جمعه , 10 فروردین 1403
استفاده از گوگل ترنسلیت

آموزش نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت + بررسی استفاده های گوناگون و کاربرد های گوگل ترنسلیت

اگر به شما بگوییم همین حالا در جیب یا کیفتان یک دیکشنری و مترجم به تمام زبان‌های دنیا دارید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ احتمالاً حالا دارید جیب‌هایتان را بالا و پایین می‌کنید تا این دیکشنری مخفی را پیدا کنید ولی واقعیت این است که این دستیار زبان همین‌جا در دستان شماست. برنامه Google translate یکی از برنامه های دیکشنری است که حالا دیگر روی هر کامپیوتر و گوشی موبایلی در دسترس است و فقط کافی است با نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت آشنا شوید. گوگل ترنسلیت یا مترجم گوگل، یکی از برنامه‌های بسیار کاربردی است که در کم‌تر از چند ثانیه می‌تواند هر زبانی را به زبان دیگر ترجمه کند و فرقی ندارد متن شما فایل نوشتاری، عکس، اسکن و… باشد.

نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت آنقدر ساده است که هر شخصی با هر سطح اطلاعات، به‌راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. البته اگر هنوز چیزی از نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت نمی‌دانید، نگران نباشید. این مطلب راهنمای استفاده از برنامه گوگل ترنسلیت برای همه افرادی است که دوست دارند با زیروبم این برنامه پرکاربرد آشنا شوند. شما می‌توانید هم با کامپیوتر و هم با موبایل از گوگل ترنسلیت استفاده کنید که ما در این مطلب هر دو را به‌صورت گام‌به‌گام به شما آموزش خواهیم داد.


فهرست مطالب


آموزش نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت در کامپیوتر

اگر می‌خواهید با نحوه استفاده از ترنسلیت در کامپیوتر آشنا شوید، ابتدا باید در سایت گوگل، Google Translate را جستجو کنید و وارد گوگل ترنسلیت شوید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله غیرفعال کردن اینترنت 5G رابخوانید. به‌طور کلی در این سایت شاهد یک جدول با دو کادر در سمت راست و چپ خواهید بود که کافی است در سمت چپ متن مورد نظر را تایپ کنید و شاهد ترجمه هم‌زمان آن در کادر سمت راست باشید. نحوه استفاده از ترنسلیت در کامپیوتر به شرح زیر است:

آموزش نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت در کامپیوتر
  1. ابتدا روی زبان بالای کادر سمت چپ کلیک کنید و زبان متنی که می‌خواهید ترجمه شود، انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید زبان انگلیسی را انتخاب کنید.
  2. سپس بالای کادر سمت راست روی زبان کلیک کرده و زبانی که می‌خواهید متن به آن ترجمه شود انتخاب کنید؛ شما می‌توانید زبان فارسی را انتخاب کنید.
  3. متن یا لغت مورد نظر خود را در کادر سمت چپ و در محلی که نوشته Enter Text، وارد کنید.
  4. ترجمه متن در سمت راست جدول ظاهر می‌شود.
مطالعه بیشتر
تاثیر رسانه‌ها بر کسب و کار شما چیست؟

اگر می‌خواهید با نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت آشنا شوید، در رابطه با صفحه‌ اصلی جزییات و نکات دیگری هم وجود دارد که کار شما را راحت می‌کند:

  • در قسمت پایین جدول، مواردی از جمله کلمات مرتبط به متن یا لغتی که سرچ کرده‌اید، تعاریف برای درک بهتر، تلفظ و ترجمه‌های دیگر از متن، قابل مشاهده است.
  • اگر هنگام ترجمه، یک تیک کنار متن شما ظاهر شد، نشان‌دهنده این است که عبارت موردنظر توسطTranslate Community تایید شده است.
  • در قسمت زیرین کادر سمت راست سه آیکون وجود دارد که به ترتیب از راست به چپ، برای اشتراک‌گذاری ترجمه، اعلام میزان رضایت شما از ترجمه با لایک و دیس‌لایک و کپی کردن ترجمه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • در قسمت زیرین کادر سمت چپ دو آیکون میکروفون و بلندگو دیده می‌شود. میکروفون برای ضبط صدای شما به جای تایپ متن قابل استفاده است و بلندگو متن یا کلمه موردنظر را تلفظ می‌کند.

روش‌های ثبت متن برای ترجمه در گوگل ترنسلیت با کامپیوتر

در راهنمای استفاده از برنامه گوگل ترنسلیت، متوجه خواهید شد که حتماً لازم نیست متن خود را تایپ کنید تا ترجمه شود. برنامه Google Translate با استفاده از قابلیت‌های مختلف از جمله ضبط صدا، تایپ، ثبت تصویر یا قلم نوری، به شما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ترجمه متنی که مدنظر دارید، دست پیدا کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بوت نشدن کامپیوتر رابخوانید.

روش‌های ثبت متن برای ترجمه در گوگل ترنسلیت با کامپیوتر

نوشتن متن در گوگل ترنسلیت با استفاده از قلم نوری

اگر می‌خواهید متن یا کلمه‌ای را با سرعت ترجمه کنید یا شرایط استفاده از کیبورد ندارید، می‌توانید از قلم نوری استفاده کنید. این ویژگی یکی از نقاط قوت برنامه است که باید در نحوه استفاده از ترنسلیت معرفی کرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین نرم افزار آموزش زبان را بخوانید.این ابزار که به شکل یک مداد در کادر سمت چپ قرار دارد، ابزار دست‌نویس است که با کلیک روی آن، کادری برای یادداشت کردن متن موردنظر باز می‌شود. پس از نوشتن کلمه، روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید تا ترجمه‌های گوگل را ببینید.

مطالعه بیشتر
ترفندهای طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ

ثبت متن در گوگل ترنسلیت با استفاده از میکروفون

ممکن است در حال دیدن یک ویدیو بدون زیرنویس باشید یا در یک سفر خارجی نیاز به ترجمه فوری یک جمله داشته باشید؛ یاد گرفتن نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت در این‌جا به کمک شما می‌آید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صدای زیاد فن لپ تاپ را بخوانید. برای این ترجمه فوری می‌توانید از قابلیت ترجمه ترنسلیت با استفاده از میکروفون کمک بگیرید. برای این کار، کافی است روی شکل میکروفون در پایین کادر سمت چپ کلیک کرده و با قرمز شدن آیکون، فیلم خود را پخش کرده یا خودتان صحبت کنید.

ترجمه فایل با مترجم گوگل ترنسلیت

حتماً شما هم گاهی با متن یا فایلی مواجه می‌شوید که معنی آن را نمی‌دانید و دنبال راهی برای ترجمه آن هستید. برنامه Google Translate، برای ترجمه فایل نیز بخش جداگانه‌ای ایجاد کرده که می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. برای ترجمه فایل با گوگل ترنسلیت، باید روی گزینه Documents یا سندها در بالای کادر کلیک کنید و از قسمتBrowse your computer، فایل مورنظر را انتخاب و آپلود کنید. در نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت باید بدانید که این بخش قابلیت آپلود انواع فایل از جمله Word، Excel، PDF و… را دارد اما باید توجه داشته باشید که حجم فایل شما نباید بیشتر از 10 مگابایت باشد.

سایر گزینه‌های گوگل ترنسلیت

در نحوه استفاده از ترنسلیت، بهتر است با جزییات کامل صفحه اصلی برنامه Google Translate آشنا شوید. در بخش انتهایی صفحه سه آیکون می‌بینید که در ادامه این موارد را شرح می‌دهیم.

سایر گزینه‌های گوگل ترنسلیت
  • History: گزینه History یا تاریخچه، سابقه کلمات یا عباراتی که پیش از این در گوگل ترنسلیت جستجو کرده‌اید به شما نمایش می‌دهد.
  • Saved: گزینه Saved یا ذخیره شده‌ها که به شکل ستاره نمایش داده شده است، گزینه‌ای برای ذخیره کردن عبارت یا کلمه‌ای است که برای شما اهمیت دارد. برای ذخیره کردن عبارت کافی است روی شکل ستاره در کنار ترجمه کلیک کنید و برای مشاهده لیست ذخیره شده‌ها، باید روی گزینه Saved در پایین صفحه کلیک کنید. اگر می‌خواهید جزییات بیشتری از نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت بدانید باید توجه داشته باشید که محدودیت ذخیره لغات و عبارت تا 10,000 مورد است.
  • Contribute: گزینه Contribte به معنی مشارکت است و برای کمک به بهبود ترجمه برنامه Google Translateبه‌کار گرفته می‌شود، کارکرد این بخش به‌شکلی است که در رابطه با کیفیت ترجمه سوالاتی از شما می‌پرسد.
مطالعه بیشتر
سرورهایی که بیشترین کاربرد را در جهان دارند، سرور مجازی، ابری و اختصاصی

آموزش استفاده ازبرنامه Google Translate بر روی موبایل

شما می‌توانید اپلیکیشن گوگل ترنسلیت را بر روی موبایل خود نصب کنید تا همیشه و همه‌جا با کمک نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت از آن استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که گوشی شما اندروید است یا iOS، ما در این بخش شما را با نحوه دانلود اپلیکیشن و نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت روی گوشی iOS و اندروید آشنا خواهیم کرد. جالب است بدانید که نصب این برنامه روی گوشی، این امکان را به شما می‌دهد تا از ترجمه گوگل ترنسلیت در تمام اپلیکیشن‌های گوشی خود نیز استفاده کنید.

برنامه Google Translate بر روی موبایل

نصب مترجم گوگل در اندروید

  • ابتدا در Google Play یا سایت گوگل، عبارت Google Translate را جستجو کنید.
  • اپلیکیشن مترجم گوگل را نصب و راه‌اندازی کنید؛ این کار در راهنمایی استفاده از برنامه گوگل ترنسلیت هیچ پیچیدگی‌ای ندارد و مانند سایر اپلیکیشن‌های اندروید انجام می‌گیرد.
  • پس از نصب، ابتدا باید زبان‌های موردنظر را انتخاب کنید. Your Primary Language، در واقع زبان خودتان است که ما فارسی انتخاب می‌کنیم. Language that you translate most often ، زبانی که اغلب برای ترجمه انتخاب می‌کنید که می‌توانید زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و… را انتخاب کنید.
  • در صورتی‌که تمایل دارید به صورت آفلاین به گوگل ترنسلیت دسترسی داشته باشید، باید پس از انتخاب زبان، تیک مربوط به Translate Offline را بزنید. این کار برای مواقعی‌ که اینترنت قطع می‌شود، حسابی کارتان را راه می‌اندازد.
  • در نهایت روی گزینه Finished کلیک کنید.

نصب مترجم گوگل در iOS

  • برای نصب گوگل ترنسلیت در iOS، ابتدا در App Store، عبارت Google Translate را جستجو کنید.
  • سپس اپلیکیشن را دانلود کنید.
  • ساختار این اپلیکیشن دقیقا مطابق با ساختار سایت است و پس از دانلود به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.
مطالعه بیشتر
چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

روش‌های ثبت متن برای ترجمه درگوگل ترنسلیت در گوشی

به‌عنوان یک راهنمای استفاده از برنامه گوگل ترنسلیت که قرار است نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت را با جزییات آموزش دهد، باید به شما بگوییم که ثبت متن و عبارات در گوشی امکانات بیشتری نسبت به کامپیوتر دارد. شما می‌توانید متن مورد نظر را با اسکن، عکس و… وارد گوگل ترنسلیت کنید تا در مدت زمان کوتاهی یک ترجمه روان تحویل بگیرید. در ادامه آموزش نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت، شما را باروش‌های ثبت متن با گوشی آشنا خواهیم کرد.

آموزش استفاده ازگوگل ترنسلیت با دوربین

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در شرح نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت باید معرفی کنیم، ترجمه با دوربین است. ممکن است گاهی درحین خواندن کتاب یا لیبل روی محصولات دچار مشکل شوید و معنی آن‌ها را ندانید. برنامه Google Translate این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرده تا با عکس گرفتن از متن، ترجمه آن را تحویل بگیرند. برای استفاده از این ویژگی کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

استفاده با  دوربین
  • روی آیکون Camera کلیک کنید.
  • متن یا تصویری که مدنظر دارید، جلوی دوربین بگیرید.
  • تصویر را روی قسمتی که می‌خواهید تنظیم کرده و زمانی‌که به ترجمه موردنظر رسیدید، گزینه Pause Translate را بزنید.

گوگل ترنسلیت با اسکن

اگر می‌خواهید درباره نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت با اسکنر آشنا شوید، باید بدانید یکی از قابلیت‌های مترجم گوگل این است که شما می‌توانید اسکن متن موردنظر را برای ترجمه وارد کنید:

  • گزینه Scan را انتخاب کنید.
  • بلافاصل دوربین گوشی باز می‌شود تا متن را جلوی دوربین بگیرید.
  • دکمه پایین صفحه را بزنید تا متن توسط گوگل ترنسلیت اسکن شود.
  • متن‌های اسکن‌شده در کادرهای مربعی تفکیک می‌شوند که شما می‌توانید کادر را روی متن جابه‌جا کنید و بخشی که نیاز به ترجمه دارد انتخاب کنید. البته علاوه‌براین گزینه Select All برای کل متن نیز وجود دارد.
  • اگر قصد حذف یا ویرایش متن اسکن انتخابی را داشتید، از گزینه Clear استفاده کنید و بعد متن جدیدتان را انتخاب کنید.
  • در نهایت روی فلش آبی کلیک کنید تا متن و ترجمه را مشاهده کنید.
مطالعه بیشتر
علت کند شدن لپ تاپ چیست؟ ٥ راه حل عملی برای افزایش سرعت لپ تاپ

ترجمه گوگل ترنسلیت از روی عکس

نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت آنقدر آسان است که موجب تعجب کاربران می‌شود. اگر عکسی در گالری گوشی خود دارید که نیاز به ترجمه دارد، مراحل زیر را مطابق با راهنمای استفاده از برنامه گوگل ترنسلیت طی کنید:

از روی عکس
  • بر روی گزینه Camera کلیک کنید.
  • گزینه ورود تصاویر یا Import را بزنید.
  • صفحه گالری باز می‌شود تا عکس یا فولدر موردنظرتان را انتخاب و تأیید کنید.
  • پس از تایید، ترجمه عکس قابل مشاهده است.

ترجمه صوتی با گوگل ترنسلیت

در شرح نحوه استفاده از ترنسلیت، گزینه Conversation یا گفتگو، انتخاب مناسبی برای ترجمه مکالمه با دوستان، اساتید یا جلسات کاری است که برقراری ارتباط را آسان کرده است. استفاده از این آیکون، گفتگو را به‌صورت اتوماتیک دریافت کرده و پس از شناسایی زبان، آن‌ها را ترجمه می‌کند. برای استفاده از این قابلیت و نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت از توضیحات زیر استفاده کنید:

  • روی آیکونConversation که به شکل دو میکروفون است کلیک کنید.
  • پس از کلیک، بالای هر میکروفون زبان مربوط به آن مشخص می‌شود. میکروفون سمت چپ زبانی است که با آن صحبت می‌کنید و میکروفون سمت راست زبان ترجمه است.
  • روی هر میکروفون کلیک کرده و زبان‌های موردنظرتان را برای ترجمه انتخاب کنید.
  • در این بخش با انتخاب گزینه AUTO، ترنسلیت به‌صورت خودکار زبان‌ها را شناسایی و ترجمه می‌کند.

رونویسی برای ترجمه در گوگل ترنسلیت

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که می‌توان در آموزش نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت معرفی کرد، رونویسی یا تبدیل گفتار به نوشتار است که البته این ویژگی برای زبان‌های محدودی وجود دارد و حال تکمیل است. برای استفاده از این قابلیت مراحل زیر را طی کنید:

رونویسی برای ترجمه در گوگل ترنسلیت
  • روی گزینه Transcribe یا رونویسی کلیک کنید.
  • از قسمت بالا سمت چپ، زبان گوینده و از بخش سمت راست، زبان ترجمه را انتخاب کنید.
  • زمانی‌که میکروفون پایین صفحه آبی باشد ترجمه آغاز می‌شود و با ضربه زدن به حالت خاموش و رنگ سفید درمی‌آید.
  • ترجمه صحبت‌های گوینده به‌صورت خودکار در صفحه گوگل ترنسلیت ظاهر می‌شود.
مطالعه بیشتر
موارد لازم برای یک کمپ عالی

نتیجه گیری

شاید تاکنون تنها استفاده شما از گوگل ترنسلیت به تایپ چند کلمه یا عبارت و ترجمه آن‌ها محدود می‌شد اما حالا با مطالعه نحوه استفاده از ترنسلیت، با ابعاد مختلف ویژگی‌ها و قابلیت‌های این برنامه آشنا شدید. برنامه Google Translate برنامه‌ای بسیار کاربردی و قابل ‌استفاده در کامپیوتر و گوشی‌های iOS و اندروید است که با بهبود روز‌به‌روزش، به افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با نحوه استفاده از گوگل ترنسلیت آشنا شدید.همچنین از کاربرد و اهمیت آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا می توان از مترجم گوگل به صورت آفلاین استفاده کرد ؟

به شما قادر به دانلود آنلاین هر زبانی که دوست دارید از داخل محیط نرم افزار خواهید بود که بعد از دانلود می توانید از ان به صورت آفلاین بهره ببرید.

چند روش برای ترجمه Google Translate وجود دارد؟

هر روشی که شما دوست دارید ! به صورت متن ، عکس ، مکالمه و صوتی در دسترس است.

پیشنهاد ما به شما

درباره تأثیر یادگیری زبان جدید بر مغز بیشتر بدانید!

وقتی به یادگیری یک زبان جدید می‌پردازیم، اکثراً به هدف ارتقای مهارت‌های زبانی خود فکر …

دیدگاهتان را بنویسید