جمعه , 31 فروردین 1403
فن خنک کننده

فن خنک کننده گوشی موبایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + بررسی خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB

یکی از مشکلات اکثر گوشی های موبایل در هنگام کار کردن و یا بازی کردن داغ کردن بیش از حد می باشد. فن خنک کننده مانع از گرمای بیش از حد گوشی در هنگام بازی کردن کنسول بازی می شود و باعث افزایش عمر گوشی و باتری می شود.امروزه گوشی های هوشمند نیز در زمره پلتفرم های مخصوص بازی قرار گرفته اند، از این رو تعجبی ندارد که تجهیزات جانبی مناسب برای بازی و نصب روی تلفن همراه توسط شرکت های مختلف معرفی گردد. برای تهویه بهتر و خارج سازی گرما از گوشی های هوشمند در حین بازی، می توانید از فن هایی مانند فن خنک کننده گوشی موبایل استفاده کنید که برای این منظور معرفی شده اند.


فهرست مطالب


اهمیت استفاده از فن خنک کننده گوشی موبایل چیست؟

بعد از پیدایش و رشد بازی های آنلاین گروهی در پلتفرم موبایل مثل پابجی موبایل PUBG Mobile، کالاف دیوتی Call Of Duty Mobile، فورتنایت موبایل Fortnite Mobile، فری فایر Free Fire و دیگر بازی های موبایل، سیستم عامل هایی مثل آی او اس (iOS) و اندروید (Android) به شکلی کاملا متفاوت نسبت به گذشته استفاده شدند و برای اجرای صحیح و روان بازی ها با چالش های فراوانی رو به رو شدند.

فن خنک کننده

با وجود این حقیقت که موبایل های امروزی توانایی سخت افزاری بسیار بالایی پیدا کرده اند، اجرای این بازی ها فشار زیادی روی پردازنده ها و مجموعه سخت افزار موبایل وارد میکنند و با تداوم این فشار و طولانی شدن زمان اجرای بازی، دمای قطعات موبایل به شدت از حد نرمال بالاتر رفته و گاهی اوقات موجب اختلال در کیفیت اجرای بازی نیز می شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گجت ها و تاثیر آنها را بخوانید.

مطالعه بیشتر
سافت باکس چیست و چرا در دنیای عکاسی و نورپردازی اهمیت دارد؟

همچنین یکی از مهمترین پارامترهایی که به شدت عمر باتری را تحت تاثیر قرار می دهد حرارت سخت افزار موبایل شماست. در صورتی که دمای سخت افزار را نتوانیم کنترل کنیم، این حرارت به باتری موبایل نیز منتقل شده و عمر باتری شما در حرارت بالا به شدت افت خواهد کرد.در اینجاست که وجود یک فن خنک کننده گوشی موبایل لازم و ضروری به نظر می رسد و خرید و استفاده از آن به اجرای روان تر بازی ها و برنامه های سنگین کمک خواهد کرد بدون اینکه مشکلی برای گوشی موبایل شما پیش بیاید.

معرفی انواع خنک کننده گوشی موبایل

رادیاتور خنک کننده موبایل:

در نوع رادیاتوری خنک کننده ها، مکانیزمی کاملا مشابه سیستم خنک کنندگی پردازنده های کامپیوتری اجرا میشود. یک هیت سینک یا تراشه گرماگیر که رسانای ۱۰۰ درصدی حرارت است به درب پشتی موبایل می چسبد و دمای تولید شده توسط قطعات الکترونیکی را به خود جذب می کندو سپس در محفظه ای که در اطراف هیت سینک نصب شده و پر از مایع یا هوا است، پراکنده می کند و اجازه افزایش دما را به موبایل نمی دهد.

هم چنین، برای این که دمای تراشه گرماگیر بیش از اندازه افزایش پیدا نکند، از یک فن خنک کننده قوی هم کمک گرفته می شود. در واقع، هیت سینک مانع از داغ شدن گوشی و فن مانع از افزایش دمای هیت سینک خواهد شد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله کوادکوپتر چیست را بخوانید.

فن خنک کننده موبایل:

در فن های خنک کننده خبری از هیت سینک نیست. طراحی این دسته از خنک کننده ها بسیار ساده تر از نوع رادیاتوری است. یک فن پرقدرت، جریان هوای پرفشار خنک را به بدنه پشتی موبایل می کوبد و تداوم این فرایند باعث کاهش سریع دمای قطعات داخلی موبایل شده و از آسیب های احتمالی که ناشی از افزایش دمای بیش از حد موبایل است و لگ ها و کاهش راندمان حین بازی جلوگیری میکند.

دلیل داغ شدن گوشی در هنگام بازی چیست؟

دمای بالای CPU فرکانس را کاهش می دهد و بر روی سرعت شارژ و عمر باتری اثر منفی دارد. به عنوان مثال، آیفون X و XS بسیار داغ می شوند و کاهش فرکانس در آنها نیز بسیار واضح است و هنگام بازی داغ شدن آنها مشهود است. دلیل تولید گرمای تلفن های همراه عمدتا مربوط به فناوری فرآیند ساخت و معماری CPU است. به عبارت دیگر، هرچه پردازنده قوی تر باشد، تولید گرما بیشتر خواهد شد. بنابراین، برای کمک به خنک شدن گوشی به یک فن نیاز است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گجت پوشیدنی چیست را بخوانید.

مطالعه بیشتر
بررسی و معرفی مانیتورهای شیائومی پرطرفدار و پرچمدار سال 2023

نکات مهم هنگام خرید فن خنک کننده گوشی

برای خرید بهترین فن خنک کننده گوشی یا فن گیمینگ موبایل باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع کولینگ گوشی

همانطوری که قبلا گفتیم خنک کننده گوشی در دو نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. با این که هر دو مدل برای خنک سازی دمای گوشی به ما کمک می کنند، اما تفاوت هایی با هم دارند که روی قیمت آن ها اثر می گذارد. این دو مدل عبارتند از:
خنک کننده رادیاتوری گوشی و فن خنک کننده گوشی، که شما با توجه به ویژگی های هر کدام و نیاز خود اقدام به انتخاب یک نوع از آنها می کنید.

ابعاد فن خنک کننده موبایل

دومین فاکتوری که باید در هنگام خرید فن گوشی در نظر گرفت، سازگار بودن فن مورد نظر با ابعاد گوشی شماست. برخی از فن ها مثل خنک کننده موبایل به گونه ای طراحی شده اند که روی موبایل ها با هر ابعادی قابلیت نصب دارند.

فن خنک کننده

اما برخی دیگر تنها روی گوشی ها با سایزهای مشخصی قابل استفاده هستند.

تعداد و سرعت چرخش فن

بیشتر مدل های قدرتمندتر خنک کننده گوشی، از یک فن برای کاهش دمای گوشی استفاده می کنند. با این وجود برخی دیگر با دو یا بیشتر فن طراحی شده اند تا اثر بخشی بالاتری داشته باشند. در هنگام انتخاب این مدل ها باید دقت داشته باشید که استفاده از چند فن باعث افزایش بیش از اندازه وزن خنک کننده گوشی نشده باشد. سرعت چرخش فن های استفاده شده در کولینگ های مختلف هم با یکدیگر متفاوت است که توجه به این پارامتر هم به دلیل اثرگذاری روی سرعت کاهش دما خالی از لطف نیست.

مطالعه بیشتر
بررسی نکات مهم در خرید کارت گرافیک + معرفی بهترین کارت گرافیک گیمینگ (در سال 1402، 2023)

وزن کولینگ موبایل

یک فن خنک کننده گوشی هر چه قدر هم که قوی باشد، اگر وزن زیادی داشته باشد، برای شما مشکل ساز خواهد شد. چرا که باعث سنگین تر شدن موبایل شما می شود و در دست گرفتن آن را سخت می کند. به علاوه استفاده از یک فن سنگین برای گوشی باعث می شود که در دراز مدت به عضلات دست و انگشتان شما فشار و آسیب وارد شود.

میزان و مدت اثرگذاری

یک فن خنک کننده گوشی باید عملکردی سریع و قابل توجه داشته باشد. بسیار مهم است که در کوتاه ترین زمان ممکن پس از نصب فن، دمای گوشی شما کاهش پیدا می کند. هم چنین، میزان اثرگذاری فن هم از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

فن خنک کننده ای که تنها دو تا چند درجه گوشی شما را خنک می کند؛ ارزش خرید چندانی ندارد. معمولا بهترین فن خنک کننده موبایل باید بتواند بین 15 تا 30 حرارت گوشی شما را کاهش دهد.

روش نصب روی گوشی

از دیگر فاکتورهایی که بهتر است در هنگام خرید فن خنک کننده گوشی به آن توجه کنید، نحوه نصب آن روی گوشی است. برخی از فن ها با کمک دو گیره در اطراف خود، موبایل شما را در آغوش می گیرند. باید این گیره از جنسی مثل سیلیکون ساخته شده باشند تا خط و خشی روی گوشی شما ایجاد نکنند.

برخی دیگر مثل هولدرهای موبایل مگنتی، با آهنربا به گوشی شما جذب می شوند. برچسب آهنربایی به کار رفته در این مدل ها باید قدرت کافی را برای چسبیدن به گوشی شما داشته باشد. بعضی از مدل ها هم ممکن است با مکنده هایی قوی به پشت بدنه موبایل بچسبند.

مطالعه بیشتر
گجت چیست؟ گجت ها و تاثیرآن ها روری زندگی های مدرن امروزی چگونه است؟

میزان صدای تولیدی

برخی از فن های خنک کننده موبایل کیفیت و عملکردی عالی دارند و به سرعت دمای گوشی شما را کاهش می دهند؛ اما متاسفانه صدایی بالایی هم تولید می کنند که در دراز مدت می تواند غیرقابل تحمل شود. پس در هنگام خرید کولینگ موبایل این موضوع را هم مدنظر قرار دهید که فن خنک کننده موبایل تان کاملا بی صدا طراحی شده باشد.

قابلیت های جانبی

هر کدام از مدل های کولینگ گوشی ممکن است دارای قابلیت های جانبی باشند که قطعا روی قیمت آن ها اثر می گذارد. معمولا بیشتر کولینگ های موبایل، به LEDهای زیبا مجهز شده اند و در هنگام استفاده نورپردازی RGB جذابی ایجاد می کنند. بعضی از مدل ها دارای نمایشگرهایی برای نشان دادن دمای گوشی هستند.

فن خنک کننده

برخی از مدل ها حتی دارای پاوربانک داخلی است تا شما از بابت خالی نشدن باتری گوشی خود آسوده خاطر باشید. برخی فن خنک کننده ها یک شارژر بی سیم هم به شمار می رود و می توانید به عنوان شارژر وایرلس از آن برای پر کردن ظرفیت باتری گوشی خود استفاده کنید.

بررسی خنک‌ کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB، مفید برای گیمرها

بازی کردن و فیلمبرداری با موبایل منجر به داغ شدن بدنه آن می‌شود و در این شرایط استفاده از گوشی آزاردهنده خواهد شد. اما با استفاده از یک خنک‌کننده برای گوشی خود، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. در این ویدیو به بررسی خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB می‌پردازیم که طراحی جذابی دارد.

این محصول به غیر از دو فن برای گردش هوا، یک پنل آلومینیومی هم دارد که به طور مستقیم بر روی پنل پشتی گوشی قرار می‌گیرد و برای خنک کردن بدنه عملکرد بسیار موثری دارد. به منظور بهره‌گیری از این خنک‌کننده، باید آن را به یک منبع برق وصل کنید و خبری از استفاده از باتری برای آن نیست. همراه با این محصول یک کابل USB-C ارائه می‌شود و باید آن را به یک آداپتور یا پاوربانک متصل کنید.

خنک‌ کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB

در کنار طراحی جذاب، باید به نورهای RGB اشاره کنیم که در بخش فن‌ها تعبیه شده‌اند و همین مشخصه جذابیت آن را دوچندان کرده است. نمایشگر قرار گرفته روی خنک‌کننده، دمای پنل پشتی گوشی را نشان می‌دهد و بالای نمایشگر هم یک دکمه برای روشن و خاموش کردن خنک‌کننده دیده می‌شود. اتصال خنک‌کننده به موبایل به سادگی صورت می‌گیرد و با استفاده از دو گیره‌ی فنری این کار انجام می‌شود. بنابراین برای هر گوشی با اندازه‌های مختلف امکان استفاده از این خنک‌کننده وجود دارد.

مطالعه بیشتر
ترازو هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد + معرفی بهترین ترازوهای هوشمند

به طور کلی از مزایای این خنک‌کننده می‌توانیم به فن‌های بی‌صدا، نورهای RGB و سرمایش قوی اشاره کنیم. اما از طرف دیگر نباید نداشتن نگه‌دارنده مناسب و وزن بالای این محصول را از قلم بیندازیم. در ضمن به دلیل استفاده از بدنه‌ی براق، بعد از مدتی استفاده روی بدنه خط و خش‌های زیادی به وجود می‌آید. اما روی هم رفته خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB یک ابزار عالی برای گیمرهای موبایل به حساب می‌آید که توصیه می‌کنیم خرید آن را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با فن خنک کننده گوشی و کاربرد آن آگاه شدید. همچنین از ویژگی های خنک‌کننده گوشی موبایل مدل K8 RGB آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چرا باید از فن خنک کننده گوشی استفاده کنیم؟

اجرای بازی و برنامه های سنگین گوشی موبایل فشار زیادی روی پردازنده ها و مجموعه سخت افزار موبایل وارد میکنند و دمای قطعات موبایل بیش از حد بالا رفته و موجب اختلال در کیفیت اجرای بازی می شود و حتی ممکن است باعث کاهش عمر باتری نیز بشود، در اینجاست که وجود یک فن خنک کننده گوشی موبایل لازم و ضروری به نظر می رسد.

قیمت انواع فن خنک کننده گوشی چند است؟

قیمت فن خنک کننده گوشی به عوامل متعددی همچون برند شرکت سازنده، جنس و وزن فن، کیفیت ساخت و طراحی، قدرت فن، امکانات جانبی فن و … بستگی دارد، اما در حالت کلی قیمت فن گوشی از 150 هزار تومان تا 2 میلیون تومان در بازار موجود می باشد.

مطالعه بیشتر
مهم‌ترین امکانات جدید اپل واچ 3؛ آیا گجت پوشیدنی جدید اپل ارزش قیمت آن را دارد؟

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید