جمعه , 10 فروردین 1403

دانشمندان بزرگ ریاضی ایران و جهان که به پیشرفت تکنولوژی کمک کرده اند!

ریاضی، یکی از قدیمی‌ترین علوم جهان است که چند هزار سال قدمت دارد. وقتی صحبت از ریاضی می‌شود، برخی به یاد مسائل سخت و پیچیده ریاضی در دانشگاه می‌افتند؛ برخی هم هندسه و ریاضی گسسته دبیرستان را به یاد می‌آورند. به هر حال کم نیستند افرادی که خاطره خوبی از ریاضی ندارند. من اما به عنوان فردی که همیشه نمره خوبی از ریاضی می‌گرفتم، می‌خواهم به شما بگویم که قضیه خیلی هم ترسناک نیست! اگر بدانید چه افراد نابغه‌ای با چه زندگینامه‌های جذابی به پیشرفت ریاضی کمک کرده‌اند، آنقدر هم از ریاضی نخواهید ترسید. پس با من همراه باشید تا با زندگینامه ریاضیدانان بزرگ جهان آشنا شوید.

فیثاغورث، اولین بناکننده ریاضیات در جهان

فیثاغورث یکی از بزرگ‌ترین ریاضی دانان و فیلسوفان یونانی است. وی در سال‌های ۵۶۹-۵۰۰ پیش از میلاد می‌زیست و توانست برای اولین بار اصول ریاضی را گردآوری کند. در واقع در ابتدا یک سری اصول توسط ریاضیدانانِ نخستین کشف شده بود که فیثاغورث آن‌ها را بر اساس اصول و برهان‌ها پایه‌ریزی کرد. وجود فیثاغورث برای پیشرفت ریاضی واقعا واجب بود. کشفیات او از جمله قضیه فیثاغورث، در هندسه اهمیت زیادی دارد.

جالب است بدانید که برخی منابع می‌گویند خود فیثاغورث این قضیه را کشف نکرده است. ممکن است به دست یکی از شاگردان وی یا حتی فردی هندی به نام Baudhayana آن را کشف کرده باشد. ولی به هر حال فیثاغورث تاثیر زیادی در پیشرفت ریاضی داشت. به وی پدر ریاضی جدید می‌گویند.

اقلیدوس، ریاضی دان معروف یونانی

اقلیدوس نیز یکی از ریاضیدانان معروف یونانی است که تقریبا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته است. اقلیدس به عنوان پدر علم هندسه شناخته می‌شود. اقلیدس در کتاب اصول 13 مقاله و 465 قضیه در زمینه هندسه، نظریه اعداد و جبر ارائه داده است.

مطالعه بیشتر
طراحی سایت آموزش شبیه فرادرس

ایزاک نیوتن و ویلهلم لایب‌نیتس، دو نفر از ریاضیدانان بزرگ جهان

این دو فرد مهم و موثر در علم ریاضی، همراستای یکدیگر قرار می‌گیرند. زیرا هر دوی این افراد نقش مهمی در اختراع محاسبات دیفرانسیل و انتگرال داشته‌اند. این دو فرد به طور همزمان و البته مستقل، علم محاسبات دیفرانسیل و انتگرال را اختراع کرده‌اند. تاثیر این دو در پیشرفت ریاضیات را نمی‌توان نادیده گرفت. البته بعدها از نظریات نیوتون در فیزیک هم استفاده شده است.

اندرو وایلز، بزرگترین ریاضی دان جهان که در قید حیات است

ادرو وایلز به عنوان یکی از تنها ریاضی‌دانان بزرگ زنده در جهان است. بیشترین شهرت او به دلیل “قضیه آخر فرما” است. این قضیه در تاریخ ریاضیات شهرت زیادی دارد. طبق آن:

هیچ سه عدد صحیح مثبتی چونa ،b و c وجود ندارند چنان‌که در معادله an+bn=cn برای هر عدد صحیح n>2 صدق کنند. این که حالات n=1,2 بی‌نهایت جواب دارند، از زمان باستان شناخته شده بود. (منبع)

اندرو وایلز که در سال 1993 استاد دانشگاه پرینستون بود، اثباتی برای این قضیه ارائه داد. در این اثبات از نظریه اعداد پیشرفته استفاده شده بود. البته در این اثبات اشکالاتی وجود داشت که در سال 1994 توسط وایلز و همکارش به نام تیلر حل شد. اثبات این قضیه خیلی به طول انجامید و وایلز 7 سال خودش را در انزوا حبس کرد. و در نهایت 1 سال هم برای رفع اشکالات آن به همراه تیلر، وقت گذاشت.

آلن تورینگ، یکی از ریاضیدانان بزرگ جهان

آلن تورینگ ریاضی‌دان، منطق‌دان و رمزنگار انگلیسی است. وی به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی شناخته می‌شود. تورینگ در مقاله‌ای که در سال 1950 منتشر کرده، می‌گوید شایسته‌ترین معیار برای اینکه ماشین را هوشمند بدانید این است که آن ماشین بتواند یک انسان را به وسیله یک پایانه “تله تایپ” طوری فریبا دهد که فرد موردنظر قانع شود که با انسان رو به رو است. اما تا به حال برنامه‌ای به این صورت نتوانسته در این آزمون موفق شود.

مطالعه بیشتر
با خرید دستگاه کش لس، مالیات خود را کنترل کنید و سرمایه خود را افزایش دهید!

ماشین تورینگ به عنوان اختراع آلن تورینگ، مدلی ریاضی به منظور تحلیل توانایی‌های ذاتی الگوریتم‌ها ارائه می‌دهد. به همین خاطر ماشین تورینگ یکی از عنصرهای اصلی در نظریه محاسبات و پیچیدگی است.

رنه دکارت، ریاضیدان مشهور فرانسوی

رنه دکارت، یکی از ریاضیدانان بزرگ جهان است. او در تاریخ ریاضیات و فیزیک نقش مهمی دارد. علاوه بر این رویای این را داشته است که همه علوم را واحد و یکپارچه کند. مهم‌ترین کشف او، قانون شکست نور را در فیزیک بوده و هندسته تحلیلی را هم بنا کرده است.

کارل فردریش گاوس، ریاضیدان بزرگ آلمانی

فردریش گاوس در علم ریاضیات شهرت زیادی دارد. اگر یادتان باشد اسم گاوس را در علم ریاضی و فیزیک خیلی شنیده‌اید. شهرت گاوس آنقدر زیاد است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدان‌های جهان شناخته می‌شود. به دلیل اهمیت این دانشمند، به او “شاهزاده ریاضی‌دان‌ها” داده‌اند. خود او هم به ریاضیات، “ملکه علوم” می‌گفت. گاوس فرد نابغه‌ای بود و از نوجوانی توانست به اکتشافات بزرگی برسد.

مریم میرزاخانی، یکی از ریاضیدانان معروف ایرانی

زندگینامه ریاضیدان ایرانی مریم میرزاخانی واقعا جالب و عجیب است. وی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان معروف ایرانی و در سطح جهانی شناخته می‌شود. مریمِ نابغه تنها فردی بود که از تصادف اتوبوس حامل نخبه‌های دانشگاه صنعتی شریف زنده ماند. مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد بود و در سال 2014 معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات، جایزه فیلدز را به دست آورد. این جایزه برای پژوهش در زمینه “دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها” به وی داده شد.

میرزاخانی تنها ایرانی و تنها زن در جهان است که بنده این جایزه شده است. وی در تاریخ 22 اردیبهشت به دنیا آمده است و این تاریخ، به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شده است. متاسفانه مریم میرزاخانی در سال 1396 و در 40 سالگی، به علت سرطان سینه فوت کرد.

مطالعه بیشتر
علت کند شدن لپ تاپ چیست؟ ٥ راه حل عملی برای افزایش سرعت لپ تاپ

عالیه صبور، ریاضیدان معروف امریکایی

عالیه صبور که در سال 1989 متولد شده است، به عنوان جوان‌ترین استاد دانشگاه در جهان شناخته می‌شود. چند سال پیش در رسانه‌ها به عنوان یکی از جوان‌ترین دانشمندان ایرانی معرفی می‌شد، اما خودش در مورد اصالت خود حرفی نزده است. وی خود را دانشمندی جهانی می‌داند که در نیویورک به دنیا آمده است. عالیه همزمان با اتمام سال چهارم دبستان، دیپلم دبیرستان خود را گرفت. در سن 10 سالگی وارد دانشگاه استونی بروک نیویورک شده و در 14 سالگی وارد دانشگاه درکسل شد. وی بالاترین نمره را از رشته ریاضیات کاربردی دانشگاه دریافت کرد.

پدر علم ریاضی ایران کیست ؟

غلامحسین مصاحب، یکی از ریاضیدانان بزرگ جهان به عنوان پدر علم ریاضی ایران شناخته می‌شود. او ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس مشهوری است که به خاطر سعی و تلاش‌هایی که برای ترویج ریاضیات جدید در ایران انجام داده است، شهرت دارد. مهم‌ترین کاری که مصاحب در کنار راه‌اندازی موسسه ریاضیات انجام داده است، دائرةالمعارف فارسی است.

تا اینجا با چند مورد از معروف‌ترین دانشمندان ریاضی ایران و جهان آشنا شدیم. داستان های جالب دانشمندان ریاضی ایران و جهان را شناختیم و دیدیم که این دانشمندان چه عشق و علاقه‌ای نسبت به ریاضی دارند.

واقعیت این است که ریاضی درس سخت و پیچیده‌ای نیست. مشکل خیلی از ما از همان دبستان این بوده است که آموزش درستی ندیده‌ایم. اگر هر درس را به درستی یاد بگیریم، می‌بینیم که چقدر شیرین است.

چطور ریاضی را یاد بگیریم و به آن علاقمند شویم؟

برای یادگیری آسان ریاضی و همچنین علاقمند شدن به ریاضی، چندین راه وجود دارد. مثلا می‌توانید از کتاب‌های آموزشی استفاده کرده و ریاضی را به صورت خودآموز یاد بگیرید. روش دیگر این است که از دوره‌های آموزشی که به صورت CD های آموزشی، استفاده کنید.

مطالعه بیشتر
گرید بندی لپ تاپ استوک چگونه انجام می‌شود و به چه معنی است؟

اما ممکن است در این روش‌ها یک مشکل اساسی وجود داشته باشد. برای مثال به فردی نیاز داشته باشید که سوالات شما را پاسخ دهد و شما را در چالش‌ها تنها نگذارد. یا مشکل دیگر این است که خیلی از دانش‌آموزان پشتکار و اراده فردی برای مطالعه ریاضی و حل تمرین را ندارند و چه بسا همین نداشتن اراده و پشتکار عامل اصلی ضعف‌شان در درس ریاضی باشد.

اما یک راه‌حل و پیشنهاد عالی، برگزاری کلاس خصوصی با معلم خصوصی ریاضی است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که روش معلم خصوصی ریاضی می‌تواند تاثیرگذار باشد، این بوده که خود معلم و حضورش در  کلاس می‌تواند منبع قوی انگیزه برای دانش‌آموزانی باشد که به شدت از یادگیری و درک ریاضی خسته و دلزده شده‌اند. معلم خصوصی با نحوه تدریس و آموزش خود می‌تواند راه یادگیری آسان ریاضی را به دانش‌آموزان نشان دهد. معلم خصوصی روی نقاط مشکل‌دار و مباحثی که سال‌ها دانش‌آموز در آن مشکل داشته، تمرکز کرده و فهم و درک این مباحث را برای او امکان‌پذیر می‌کند.

همچنین حل هر سوال نیاز به رعایت یک سری نکات اولیه و دانستن قلق‌ها و تکنیک‌های پاسخگویی دارد که این مورد را نیز با حضور معلم تدریس خصوصی ریاضی می‌توان یاد گرفت.

بهترین معلم خصوصی ریاضی را از کجا پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن معلم خصوصی در هر مقطعی برای مثال معلم تدریس خصوصی ریاضی نهم، باید به مرجعی معتبر مراجعه کنید. مرجع یا آموزشگاهی که بهترین اساتید ریاضی را داشته باشد. دانش‌آموزان از اول دبستان تا کنکور باید بتوانند معلم موردنظرشان را انتخاب کنند. استادبانک به عنوان یکی از مَراجع معلم خصوصی در ایران، بهترین اساتید را برای برگزاری کلاس خصوصی آنلاین یا حضوری معرفی می‌کند.  قیمت تدریس خصوصی ریاضی در مقایسه با رقبا مناسب‌تر است و بر اساس توانایی و شایستگی اساتید تعیین می‌شود.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین برند های لپ تاپ استوک در بازار ایران

همچنین دانش‌آموزان می‌توانند قبل از برگزاری کلاس، با کمک استادبانک و مزایایی که این مجموعه در اختیارشان قرار داده است، مزایایی نظیر نظرات شاگردان هر استاد، رزومه تحصیلی و سوابق تدریس اساتید، بخش ویدئو نمونه تدریس و معرفی مدرسین، بخش امتیاز اساتید و سایر موارد اینچنینی، شناخت مناسبی از استاد مورد نظر خود پیدا کرده و سپس با ذهنیتی باز کلاس خود را برگزار کنند. تیم پشتیبانی استادبانک نیز با شماره۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ همراه و پشتیبان شما در زمان ثبت درخواست معلم خصوصی، حین برگزاری کلاس و بعد از آن هستند تا هر سوال و مشکلی که داشتید، در اولین فرصت برطرف کنند.

پیشنهاد ما به شما

درباره تأثیر یادگیری زبان جدید بر مغز بیشتر بدانید!

وقتی به یادگیری یک زبان جدید می‌پردازیم، اکثراً به هدف ارتقای مهارت‌های زبانی خود فکر …

دیدگاهتان را بنویسید