شنبه , 1 اردیبهشت 1403

راهنمای خرید تلویزیون سونی 4k برای بازی + بررسی قابلیت‌های مهم تلویزیون سونی برای گیمینگ

خرید تلویزیون سونی برای بازی ، یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران بازی‌های کامپیوتری است. از آنجا که سونی در ساخت بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌های بازی پیشرو محسوب می‌شود، آشنایی با تلویزیون‌های 4k سونی برای بازی برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. قابلیت‌های کاربردی تلویزیون سونی برای گیمینگ با دیگر تلویزیون‌ها تفاوت‌هایی دارد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. بهترین مدل‌های تلویزیون سونی 4K برای بازی طراحی شده و گیمرهای زیادی را جذب کرده‌اند.


فهرست مطالب


آیا تلویزیون سونی برای بازی مناسب است؟

کاربرانی که اهل بازی‌های کامپیوتری هستند، برای تلویزیون مناسب گیمینگ ارزش زیادی قائل هستند. ویژگی‌های تلویزیون سونی برای بازی بسیار تخصصی است و همین امر گیمرها را به خرید چنین دستگاهی ترغیب می‌کند. برای گیمرهای حرفه‌ای، کنسول عالی و تلویزیون گیمینگ هر دو به یک اندازه دارای اهمیت هستند.

از جمله ویژگی‌هایی که انواع تلویزیون سونی برای بازی به آنها مجهز شده می‌توان به کمترن تاخیر در پردازش تصویر، میزان روشنایی بالا، تفکیک رنگ فوق‌العاده، پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالا، پشتیبانی از رزولوشن 4K، قدرت پردازش عالی و پشتیبانی از فناوری همگام‌سازی ویدیو اشاره داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  راهنمای خرید تلویزیون را بخوانید.

در آغاز معرفی پلی‌ استیشن 4 و ایکس باکس 1، هنوز تلویزیون‌های 4K روانه بازار نشده بودند و کاربران گیم از تلویزیون‌هایی با قابلیت پشتیبانی از Full HD برای بازی استفاده می‌کردند. با پیشرفت تکنولوژی و پایین آمدن قیمت پنل‌ها، تلویزیون‌های 4K برای استفاده عموم مردم به بازار عرضه شدند.سوال دیگری که برای گیمرها در خصوص تلویزیون سونی برای بازی مطرح می‌شود، نکاتی است که هنگام خرید تلویزیون سونی گیمینگ باید به آنها توجه داشته باشند.

مطالعه بیشتر
راهنما خرید چای ساز فکر + معرفی مدل‌های پرفروش (آپدیت 2023)

معرفی نکات مهم در انتخاب تلویزیون سونی 4K برای بازی

Latency یا تاخیر پردازش دستگاه

Latency به معنی تاخیر است. تاخیر پردازش دستگاه از عوامل مهمی است که در کیفیت و سرعت بازی نقش موثری دارد. در واقع تلویزیون برای پردازش تصویر ارسال شده از منبع (انواع پلیر، کنسول، ست‌آپ باکس و…) دارای تاخیری است که در ساخت تلویزیون‌ سونی برای بازی به حداقل رسیده است. تلویزیونی با تاخیر پردازش بالا گزینه مناسبی برای گیمرها نیست. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید تلویزیون شیائومی را بخوانید.

بازی‌های که باید با سرعت زیاد انجام شوند، نیاز به کمترین زمان تاخیر پردازش تصویر دارند. در نتیجه اگر رقم مربوط به Latency بالا باشد، میزان قابل توجهی از کیفیت بازی کم می‌شود. میزان تاخیر پردازش تصویر برای تلویزیون گیمینگ بهتر است از 40 یا 50 ثانیه بیشتر نباشد.

رنگ تصویرتلویزیون سونی

از دیگر مواردی که در خرید تلویزیون باید مورد توجه قرار بگیرد، نمایش تصویری درخشان با کنتراست مناسب و قدرت تفکیک رنگ بالا است. یک پنل تصویری عالی باید بتواند بازه رنگی گسترده‌ای را پشتیبانی کند و به قابلیت HDR مجهز باشد. این قابلیت تضمین می‌کند که رنگ‌ها وضوح بالایی داشته باشند. استاندارهای مرسوم HDR عبارتند از: HDR10، +HDR10 و HLG.

تلویزیون سونی

تقریبا تمام تلویزیون‌های 4K برند سونی که بعد از سال 2018  وارد بازار شدند و همچنین کنسول‌های بازی و کارت گرافیک رایانه‌های شخصی، از این استاندارد تصویری پشتیبانی می‌کنند. با این توضیحات، لازم است قبل از خرید تلویزیون سونی برای بازی به این ویژگی دستگاه توجه داشته باشید.

اندازه تصویرتلویزیون سونی

تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر، گزینه‌های جذاب‌تری برای استفاده گیمرها هستند. به طور کلی، فرمول محاسبه اندازه تصویر مورد نیاز، بر اساس میزان فاصله کاربر تا صفحه نمایش تلویزیون محاسبه می‌شود. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد اندازه صفحه نمایش، محل قرارگیری تلویزیون و جای نشستن خودتان را مشخص کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید تلویزیون ال جی را بخوانید.

تلویزیون سونی

حالت ایده‌آل این است که فاصله کاربر تا تلویزیون، یک‌ونیم برابر اندازه صفحه نمایش دستگاه باشد. به عنوان مثال اگر فاصله نشستن کاربر تا تلویزیون 1.5 متر است، بهتر است اندازه صفحه نمایش بین 49 اینچ و 60 اینچ باشد. در نتیجه انتخاب بزرگترین تلویزیون لزوما مناسب‌ترین گزینه برای خرید تلویزیون نیست.

مطالعه بیشتر
بررسی ویژگی های زودپز روگازی + معرفی زودپز لایف اسمایل

سیستم صوتی تلویزیون

هرچند بهتر است برای تجربه بازی‌هایی کامپیوتری در بهترین حالت ممکن، از سیستم صوتی جداگانه مانند اسپیکر یا ساندبار استفاده شود، اما کیفیت صدا در سیستم‌ صوتی داخلی به کار رفته در انواع تلویزیون سونی برای بازی نیز بی‌نقص است. برای اینکه صدا اثر بیشتری روی هیجان ناشی از بازی داشته باشد، می‌توان از هدست گیمینگ وایرلس نیز استفاده کرد.

هنگام خرید تلویزیون سونی 4K برای بازی مطمئن شوید دستگاه قادر به پشتیبانی از استاندارهای معروف DTS و Dolby Atmos باشد. البته تمام مدل‌های تلویزیون سونی برای بازی که در سال 2021 و 2022 وارد بازار شده‌اند، از تمام استانداردهای صدا به خوبی پشتیبانی می‌کنند. این استانداردها به کیفیت صدای خروجی ربطی ندارند و با بهینه‌سازی نرم‌افزاری دستگاه مرتبط هستند.

پنل OLED تلویزیون سونی

اگر از نظر هزینه خرید تلویزیون سونی برای بازی دارای محدودیت نیستید، خرید تلویزیون‌های OLED سونی بهترین تصمیم است. پنل OLED می‌تواند هر پیکسل از تصویر را به طور مستقل خاموش یا روشن کند. این قابلیت منجر به امکان افزایش کنتراست رنگ مشکی می‌شود که تصویری هیجان‌انگیز را به گیمرها نمایش می‌دهد.

مصرف برق کم و طراحی فوق‌العاده نیز از مزیت‌های مهم پنل‌های OLED فوق باریک است. تنها دلیلی که بعضی از کاربران پنل LED را ترجیح می‌دهد، قیمت پایین‌تر تلویزیون‌های LED نسبت به تلویزیون‌های OLED است.

امکانات بیشترتلویزیون سونی

امکاناتی مانند سیستم عامل هوشمند، پشتیبانی از یوتیوب و نت‌فلیکس، پخش‌کننده USB با قابلیت تشخیص هارد درایو، پشتیبانی از دستورهای صوتی و… که انواع تلویزیون سونی برای بازی به آنها مجهز هستند، از عوامل موثر در محبوبیت تلویزیون سونی برای گیمینگ نزد کاربران بازی‌های کامپیوتری است.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید قابلمه + بررسی مدل های مختلف قابلمه لایف اسمایل

بررسی قابلیت‌های مهم تلویزیون سونی برای گیمینگ

از آنجا که تکنولوژی‌های به کار رفته در پخش‌کننده محتوا به اندازه قابلیت‌های کنسول بازی برای گیمرها دارای اهمیت است، سونی در طراحی و ساخت تمام مدل‌های تلویزیون سونی برای بازی عملکرد شگفت‌انگیزی داشته است. کیفیت تصویر فوق‌العاده، سرعت رفرش بالا، تاخیر پردازش پایین، کیفیت صدای دستگاه و… در تجربه بازی گیمرها مهم است.

تلویزیون سونی

تلویزیون‌ سونی 4K برای بازی که از بازی‌های PlayStation 4 Pro و Xbox پشتیبانی می‌کند، در شمار محصولات پرفروش این برند قرار دارد و کاربران گیم رضایت بالایی از انواع مدل‌های آن داشته‌اند. قیمت این تلویزیون‌ها به نسبت قابلیت‌هایی که به آنها تجهیز شده‌اند، پایین محسوب می‌شود. در ادامه به توضیح چند مورد از این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

HDR چیست؟

قابلیت High Dynamic Range یا HDR امکان نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها را با جزییات بیشتر به وجود می‌آورد. این قابلیت در واقع نسبت کنتراست تصویر را افزایش داده و بر جذابیت تصاویر می‌افزاید. HDR همچنین به نمایش جزییات تصویر نیز کمک قابل توجهی می‌کند. این قابلیت برای کاربران گیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

HDR10 و Dolby Vision

این قابلیت از مهم‌ترین فرمت‌های تصویری هستند که تفاوت عمده آنها به عمق رنگ و حداکثر میزان روشنایی مربوط است. HDR10 فرمت استاندارد تصویر برای فیلم‌های سینمایی بلوری است. پردازش رنگ در این فناوری 10 بیت و حداکثر روشنایی آن 1000 بیت است.

Dolby Vision از پیشرفته‌ترین فناوری‌های مرتبط با HDR است که برای بهترین عملکرد به سخت‌افزاری قدرتمند نیاز دارد. پردازش رنگ Dolby Vision 12 بیت و حداکثر روشنایی آن 4000 بیت است.

مطالعه بیشتر
٤ لوازم خانگی هوشمندی که زندگی را برای شما آسانتر می سازد (آپدیت 2023 + عکس)

تأخیر در ورودی (لگ) تلویزیون سونی

تاخیر در ورودی به سرعت انتقال داده‌های دستگاه بازی به صفحه نمایش تلویزیون اشاره می‌کند. در واقع این عدد بیان‌گر مدت زمانی است که تلویزیون برای پردازش و انتقال تصویر بر روی صفحه نمایش صرف می‌کند. هر چه این عدد کمتر باشد، سرعت پردازش بازی و نمایش آن توسط تلویزیون بالاتر است.

سرعت رفرش  (Refresh Rate)

سرعت رفرش یا به عبارتی سرعت نوسازی تصویر، به تعداد دفعات به روزرسانی صفحه نمایش در عرض یک ثانیه اشاره دارد. عدد سرعت رفرش نشان‌دهنده به‌روزرسانی تعداد فریم‌ها در یک ثانیه است. هر اندازه این عدد بیشتر باشد، تصاویر واقعی‌تر و شفاف‌تر نمایش داده می‌شوند. این عدد به دلیل اثری که روی سرعت بازی‌ها دارد، برای گیمرها بسیار مهم است.

پورت HDMI 2.1 تلویزیون سونی

HDMI 2.1 از جدیدترین فرمت‌هایی است که در تلویزیون سونی برای بازی پشتیبانی می‌شود. عملکرد این فرمت با HDMI 2.0 شباهت دارد اما HDMI 2.1 توانایی انتقال محتوای 4K با سرعت رفرش 120 هرتز و حتی انتقال محتوای 8K با سرعت رفرش 60 هرتز را دارد. این در حالی است که HDMI 2.0 محتوای 4K را با سرعت رفرش 60 هرتز انتقال می‌دهد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید تلویزیون سونی 4k برای بازی آشنا شدید. همچنین از قابلیت‌های مهم تلویزیون سونی برای گیمینگ آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

خرید تلویزیون سونی به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

خرید تلویزیون سونی به کسانی پیشنهاد می شود که یک تلویزیون با کیفیت عالی و کیفیت ساخت بالا می خواهند. کیفیت تصویر تلویزیون های سونی عالی است و سیستم عالی اندروید کاربری ساده و روانی را ارائه می دهد.

مطالعه بیشتر
راهنما خرید تصفیه کننده هوا شیائومی - Xiaomi Air Purifier
چرا قیمت تلویزیون سونی به نسبت برندهای دیگر، بیشتر است؟

بنابر کیفیت ساخت بالاتر و همچنین استراتژی های شرکت سازنده، کیفیت بالاتر و تقاضای بازار، تلویزیون های سونی به صورت کلی قیمت کمی بالاتری به نسبت رقبا دارند.

پیشنهاد ما به شما

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

نقد و بررسی تلویزیون های شیائومی سال 2023

تلویزیون شیائومی 4X اندروید 65 اینچ مدل Mi TV 4X 65 تلویزیون شیائومی MI 4X …

دیدگاهتان را بنویسید