پنجشنبه , 9 فروردین 1403
تست لپ تاپ

راهنمای کامل تست لپ تاپ استوک و دست دوم هنگام خرید

خرید لپ تاپ از بازار نیازمند تجربه می باشد به طوریکه گاها با توجه به این امر که فروشنده هایی با سبک و روش های متفاوتی در بازار یافت می شوند امکان دارد خود لپ تاپ دارای مشکلاتی بوده که فروشنده محصول نیز آگاهی لازم را در این زمینه نداشته باشد بر همین اساس بهتر است هنگام خرید لپ تاپ یک تست کامل لپ تاپ گرفته شود. انجام این تست ها به خصوص در خرید لپ تاپ استوک و کارکرده بسیار مهم و ضروری است.


فهرست مطالب


تست کامل لپ تاپ استوک چگونه است؟

برای تست کامل لپ تاپ قبل از هر امری بهتر است کارتن لپ تاپ مورد نظر را بررسی کنید تا مشخصات لپ تاپ با آنچه بر روی جعبه است یکی باشد. برای تست کامل لپ تاپ توجه داشته باشد لپ تاپی که خریداری می کنید بدون ویندوز و برنامه نباشد و در هنگام خرید نصب ویندوز را در اولویت قرار دهید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپ تاپ استوک بخریم یا نه را بخوانید.

تست کامل لپ تاپ استوک چگونه است؟

در ادامه از سمت چپ پنجره باز شده گزینه Device Manager را انتخاب کنید تا اطلاعات مربوط به نصب درایورهای لپ تاپ را مشاهده کنید و از نصب درایورها مطمئن شوید. سپس در ادامه تست کامل لپ تاپ با استفاده از کلید ترکیبی Win + R باکس Run را باز کرده و عبارت Dxdiag را نوشته و اینتر را بفشارید و در پنجره باز شده به قسمت Display رفته و اطلاعات نصب گرافیک لپ تاپ مورد نظر را چک کنید.

مطالعه بیشتر
بهترین لپ تاپ های مهندسی ( آذر 1401)

تست کامل لپ تاپ از نظر گرافیک

می توانید از قسمت Nvidia Control Panel مشخصات گرافیک اصلی لپ تاپ چک کنید. سپس به پیکسل دستگاه دقت داشته باشد در صورت وجود نقطه ریز به رنگ سفید یا سیاه دستگاه حاوی پیکسل سوخته می باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوایند مقاله ویژگی های لپ تاپ گیمینگ را بخوانید.در آخر به چک کردن تاچ پد دستگاه دکمه های کیبورد دستگاه بپردازید با کم و زیاد کردن نور سطوح مختلف روشنایی لپ تاپ را چک کنید همچنین با پخش یک فایل صوتی بلندگوها را چک کنید. باتری و شارژر لپ تاپ و پورت ها را بررسی کنید تا شکسته و معیوب نباشند و به این صورت یک تست کامل لپ تاپ را انجام داده اید.

نرم افزار تست لپ تاپ استوک یا همان دست دوم چیست؟

یکی از بهترین نرم افزارها برای تست کامل لپ تاپ از نظر سخت افزاری عیب زدایی و انجام آزمایش بر روی سیستم ها برای جلوگیری از بین رفتن سخت افزار دستگاه در روزهای اولیه نرم افزار Bumln test Professional می باشد که با ساختن محیطی مجازی تمامی اجزاها و قطعات دستگاه مورد نظر را تحت فشار قرار داده و یک تست کامل لپ تاپ را اجرا می کند و در مورد پایداری و سلامت قطعات را مورد آزمایش قرار می دهد تا از کارکرد سالم قطعات اطمینان حاصل کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ مدیریتی را بخوانید.

نرم افزار تست لپ تاپ استوک یا همان دست دوم چیست؟

این نرم افزار سرعت cpu را با انجام عملیات ریاضی و محاسبات SIMD محاسبه و هارد دیسک و دیگر قطعات از جمله سی دی رام، رم، رایتر و کارت صوت و گرافیک دستگاه را چک می کند که تمامی این عملیات با چند کلیک توسط این نرم افزار قابلیت اجرا را دارند تا تست کامل لپ تاپ صورت گیرد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

برنامه تست هارد لپ تاپ چیست؟

برای تست هارد دیسک به صورت یک تست کامل لپ تاپ می توانید از برنامه کمکی Chkdsk.exe که در ویندوز موجود است و به کنترل هارد و مشخص کردن سکتورهای خرابی آن می پردازد استفاده کنید برای تست کامل لپ تاپ در مورد هارد دیسک یا باید از طریق خط فرمان Command Line اقدام کنید یا اینکه در مای کامپیوتر روی درایوی که قصد آزمایش آن را دارید کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید در ادامه به تب tools رفته و در باکس Error checking روی دکمه check now کلیک کنید و برای تست کامل درایو مورد نظر Scan for and attempt recovery of bad sectors را انتخاب کنید.

برنامه تست هارد لپ تاپ چیست؟

برنامه disc checkup یک برنامه برای تست کامل لپ تاپ در زمینه هارد می باشد که در پس زمینه ویندوز کار کرده و اطلاعات هارد را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت بروز هر گونه مشکلی هشدارهایی مربوط به احتمال خرابی هارد را بیان می کند. یک برنامه کلی که به تست کامل لپ تاپ و قطعه هارد دیسک می پردازد برنامه شرکت سیگیت با نام Sea Tools می باشد که قادر به تست تمامی هارد ها در برند های مختلف می باشد.

از کجا بفهمیم لپ تاپ استوک باز شده است یا نه ؟

برای تست کامل لپ تاپ در این زمینه می توان به دو موضوع اشاره کرد اینکه لپ تاپ چقدر کار کرده است یا اینکه لپ تاپ برای تعمیرات باز شده است یا خیر؟ برای تشخیص تعمیری بودن لپ تاپ لازم است پیچ های دستگاه مورد نظر مورد بررسی قرار گیرند پیچ ها به صورتی می باشند که برای باز کردن آنها نیاز به فشار می باشد در صورتی که بر روی پیچ ها آثار پیچ گوشتی باشد یا داخل پیچ ها به رنگ قهوه ای در بیاید می توان تشخیص داد که لپ تاپ مورد نظر برای تعمیرات باز شده است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ های مهندسی رابخوانید.

مطالعه بیشتر
دلیل اصلی روشن نشدن لپ تاپ چیست؟ + بررسی راه حل های روشن نشدن لپتاپ

اما برای تشخیص اینکه دستگاه کارکرده است یا خیر چندین روش وجود دارد: روش اول رفتن به پنجره دسکتاپ و انتخاب گزینه Recent Places و مشاهده آخرین زمان پوشه های باز شده از طریق Date Modified می باشد. روش دوم مشاهده آخرین فایل های دستکاری شده از طریق Recent Items منوی Start ویندوز می باشد. روش سوم استفاده از قسمت جستجو در پنجره دسکتاپ می باشد بطوری که شما با انتخاب Date Modified در قسمت جستجو و وارد کردن تاریخ مورد نظر فایل ها و پوشه های استفاده شده را می توانید.

استفاده از Event viewer

مشاهده کنید. روش چهارم با استفاده از Event viewer آخرین فعالیت های انجام شده سیستم خود را مشاهده می کنید و این قسمت بهترین راهنما در زمینه آخرین زمان استفاده از سیستم شما می باشد. روش دیگر بررسی مدت زمان کارکرد سیستم می باشد برای این کار در ویندوز Task Manager را با فشار دادن همزمان Del + Alt + Ctrl باز کنید و در پنجره باز شده روی Performance کلیک کنید و از سربرگ cpu و Time Up میزان کارکرد لپ تاپ خود را مشاهده کنید.

یک روش دیگر رفتن به قسمت سرچ منوی Start و نوشتن عبارت Command Prompt است در پنجره باز شده دستور Systeminto.exe را تایپ کنید و اینتر بزنید با مشاهده اطلاعات می توانید زمان اولین باری که سیستم شما کارکرده است را مشاهده کنید.

علائم خرابی cpu لپ تاپ چیست؟

برای تست کامل لپ تاپ توجه داشته باشید CPU خود گرما تولید می کند در صورت تولید نکردن گرما می توان پی برد که سی پی یو دچار مشکل است. همچنین در صورت خرابی سی پی یو دستگاه هیچ عکس العملی نشان نمی دهد به گونه ای که با زدن دکمه پاور دستگاه روشن نمی شود که از علائم خرابی سی پی یو می باشد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید و معرفی بهترین لپتاپ های برنامه نویسی در سال 2023

چگونه متوجه مشکلات سخت افزار لپ تاپ استوک شویم؟

همانطور که اشاره شد با استفاده از نرم افزارهایی می توان با تست کامل لپتاپ به مشکلات سخت افزاری دستگاه پی برد و آنها را برطرف کرد.

از کجا بفهمیم فن لپ تاپ سوخته است یا نه ؟

با توجه به اینکه در صورت کارکرد درست فن لپ تاپ صدای فن به گوش می رسد در تست کامل لپتاپ باید به این موضوع توجه داشت که در صورت سوختن صدایی به گوش نمی رسد و سیستم مورد نظر داغ می کند و در پی آن مشکلاتی مانند قفل کردن سیستم و ظاهر شدن مداوم صفحه نمایش آبی و از بین رفتن داده های ذخیره شده بر روی هارد دیسک پیش می آید که نشانگر خرابی فن می باشد.

فن لپ تاپ سوخته است

نرم افزار تست مادربرد چیست؟

برای تست کامل لپتاپ از لحاظ سخت افزاری، نرم افزار AIDA که به اسم AIDA64 Extreme Edition منتشر شده است یکی از بهترین و حرفه ای ترین نرم افزار ها برای تست و عیب یابی سخت افزار کامپیوتر می باشد. اگر احساس می کنید مشکلی در مادربرد سیستم شما پیش آمده است شما با استفاده از امکان تست جداگانه ی سخت افزار های سیستم این نرم افزار می توانید مادربرد سیستم را مورد تست و آزمایش قرار داده و از سالم و یا معیوب بودن آن مطلع شوید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با آموزش تست کامل لپ تاپ استوک هنگام خرید آشنا شدید.همچنین از نزم افزار های مورد استفاده در تست لپتاپ آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

مطالعه بیشتر
چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهیم ؟ + آموزش ارتقاء سخت افزار و نرم افزار لپتاپ

سوالات متداول

برای تست لپ تاپ دست دوم چه کارهایی را باید اول انجام داد؟

قبل از هر کاری لازم است تا مشخصات لپ تاپ را چک کنید. سپس ظاهر لپ تاپ بسیار مهم است. بعد از آن سراغ تست سخت افزار و سایر امکانات لپ تاپ بروید.

برای تست لپ تاپ دست دوم و استوک از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

این کار را خودتان می توانید انجام دهید. اما برای اینکه بتوانیم از سلامت کامل سخت افزار لپ تاپ مطمئن شوید لازم است از برخی اپلیکیشن ها یا نرم افزارها استفاده نمایید و با دانلود و نصب آن بر روی سیستم، سخت افزار خود را عیب یابی کنید۔. Bumln test Professional جدیدترین نرم افزار تست لپ تاپ است که شرایطی را فراهم می کند تا تمام اجزا و قطعات دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید