سه شنبه , 29 اسفند 1402

راهنمای خرید و معرفی بهترین لپتاپ های برنامه نویسی در سال 2023

در زمان انتخاب بهترین لپتاپ مورد نیاز برای برنامه نویسی، باید برخی از ویژگی ها و مشخصات فنی را در نظر بگیرید. بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی معمولاً دارای نمایشگر، پردازنده، سیستم خنک کننده و کارت گرافیک خوبی هستند. به دلیل تنوع بسیار زیاد لپ تاپ های موجود در بازار انتخاب در بین آن ها شاید کمی سخت به نظر برسد. از این رو ما در این مقاله از تکنوسان مگ قصد داریم تا ابتدا راهنمای خرید لپ تاپ مناسب برنامه نویسی را شرح و سپس به معرفی بهترین لپ تاپ های مخصوص برنامه نویسی بپردازیم. برای خرید لپ تاپ، با ما همراه باشید


فهرست مطالب


راهنمای خرید لپتاپ مناسب برنامه نویسی

برنامه نویسی را می‌توان با دستگاه های مختلفی انجام داد، اما خیلی از برنامه نویسان برای انجام کار خود چیزی بیشتر از یک لپتاپ معمولی را احتیاج دارند. در حالی که برای کدنویسی لزوماً به یک لپتاپ مناسب برنامه نویسی بسیار قدرتمند نیازی نیست، برای مثال وقتی کد یک بازی را می‌خواهید تست کنید و از آن خروجی بگیرید تنها داشتن یک حافظه و رم با ورژن بالا و پردازنده چند هسته‌ای می‌تواند کار شما را راه بیندازد. با این خصوصیات کد شما سریع‌تر هم کامپایل شده و در زمان کمی به نتیجه نهایی می‌رسید.

اندازه صفحه در انتخاب یک لپ تاپ برای برنامه نویسی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، در یک صفحه نمایش 15 اینچی، خواندن کد و پیکربندی رابط کاربری گرافیکی آسان تر از یک صفحه نمایش کوچکتر است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین سیستم کامپیوتر خانگی را بخوانید.البته با خرید صفحه نمایش بزرگتر، حمل آن نیز سخت تر می‌شود.

ویژگی های بهترین لپتاپ برنامه نویسی چیست؟

لپتاپ های مناسب برنامه نویسی یک سری المان های خاصی را باید همراه خود داشته باشند که توجه به آنها در هنگام انتخاب و خرید لپ تاپ بسیار ضروری است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تست لپ تاپ استوک را بخوانید.به همین جهت در این قسمت از مقاله لپ تاپ دانشجویی پزشکی به مهم ترین ویژگی های بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی نگاهی می اندازیم.

مطالعه بیشتر
خرید لپ تاپ های مناسب حسابداری به همراه قیمت

1- طراحی و بدنه لپ تاپ

برای انتخاب لپتاپ برای برنامه نویسان، توجه این نکته مهم است که امکانات داخلی لپ تاپ هر چقدر هم پیشرفته باشد، اگر خوش ساخت و بادوام نباشد، طول عمر آن کوتاه خواهد بود. این به معنای نازک بودن و ظاهر لپ تاپ نیست. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رابخوانید.مواد بدنه خارجی، صفحه کلید و لولاها از موارد مهمی است که باید هر فرد قبل از خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی به آنها توجه ویژه کند. پس لازم نیست دستگاه شما از نظر ظاهری ظریف و شیک انتخاب شود، همین که بدنه مقاوم و محکمی دارد کافی است.

2- داغ شدن لپتاپ

یکی از نکات خرید لپتاپ برنامه نویسی این است که باید در طول استفاده طولانی مدت گرمای بیش از حد را تحمل کند. بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی مجهز به سیستم خنک کننده قدرتمند برای پردازنده گرافیکی مادربرد و پردازنده مرکزی هستند.

3- پردازنده مرکزی لپتاپ

یکی از مهم‌ترین ویژگی های لپتاپ مناسب برنامه نویسی، CPU آن است که هنگام خرید باید توجه زیادی روی مشخصات این بخش داشته باشید. پردازنده لپ تاپ به عنوان قلب تپنده آن محسوب می شود و یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی باید داشته باشد سی پی یو مناسب آن است. در زمان تهیه لیست مشخصات بهترین لپتاپ های برنامه نویسی بازار حتماً حداقل یک پردازنده Intel i5 که حد میانه یک پردازنده i3 و i7 است را قید کنید. این مقدار قدرت فوق العاده ای نیست، اما عملکرد کافی را برای شما تضمین می‌کند. ولی اگر پردازنده i7 در روی سیستم شما نصب باشد بدون تردید تمام نیازهای برنامه نویسی را برآورده می‌کند.

به یاد داشته باشید که CPU بالاتر همزمان از نرم افزارهای بیشتری استفاده می‌کند. به خصوص اگر کارهای بزرگ مانند کار با پروژه های پیچیده وب که کد پس زمینه زیادی دارند انجام دهید سریعتر کامپایل می شوند و انجام امور مالتی تسکنیگ نیز به مراتب راحت تر انجام می‌گیرد.

4- مموری (رم)

RAM سرعت باز شدن و اجرای برنامه ها را مشخص می‌کند. داشتن رم 8 گیگابایت برای برنامه نویسی کافی است، اما 12 یا 16 گیگابایت برای سرعت بخشیدن به کار بهتر است.

5- حافظه

در این قسمت بهتر دیدیم تا به این نکته اشاره کنیم که سرعت حافظه SSD بسیار بیشتر از هارد SATA است. پس، اگر کار شما به نحوی است که برای اجرای بازی یا فیلم به حافظه بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید یک هارد هیبریدی (SSD + HDD) را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. اما اگر از لپتاپ فقط برای کار برنامه نویسی استفاده می کنید، یک دستگاه SATA برای کار شما پاسخگو است.

مطالعه بیشتر
اشتباه رایج هنگام خرید لپ‌‌تاپ و راه‌های پیشگیری از آنها

6- گرافیک

گرافیک یا همان GPU وضوح صفحه را مشخص می‌کند. همچنین می‌توان آن را یک تراشه نمایشگر داخلی یکپارچه یا یک تراشه گرافیکی اختصاصی هم تلقی کرد. جدیدترین کارت های گرافیک یکپارچه ارائه شده توسط اینتل خوب بوده و در مجموع همه شرایط لازم را برای یک برنامه نویس فراهم می‌کنند. اما اگر بخواهید با دوستان خود بازی هایی را خارج از بحث کاری انجام دهید بهترین انتخاب چیست؟ اگر به دنبال یک لپتاپ عالی برای برنامه نویسی و بازی هستید، حداقل به 2 گیگابایت GPU VRAM نیاز دارید که در مقابل قیمت آن هم بالا می‌رود.

اگر در برنامه نویسی بازی هایی در محیط Unreal Engine یا Unity هستید، باید گرافیک های لازم برای اجرا و پیاده سارزی آن برنامه ها را در نظر بگیرید. برای این منظور داشتن حداقل وضوح 1366 در 768 پیکسل انتخاب مناسبی است. نکته مهم دیگر اینکه همیشه سعی کنید یک صفحه نمایش IPS به جای TFT بخرید. البته درست است که TFT در برخی لپ تاپ برنامه نویسی ارزان حساب می‌شود ولی به مرور زمان چشمتان از نگاه کردن به صفحه خسته شده و عوارض بدی به دنبال خواهد داشت.

7- سیستم عامل

این قسمت از راهنمای خرید لپتاپ برای برنامه نویسان به شما درک خوبی از سیستم عامل می‌دهد. چندین گزینه در این مورد وجود دارد: مک، ویندوز یا لینوکس که بسته به نرم افزاری که احتیاج دارید، می‌توانید یکی از این سه گزینه را انتخاب کنید. لپتاپ اپل برای X-code یا iOS گزینه خوبی است. سیستم عامل ویندوز همچنین از اکثر پلتفرم های توسعه یافته و نرم افزارها حمایت می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که در زمان برنامه ریزی برای انتخاب بهترین لپ تاپ سیستم عاملی که مناسب هدف شماست را خرید کنید. آیا تصمیم به توسعه Xcode در iPhone، iPad و Mac دارید؟ پس مک برای کار شما بهتر است. هرچه زودتر لپ تاپ شما بتواند کد را کامپایل کند، کمتر باید منتظر بمانید، پس در نتیجه بهره وری بالاتر و پروژه های بیشتری را انجام می‌دهید. البته این ویژگی تنها از برخی از بهترین و تاپ ترین لپ تاپ ها مناسب برنامه نویسی بر می آید.

مطالعه بیشتر
راهنمایی خرید تبلت ویندوزی

بهترین لپتاپ برنامه نویسی یک ابزار ضروری برای هر فردی است که می‌خواهد با یک دستگاه قدرتمند کار کند. لپ تاپ همچنین باید به اندازه کافی قابل حمل باشد که کاربر بتواند آن را با خود در هر جایی برده و کارش را انجام دهد. قیمت لپ تاپ برنامه نویسی نیز بسته به مشخصات فنی آن در رنج های مختلف از از 700 تا 2000 دلار متغیر است.

معرفی بهترین لپتاپ های برنامه نویسی

در این قسمت فهرست بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی را همراه قیمت و مزایا و معایب هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

1- بهترین لپتاپ (Dell XPS 17 (2020

  • وزن: 2.42 کیلوگرم
  • ابعاد: 248.05 × 374.45 × 19.5 میلیمتر
  • سری پردازنده: نسل 11 اینتل Core i5-11400H
  • کارت گرافیک: Nvidia GeForce RTX 3060
  • ظرفیت حافظه: 512 گیگابایت SSD
  • اندازه صفحه نمایش: 17 اینچ
  • رزولوشن: 3840 در 2400 پیکسل
  • نسبت تصویر: 10:16
  • دقت صفحه نمایش: 4K لمسی
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: TB M.2 PCIe NVMe2
 بهترین لپتاپ (Dell XPS 17 (2020

اولین مورد در لیست بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی متعلق به برند Dell است. شاید شما هم برنامه نویسی هستید که تصمیم دارید لپ تاپ مناسب برنامه نویسی پایتون بخرید. اگر بخواهیم طبق تجربه بهترین گزینه که وضوح تصویر بالایی دارد و صفحه نمایش بزرگی به خود اختصاص داده را معرفی کنیم می‌توان لپ تاپ (Dell XPS 17 (2020 را نام برد.

این لپ تاپ با یک طراحی زیبا و صفحه 17 اینچی خود به کاربر این اختیار را می‌دهد تا فضای کار بزرگ‌تری پیش رو داشته باشد و در یک زمان بتواند چند صفحه را با هم همزمان باز کند.

بدون شک هیچ برنامه نویسی دوست ندارد در یک صفحه کوچک و تنگ کار خود را پیش ببرد زیرا به مرور زمان چشمهایش خسته شده و ادامه راه برایش سخت و غیر ممکن می‌شود. پس به جرات می‌توان این مدل را بهترین نوع لپ تاپ برای برنامه نویسی معرفی کرد. از معایب اصلی این لپ تاپ شاید بتوان فقط به نداشتن جای پورت و حمل و نقل سخت اشاره کرد.

مطالعه بیشتر
قیمت لپ تاپ دانش آموزی ارزان + 20 مدل ارزان، با کیفیت + قیمت روز

2- لپ تاپ Lenovo ThinkPad P1 (Gen 2)

  • وزن: 1.7 کیلوگرم
  • ابعاد: 36.2 × 24.6 × 17 میلیمتر
  • پردازنده (CPU): نسل دهم Intel Core i7 / Xeon
  • کارت گرافیک: Nvidia Quadro T1000-T2000
  • ظرفیت حافظه: 8 گیگابایت
  • اندازه صفحه نمایش: 15.6 اینچ
  • سری پردازنده: Core i7
  • نوع حافظه RAM : DDR4
  • سازنده پردازنده گرافیکی: AMD
  • سیستم عامل: ویندوز 10
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: 256GB-4TB
 لپ تاپ Lenovo ThinkPad P1 (Gen 2)

Lenovo ThinkPad P1 یکی از بهترین لپتاپ های 2021 برای برنامه نویسی که مورد توجه بسیاری از افراد اهل فن قرار گرفته است. با وجود باریک بودن این سیستم شما شاهد عملکردی مناسب و حیرت انگیز از آن خواهید بود. این لپ تاپ بهترین صفحه های نمایش را در بین لپ تاپ ها به خود اختصاص داده است. دلایلی که باعث می‌شود خیلی از خریداران از انتخاب آن صرف نظر کنند یکی قیمت بالا آن است که تفاوتی با لپ تاپ های اپل ندارد و دیگری تغییر کردن اترنت سیمی به یک استاندارد جدید ‘mini’ است.

کارت گرافیک Nvidia Quadro T2000، پردازنده‌های حرفه‌ای Xeon با داشتن شش هسته، و حافظه RAM 64 گیگابایت باعث شده تا این لپتاپ برای برنامه نویسی اندروید هم مورد استفاده قرار گیرد.

3- بهترین لپتاپ برنامه نویسی ASUS P-Series P2440UQ-XS71

  • وزن: ۲.۰۹ کیلوگرم
  • ابعاد: ۲۳۳ × ۲۴۱ × ۳۴۰
  • سری پردازنده: Core i7
  • مدل پردازنده: ۷۵۰۰U
  • کارت گرافیک: NVIDIA
  • ظرفیت حافظه RAM : 12 گیگابایت
  • اندازه صفحه نمایش: 14 اینچ
  • دقت صفحه نمایش: 1920 در 1080
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت SSD

سومین لپتاپ در لیست بهترین لپ تاپ های مخصوص برنامه نویسی متعلق به برند Asus است. لپ تاپ ایسوس مدل P-Series P2440UQ-XS71 مناسب برنامه نویسان و یکی از لپ تاپ های بسیار قدرتمند بازار است. از سوی دیگر این لپ تاپ به عنوان یکی از بهترین لپ تاپ ها برای طراحی وب نیز شناخته شده است. کاربران می‌توانند چندین روز بدون شارژ با آن کار کنند. از مشخصات دیگر این لپ تاپ می‌توان به داشتن یک سیستم عامل قدرتمند برای برنامه نویسان C و سی پلاس، MySQL، Oracle، اسکریپت های لینوکس برای Cron و dBase اشاره کرد.

باتری لپ تاپ ایسوس حتی با پردازش فایل های بزرگ می‌تواند تا 18 ساعت بدون شارژ کارایی داشته باشد. این لپ تاپ در سال 2021 با داشتن 4 پورت USB در دسته بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی شناخته قرار گرفت. شاید اگر بخواهیم نقاط ضعف آن را بیان کنیم زیاد نباشد ولی برخی معتقدند که نداشتن نمایشگر لمسی و کیبورد نوری از نقاط منفی آن است.

مطالعه بیشتر
ارزان ترین لپ تاپ با دی وی دی رایتر

4- بهترین لپتاپ برنامه نویسی (Dell XPS 15 (2020

  • وزن: 2.05 کیلوگرم
  • ابعاد: ۲۳۶×۳۵۸×۱۸ میلی متر
  • سری پردازنده: 1.3 گیگاهرتز
  • مدل پردازنده: Intel Core i7 10875H
  • کارت گرافیک: Nvidia GeForce GTX 1650 Ti
  • ظرفیت حافظه: 512 گیگابایت SSD
  • اندازه صفحه نمایش: 15.6 اینچ
  • دقت صفحه نمایش: با وضوح K4
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت SSD
بهترین لپتاپ برنامه نویسی (Dell XPS 15 (2020

به نظر بسیاری از کارشناسان، لپتاپ مدل (Dell XPS 15 (2020 یکی از بهترین لپ تاپ های سبک و قابل حمل مناسب برنامه نویسی است. این بدان معناست که نه تنها ظاهر یک لپ تاپ حرفه ای را برای برنامه نویسی به شما می‌دهد، بلکه حمل آن نیز آسان است. این لپ تاپ مانند لپ تاپ های قبلی XPS، یک صفحه نمایش 15 اینچی زیبا که ترکیبی از طراحی عالی، پردازنده قدرتمند، کیفیت ساخت مناسب و سخت افزار قوی را در خود جای داده است که خیلی سریع می‌تواند کد بنویسد و برای برنامه نویسان ایده آل است. علاوه بر این، اگر به دنبال یک مدل گرافیکی Nvidia هستید، می‌توانید هم زمان بازی های خود را موقع کدنویسی تست کنید.

می‌توان گفت بهترین ویژگی این لپتاپ برای برنامه نویسان داشتن قیمتی مقرون به صرفه، عمر بالای باتری، عملکرد سریع و طراحی چشم نواز آن است. از معایب آن هم می‌توان به ضعیف بودن کارت گرافیک GTX 1650 Ti و صفحه نمایش 15 اینچی بزرگ آن که برای تعدادی از کاربران زیاد خوشایند نیست اشاره کرد.

5- بهترین لپتاپ Apple MacBook Air (M1, 2020)

  • وزن: 1.29 کیلوگرم
  • ابعاد: 16.1 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر
  • سری پردازنده: 8 هسته‌ای Apple M1
  • مدل پردازنده: Apple
  • کارت گرافیک: 8 هسته‌ای
  • ظرفیت حافظه: 8 گیگابایتاندازه صفحه نمایش: 13.3 اینچ
  • دقت صفحه نمایش: QHD|2560×1600
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت
 Apple MacBook Air (M1, 2020)

اپل مک بوک ایر پس از انجام تعدادی تغییرات لازم، به روز رسانی خوبی کرده و به یکی از بهترین و برترین لپ تاپ برای برنامه نویسی تبدیل شده است. این دستگاه با صفحه نمایش 13 اینچی، ظاهری شیک و بسیار سبک، سرعت بالا، باتری ارزان و عالی و قیمتی مناسب به یکی از بهترین لپ تاپ های کد نویسی در بازار ایران تبدیل شده است. معایب Apple MacBook Air را شاید بتوان در نداشتن فن و طراحی مشابه مدل قبلی دانست.

مطالعه بیشتر
چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهیم ؟ + آموزش ارتقاء سخت افزار و نرم افزار لپتاپ

6- لپتاپ Huawei MateBook 13

  • وزن: 1.3 کیلوگرم
  • ابعاد: 21.1×28.6×1.2 سانتی متر
  • سری پردازنده: Core i7
  • مدل پردازنده: U۱۰۵۱۰
  • کارت گرافیک: 8 هسته‌ای
  • ظرفیت حافظه: 8 گیگابایت
  • اندازه صفحه نمایش: 13 اینچ
  • دقت صفحه نمایش: 2160 پیکسل
  • سیستم عامل: ویندوز 10
  • میزان حافظه ذخیره‌سازی: 256 گیگابایت

یکی دیگر از بهترین لپتاپ های برنامه نویسی متعلق به برند خوشنام هواوی است. Huawei MateBook 13 یک لپ تاپ گیمینگ برای برنامه نویسی سبک است، مخصوصاً برای افرادی که بودجه کمی دارند.

 لپتاپ Huawei MateBook 13

هوآوی بیشتر به خاطر گوشی های هوشمند خارق العاده‌اش در بین مردم شهرت دارد که با ارائه قابلیت و ویژگی هایی که از یک رقیب گران‌تر انتظار دارید، توجه منتقدان را به خود جلب کرده‌اند و همین امر در مورد لپ تاپ هایش نیز صدق می‌کند. با این لپ تاپ شما می‌توانید تمام قدرت Core i5 یا Core i7، صفحه نمایش 13 اینچی با وضوح بالا و حافظه SSD را با قیمت نسبتاً متوسطی دریافت کنید.

اگر به دنبال لپ تاپ های اپل و دل در این زمینه هستید، اما آن را بسیار گران می‌دانید، MateBook 13 یک انتخاب عالی به عنوان یک لپ تاپ جذاب برای برنامه نویسان در سال 1401 است. همچنین به خاطر اندازه مناسب و وزن سبک حمل این دستگاه بسیار آسان خواهد بود. ولی نمی توان از آن انتظار بیشتر از 8 گیگابایت رم و 2 پورت USB-C را داشت.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با بهترین لپتاپ های برنامه نویسی در سال 2022 آشنا شدید.همچنین از مشخصات آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا برای برنامه نویسی به لپ تاپ هایی با سخت افزار بالا نیاز داریم؟

نه خیلی بالا اما خوب است که از پردازنده i7 و حافظه، گرافیک و رم کافی برخوردار باشد.

لپ تاپ های پرفروش مخصوص برنامه نویس ها کدامند؟

لپتاپ برنامه نویسی ASUS P-Series P2440UQ-XS71 ، بهترین لپ تاپ برنامه نویسی (Dell XPS 15 (2020 ، لپ تاپ (Apple MacBook Air (M1, 2020 و خیلی از لپتاپ‌هایی که در این مقاله معرفی شدند.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید