جمعه , 10 فروردین 1403
لپ تاپ

اشتباه رایج هنگام خرید لپ‌‌تاپ و راه‌های پیشگیری از آنها

فرقی نمی‌کند که کارتان با لپتاپ چقدر حرفه‌ای است، درهرصورت احتمال اشتباه انتخاب‌کردن‌تان زیاد است! حتی کسانی که با لپ‌تاپ‌شان کاری جز وب‌گردی و بعضا فیلم‌دیدن انجام نمی‌دهند هم باید حواس‌شان را هنگام خرید لپ تاپ جمع کنند. خصوصا این روزها که قیمت لپ‌تاپ به‌طرز ناگواری بالاست، انتخاب اشتباه می‌تواند برایتان سخت گران تمام شود! پس، اشتباهات متداولی را که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم، خوب به خاطر بسپارید و سعی کنید مرتکب نشوید.


فهرست مطالب


رفتن سراغ ارزان‌ترین مدل لپ تاپ موجود در بازار

البته که لپ‌تاپ‌های ارزان هم بعضا از کیفیت مقبولی برخوردارند. منظورمان این نیست که به‌کل دور لپ‌تاپ‌های ارزان و قیمت‌مناسب را خط بکشید، اما اگر لپ‌تاپی را صرفا به‌خاطر ارزان‌بودنش انتخاب کنید، اشتباه محض است! لپ‌تاپ‌های پایین‌رده ممکن است از پس اجرای نرم‌افزارهایی که بهشان نیاز دارید، به‌خوبی برنیایند و فاقد ویژگی‌های موردنیازتان باشند.البته برای کسب اطلاعات یبشتر میتوانید مقاله لپ تاپ استوک بخریم یا نه را بخوانید.

رفتن سراغ ارزان‌ترین مدل  لپ تاپ

فرض کنید بین دو لپ‌تاپ، یکی با پردازنده دوهسته‌ای و دیگری با پردازنده چهارهسته‌ای، مدل دوهسته‌ای را انتخاب می‌کنید، چراکه کمی ارزان‌تر است. ازطرفی هم، کارتان با لپ‌تاپ به‌گونه‌ای است که باید نرم‌افزارهای مختلفی را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپتاپ های برنامه نویسی 2022 را بخوانید.اما چون لپ‌تاپ دوهسته‌ای را انتخاب کرده‌اید، آن هم فقط به‌خاطر ارزان‌تر بودنش، باید بدانید که برای نوع مصرف‌تان شاید از قدرت پردازشی کافی برخوردار نباشد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید لپ تاپ مناسب مهندسی معماری + معرفی بهترین لپ تاپ های مناسب مهندسی معماری

پس، صرفا از روی قیمت تصمیم نگیرید. اول، سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که می‌دانید جواب‌گوی نیازتان خواهند بود و سپس، مواردی را که به بودجه‌تان نزدیک‌ترند، در بین گزینه‌های خریدتان قرار دهید.

پول‌دادن بابت امکانات غیرکاربردی

در مقابل، بهترین لپتاپ ها در جهان ممکن است هر قابلیتی را داشته باشند. اما اگر شما برای ویژگی ها یا سخت افزار هایی که لازم ندارید پول پرداخت کنید، فقط پول خود را هدر می دهید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ مدیریتی را بخوانید.احتمالا گزینه خوبی است حتی اگر تمام بودجه شما را از بین ببرد. ولی آن چیزی است که شما نیازی ندارید.

هر چیز گران‌تری لزوما برایتان به‌دردبخورتر نخواهد بود! پس، هروقت روی لپ‌تاپی دست گذاشتید که خریدنش بدجوری جیب‌تان را خالی می‌کند، حتما از خودتان بپرسید: «اصلا این‌همه امکانات به‌دردم می‌خوره؟!» برای اغلب ماها، امکانات لپ‌تاپ‌های گران و لاکچری معمولا فراتر از حد نیازمان است.

پول‌دادن بابت امکانات غیرکاربردی

مثلا حافظه ۴ ترابایتی مک‌بوک پروی جدید به‌درد چند نفرمان می‌خورد؟! پس، بابت امکاناتی که روی افزایش قیمت مؤثرند، اما وجودشان برایتان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد، پول اضافه پرداخت نکنید. یا مثلا اگر خوره بازی‌های کامپیوتری نیستید، سراغ لپ‌تاپ گیمینگ نروید، چراکه این نوع لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمندشان برای اجرای بازی‌های سنگین، بسیار گران‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی‌اند. اگر به اجرای نرم‌افزارهای سنگین و پیچیده برای بازی یا انجام کارهای گرافیکی نیاز ندارید، اصلا نیازی به خریدن گران‌ترین لپ‌تاپ بازار نیست.

اصرار برای خرید لپ تاپی با بالاترین وضوح نمایشگر

یک دستگاه دارای نمایشگر 4K قطعا ارزش بیشتری نسبت به یک نگاه گذرا و زودگذر دارد. اما انتخاب آن همیشه درست نیست. چرا که صفحه نمایش کوچکتر به شما امکان بهره مندی کامل از وضوح بالاتر را نمی دهد.

 خرید لپ تاپی با بالاترین وضوح نمایشگر

بدتر از همه اینها، صفحه نمایش 4K می تواند تاثیر زیادی بر عمر باتری دستگاه شما داشته باشد. بسیاری از نوت بوک های 4K با نمایشگرهای با رزولوشن بالا استقامت بی نظیری دارند. به همین دلیل شما واقعا از مزایای زیادی برخوردار نخواهید بود. بجز اینکه شما یک لپ تاپ با قابلیت فوق العاده بالا و یا یک صفحه نمایش بزرگ خریداری می کنید. ما لپ تابی با کیفیت1080P را برای صرفه جویی در کیف پول و عمر باتری توصیه می کنیم.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ویژگی های لپ تاپ گیمینگ را بخوانید.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ گیمینگ با معمولی چه تفاوتی دارد؟

تست نکردن لپ تاپ قبل از خرید

اگر امکان آن را دارید همیشه لپتاپ خود را قبل از خرید بصورت مناسب تست کنید. بسیاری از لپ تاپ های روزمره برای آزمایش در فروشگاه های بزرگ مانند اپل، یا فروشگاه مایکروسافت در دسترس هستند.این کار به شما امکان می دهد تا با لمس صفحه، صفحه کلید، رابط نرم افزار و دیگر اجزای دیگر که مدل به مدل متفاوت هستند، لپ تاب خود را تست کنید.

تست نکردن لپ تاپ قبل از خرید

آسان نیست که اهمیت ویژگی های موجود در صفحه مشخصات را نادیده بگیریم. ویژگی هایی از قبیل پاسخگویی لمسی یا نمایشگر براق در نور روز و فقط جایگزینی برای حس واقعی استفاده از آن وجود ندارد. اگر این امکان وجود نداشته باشد، از یک فروشگاه آنلاین با قوانین مشخص بازگردانی خریداری کنید.

در نظرنگرفتن پورت ها و قابلیت های لپ تاپ

همه لپ تاپ ها شامل پورت های مورد نیاز شما نیستند. بسیاری از لپ تاپ های مدرن، مانند DELL XPS 13 مورد علاقه ما، دارای پورت 3Thunderbolt و USB-C می باشند.

در نظر نگرفتن پورت ها

اگر به USB-A یا یک کارت خوان SD نیاز دارید، قبل از خرید مطمئن شوید که لپ تاپ مورد نظر شما دارای آن پورت های خاص است و یا بودجه جداگانه برای خرید آداپتور مخصوص کنار بگذارید.

نادیده‌گرفتن نیازهای آینده

این یک توصیه قدیمی است اما هنوز هم جواب میدهد. اگر شما با اختراع جدیدی از تکنولوژی دست و پنجه نرم نکنید، یک لپ تاپ جدید باید چند سال کار بدهد، اگر بخواهید پول خود را برای هزینه های دیگر ذخیره کنید. بجای خرید لپ تاپ برای نیازهای فعلی خود، باید خریدی برای نیازهای چند سال آینده خود انجام دهید.

مطالعه بیشتر
اقتصادی‌ترین و بهترین لپ تاپ هایی که می‌توانید داشته باشید! – شهر فافا

شما ممکن است وسوسه شوید تا یک مدل پایه با قیمت پایین را انتخاب کنید، چیزی مانند 4GB رم و یک درایو جامد 128 گیگابایتی. این امر باعث بروز محدودیت در دراز مدت می شود، زیرا به سرعت از فضای ذخیره سازی پر می شود و ممکن است برنامه های چندگانه را به خوبی کنترل نکنند. استفاده از یک مدل گام به گام با یک درایو بزرگتر و RAM بیشتر احتمالا یک ایده خوب است.

کلیدکردن روی تنها یک ویژگی

دیدگاه تعصبی هنگام خرید یک لپ تاپ ویژگی بدی است. در حالی که مقایسه صفحات مشخصات لپ تاب ها بایکدیگر بسیار سرگرم کننده است، از انتخاب یکی از مشخصه های خاص به عنوان مورد علاقه ی خود صرف نظر کنید و فقط به این عامل نگاه نکنید. در حالی که شما باید مشخصات اولیه را در نظر داشته باشید. برای اطمینان از اینکه عملکردی را که نیاز دارید دریافت کنید، در مورد هر یک از مشخصات بیش از حد اصرار نکنید.

 کلیدکردن روی تنها یک ویژگی

برای مثال، پرداخت برای داشتن دو عدد رم اضافی می تواند هیجان انگیز باشد. اما اکثر مردم نیازی به بیش از 8 گیگابایت ندارند. مگر اینکه شما از یک نرم افزار خاص برای اهداف کاری استفاده کنید. به همین ترتیب، بر روی عمر باتری، رزولوشن، سرعت پردازنده وسواس نداشته باشید. اگر دارای بودجه خاصی هستید باید یاد بگیرند که انواع سخت افزار را متعادل کنید. اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما دارای ویژگی ها و سخت افزارهایی است که شما نیاز دارید.

بی‌توجهی به سایزومیزان راحتی در حمل لپ تاپ

سایز لپ‌تاپ موضوع بسیار مهمی است. لپ‌تاپ‌های بزرگ از صفحه‌نمایش وسیع‌تر و دید بهتری برخوردارند، اما سنگین‌ترند. درضمن، سایز لپ‌تاپ تعیین‌کننده سایز کیبورد و تاچ‌پد آن است. به همین دلیل، کیبورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ فشرده‌ترند. لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر را بیشتر به شماهایی پیشنهاد می‌کنیم که معمولا باید لپ‌تاپ‌تان را با خودتان بیرون ببرید. اگر لپ‌تاپ استاندارد مدنظرتان است، سراغ سایز ۱۳.۳ یا ۱۴ اینچ بروید. اما اگر از لپ‌تاپ‌تان اغلب در خانه استفاده می‌کنید، می‌توانید سایزهای بزرگ‌تر را هم مدنظر داشته باشید.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ اداری چیست؟ + راهنمای خرید لپ تاپ اداری با بودجه های مختلف در 1402

اشتباه گرفتن تبلت‌های۲ در۱با لپ تاپ

تبلت‌های ۲ در ۱ را با لپ‌تاپ اشتباه نگیرید. به هر وسیله دارای نمایشگر و کیبورد که نمی‌توان لپ‌تاپ گفت! البته که روی تبلت‌های کیبورددار هم می‌توان برخی نرم‌افزارهای لپ‌تاپی را اجرا کرد، اما تبلت‌های ۲ در ۱ به‌خوبی لپ‌تاپ‌ها از پس اجرای نرم‌افزارهای سنگین برنمی‌آیند.

اشتباه گرفتن تبلت‌های۲ در۱با لپ تاپ

ضمن اینکه کیبوردشان هم معمولا کوچک و فشرده است. پس، حتی از تبلت‌های پیشرفته هم نمی‌توان انتظار داشت که جایگزین تمام‌وکمالی برای لپ‌تاپ باشند.

به اندازه فکر نمی کنید

اندازه مهم است، به ویژه هنگامی که درباره لپ تاپ صحبت می شود. در حالی که صفحه نمایش بزرگتر اجازه می دهد تا تجربه گسترده تر و اغلب بهتر را داشته باشیم. در عین حال عامل کاهش قابلیت حمل و نقل را نیز فراهم می کند. اندازه لپ تاپ اغلب اندازه صفحه کلید و پد لمسی را تعیین می کند. به این معنی که هنگام خرید، انتخاب لپ تاپ کمتر از 13 اینچ کمرنگ خواهد بود.

بهترین راه برای فهمیدن آنچه شما نیاز دارید، این است که قبلا چگونه از لپ تاپ ها استفاده کرده اید. Ultrabook ممکن است یک گزینه مناسب برای مسافرت مکرر باشد. اما برای کسانی که به دنبال لپتاپ استاندارد هستند، احتمالا می خواهید یکی را با صفحه نمایش 13.3 و یا 14 اینچی انتخاب کنید. اگر شما به ندرت لپ تاب خود را با خود بیرون از خانه می برید، مدل 15.6 اینچی را برای حداکثر صفحه نمایش در نظر بگیرید.

تعصب روی برند

تعصب روی برند، دیگر اشتباه رایج هنگام خرید لپتاپ است. اگر روی برند خاصی تعصب داشته باشید، بعید نیست که کورکورانه تصمیم بگیرید، چراکه لپ‌تاپ برند موردعلاقه‌تان شاید از کیفیت یا کارایی موردانتظار برخوردار نباشد.

تعصب روی برند

اگر به برند خاصی علاقه‌مندید، بهتر است لپ‌تاپ‌های برندهای رقیب را هم ببینید و بدون تعصب با هم مقایسه کنید. حتی انتخاب‌کردن از روی خوشگلی هم بعدا باعث پشیمانی‌تان خواهد شد.

مطالعه بیشتر
مزایا خرید لپ تاپ استوک چیست؟ + معرفی فروشگاه‌های برتر فروش لپتاپ استوک

نخریدن قدرتمندترین لپ تاپ

Ultrabooks به یکی از محبوب ترین لپتاپ ها تبدیل شده اند و می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد. شاید شما به صورت خودکار تصور کنید بهترین گزینه برای شماست. آنها دارای وزن کم، به اندازه کافی کوچک که به راحتی در کیف یا کوله پشتی قرار می گیرند و قیمت بسیاری از مدل ها – به ویژه Chromebook ها – برخی از پایین ترین لپ تاب ها هستند.در حالی که اکثر مردم عملکرد بهتری را نیاز دارند، طراحان و متخصصان ممکن است نیاز به سخت افزار برای کار با نرم افزارهای مورد نیاز برای کار خود داشته باشند. به ویژه، ممکن است شما نیاز به چیزی با یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید. در حالی که اکثر لپ تاب های 13 اینچ از گرافیک یکپارچه داخلی استفاده می کنند.

سخن پایانی

خرید یک لپ تاپ بسیار پیچیده است. اما اگر این کار را با دقت انجام دهید، باید یک مجسمه بزرگ از خود درست کنید! به یاد داشته باشید، خرید لپتاپ مناسب برای شما به معنای دستیابی به یک موفقیت است.

سوالات متداول

پیش از خرید لپ تاپ باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مشخصات لپ تاپ خوب ممکن است برای هرکاربری با کاربر دیگر متفاوت باشد. بنابر این مهمترین راهنمای خرید لپ تاپ برای هر فرد این است که ابتدا نیازهای خود را طی چندین سال آینده بسنجد و سپس بر اساس همان نیازها لپ تاپ خریداری کند.

ویژگی های یک لپ تاپ خوب چیست؟

پردازنده جدید و قدرتمند، پردازنده گرافیکی مناسب، حافظه و رم کافی و همچنین عمر باتری بالا از ویژگی های لپ تاپ خوب به حساب می‌آیند.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی بهترین لپ تاپ ها برای دانشجویان رشته پزشکی

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید