شنبه , 8 اردیبهشت 1403
گوشی ناتینگ فون ۱

بررسی تخصصی گوشی Nothing Phone 1 : با موبایل متفاوت کمپانی «ناتینگ» آشنا شوید

در نقد و بررسی گوشی Nothing Phone 1 قصد داریم نگاهی نزدیک به ویژگی‌ها، امکانات و مشخصات فنی گوشی ناتینگ فون 1 داشته باشیم. آیا این تلفن هوشمند به همان اندازه که سروصدا به پا کرده بود، ارزشمند هست؟ طی چند ماه اخیر، برند جدید Nothing با انتشار تصاویر و پوسترهای مختلف در فضای مجازی و انتقاد از دنیای یکنواخت گوشی های موبایل، از توسعه موبایلی تازه به نام «1» یا همان «وان» خبر داد. حالا چند روزی از معرفی این اسمارت فون می‌گذرد و امروز، ما تصمیم گرفتیم سراغ گوشی ناتینگ فون ۱ رفته و عملکرد آن را زیر ذره‌بین ببریم.

گوشی ناتینگ فون ۱ ساخت کجاست؟

 برای افرادی که نمی‌دانند، باید بگوییم دستگاه پیش رو، محصولی از شرکت جدید آقای کارل پی (Carl Pei) است؛ کسی که آن را با کمپانی وان پلاس می‌شناسیم! پس این حجم از سروصدای تبلیغاتی پیش از معرفی رسمی، رویکردی آزموده‌شده و البته هوشمندانه بوده است.

اگرچه گوشی Nothing Phone 1 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما نباید فراموش کرد که صرفا «خوب بودن» کافی نیست. پیش از معرفی، تبلیغات بسیاری در مورد این تلفن هوشمند انجام شد و خیلی‌ها منتظر موبایلی با ویژگی‌های خاص و توانایی بسیار بالا بودند. البته این حرف‌ها به معنی ضعف یا عملکرد بد گوشی ناثینگ فون ۱ نیست؛ در عوض، ما با دستگاهی خوش‌ساخت با ویژگی‌های بسیار خوب و قیمت مناسب (۴۷۰ دلار) روبه‌رو هستیم که به نسبت قیمتش، امکانات خوبی را ارائه می‌دهد.

گوشی ناتینگ فون ۱

نسخه روان و خوش‌ساخت اندروید، مشخصات فنی درخور، قیمت خوب و مهم‌تر از همه، طراحی اورجینال، تنها بخشی از نقاط قوت گوشی نایتنگ فون ۱ هستند.

مثل همیشه، پیش از بررسی گوشی Nothing Phone 1، نگاهی به مشخصات فنی این دستگاه خواهیم داشت:

ابعاد و وزن۸.۳×۷۵.۸×۱۵۹.۲ میلی‌متر / ۱۹۳ گرم
صفحه‌نمایش6.55 اینچی OLED با وضوح 1080×2400 / تراکم پیکسلی 402 در هر اینچ / فناوری +HDR10 / نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی / پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ / پوشش محافظ گوریلا گلس 5
چیپستتراشه +Snapdragon 778G با فناوری ساخت 6 نانومتری / پردازنده هشت هسته‌ای (یک هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A78 + سه هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 + چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A78) + پردازشگر گرافیکی Adreno 642L
حافظه رم۸ گیگابایت / ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی128 گیگابایت / 256 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع ۳۳ وات / شارژ بی‌سیم ۱۵ وات / شارژ ۵ وات مکعوس
سیستم‌عاملNothing OS (بر پایه اندروید 12)
دوربین پشتیسنسور اصلی 50 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزشگیر اپتیکال + سنسور 50 مگاپیکسلی فوق عریض
دوربین سلفیسنسور ۱۶ مگاپیکسلی
امکانات جانبیبلوتوث نسخه ۵.۲، اسکنر اثر انگشت زیر صفحه
رنگ‌بندیمشکی، سفید

بررسی ناتینگ فون ۱ : طراحی

بدون شک، مهم‌ترین مشخصه گوشی Nothing Phone 1 را می‌توان طراحی بسیار زیبای آن معرفی کرد؛ جایی که از شیشه شفاف برای قاب پشتی استفاده شده است تا علاوه بر مشاهده بعضی از قطعات، چراغ‌های LED آن نیز روشن و ظاهری بسیار زیبا به این تلفن هوشمند بخشیده شود. سازندگان، این زبان طراحی و ترکیب را تحت عنوان «رابط Glyph» معرفی می‌کنند. فعلا فقط رنگ سفید این گوشی به بازار عرضه شده است و در آینده می‌توانیم منتظر عرضه رنگ مشکی آن نیز باشیم.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی هفت مشکل رایج گوشی های اچ تی سی 10 + راه حل بر طرف کردن آنها

ایده اصلی در طراحی این گوشی که ما نیز در بررسی ناتینگ فون ۱ متوجه آن شدیم، این بود که سازندگان می‌خواستند فقط «کمی» از آنچه زیر قاب قرار گرفته را نمایش دهند، نه «تمام» بخش‌های آن را. در حقیقت، این طراحی صرفا به خاطر سرگرم شدن ما انتخاب نشده، بلکه یک فلسفه پشت آن بوده است! اگر کمی دقت کنید، احتمالا بتوانید حدس بزنید که بخش‌های سفیدرنگی که زیر قاب و در قسمت‌های مختلف آن مانند سمت راست دوربین و … قرار گرفته، چیزی شبیه به یک فیل را درست کرده‌اند.

بگذارید در همین بخش از بررسی Nothing Phone 1، حقیقتی را به شما بگوییم: به واسطه استفاده از فریم آلومینیومی و همچنین طراحی گرد لبه‌های گوشی، این دستگاه تا حد زیادی یادآور آیفون 13 پرو است! خوشبختانه، ضخامت و ابعاد دستگاه نیز بسیار مناسب بوده و باعث شده تا ما با یک موبایل ضخیم یا بسیار بزرگ روبه‌رو نباشیم.

چیزی که سازندگان به دنبال آن بوده‌اند، امکان شخصی‌سازی رابط Glyph است؛ در حقیقت کاربران می‌توانند سیگنال‌های نوری مختلفی را برای انواع متفاوتی از نوتیفیکشن‌ها انتخاب کنند. مثلا این امکان هست که شما، چراغ‌های LED تعبیه‌شده در بخش پشتی را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی فردی خاص با شما تماس می‌گیرد، چراغ‌ها به شکلی مخصوص چشمک بزنند. زمانی که گوشی را به شارژ وصل می‌کنید، چراغ‌های LED به نشانه فرآیند شارژ، روشن خواهند شد. با این تفاسیر، بدون آنکه نیازی چک کردن نمایشگر باشد، صرفا با نگاه با گوشی متوجه روند شارژ شدن دستگاه خواهید شد. البته، یادآوری می‌کنیم در هر زمان که بخواهید می‌توانید این ویژگی را غیر فعال کنید.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین گوشی برای فیلمبرداری + بررسی برترین محصولات 2022

بررسی گوشی ناتینگ فون ۱ با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی اولد!

گوشی Nothing Phone 1 به نمایشگر 6.55 اینچی OLED با وضوح 1080×2400 مجهز شده و از فناوری +HDR10 در کنار نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند. البته، نرخ تازه‌سازی به صورت پیش‌فرض، روی حالت تطبیقی قرار داشته و در موقعیت‌های مختلف و بدون هیچ وقفه‌ای، بین 60 و 120 هرتز سوئیچ می‌شود. کیفیت صفحه هم درست مانند همان چیزی است که از یک نمایشگر OLED در این بازه قیمتی انتظار دارید. البته، به عقیده من، فعال بودن حالت Alive color mode باعث اشباع شدن رنگ‌ها می‌شود و بهتر است حالت استاندارد را انتخاب کنید.

شاید برخی کاستی‌ها از جمله نمایش اغراق‌شده رنگ‌ها یا ضعیف بودن نرخ نمونه‌برداری لمسی در اجرای بازی‌ها را بتوان در بررسی ناتینگ فون وان مشاهده کرد، ولی این گوشی ویژگی‌های مثبتی دارد که نمی‌توانیم به سادگی از کنار آنها عبور کنیم. بر خلاف دیگر گوشی های میان رده بازار، خبری از حاشیه زیاد در بخش پایینی صفحه نبوده و دوربین سلفی نیز داخل حفره‌ای باریک در گوشه سمت چپ صفحه قرار گرفته است تا بیشترین فضا در بخش جلویی به نمایشگر مربوط باشد.

در آن سو، اسکنر اثر انگشت زیر صفحه، عملکردی بسیار خوب داشته و موتور لمسی هم به بهترین شکل به لمس و تاچ صفحه پاسخ می‌دهد. در حقیقت، تاچ بسیار خوب صفحه باعث انتقال حس یک دستگاه لاکچری می‌شود و در این زمینه، گوشی Nothing Phone 1 عملکردی عالی دارد.

سیستم عامل و امکانات گوشی Nothing Phone 1

گوشی ناتینگ فون 1 به یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید به نام Nothing OS مجهز شده و خوشبختانه، در آن خبری از نرم افزارهای اضافی یا تبلیغات اجباری نیست. افزون بر این، مهندسان با اضافه کردن امکاناتی ویژه به اندروید 12 از جمله تم‌های پویا، منوهای ویژه به نام Power Menu و داشبورد حریم خصوصی یا Privacy Dashboard، تلاش کرده‌اند قابلیت‌های این سیستم عامل را بیش از پیش افزایش دهند.

مطالعه بیشتر
بررسی مشخصات گوشی های سری A سامسونگ + معرفی بهترین گوشی سامسونگ سری A

اما چیزی که در بررسی رنگ سیاه گوشی Nothing Phone 1 توجه ما را به خود جلب کرد، رنگ مشکی صفحه ثبت‌نام در راه‌اندازی اولیه بود. شخصا مراحل مربوط به راه‌اندازی ابتدایی موبایل را بیش از ۱۰۰ بار انجام داده‌ام و در تمام گوشی های اندرویدی، این صفحه به رنگ سفید بود. ما حدس می‌زنیم این بدان خاطر است که رنگ خود گوشی نیز مشکی است.

تعداد اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی ناتینگ فون ۱ نصب شده، کمتر از تمام محصولاتی بود که تا به امروز تست کرده‌ایم. ظاهر کلی ناتینگ OS، مشابه نسخه خام اندروید است و فقط در برخی قسمت‌ها می‌توان بخش‌های تازه را پیدا کرد. دو گزینه Glyph Interface و Experimental Features در بخش تنظیمات، نخستین قسمت‌هایی هستند که توجه شما را به خود جلب می‌کنند. گزینه اول برای تنظیم عملکرد چراغ‌های LED تعبیه‌شده در پشت دستگاه است، در حالی که گزینه دوم به شما کمک می‌کند که به خودروهای هوشمند تسلا متصل شوید! به هر صورت، ما خودرو تسلا در دست نداریم تا بتوانیم این قابلیت را امتحان کنیم.

سازندگان همچنین ویجت‌هایی مخصوص برای این سیستم عامل در نظر گرفته‌اند که به زیباتر شدن ظاهر دستگاه، کمک بسزایی می‌کنند. به علاوه، این امکان برای شما هست که برخی کارها که مثلا اندازه آیکون اپلیکیشنی که دائما در حال استفاده از آن هستید را افزایش دهید. کمپانی Nothing همچنین اعلام کرده که همانند +Google Fast Pair، در حال کار روی قابلیتی است که بتواند اتصال سریع‌تر دستگاه‌های بلوتوثی را ممکن کند.

ما در نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون ۱ متوجه یک مورد جالب دیگر نیز شدیم و آن، استفاده از طرح و فونت شطرنجی ناتینگ در طراحی بعضی از المان‌های رابط کاربری مانند تیترهای داخلی بخش تنظیمات بود. این طراحی در بخش ویجت‌ها نیز دیده می‌شود؛ در مورد ویجت‌ها صحبت کردیم، بهتر است بدانید که این محصول پیوندی قوی با دنیای ارز دیجیتال و بلاک‌چین دارد و کاربران با استفاده ویجت NFT Gallery می‌توانند در صورت داشتن NFT، دارایی‌های خود را روی صفحه نمایش دهند. این تلفن هوشمند یک قابلیت دیگر هم دارد که شاید برای ما ایرانی‌ها چندان کاربردی نباشد و آن، سازگاری بسیار خوب با خودروهای شرکت تسلا است.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی گلکسی زد فلیپ 5 (Z Flip 5) سامسونگ

حالت Game Mode برای اجرای بدون دردسر و راحت‌تر بازی‌ها هم در نوع خود جالب است. هرچند، بر خلاف بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، گوشی Nothing Phone 1 قادر به شناسایی بازی‌ها نبوده و باید آنها را به صورت دستی به این بخش اضافه کرد. مورد دیگری که توجه ما را به خود جلب کرد، تعهدی است که سازندگان نسبت به این موبایل میان رده دارند. گوشی Nothing Phone 1 قرار است تا 3 آپدیت بعدی اندروید (تا نسخه 15) را دریافت کرده و برای 4 سال، آپدیت‌های امنیتی هر دو ماه یک‌بار برای آن منتشر شود.

کنترل Glyph Interface (چراغ LED پشت گوشی)

اما در گوشی ناتینگ فون ۱، هیچ‌چیز به اندازه Glyph Interface برای ما جذابیت نداشت؛ جایی که کاربران می‌توانند کنترل بسیار خوبی روی چراغ LED تعبیه‌شده بر روی قاب پشتی گوشی خود داشته باشند.

اگرچه یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی Nothing Phone 1 همین سیستم ال‌ای‌دی تعبیه‌شده بر روی قاب پشتی است، ولی می‌توانید آن را غیر فعال کنید؛ تنظیم شدت روشنایی آن متناسب با سلیقه شما نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر، این بخش بیشتر برای بخش نوتیفیکیشن‌ها کاربرد داشته و 10 رینگتون و زنگ برای گوشی هم در نظر گرفته شده است تا متناسب با این چراغ‌ها، عمل کنند. شما همچنین می‌توانید از رینگ‌تون‌های دلخواه خود استفاده کرده و حالت روشن چراغ‌های گوشی را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید.

گوشی ناتینگ فون ۱

گوشی Nothing Phone 1 یک ویژگی فوق‌العاده دیگر هم دارد و آن، سایلنت کردن موبایل با چرخاندن گوشی است. در حقیقت، وقتی شما موبایل خود را می‌چرخانید، چراغ Glyph به نشانه تایید، روشن خواهد شد. چراغ پایینی گوشی هم می‌تواند میزان شارژ باقی‌مانده گوشی را نشان دهد که در نوع خود بسیار جالب است.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra - با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

پردازنده و سرعت گوشی ناتینگ فون ۱

در مورد عملکرد دستگاه، باید گفت گوشی Nothing Phone 1 به چیپست قدرتمند +Snapdragon 778G با فناوری ساخت 6 نانومتری، پردازنده هشت هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی Adreno 642L مجهز شده و با 8 یا 12 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی به دست کاربران می‌رسد.

اگرچه ما انتظار داشتیم که تولیدکنندگان از یک تراشه رده‌بالا و پرچمدار در موبایل خود استفاده کنند، ولی +Snapdragon 778G به اندازه‌ای قوی هست که مشکلی در اجرای بازی‌ها یا انجام کارها در سریع‌ترین زمان ممکن وجود نداشته باشد. مدیران Nothing می‌گویند به دلیل همین سرعت بالا و البته گرمایی که این تراشه تولید می‌کند، سراغ آن رفته‌اند. البته، ما در بررسی ناتینگ فون ۱ سراغ تست پردازنده هم رفتیم؛ مثلا در بازی Apex Legends Mobile، تنظیمات گرافیکی به صورت خودکار روی نرمال قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که نرخ فریم در سطحی بالا باشد.

دوربین گوشی ناتینگ فون ۱

همانند دیگر محصولات وان پلاس، دستگاه پیش رو نیز به دو دوربین 50 مگاپیکسلی با حسگر اصلی IMX766 سونی و لنز f/1.9 و همچنین سنسور JN1 سامسونگ با لنز فوق عریض مجهز شده است تا دیگر خبری از حسگرهای اضافی و بی‌فایده نباشد! این حسگرها پیش‌تر در تلفن های هوشمندی مانند وان پلاس Nord 2T و همین‌طور وان پلاس 10 پرو استفاده شده بودند.

این ترکیب در گوشی Nothing Phone 1، واقعا خوب است، اما نباید انتظاری بیشتر از عملکرد میان رده را از آنها داشته باشید. سنسور IMX766، اندازه‌ای 1/1.56 اینچی دارد که در مقایسه با پرچمدارانی مثل گلکسی S22 Ultra و شیائومی 12S Ultra، به مراتب کوچکتر است. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که ما با موبایلی 500 دلاری روبه‌رو هستیم و نباید انتظار داشت که بتواند با موبایل های هزار دلاری رقابت کند. هرچند، در اینجا یک ویژگی بسیار خوب دیگر هم توجه ما را در بررسی ناتینگ فون 1 به خود جلب کرد و آن، سیستم نرم‌افزاری پردازش تصاویر بود.

در مورد فیلم‌برداری هم باید اشاره کنیم که گوشی Nothing Phone 1، عملکرد خوبی در ضبط ویدیوها داشته و تثبیت‌کننده الکترونیکی نیز در کاهش نویز و لرزش، نقشی پررنگ را ایفا می‌کند، اما در ضبط ویدیو با دوربین فوق عریض، همه‌چیز متفاوت می‌شود؛ عملکرد تثبیت‌کننده الکترونیکی اصلا خوب نیست و نتیجه نهایی نمی‌تواند ما را راضی کند. البته، باید اشاره کنیم که سازندگان، آپدیت‌های نرم افزاری را در آینده نزدیک عرضه خواهند کرد و همین مسئله به بهبود عملکرد دوربین کمک زیادی می‌کند. به هر صورت، توانایی ضبط ویدیوهای 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه، کاملا قبول است.

مطالعه بیشتر
چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

بررسی گوشی Nothing Phone 1 از نظر باتری و میزان شارژدهی

ناتینگ فون ۱ از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات بهره می‌برد و حتی قادر است همانند یک پاوربانک، سایر دستگاه‌ها را با توان ۵ وات، به صورت بی‌سیم و معکوس شارژ کند. مسلما، کاربران به زمان زیادی برای شارژ این تلفن هوشمند نیاز نخواهند داشت و خوشبختانه با یک بار شارژ، دستگاه می‌تواند تا ۲ روز در خدمت شما باشد. هرچند، استفاده سنگین‌تر از گوشی به معنی کاهش میزان شارژدهی تا ۱ روز است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باید بگوییم که شارژر USB-C گوشی ناتینگ فون 1 به صورت جداگانه عرضه می‌شود!

سخن پایانی

شما در این مقاله با گوشی Nothing Phone 1 آشنا شدید. همچنین از مشخصات آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید