جمعه , 10 فروردین 1403

چگونه مدل دقیق و مشخصات لپ تاپ خود را بدانیم – راه های تشخیص مدل و مشخصات دقیق لپ تاپ + دانلود نرم افزار کمکی

فهمیدن مدل دقیق لپ تاپ به کاربر کمک می کند تا هنگام خرید وسایل جانبی یا نصب درایورهای لپ تاپ بتواند بهترین ها را انتخاب کند. در سمت دیگر ممکن است کاربر بخواهد از مشخصات لپ تاپ خود آگاه شود. برخی از مشخصات را در کاتالوگ دستگاه نمی نویسند. بلکه باید از راه های دیگری فهمید. با ما همراه باشید.


فهرست مطالب

  1. پیدا کردن مشخصات به کمک تگ روی کارتن
  2. پیدا کردن مدل به کمک برچسب پشت لپ تاپ
  3. استفاده از Task Manager سیستم
  4. استفاده از Properties سیستم
  5. پیدا کردن مشخصات لپ تاپ به کمک پنجره System Info
  6. پیدا کردن مشخصات کامل لپ تاپ به کمک نرم افزار + لینک دانلود
  7. سخن پایانی

پیدا کردن مدل و مشخصات لپ تاپ از روی تگ کارتن

هنگام خرید لپ تاپ های تازه، لپ تاپ داخل کارتن خود قرار دارد. در کناره لپ تاپ معمولا تگی وجود دارد که مدل دقیق لپ تاپ و سخت افزارهای به کار رفته در آن را توضیح می دهد.

مثلا مورد پایین را در نظر بگیرید. این کارتن مربوط به لپ تاپ اچ پی گیمینگ سری پاویلیون است. در کنار کارتن دستگاه نام کامل دستگاه مشخص شده است. HP Pavilion Gaming Laptop 15-cx0017na این عبارت شامل سری دستگاه و مدل آن است.

مشخصات لپ تاپ روی کارتن لپ تاپ

در قسمت پایین نیز سخت افزارهای به کار رفته در لپ تاپ را توضیح داده است. مثلا مورد اول می گوید که از یک پردازنده اینتل نسل ٨ استفاده شده است. مدل پردازنده Core i5-8300H می باشد.

اگر دستگاهی را به صورت تازه خریداری کرده اید در قسمتی از کارتن این مشخصات کاملا نوشته شده است. با مطالعه آن می توانید اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ گیمینگ با معمولی چه تفاوتی دارد؟

پیدا کردن مدل لپ تاپ از روی پشت لپ تاپ

شکل پایین را مشاهده کنید. هر لپتاپی را که خریداری نمایید به پشت لپ تاپ نگاه کنید. یک برچسب پشت لپ تاپ نصب شده است که شامل چند بارکد و تعدادی حروف است. در این برچسب مدل دقیق لپ تاپ و اطلاعات دیگری نوشته شده است.

مشخصات لپ تاپ در پشت آن

برخی از لپ تاپ ها ممکن است در گوشه نمایشگر یا پایین کیبورد مدل دستگاه را نوشته باشند اما به صورت کلی در تمامی لپ تاپ ها این برچسب یافت می شود. این برچسب علاوه بر اطلاعات مدل و سری ساخت و سریال نامبر دستگاه، شامل موارد دیگری است. توصیه می شود که حتما قبل از استفاده این برچسب را مطالعه فرمایید.

این برچسب ها ممکن شامل اطلاعات سخت افزاری دستگاه باشد. اما معمولا روی این تگ اطلاعات مربوط به سخت افزار وجود ندارد. در برخی از برندها در پایین کیبورد برچسب هایی وجود دارد که نشان می دهد از چه سخت افزاری استفاده شده است.

برچسب سخت افزار

فهمیدن مشخصات دقیق لپ تاپ به کمک Task manager

هنگامی که از Task manager سیستم استفاده می کنید. در قسمت جزئیات بیشتر و قسمت Tab \ Performance اطلاعات مفیدی را به کاربر می دهد.

Task Manager

از قسمت بالا شروع خواهیم کرد. اولین قسمت مربوط به CPU می باشد. در بالای نمودار مدل کامل پردازنده نوشته شده است. در قسمت پایین نمودار نیز تعداد هسته پردازنده و مقدار کش آن نوشته شده است.

مشخصات پردازنده

مورد دوم Tab \ Memory می باشد. این بخش اطلاعات رم را نمایش می دهد. در بالای نمودار مقدار رم قابل استفاده و نصب شده را نمایش می دهد. همچنین در پایین نمودار نشان می دهد که مادربرد چند اسلات رم دارد و چند اسلات مورد استفاده قرار گرفته است.

مشخصات رم

بخش سوم مربوط به هارد می باشد. نام آن Disk می باشد. در سیستم های چند هاردی این بخش ممکن است دو یا بیشتر باشد. در بالای نمودار مدل هارد درایو نوشته شده است. همچنین در پایین نمودار ظرفیت هارد نیز مشخص شده است.

مشخصات هارد

به این ترتیب به کمک بخش Task Manager می توانید از سخت افزار دستگاه خود آگاه شوید.

مطالعه بیشتر
خرید مستقیم از چین با وانیکس

استفاده از Properties برای یافتن اطلاعات سخت افزاری لپتاپ

اگر روی آیکن This PC یا My Computer کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید صفحه ای مانند زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

این بخش نیز مدل کامل پردازنده و مقدار رم دستگاه را نمایش می دهد. در پایین نیز Product ID را نمایش می دهد و مشخصات سیستم عامل لپ تاپ را نمایش می دهد.

مشخصات لپ تاپ از روی properties
نمایی از پنجره Properties

نکته جالب در این بخش این است که می توان فهمید آیا نمایشگر لپ تاپ لمسی است و از قلم پشتیبانی می کند یا نه.


استفاده از System Information

با فشردن همزمان پنجره ویندوز و کلید R پنجره Run باز خواهد شد. در این پنجره تایپ کنید: msinfo32 تا مشخصات سیستم شما را نمایش دهد. در این بخش نیز مدل دقیق لپ تاپ و مشخصات سخت افزاری آن را می توانید بیابید.

Run Windows

سپس پنجره ای مانند زیر باز خواهد شد که اطلاعات کاملی در مورد سخت افزار دستگاه را در خود دارد.

نمایی از پنجره System Information
نمایی از پنجره System Information

استفاده از نرم افزار

چند نرم افزار کاربردی وجود دارند که به شما اطلاعات کاملی از سخت افزار به کار رفته در دستگاه را می گویند. یکی از بهترین این نرم افزارها CPU-Z می باشد که اکثرا در آبیدر استوک از این نرم افزار برای چک کردن و بررسی سخت افزار لپ تاپ ها استفاده می شود.

لیست نرم افزارها

مطالعه بیشتر
سامانه پیامکی لیبل اصالت کالا

کار کردن با این نرم افزارها بسیار ساده است. همچنین نصب بسیار آسانی دارند. در صورت تمایل برای دانلود هر کدام از نرم افزارها روی آن کلیک کنید تا شما را به صفحه مربوطه را به شما نمایش دهد.


سخن پایانی

اهمیت فهمیدن مشخصات دقیق لپ تاپ به کاربر کمک می کند تا هنگام خرید بتواند دستگاه را کاملا بشناسد و صحت سخنان فروشنده را بسنجد. یافتن مدل دقیق لپ تاپ نیز به کاربر کمک می کند تا درایورهای لازم لپ تاپ را به آسانی پیدا کند.

امیدواریم توانسته باشیم که راهنمایی مناسبی را به شما عزیزان ارائه داده باشیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

درباره تأثیر یادگیری زبان جدید بر مغز بیشتر بدانید!

وقتی به یادگیری یک زبان جدید می‌پردازیم، اکثراً به هدف ارتقای مهارت‌های زبانی خود فکر …

دیدگاهتان را بنویسید