (SharePoint Online)

شیرپوینت آنلاین یک پلتفرم همکاری مبتنی بر وب است که توسط کسب‌و‌کارها برای ایجاد و مدیریت سایت‌های اینترانت، سایت‌های تیمی و کتابخانه‌های اسناد استفاده می‌شود. SharePoint Online با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، هوشمندتر و شخصی‌تر شده است.

به‌عنوان‌مثال، شیرپوینت می‌تواند به‌صورت خودکار اسنادی را پیشنهاد دهد که کاربران ممکن است بر اساس تعاملات گذشته خود با این پلتفرم به آن‌ها علاقه‌مند باشند. همچنین می‌تواند بینش‌هایی در مورداستفاده از اسناد، مانند تعداد بازدیدها، دانلودها و ویرایش‌ها فراهم کند.

برنامه‌های مایکروسافت آفیس (Microsoft Office Applications)

برنامه‌های مایکروسافت آفیس مانند ورد، اکسل و پاورپوینت دهه‌ها است که وجود دارند و توسط مشاغل مختلف در جهان، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این برنامه‌ها با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قدرتمندتر نیز شده‌اند که ما در ادامه می‌خواهیم چند نمونه برای آنها بیان کنیم.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در اکسل

در زیر چند نمونه استفاده از هوش مصنوعی در اکسل، آورده شده است:

  • درج داده‌ها از تصویر (Insert data from picture): یک عکس از داده‌های به شکل جدول روی یک تکه کاغذ بگیرید. هنگام واردکردن اطلاعات دقیق‌تر مانند صفحات گسترده آنالوگ یا برنامه زمانی، در زمان خود صرفه‌جویی کنید. هوش مصنوعی می‌داند که در حال خواندن یک جدول است و به‌آرامی آن را در سلول‌های اکسل، تکرار می‌کند.
  • ایده‌ها در اکسل (Ideas in Excel): این ابزار با استفاده از خلاصه‌های تصویری می‌تواند همبستگی‌های احتمالی بین نقاط داده‌ای را که ندیده‌اید یا متوجه نشده‌اید را پیدا کند. مثل این است که یک دستیار بسیار هوشمند در دست داشته باشید.
  • پرسش‌های زبان طبیعی (Natural language queries): شما می‌توانید سؤالی درباره داده‌های خود بپرسید و پاسخ‌های شهودی و مبتنی بر داده دریافت کنید. نیازی به دانستن نحوه نوشتن فرمول‌های صحیح نیست.
مطالعه بیشتر
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی اندروید و کامپیوتر

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در پاورپوینت

در زیر چند نمونه استفاده از هوش مصنوعی در PowerPoint، آورده شده است:

  • کپشن و زیرنویس‌های زنده (Live captions and subtitles): اگر کم‌شنوا هستید یا غیربومی هستید و زبان محلی را بلد نیستید، مشکلی نیست. اکنون پاورپوینت می‌تواند در طول ارائه، کپشن‌ها و زیرنویس‌ها را در همان لحظه ارائه دهد. این برنامه از 12 زبان گفتاری پشتیبانی می‌کند و کپشن‌های روی صفحه را به بیش از 60 زبان، نمایش می‌دهد.
  • مربی ارائه‌دهنده (Presenter coach): این قابلیت برای کمک به کاربران در بهبود مهارت‌های ارائه آن‌ها طراحی شده است. این ویژگی می‌تواند در مورد تله‌های رایج مانند سرعت بد و استفاده از کلمات پرکننده بازخورد فوری بدهد. حتی می‌تواند تشخیص بدهد و به شما هشدار دهد که در حال خواندن کلمه‌به‌کلمه اسلایدها هستید.
  • استفاده مجدد از اسلایدهای موجود (Reuse existing slides): این ویژگی نیاز به دوباره ایجادکردن اسلایدهای جدید را برطرف می‌کند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که از هر ارائه‌ای که به آن دسترسی دارید، اسلایدها را برای درج یکپارچه در قاب اسلاید خود استخراج کنید.
  • راه‌اندازی سریع (QuickStarter): این ویژگی که توسط موتور جستجوی Bing ساخته شده است، طرح‌های کلی و دقیقی در مورد هر موضوعی، ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که وقتی کاربران ایده‌ای ندارند، ارائه‌ها را آسان درست می‌کنند.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در ورد

در زیر چند نمونه استفاده از هوش مصنوعی در Word، آورده شده است:

  • ترجمه زبان (Language translations): شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، بخش‌هایی از متن یا کل اسناد را به بیش از 60 زبان مختلف ترجمه کنید. این ابزار با استفاده از یادگیری ماشینی، زبان پیچیده یا مبهم را مانند یک انسان به ترجمه روان تبدیل می‌کند؛ بنابراین، ترجمه معنی خود را از دست نمی‌دهد.
  • دستیار رزومه (Resume assistant): این ابزار به شما کمک می‌کند تا رزومه‌های جذاب و تأثیرگذاری را ایجاد کنید. این قابلیت از دیدگاه‌های شخصی شرکایی مانند لینکدین، استفاده می‌کند.
  • تعاریف مخفف (Acronym definitions): این ویژگی در هنگام خواندن اسناد، پیشنهاداتی را برای تعاریف مخفف مخصوص سازمان یا صنعت شما، ارائه می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا مطالعه و خواندن، کم‌تر خسته‌کننده و تکراری باشد.
  • لیست وظایف (Task lists): با استفاده از این قابلیت می‌توانید لیستی از وظایف را در ورد ایجاد کنید تا همکارانتان بتوانند خیلی سریع به آن‌ها دسترسی داشته باشند و موارد اضافه شده را انجام دهند یا دستورهای لازم را در صورت نیاز، انجام دهند.
مطالعه بیشتر
نمادهای مختلف در نقاشی کودکان نشانگر چیست ؟

مطلب پایانی

هدف هوش مصنوعی مایکروسافت این است که این فناوری با کاربر سازگار شود؛ به‌منظور کمک به آن‌ها، افزایش مهارت‌ها و بهره‌وری آنها.

اکنون AI به یک دستیار شخصی تبدیل شده است. با محدودکردن حواس‌پرتی‌ها به شما کمک می‌کند تا به فرایندهای کلیدی در جهت تکمیل اسناد خود، رسیدگی کنید و اینجا دقیقاً جایی است که بیشترین نیاز به تمرکز شما وجود دارد. اگر نحوه استفاده از مایکروسافت 365 برای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را یاد بگیرید، هم در وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد و هم بهره‌وری شما افزایش پیدا می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

خرید لباس کودک از فروشگاه اینترنتی کیدلو

خرید لباس کودک و راهنمای آن در فروشگاه اینترنتی لباس کودک کیدلو

ست لباس بچه گانه و لباس کودک قیمت مناسب را می توانید از فروشگاه اینترنتی کیدلو تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید