جمعه , 10 فروردین 1403
ترفندهای ویندوز 10

بررسی و معرفی 11 قابلیت جالب و مخفی، امکانات کاربردی و ترفندهای ویندوز 10

مایکروسافت، همیشه با نسخه های جدید ویندوز و ویژگی های آنها، کاربران را شگفت زده می کند. ترفندهای مخفی ویندوز 10 نیز، جزئی از این غافلگیری هستند و وقتی با آنها آشنا شوید، جذابیت این سیستم عامل، برای شما دو چندان می شود. البته سیستم عامل های مایکروسافت، همیشه در حال تغییر هستند و مانند ویندوز 10، هر نسخه از آنها امکانات زیادی را برای کاربران فراهم کرده اند. بنابراین، با وجود این نرم افزار پیچیده و متنوع در لپ تاپ ، طبیعی است که بسیاری از کاربران، از ویژگی های پنهان ویندوز 10، اطلاع نداشته باشند. به همین دلیل، ما در این مقاله، انواع ترفندهای مخفی ویندوز 10 را بررسی کرده ایم تا با آشنایی و استفاده از آنها، بتوانید کارایی استفاده از ویندوز سیستم خود را بالا ببرید.


فهرست مطالب


آشنایی با مایکروسافت وبررسی ترفند های مخفی آن

مایکروسافت به طور معمول ویژگی‌های پنهان خود را به روشی که اپل تبلیغ می‌کند، اعلام نمی‌کند. این امر می‌تواند دانستن چگونگی استفاده حداکثری از دستگاهی را که روز به روز استفاده می‌کنید، دشوارتر کند.

ویندوز 10

حتی یادگیری نحوه بروزرسانی رایگان ویندوز 10 نیز می‌تواند مشکل باشد. ضمناً شما می‌خواهید این ASAP را انجام دهید، زیرا پشتیبانی از ویندوز 7 در ژانویه پایان یافت. بنابراین مهم نیست که در کدام یک از برندهای مایکروسافت، دل، HP یا سایر، ویندوز 10 را داشته باشید. این نکات هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا منظم باشید و کارهای بیشتری انجام دهید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ برای دانشجویان پزشکی را بخوانید. به علاوه، در اینجا همه مواردی که باید در مورد به روزرسانی ویندوز 10 اکتبر 2020 و نحوه استفاده از بهترین ویژگی جدید ویندوز 10 بدانید آورده شده است.

مطالعه بیشتر
بررسی نکات مهم در خرید کارت گرافیک + معرفی بهترین کارت گرافیک گیمینگ (در سال 1402، 2023)

ویژگی های مخفی ویندوز 10 چیست؟

1- همه پنجره ها را بجز پنجره فعال به حداقل برسانید

اگر صفحه دسک‌تاپ شما با پنجره‌های باز بسیار شلوغ شده‌ است، می توانید به سرعت همه آنها را به جز یکی از مواردی که در حال حاضر در آن کار می‌کنید، به حداقل برسانید.برای انتخاب آن، کافیست روی نوار عنوان پنجره‌ای که می‌خواهید باز بماند، کلیک کنید. سپس، ماوس را پایین نگه داشته و پنجره را به سرعت و عقب و جلو حرکت دهید، در واقع آن را تکان دهید. بعد از چند لرزش سریع، تمام پنجره‌های باز دیگر به حداقل می‌رسند. سپس فقط یکی را که لرزان کرده‌اید باز نگه دارید.

2- منوی شروع “مخفی” را باز کنید.

می‌دانید که برای رفتن به منوی Start، نماد ویندوز را در پایین سمت چپ صفحه یا صفحه کلید خود ضربه می‌زنید. اما ویندوز 10 شامل منوی شروع کمتر شناخته شده است که دسترسی به ویژگی‌های مهمی مانند Command Prompt، Control Panel و Task Manager را بسیار آسان می‌کند. می‌توانید با دو روش مختلف به آن دسترسی پیدا کنید، یا با فشار دادن کلید Windows X یا کلیک راست روی دکمه Windows ‎/ start.

3- ایجاد رویداد بدون بازکردن تقویم.

آخرین به روزرسانی ویندوز 10 به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به باز کردن تقویم، سریعاً رویدادها را مستقیماً از نوار وظیفه به تقویم مایکروسافت اضافه کنید. در اینجا نحوه انجام آن آورده شده‌است:

  • -در نوار وظیفه، روی کادر با ساعت و تاریخ موجود در گوشه سمت راست کلیک کنید.
  • -وقتی می‌خواهید یک رویداد را برنامه‌ریزی کنید، روی تاریخی کلیک کنید.
  • -نام، زمان و مکان رویداد را وارد کنید. (اگر چندین تقویم دارید، روی فلش رو به پایین در کنار قسمت نام رویداد کلیک کنید تا موردی را که می‌خواهید به آن اضافه کنید انتخاب کنید).
  • روی گزینه ذخیره کلیک کنید. این رویداد باید در برنامه تقویم شما در دستگاه‌های شما ظاهر شود.
مطالعه بیشتر
خرید لپ تاپ های مناسب حسابداری به همراه قیمت

4- با ویندوز 10،عکس از صفحه بگیرید

می‌دانیم که این یک اصل اساسی است اما بسیار شگفت آور است که گاهی اوقات به سادگی فراموش می‌شود چگونه یک عکس از صفحه نمایش را روی لپ‌تاپ یا دسکتاپ خود بگیرید، زیرا اغلب این کار را نمی‌کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آیا می توان لپ تاپ را ارتقا داد را بخوانید.حداقل هشت روش مختلف وجود دارد که می‌توانید با ویندوز 10 از صفحه عکس بگیرید. اگر می‌خواهید از کل صفحه خود تصویری بگیرید و ذخیره کنید. ساده ترین راه زدن کلید Windows Print Screen است و آن عکس در پوشه Pictures\ Screenshots ذخیره می‌شود.

نکات مخفی در مایکروسافت

برای گرفتن فقط یک قسمت از صفحه خود، کلید Windows Shift S را بزنید تا ابزاری به نام Snip Sketch باز شود. که به شما امکان می‌دهد با کلیک و کشیدن تصویر صفحه ایجاد کنید، که در Clipboard شما ذخیره می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله

تست لپ تاپ استوک را بخوانید.

5- با میانبرهای صفحه کلید موارد را در نوار وظیفه باز کنید.

اگر برنامه‌ها را برای ایجاد یک میانبر به نوار وظیفه خود در پایین صفحه خود پین کرده‌اید، برای باز شدن آنها لازم نیست روی نمادها کلیک کنید. در عوض، از کلید میانبر صفحه کلید Windows Number number استفاده کنید، کلید شماره با موقعیت برنامه در نوار وظیفه مطابقت دارد. به عنوان مثال، کلید 2 مورد دوم را در نوار وظیفه باز می‌کند.

این مورد مخصوصاً درصورتی مفید است که با عصبانیت تایپ می‌کنید و نمی خواهید انگشتان خود را از صفحه کلید بلند کنید. ممکن است دستیابی به کلید ویندوز طبیعی‌تر باشد.

6- فهمیدن اینکه هر برنامه چه مقدار فضا اشغال می‌کند.

رایانه ها با کمبود جا کمتر شروع به کار می‌کنند. یک راه سریع برای سرعت بخشیدن به آنها ممکن است خلاص شدن از شر برنامه‌هایی باشد که فضای بیشتری نسبت به آنچه که باید اشغال می‌کنند، مخصوصاً اگر مرتباً از آنها استفاده نمی‌کنید.برای دیدن میزان استفاده یک برنامه، به تنظیمات\ سیستم\ ذخیره سازی بروید. بر روی درایوی که می‌خواهید جستجو کنید کلیک کنید (به احتمال زیاد حافظه محلی، “This PC” و روی برنامه‌های “برنامه‌ها” کلیک کنید تا لیستی از برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه شما و میزان فضای آنها را ببینید.

مطالعه بیشتر
چرا نباید لپ تاپ ارزان بخریم؟ معایب لپتاپ ارزان چیست؟

7-از شر تبلیغات در فهرست شروع ویندوز 10 خلاص شوید.

هنگامی که ویندوز 10 را با تنظیمات پیش فرض اجرا می‌کنید، ممکن است گاهی اوقات برنامه‌هایی را در سمت راست منوی شروع خود مشاهده کنید. مایکروسافت آنها را “پیشنهادها” می‌نامد، اما در واقع تبلیغات برنامه‌های فروشگاه Windows است که می‌توانید بخرید.برای خلاص شدن از شر تبلیغات در فهرست شروع Windows 10 خود، به تنظیمات\ شخصی سازی\ شروع بروید. تنظیماتی را که به عنوان “نشان دادن پیشنهادات” است گاهی اوقات در Start به حالت خاموش تغییر دهید.

8- خاموش کردن برنامه‌های پس زمینه.

برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند می‌توانند اطلاعات دریافت کنند. اعلان‌ها را ارسال کنند و به روز بمانند، حتی اگر از آنها استفاده نکنید که می‌تواند مفید باشد. اما در صورت اتصال از طریق نقطه اتصال تلفن همراه می‌توانند باتری و داده‌های شما را نیز مصرف کنند.

برای کنترل اینکه کدام برنامه ها در پس زمینه اجرا می‌شوند و مقداری از انرژی باتری و داده‌ها را ذخیره می‌کنید، به تنظیمات\ حریم خصوصی\ برنامه‌های پس زمینه بروید. برای جلوگیری از اجرای همه برنامه‌ها در پس زمینه، اجازه دهید برنامه‌ها در پس زمینه به حالت خاموش فعال شوند. یا می‌توانید با پایین آوردن لیست در همان صفحه، برنامه‌هایی را که به صورت جداگانه در پس زمینه اجرا می‌شوند انتخاب کنید.

9- از پیمایش پس زمینه در ویندوز 10 استفاده کنید.

با ویندوز 10 می‌توانید در هر پنجره ای به بالا و پایین بروید حتی اگر پنجره‌ای نباشد که شما مستقیماً در آن کار می‌کنید. این یک ابزار مفید است وقتی شما پنجره‌های زیادی باز دارید که می‌خواهید همزمان آنها را مرور کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید گزینه‌های جدید زیر منو را در پنجره‌های جدید باز کنید تا در وقت صرفه جویی در کلیک کردن به جلو و جلو در همان صفحه صرفه جویی کنید.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین لپ تاپ های لمسی در سال 2023 + مشخصات فنی آن ها

سعی کنید دو برنامه مثلاً یک صفحه مرورگر اینترنت و یک دفترچه یادداشت یا سند Word را باز کنید. هر دو را روی صفحه مرتب کنید تا بتوانید حداقل مقداری از متن را روی هر کدام ببینید. در حالی که در یک پنجره هستید، ماوس خود را نشان داده یا از صفحه لمسی برای انتقال به پنجره دوم استفاده کنید و پیمایش کنید. اگرچه در آن پنجره فعال نیستید، اما به شما امکان می‌دهد صفحه را بالا و پایین کنید.

ترفندهای مایکروسافت

این ویژگی باید به طور پیش فرض روشن باشد. اما اگر اینگونه نیست. به تنظیمات\ دستگاهها\ ماوس بروید و هنگامی که روی آنها پنجره غیرفعال را اسکرول می کنید، آنها را به حالت روشن تغییر دهید. سپس می‌توانید ماوس خود را بر روی پنجره‌ای که در پس زمینه است قرار دهید. از چرخ اسکرول برای پیمایش استفاده کنید.

10 -پسوندهای پرونده را در File Explorer نشان دهید.

مایکروسافت به طور پیش فرض افزونه‌های پرونده را پنهان می‌کند. این امر زندگی را برای افرادی که باید به دنبال انواع خاصی از پرونده‌ها مانند JPEG و JPG باشند، دشوار می‌کند. برای دیدن پسوندهای پرونده در File Explorer، موارد زیر را انجام دهید:

  • -به نوار جستجو در پایین صفحه بروید و گزینه File Explorer Options را تایپ کنید و روی آن کلیک کنید. (راه‌های دیگری نیز برای رسیدن به اینجا وجود دارد، اما سریع ترین راه به نظر می‌رسد).
  • -در پنجره ظاهر شده، روی تب View کلیک کنید.
  • -کادری که می‌گوید مخفی کردن برنامه‌های افزودنی برای انواع شناخته شده پرونده را بردارید. روی درخواست کلیک کنید و تأیید کنید. اکنون باید پسوندهای پرونده را برای همه پرونده ها در File Explorer مشاهده کنید.
مطالعه بیشتر
معرفی بهترین برند های لپ تاپ استوک در بازار ایران

همچنین می‌توانید از منوی File Explorer Options برای نمایش درایوهای خالی، پرونده‌ها و پوشه‌های پنهان و موارد دیگر استفاده کنید.

11-با کمک فوکوس حواس پرتی را کاهش دهید.

هنگامی که مدام با اعلان‌ها قطع می‌شوید، تلاش برای انجام کار ناامیدکننده است. با کمک Focus، ابزاری که ویندوز 10 در به روزرسانی آوریل 2018 اضافه کرده است، می‌توانید تمرکز داشته باشید.

با رفتن به Settings\ System\ Focus help آن را تنظیم کنید. از بین سه گزینه خاموش (دریافت کلیه اعلان‌ها از برنامه‌ها و مخاطبین خود)، اولویت (فقط اعلان های منتخب را از لیست اولویتی که سفارشی می‌کنید، مشاهده کنید. بقیه موارد را به مرکز اقدام خود ارسال کنید) و فقط هشدارها را انتخاب کنید (همه اعلان‌ها را پنهان کنید، به جز آلارم). همچنین می‌توانید این ویژگی را در ساعات خاص یا هنگام انجام بازی روشن کنید.

معرفی آپشن های ویندوز 10

یک سری از آپشن‌ های ویندوز10 و ترفندهایی که در ویندوز نسخه‌های قدیمی‌تر ماکروسافت وجود نداشت، به صورت زیر دسته‌ بندی می‌کنیم.البته برتی کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپتاپ های برنامه نویسی 2022 را بخوانید.

  • استارت در منوی مخفی

اگر عادت به استفاده از استارت منوی قدیمی را دارید، با کلیک راست بر روی آیکون ویندوز که در قسمت پایین و سمت چپ دسکتاپ قرار دارد، دسترسی به استارت منوی مخفی خواهید داشت که یکی از ترفند‌های ویندوز 10به شمار می ‌رود.

  • دکمه دسکتاپ

یکی از آپشن‌های ویندوز 10 که در نسخه ویندوز 7 نیز وجود داشته است این است که، با مراجعه به پایین صفحه سمت راست و انتها، جایی که آیکون تاریخ و زمان مشخص شده است. با کلیک بر روی آن، تمام برنامه ‌های در حال استفاده شما مینیمایز خواهند شد.

  • چرخاندن صفحه
مطالعه بیشتر
اقتصادی‌ترین و بهترین لپ تاپ هایی که می‌توانید داشته باشید! – شهر فافا

این قابلیت برای اکثر کاربران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با کلیک بر روی دکمه های Ctrl + Alt + D و با استفاده از فلش‌ها، قادر به چرخاندن صفحه خود خواهید شد.

نکات ویندوز 10

به این صورت که با کلیک بر روی فلش‌های چپ و راست، صفحه به صورت 90 درجه و با کلیک بر روی فلش پایین یا بالا، صفحه شما کاملا می‌چرخد. معمولا این قابلیت برای افرادی که از چندین نمایشگر استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر صورت یکی از ترفند‌‌های ویندوز10، چرخاندن صفحه می‌باشد.

  • خاموش کردن سیستم

این قابلیت از عجایب ویندوز 10 به شمار می‌رود. با استفاده از ایجاد یک آیکون در صفحه دسکتاپ، با یک کلیک، قادر به خاموش کردن سیستم خواهید بود. با کلیک راست بر روی صفحه دسکتاپ و کلیک بر روی New> Shortcut ، پنجره ای بر روی دسکتاب باز می‌شود که با وارد کردن عبارت زیر، آیکونی در صفحه نمایش شما به وجود می‌آید که با کلیک بر روی آن، یک سایه تیره رنگ بر روی صفحه نمایش به وجود می‌آید که با پایین کشیدن آن، سیستم شما خاموش خواهد شد.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با ترفندهای مخفی در مایکروسافت و ویندوز 10 آشنا شدید.همچنین از آپشن های ویندوز 10 آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ترفند ویندوز 10 کدام است؟

استارت در منوی مخفی. دکمه دسکتاپ. چرخاندن صفحه. خاموش کردن سیستم

چگونه می توان به جای تایپ کردن در ویندوز 10 صحبت کنیم؟

با کلیک بر روی settings > time & language > speech > related، خدمات صوتی کورتانا را فعال کنید.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید