جمعه , 10 فروردین 1403
لپتاپ ارزان

چرا نباید لپ تاپ ارزان بخریم؟ معایب لپتاپ ارزان چیست؟

خرید لپتاپ های ارزان‌قیمت ممکن است راهی عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به نظر برسد. اما ملاحظاتی وجود دارند که قبل از رفتن به این مسیر باید آن‌ها را در نظر بگیرید. معمولا افراد تمایل دارند با کمترین هزینه، بهترین محصول را به دست آورند.اما لپ تاپ های خوب بسیار گران هستند، (مخصوصا لپ تاپ هایی از دسته لپ تاپ گیمینگ) به همین دلیل مردم تلاش زیادی می‌کنند تا بتوانند در این زمینه صرفه‌جویی کنند. اما عدم کیفیت می‌تواند در آینده نزدیک مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در پایان این مقاله متوجه خواهید شد که چرا نباید لپ تاپ ارزان بخریم؟


فهرست مطالب


دلایل ارزان بودن لپتاپ چیست؟

فرض کنید می خواید برید  شمال ؛ خوب از اینجا ( تهران ) تا مثلا رشت حدودا ۳۳۲ کیلومتره . شما این راه رو هم می تونید با موتور برید ، هم ماشین و هم هواپیما ! مهم اینه که چی واسه تون اولویت داره ! از قدیم گفتن هر چقدر پول بدی همونقدر آش می خوری . تنها تفاوت لپ تاپ ارزان با لپ تاپ گرون قیمت کانفیگ شونه .

لپتاپ ارزان

لپتاپ ارزان قطعا پردازنده ضعیفی داره و فقط مناسب کارای عمومیه .  به طور کلی محدوده قدرت قطعات به کار رفته در لپ تاپ های ارزان  در این بازه ست :

  • پردازنده : Intel Dual core series یا Intel Core i3  البته لازمه پاورقی عرض کنم که الان دیگه زیر Core i3 هیچی تو بازار نیست .
  • حافظه RAM : معمولا ۲ تا نهایتا ۴ گیگ
  • گرافیک : معمولا Intel HD
  • حافظه جانبی : ( بلا استثنا ) حافظه HDD از ۳۲۰ تا ۷۵۰ گیگ
  • وزن : حداقل ۲٫۳ کیلوگرم
مطالعه بیشتر
لپ تاپ صنعتی چیست؟

معایب لپتاپ ارزان چیست؟

اکثر کاربران به قدرتمندترین لپ تاپ‌هایی که شرکت‌ها تاکنون ساخته‌اند، نیاز نخواهند داشت، اما یک لپ تاپ لااقل باید نیازهای اولیه را برآورده کند. بیایید معایب یک لپ تاپ ارزان‌قیمت را بررسی کنیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپ تاپ دانش آموزی ارزان را بخوانید.این امر به شما کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوید که برای چه محصولی نباید هزینه کنید.

به طور کلی لپتاپ های ارزان قیمت 6 مشکل اصلی دارند:

  1. نمایشگر های بی کیفیت با نرخ رزولوشن و رفرش پایین
  2. فضای ذخیره سازی کم و کند (حافظه های HDD)
  3. میزان حافظه رَم کم
  4. تاچ پد و کیبورد بی کیفیت
  5. سخت افزار قدیمی
  6. نیاز به تعمیرات بیشتر

1. صفحه‌نمایش بی‌کیفیت

وضوح صفحه‌نمایش تعیین می‌کند که تصویر از چند پیکسل تشکیل شده است و بنابراین چقدر واضح خواهد بود. در حال حاضر، یک لپ تاپ اچ‌دی با رزولوشن 1080×1920 کاملا استاندارد است. این در حالی است که یک لپ تاپ 4K با رزولوشن 2160×4096 حد بالا در نظر گرفته می‌شود.اما صفحه‌نمایش بسیاری از لپ تاپ های ارزان‌قیمت دارای وضوح 768×1366 هستند که چندان مناسب نیست. هر کاری که در رایانه شخصی خود انجام می‌دهید، از ویرایش صفحات گسترده گرفته تا تماشای ویدیو، در صفحه‌نمایش ارزان‌قیمت بدتر به نظر خواهد رسید.

موضوع دیگری که صفحه‌نمایش چنین لپ تاپ هایی از آن رنج می‌برند، اندازه کوچک آن‌ها است. مثلا اگر لپ تاپ خود را به مانیتور خارجی وصل نکنید و صفحه‌نمایش آن تنها 11 اینچ باشد، فضای زیادی برای کار کردن نخواهید داشت.

2. فضای ذخیره‌سازی کم و کند

هارددیسک لپ تاپ جایی است که تمام اطلاعات شما در آن ذخیره می‌شود. اما لپ تاپ های ارزان‌قیمت می‌توانند با دو مشکل ذخیره‌سازی مواجه شوند. اولین مشکل به فضای کم دیسک بر می‌گردد. البته در حال حاضر بسیاری از لپتاپ های ارزان‌قیمت به جای هارددیسک (HDD) از یک درایو حالت‌جامد (SSD) استفاده می‌کنند. اما کمبود فضا، همچنان یک نگرانی و مشکل بزرگ است.

لپ تاپ های ارزان‌قیمت معمولا ​​با درایوهای SSD به کوچکی 32 یا 64 گیگابایت عرضه می‌شوند. بنابراین بعد از نصب ویندوز و فایل‌های مورد نیاز آن، به سختی می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی دستگاه استفاده کنید.دومین مشکل که بزرگ‌تر هم هست، در صورت عدم وجود حافظه SSD رخ می‌دهد. زیرا HDD های سنتی در لپتاپ های ارزان‌قیمت بسیار کندتر از SSD های جدیدتر هستند. بنابراین با خرید یک لپ تاپ ارزان‌، زمان راه‌اندازی سریع‌ و سرعت انتقال فایل بالا نخواهید داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپ تاپ صنعتی چیست را بخوانید.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ اداری چیست؟ + راهنمای خرید لپ تاپ اداری با بودجه های مختلف در 1402

3. میزان رم پایین

میزان رم پایین از دلایل اصلی است که در پاسخ به این سوال که چرا نباید لپ تاپ ارزان بخریم ارائه می‌شود. حافظه دسترسی تصادفی یا رم (RAM)، برنامه‌ها را در رایانه شما به طور موقت باز نگه می‌دارد. در نتیجه، با کمبود رم، شاهد کاهش شدید عملکرد خواهید بود.

اکثر لپ تاپ های ارزان‌قیمت دارای 4 گیگابایت رم هستند. این میزان رم اگرچه قابل استفاده است، اما برای اجرای برنامه‌های متعدد به صورت پشت سر هم کافی نیست. مثلا اگر چندین برنامه در پس‌زمینه لپ تاپ در حال اجرا باشد یا دوازده تب کروم را باز کرده باشید، 4 گیگابایت رم پاسخگو نیست.

لپتاپ ارزان

مشکل اصلی آنجایی است که حافظه رم 4 یا حتی 8 دیگر در سال 2022 حتی استاندارد هم محسوب نمی‌شود. در صورتی که شما برنامه نویس باشید و به دنبال لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باشید یا بخواهید عملکرد هایی همانند شبیه سازی سیستم عامل داشته باشید، رم 16 گیگابایت برای شما مناسب است اما 32GB حافظه رم بهترین انتخاب شماست.

هر چقدر میزان رم بیشتر باشد، بهتر است. داشتن رم 8 گیگابایتی یا بیشتر، فضای تنفسی بسیار بیشتری نسبت به یک دستگاه معمولی با رم 4 گیگابایتی در اختیار شما قرار می‌دهد. پاک‌کننده‌های حافظه مانند CleanMem نیز اثر خاصی ندارند. بنابراین انتظار نداشته باشید که از چنین برنامه‌هایی برای جبران کمبود رم استفاده کنید.

4. نیاز به تعمیرات بیشتر

لپتاپ های ارزان‌تر را باید کمتر قابل اعتماد دانست زیرا بیشتر مستعد خرابی‌های غیرمنتظره سیستم هستند. خرابی غیرمنتظره اگر در هنگام کار روی یک سند ذخیره نشده روی دهد، منجر به هدر رفتن ساعات کاری شما می‌شود. البته همه می‌دانیم که باید کارهای خود را به طور منظم ذخیره و نسخه پشتیبان تهیه کنیم. اما در واقع اغلب کاربران فراموش می‌کنند که این کار را انجام دهند.

بنابراین چرا نباید لپ تاپ ارزان بخریم؟ چون هر چقدر یک لپ تاپ قابل اعتمادتر باشد، احتمال وقوع چنین مشکلات غیرمنتظره‌ای کمتر خواهد بود. از طرف دیگر، به طور کلی اجزای لپ تاپ های ارزان‌قیمت بیشتر مستعد خرابی مکانیکی هستند و هزینه‌های شما را به شکل دیگری افزایش می‌دهند.

مطالعه بیشتر
بررسی نکات مهم در خرید کارت گرافیک + معرفی بهترین کارت گرافیک گیمینگ (در سال 1402، 2023)

به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر که می‌خواهید کار شما به تعمیرات لپتاپ کشیده نشود؛ در نگهداری و حفاظت از لپ تاپ خودتان نهایت دقت و تلاش را به کار ببرید. مقاله نگهداری لپ تاپ به شما کمک می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپتاپ های مناسب ترید را بخوانید.

5. سخت‌افزار ضعیف و قدیمی

لپتاپ های ارزان‌تر اغلب سخت‌افزار قدیمی‌تر و کندتری دارند، پردازنده‌های تک‌هسته‌ای و هارددیسک از این جمله هستند. مدل‌های کمی بالاتر با درایوهای حالت‌جامد (SSD) و پردازنده‌های چندهسته‌ای خود عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین با لپ تاپ های ارزان‌قیمت انجام کارهای ساده و روزمره نیز بیشتر طول می‌کشد.

مثلا راه‌اندازی لپ تاپ را در هنگام روشن شدن آن در نظر بگیرید. لپ تاپ با درایو SSD اغلب در کمتر از یک دقیقه (گاهی به سرعت چند ثانیه) بوت می‌شود. اما یک لپ تاپ ارزان‌تر با درایو دیسک نوری معمولاچند دقیقه طول خواهد کشید تا آماده استفاده شود.

6. تاچ پد، صفحه‌کلید و سایر قطعات بی‌کیفیت

پنج مولفه فوق بزرگ‌ترین عواملی هستند که چرا نباید لپتاپ ارزان بخریم. اما لپ تاپ های ارزان‌قیمت مشکلات دیگری هم دارند که باید مراقب آن‌ها باشید. مثلا تاچ پد یک دستگاه قیمت پایین ممکن است خیلی کوچک باشد یا پاسخگویی، سرعت و دقت آن خوب نباشد. صفحه‌کلید یک لپ تاپ ارزان‌قیمت نیز احتمالا طراحی نامناسب یا دکمه‌های چسبناکی دارد.

لپتاپ ارزان

به‌علاوه بلندگوهای داخلی چنین لپتاپ هایی هم معمولا خوب و باکیفیت نیستند. باتری‌ها نیز یکی دیگر از اجزای رایجی هستند که اغلب قربانی کاهش هزینه‌ها می‌شوند. یک لپ تاپ مقرون به صرفه مطمئنا به باتری با توان لازم برای تمام روز مجهز نخواهد بود. بنابراین برای جبران کم بودن عمر باتری به شارژ کردن‌های مداوم یا استفاده از لپ تاپ به صورت کامپیوتر رومیزی روی خواهید آورید.

مطالعه بیشتر
علت کند شدن لپ تاپ چیست؟ ٥ راه حل عملی برای افزایش سرعت لپ تاپ

لپتاپ ارزان برای چه افرادی مناسب است؟

لپتاپ ارزان مناسب برای کاربری روزانه

کاربری روزانه یعنی : تماشای فیلم ، گوش کردن به موسیقی ، چرخیدن تو اینترنت ( وبگردی ) ، چت و ارتباط تصویری با استفاده از نرم افزارهایی مثل Skype ، کتاب خوندن ، اجرای نرم افزار های آموزشی و بازی های سبک در حد شطرنج و بازی های فلش .

به نظر من یک لپ تاپ ارزان در هر خونه ای درست مثل جارو برقی ضرورت داره !

لپتاپ ارزان برای عیب یابی اتومبیل ها یا Diag

نرم افزارهایی که برای عیب یابی اتومبیل ها استفاده میشه ( دیدم ) که با ۱ گیگ RAM و پردازنده های معمولی ( در حد dual core ) خیلی راحت و رون کار می کنن !

لپتاپ ارزان مناسب برای آموزش

برای آموزش مطالب عمومی مانند علوم پایه و نظری ( مثه ریاضیات ، فیزیک ، دروس مربوط به حسابداری ، جامعه شناسی ، دروس مقاطع ابتدایی و راهنمایی و … ) بهترین گزینه یه لپتاپ ارزان هست که همه کاراتون رو راه میندازه !

لپتاپ ارزان برای کارای حسابداری بسیار مناسبه

تقریبا میشه گفت هیچکدوم از نرم افزارهای حسابداری به سیستم قدرتمندی احتیاج ندارن ! شما یه لپتاپ ارزان هم می تونید با هر نرم افزار حسابداری که دوست دارین کار کنید .

سخن پایانی

شما در این مقاله با معایب لپتاپ ارزان آشنا شدید. همچنین از کاربرد آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

لپ تاپ ارزان قیمت باید چه مشخصات و ویژگی هایی داشته باشد؟
مطالعه بیشتر
چگونه از لپتاپ خود محافظت کنیم؟ بررسی روش هایی برای مراقبت از لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

یک لپ تاپ ارزان قیمت نیز باید ویژگی های اولیه و حداقلی را داشته باشد. از این رو در زمان خرید لپ تاپی اقتصادی اما کاربردی باید به مشخصات سخت افزاری، طراحی و دوام و گارانتی محصول توجه کرد. داشتن یک نمایشگر استاندارد با یک اندازه مناسب و کیفیت مطلوب، عمر باتری بالا، داشتن فضای ذخیره سازی حداقلی کافی، داشتن یک هارد استاندارد متناسب با نوع کاربرد، پردازنده ای با قدرت کافی و … از مهم ترین ویژگی هایی است که باید در زمان خرید لپ تاپ ارزان به آنها توجه کرد.

آیا لپ تاپ های گران‌تر عمر طولانی‌تری دارند؟

بله زیرا اگر لپ تاپ شما ارزان باشد، به احتمال زیاد حداکثر بین 2 تا 4 سال دوام می‌آورد. اما یک لپ تاپ گران‌تر مطمئنا بیش از 5 سال دوام خواهد آورد.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید