شنبه , 8 اردیبهشت 1403

ورق گالوانیزه چیست؟ تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه در چیست؟

ورق گالوانیزه یا ورق سفید را می توان از خاص ترین و در عین حال پرکاربردترین انواع ورق فولادی دانست. فرآیند گالوانیزاسیون باعث شده تا این نوع ورق ها، مقاومت خیره کننده ای در برابر رطوبت و زنگ زدگی داشته باشد. در این مطلب می خواهیم به بررسی و تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه بپردازیم. بنابراین اگر به دنبال آشنایی و یا خرید ورق گالوانیزه هستید، این مطلب برای شماست.

ورق گالوانیزه چیست؟

یکی از محدودیت ها و نقاط ضعف تولیدات آهنی، زنگ زدگی و خوردگی در برابر رطوبت و شرایط جوی است. در همین راستا ورق گالوانیزه برای محافظت ورق فولادی در برابر این شرایط، طراحی و ساخته شده است. برای این کار از اندود و پوشش فلز روی بر روی ورق فولادی استفاده می شود. به این فرآیند گالوانیزاسیون گفته می شود. بنابراین و به زبان ساده، ورق گالوانیزه از انواع ورق فولادی مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت است.

ویژگی و مزایای ورق گالوانیزه

از مهمترین ویژگی های انواع ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سختی و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی به عنوان بارزترین ویژگی ورق گالوانیزه
  • قابلیت جوشکاری مناسب و آسان و تمیز کاری ساده
  • دوام و عمر مفید چند ده ساله به ویژه در صورت عدم مجاورت با شرایط جوی نامطلوب
  • وجود تنوع بالایی از انواع ورق گالوانیزه از حیث ضخامت، برند تولیدکننده، شکل ظاهری و رنگ
  • مناسب بودن قیمت ورق گالوانیزه و پایین بودن هزینه نگهداری آن ها

کاربرد ورق گالوانیزه

امروزه استفاده از ورق گالوانیزه بسیار گسترده و متنوع است. به طوری که کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع کوچک و بزرگ دیده می شود. از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت انواع سقف ، بدنه سالن ها و سازه های فلزی
  • پرکاربرد برای ساخت انواع مخازن ساکن و متحرک و تانکرها که در معرض زنگ زدگی هستند.
  • مناسب برای انواع سوله فلزی صنعتی و غیرصنعتی، بیلبورد تبلیغاتی و تابلو برق
  • امکان استفاده در ساخت کابینت و کانال های تهویه با توجه به شرایط خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت کاربرد در ساخت انواع تجهیزات و لوازم خانگی مانند یخچال و لباسشویی
  • امکان استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت لوله و پروفیل فولادی
  • مناسب برای صنایع خودروسازی نظیر بدنه خودرو، فیلتر هوا و…
  • کاربرد ورق گالوانیزه در ساختمان سازی نظیر نرده، سقف کاذب، پارتیشن و…
مطالعه بیشتر
چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

معایب ورق گالوانیزه

مزایا و ویژگی های مثبت ورق گالوانیزه به قدری است که اندک معایب آن نتوانسته جلوی کاربرد بالای آن ها را بگیرد. البته معایب ورق گالوانیزه به حدی نیست که مانع استفاده از آن شود. اما توجه به آن ها به ویژه برخی نکات اجرایی در سلامت کاربران تأثیر زیادی دارد.

قابلیت جوشکاری یکی از امتیازات برجسته ورق گالوانیزه است. اما حین جوشکاری، گازی سمی از ورق منتشر می شود که تنفس آن به مدت طولانی آثار زیان باری دارد. از این رو هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه توصیه می کنیم از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنید.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق گالوانیزه با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس www.jamsteelco.com مراجعه نمایید.

ورق سیاه

ورق سیاه

ورق سیاه یا ورق ST37 را می توان پرکاربردترین انواع ورق آلیاژی دانست. این نوع ورق معمولاً به روش نورد گرم تولید می شود. این ورق ها به دلیل ظاهر مات و تیره خود به‌دلیل حرارت بالا در فرآیند نورد، ورق سیاه نامیده می‌شود.

کاربرد انواع ورق سیاه

  • استفاده از ورق در ساختمان سازی
  • قابلیت کاربرد در ساخت انواع پروفیل های فولادی
  • ساخت انواع لوله فولادی
  • صنایع بزرگی نظیر کشتی سازی و تولید مخازن و تانکر
  • قابلیت استفاده در ساخت بدنه و تجهیزات خودرو

ورق سیاه معمولاً به صورت رول و یا شیت (صفحه) و در ضخامت های مختلف عرضه می شوند. ورق سیاه 2 میل ، ورق 4 میل ، ورق سیاه 6 میل از جمله این موارد می باشد.

ویژگی ورق آهن سیاه

از جمله ویژگی ها و مشخصات فنی ورق آهن سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام خوب در کشش و خمش
  • قابلیت جوشکاری بسیار مناسب
  • دوام و تحمل وزن قابل قبول
  • انعطاف پذیری مناسب
  • تنوع بالا در سایز و اندازه
  • دامنه کاربرد بسیار گسترده
  • کاربرد پلیت (ورق آهن سیاه)
مطالعه بیشتر
تاثیر رسانه‌ها بر کسب و کار شما چیست؟

کاربرد ورق آهن سیاه بسیار گسترده و فراوان است. برجسته ترین آن ها عبارتند از:

کاربرد ورق آهن سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی

پلیت سیاه علاوه بر استفاده مستقیم در صنایع مختلف، در ساخت انواع اقلام فولادی نیز پرکاربرد است. امروزه ورق سیاه در ساخت انواع ناودانی، نبشی، سپری ، قوطی، لوله، ورق های پانچ و… استفاده می شود.

استفاده ورق آهن سیاه در ساختمان سازی

یکی از مهمترین زمینه های استفاده و کاربرد پلیت سیاه، حوزه ساختمان است. مواردی از قبیل انواع ساختمان مسکونی و تجاری، پل ها، ایستگاه ها، استادیوم ها، انبارها، فرودگاه، پارکینگ و … .
ورق فولادی سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی، سوله، انبار، سقف ساختمان و سالن ها کاربرد دارد. ساخت انواع در و پنجره، پروفیل زد ( z ) از دیگر موارد مهم می باشد.

انواع استاندارد ورق سیاه و کاربردهای آن ها

با توجه به زمینه کاربرد وسیع ورق آهن سیاه، این مقاطع فولادی با استانداردهای مختلفی تولید می شوند. استاندارد St37 و St52 از استاندارهای شناخته شده و رایج است. ورق آهن سیاه A283، A516، A36 و CK45 نیز از دیگر موارد کاربردی می باشد.

  • ورق St37 از نمونه های پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی است. چرا که جوشکاری و انعطاف پذیری این نوع پلیت ها بسیار مناسب است.
  • ورق St52 از ترکیبات دارای سیلیسیوم و منگنز بیشتری برخوردار است. در نتیجه استحکام و مقاومت خمشی و پیچشی بالاتری دارد. از این رو در ساخت مخازن، ماشین آلات سنگین، ریل و … کاربرد بیشتری دارد.
  • ورق A283 کربن کمتری نسبت به ورق های سیاه دیگر دارد. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می باشد.
  • ورق A516 نیز در ساخت مخازن تحت فشار و همچنین اتصالات و تجهیزات تحت فشار پرکاربرد است. این نوع ورق ها معمولاً در دو گرید 60 و 70 تولید می شوند. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر در صنایع پتروشیمی می باشد.
  • ورق آهن سیاه A36 از مقاومت بالاتری نسبت به املاح و مواد شیمیایی برخوردار است. در نتیجه برای استفاده در شرایط محیطی نامناسب، انتخاب بهتری است. سازه های مجاور دریا، اسکله، صنایع دریایی و شناورسازی از جمله این شرایط می باشد.
  • ورق سیاه CK45 از آلیاژ خاصی تولید می شود که مقاومت کششی بیشتری ایجاد می کند. ساخت انواع قطعات خودرو، مته ها، چاقو و غلتک های صنعتی از جمله این موارد است.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق سیاه ST37 با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس www.jamsteelco.com مراجعه نمایید.

خلاصه تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه

همانطور که در بالا اشاره شد بسیاری از صنایع، نیاز به ورق فولادی گالوانیزه و ورق آهن سیاه با ویژگی های مختلفی دارند. تفاوت در عملکرد و نیاز این صنایع سبب شده تا ورق ها نیز دارای خصوصیات خاص و مختلفی باشند. 

مطالعه بیشتر
هاست فروشگاهی چیست؟ + معرفی هاستینگ‌های برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲

اصلی ترین تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه را می توان به پوشش فلز روی نسبت داد. ورق گالوانیزه به علت داشتن  این پوشش مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی دارد.

دریافت قیمت و خرید ورق سیاه و ورق گالوانیزه

مجموعه فولاد جهان مهر از سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را از منطقه شاپور تهران ( خیابان قزوین فعلی) در زمینه تهیه و تامین انواع آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن معمولی ، میلگرد، لوله گاز و… آغاز کرد. پس از گذشت ۲۷ سال و تاسیس بازار آهن شادآباد تهران، ضمن استقرار در بازار آهن، حوزه کاری خود به سایر بخش مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، و امکان تمامی اقلام فولادی نظیر لوله مانیسمان بدون درز، فلنج و اتصالات، تیرآهن هاش، شیرآلات و … را برای مشتریان خود فراهم نمود.

این مجموعه به صورت رسمی در سال ۱۳۸۹ شرکت فولاد جهان مهر را ثبت نموده است و با ارائه فاکتور رسمی و واردات مستقیم از چین، ترکیه و اروپا سعی بر تامین نیازهای مشتریان معتبر خود نموده است.

در سال 1394 با توجه به گسترش اینترنت و نیاز مشتریان به دسترسی سریعتر قیمت، سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com راه اندازی شد و ضمن ارتباط بهتر با مشتریان، به ارائه مشاوره فنی خرید رایگان توسط تیم مهندسی مجموعه از طریق تلفن 88654200-021 به مشتریان ارائه نموده است.

این شرکت با پشتوانه تجربه نیم قرنی خود در تامین انواع مقاطع فولادی، ورق آلیاژی و لوله فولادی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساختمانی و…، و تلاش برای تامین متریال مورد نیاز این صنایع در کوتاهترین زمان و با مناسبترین قیمت از کارخانجات و برند های معتبرایرانی و خارجی ، همچنین اخذ و ارائه گواهینامه بین المللی از این کارخانجات، هم‌اکنون یکی از مهمترین تامین کنندگان مقاطع آهن و فولاد کشور محسوب می‌گردد.

مطالعه بیشتر
صدرامهاب؛ تولیدکننده دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش فلزی و پلی اتیلن

امکان ارسال به سراسر ایران، تضمین بهترین قیمت در طول پروژه و تنوع بالای محصولات از مزایای فولاد جهان مهر است. شما مخاطبان گرامی برای آگاهی از قیمت روز انواع ورق سیاه ، ورق آلیاژی و ورق گالوانیزه و همچنین مشاوره تخصصی می‌توانید با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰ تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.

قیمت ورق گالوانیزه

پیشنهاد ما به شما

خرید لباس کودک از فروشگاه اینترنتی کیدلو

خرید لباس کودک و راهنمای آن در فروشگاه اینترنتی لباس کودک کیدلو

ست لباس بچه گانه و لباس کودک قیمت مناسب را می توانید از فروشگاه اینترنتی کیدلو تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید