سه شنبه , 28 فروردین 1403

بدون شارژر لپ تاپتان را شارژ کنید! – استفاده از شارژر لپ تاپ دیگر

خیلی وقت ها پیش می آید که شارژر لپ تاپ دچار آسیب شود. ممکن است مشکلی پیش بیاید و نتوان از شارژر لپتاپ استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم راه هایی را معرفی کنیم تا بتوانید بدون شارژر باتری دستگاه خود را شارژ نمایید. اغلب این راه حل‌ها کاربردی و قابل اجراست. در پایان چند نکته را یادآوری خواهیم کرد تا از خراب شدن شارژر لپتاپتان جلوگیری کنید.



با توجه نحوه عملکرد لپ تاپ ها و جابه جایی زیاد آنها معمولا مشکلات سخت افزاری زیادی به وجود می آید. یکی از این مشکلات از کار افتادن شارژر است. دلایل زیادی وجود دارد. ابتدا به بررسی انواع شارژر می پردازیم. سپس دلایل از کار افتادن آن را بررسی می کنیم و در ادامه راه حل هایی را معرفی می کنیم تا بتوان بدون شارژر باتری دستگاه را شارژ کرد.


آموزش مفاهیم ولت و آمپر

لازم است تا قبل از معرفی راه های شارژ کردن باتری لپ تاپ بدون شارژر با مفاهیم فیزیکی ولت و آمپر آشنا شویم. این کمیت ها به ما کمک می کنند تا هنگام خرید یا بررسی سایر شارژرها دید بهتری داشته باشیم.

ولتاژ

از نظر فیزیکی این کمیت نشان دهنده اختلاف پتانسیل میان دو نقطه است. به زبان ساده تر این کمیت باعث به وجود آمدن نیرویی می شود تا باتری شارژ شود. یکای اندازگیری ولتاژ “ولت” می باشد.

جریان

تعریف آن عبارت است از نرخ تغییر بار در واحد زمان. به صورت ساده همان نیرویی که باعث شارژ شدن باتری می شود. واحد اندازگیری جریان “آمپر” می باشد.

مفهوم شارژ سریع

برخی از دستگاه ها دارای شارژر سریع می باشند. به این معنی که در زمان کوتاهی نسبت به شارژرهای عادی می توانند باتری را شارژ کنند.

مشخصات آداپتور لپ تاپ
مشخصات آداپتور لپ تاپ

توان

تعریف ریاضی توان برابر است با حاصل ضرب جریان در ولتاژ است. به معنی ساده تر توان شارژر تعیین می کند که شارژر تا چه حد توانایی دارد لب تاپ را سریع تر شارژ کند.

مطالعه بیشتر
موارد لازم برای یک کمپ عالی

تعاریف به زبان ساده

برای درک سازگاری شارژر، ابتدا باید بدانید که چگونه کار می کند. مانند جریان آب از طریق یک لوله است.

  • ولتاژ (V) فشار آب است.
  • جریان (A) حجم جریان آب از طریق لوله است.
  • توان (w) سرعت خروجی آب است که از ضرب ولتاژ در آمپر به دست می آید.

راه حل های مناسب برای شما

حال به معرفی راه حل ها می پردازیم که در صورت نبود شارژر از چه راهی استفاده کنید تا بتوانید به کار ادامه دهید.

استفاده از شارژر لپ تاپی با همان ویژگی ها

با توجه به مفاهیمی که توضیح داده شد اگر شارژری با مشخصات یکسان (ولتاژ، جریان و توان) یکسان در اختیار داشتید می توانید از آن برای شارژ کردن باتری لپ تاپ استفاده کنید.

استفاده از شارژر یونیورسال

یک آداپتور یونیورسال شاید متداول ترین راه حل برای رفع مشکل باتری شما باشد. این شارژرها با سوکت های مختلفی ارائه می شوند ، بنابراین به احتمال زیاد شما می توانید سوکت مناسب خود را پیدا کنید . شما حتی می توانید سوکت های جداگانه را تکی بخرید.

شاژر Universal

بعضی از آداپتورهای جهانی حتی توانایی شارژ لپ تاپ شما را از ماشین یا سایر منابع ۱۲ ولت DC را دارند. با وصل شدن ، آداپتور نه تنها لپ تاپ را تغذیه می کند بلکه آن را شارژ نیز می کند. با این حال ، اگر به صورت نادرست تنظیم شود ، می تواند باعث ایجاد ولتاژ نادرست و آسیب به لپ تاپ شما شود.

استفاده از باتری ماشین

اگر شما از مسافرانی هستید که بیشتر وقت خود را در جاده می گذارانید می توانید از باتری ماشین برای شارژ لپ تاپ خود استفاده کنید. سیم کشی لپ تاپ به طور مستقیم به باتری می تواند مشکل باشد و نیز اکثر لپ تاپ های مدرن دارای ولتاژ باتری ۸ ولت و بالاتر هستند ، در حالی که بیشتر باتری های اتومبیل ۱۲ ولت هستند.

با این وجود ، روش هایی وجود دارد که حتی اگر ولتاژ باتری کمتر از ۱۲ ولت باشد ، می توانید لپ تاپ را به یک باتری اتومبیل وصل کنید. با این وجود ، احتیاط بسیار لازم است زیرا این کار می تواند به لپ تاپ آسیب بزند.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ صنعتی چیست؟

کارآمدترین روش برای تطبیق نیرو از باتری خودرو به برق یا شارژ لپ تاپ ، استفاده از اینورتر است. اینورترهای مختلف وجود دارند و قادر به تولید جریان AC از منبع DC با توان خروجی از ۱۲-۲۴۰V هستند. هنگامی که اینورتر دارید ، مطمئنا می توانید از فندک اتومبیل برای شارژ لپ تاپ خود استفاده کنید. برای این کار ، این ۳ مرحله ساده را دنبال کنید

  1. اینورتر را مستقیما به سوکت فندک اتومبیل خود وصل کنید.
  2. اکنون آداپتور AC لپ تاپ را به اینورتر وصل کنید.
  3. آداپتور برق را به لپ تاپ وصل کنید.

شارژر تایپ سی

اگر شما یکی از افراد خوش شانس هستید که لپ تاپ شما دارای پرت USB C می باشد ، دیگر نیازی به نگرانی نیست. درگاه USB نوع A فقط امکان انتقال داده و خروجی نیرو را فراهم می کند ، و ورودی نیرو نمیتواند باشد. با معرفی USB نوع B و از همه مهمتر نوع C ، نه تنها انتقال سریع داده ها مجاز است بلکه ورودی و خروجی برق نیز میسر شده است.

بنابراین ، اگر شارژر لپ تاپ خود را گم کردید ، گزینه های مختلفی دارید. اولین مورد این است که لپ تاپ USB C خود را از طریق پاوربانک شارژ کنید. به یاد داشته باشید که برای تأثیرگذاری مطلوب ، پاوربانک باید دارای درجه ۱۸ و بالاتر باشد. همچنین ، یک پاوربانک بزرگ می تواند مدت زیادی برق لپ تاپ شما را تأمین کند و همچنین قابل حمل است ، بنابراین می توانید هر جا که می خواهید ، آن را با خود ببرید.

راه حل دیگر استفاده از آداپتور برق USB C است. لپ تاپ های مدرن دارای کابل مورد نیاز هستند اما در صورت نبود آن یکی از آنها را همراه با کابل USB C خریداری کنید. آخرین راه حل ، استفاده از تلفن همراه برای شارژ لپ تاپ است. البته شارژ خیلی زیادی را نخواهید داشت ، ولی در موارد فوری اگر فقط ۱۰ دقیقه برای ذخیره یک سند یا ارسال ایمیل احتیاج دارید ، این کار مؤثر است.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید لپ تاپ های مناسب معماری و رندرینگ + معرفی بهترین لپتاپ های مناسب رندرینگ 2023

شما فقط به یک تلفن با قابلیت USB C به USB C نیاز دارید. تلفن و لپ تاپ خود را با کابل متصل کنید و در گزینه های USB در تلفن خود اتصال منبع تغذیه را به دستگاه دیگر انتخاب کنید. اکنون تلفن شما برای مدت بسیار محدود ، لپ تاپ را شارژ می کند.


استفاده از شارژر باتری

یک شارژر باتری لپ تاپ خارجی یک دستگاه مستقل است که به لپ تاپ شما وصل نمی شود. در عوض ، باتری لپ تاپ را بر روی شارژر سوار می کنید و سپس شارژر را به یک پریز برق وصل می کنید.

شارژر باتری

اکثر شارژرهای خارجی لپ تاپ دارای چراغ های نشانگر هستند که هنگام شارژ باتری چشمک می زنند ، پس از شارژ کامل باتری ثابت می ماند.

توجه داشته باشید که شارژرهای خارجی لپ تاپ معمولاً دارای مارک خاص هستند ، بنابراین یکی را انتخاب کنید که با مشخصات لپ تاپ شما مطابقت داشته باشد.


انواع شارژر لپ تاپ

انواع مختلفی از شارژرها وجود دارند. با توجه به پیشرفت در صنعت ساخت نسل به نسل از شارژرهای قدرتمندتر و پیشرفته تری استفاده شد. به صورت اجمالی چند سری از این شارژرها را بررسی می کنیم.

شارژر سوکتی

اکثر لپ تاپ های قدیمی و برخی از لپ تاپ های جدید دارای شارژرهای سوکتی می باشند. این سوکت ها دارای اندازه ها و استانداردهای مختلفی هستند. معمولا برای هر مدل و هر سری از لپ تاپ ها شکل و اندازه آن متفاوت است.

انواع سوکت شارژر لپ تاپ
انواع سوکت شارژر لپ تاپ

شارژر Type-C

نسل جدید شارژرهای لپ تاپ و گوشی ها به صورت درگاه Type-C است. این درگاه دارای اندازه ای استاندارد است. در تمامی دستگاه هایی که از شارژر تایپ سی بهره می برند به یک اندازه است. این شارژر توانایی انتقال انرژی بالاتری نسبت به نسل های قدیمی دارد.

شارژر Type-C

یونیورسال

این سری گران قیمت ترین شارژرهای لپ تاپ هستند و می توانند هر نوع جریانی را به نوع دیگر تبدیل کنند. انواع مختلفی از وسایل می توانند از این سری استفاده کنند و طیف زیادی از جریان ها در این سری قابل تبدیل است.

شارژر Universal

میکرو USB

شارژرهای میکرو USB سال‌هاست که به‌عنوان یک استاندارد شناخته شده برای شارژ شناخته می‌شود. در این راستا بسیاری از گوشی‌‌ها و دستگاه‌های هوشمند نیز از آن جهت تأمین نیروی باتری خود استفاده می‌کنند. درواقع شارژرهای میکرو USB جایگزینی برای شارژرهای مینی USB هستند که در گوشی‌های قدیمی برای شارژ استفاده می‌شد. در این راستا اپل برای اینکه قوانین اتحادیه اروپا را در زمینه شارژ گوشی‌های هوشمند رعایت کرده باشد، یک آداپتور تبدیل لایتنینگ به میکرو USB را نیز عرضه کرده است.

انواع شارژر لپ تاپ - USB

متصل کننده اپل

اپل برای شارژ گوشی‌های موبایل خود از اتصال لایتنینگ که در سال 2012 معرفی شد، استفاده می‌کند. درواقع تمام دستگاه‌های مبتنی بر iOS جدید اپل نیز از این درگاه پشتیبانی کرده و می‌توانند از این طریق به سایر دستگاه‌ها و کانکتورهای استاندارد لایتنینگ که توسط اپل توسعه داده شده‌اند، نیز متصل شوند.

شارژر Apple

گفتنی است که دستگاه‌های قدیمی اپل نیز از اتصال داک 30 پین برخوردار هستند. در این راستا اپل کانکتوری تولید کرده است که از طریق آن می‌توانید در صورت نیاز، دستگاه‌های جدید اپل را به دستگاه‌های قدیمی متصل کنید.

مطالعه بیشتر
چطور مشکل نمایش داده نشدن اعلان‌ها در اپل واچ را برطرف کنیم؟ + آموزش ۱۰ روش حل مشکل عدم نمایش نوتیفیکیشن در اپل واچ

دلایل خرابی شارژر لپ تاپ

دلایل بسیار زیادی برای اختلال در عملکرد شارژر وجود دارد. در پایین به چند مورد اصلی آن اشاره می کنیم:

ضربه خوردن

معمولا ضربه های سنگین مانند افتادن از ارتفاع می تواند آسیب جدی به شارژر بزند و مدارات داخلی آن یا قطعات را دچار آسیب کند.

خراب شدن سوکت

همیشه هنگام اتصال شارژر به درگاه لپتاپ دقت کنید. چراکه اغلب خرابی ها ناشی از عدم توجه کافی در هنگام اتصال روی می دهد. حتما با آرامش و به صورت کامل سوکت شارژر را در درگاه قرار دهید.

نوسانات برق

کیفیت بد شبکه برق متصل شونده به شارژ می تواند باعث اختلال در عملکرد شارژر شود. به علاوه می تواند حتی به سایر سخت افزار لپ تاپ نیز آسیب های جدی بزند. بالا و پایین شدن سطح ولتاژ جز اصلی ترین موارد آسیب به شارژرها می باشد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از محافظ های الکتریکی استفاده کنید.

نقاط حساس شارژر لپ تاپ

آب خوردگی

گاهی پیش می آید که به صورت اتفاقی روی شارژر لپ تاپ مایعات ریخته شود. اگر هنگام روشن بودن یا اتصال شارژر مایعات روی آن ریخته شود، حتما شارژر دچار آسیب جدی می شود.

برای جلوگیری از این آسیب می توانید شارژر لپتاپ را در قسمت هایی که این احتمال وجود دارد قرار ندهید. مانند آشپزخانه، آبدارخانه و . . . یا از محافظ های پلاستیکی استفاده کنید تا سطح شارژر را نفوذ ناپذیر کند.

خرابی سیم

ممکن است خرابی مربوط به شارژر نباشد. حتما قبل از مراجعه به تعمیرکار از سالم بودن سیم رابط اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات پیش می آید که به دلیل فرسودگی سیم رابط شارژر عملکرد مطلوبی ندارد.

مطالعه بیشتر
آموزش غیرفعال کردن اینترنت 5G گوشی های آیفون، سامسونگ و شیائومی

راهنمای تست شارژر

برای تست کارکرد شاژر می تواند از روی آن اعداد مربوط به بخش ولتاژ، جریان و توان را بخوانید و با شارژر اصلی دستگاه چک کنید. اگر این اعداد یکی بودند، آنگاه اقدام به خرید نمایید.

بررسی سر فیش شارژر و لپ تاپ

آیا می توان از شارژری با برند دیگر اما با آمپر و ولتاژ یکسان استفاده کرد؟ بله می توان استفاده کرد و آسیبی به دستگاه وارد نمی شود، آداپتور لپ تاپ تکنولوژی منحصر بفردی ندارد و فقط وظیفه تامین برق با ولتاژ و آمپر را دارد. فقط کافیست سر فیش ها با هم مطابقت داشته باشند.

پلاریته + و – خروجی آداپتور جدید شما باید همانند پلاریته خروجی آداپتور قبلی شما باشد. ولتاژ و جریان خروجی هر آداپتور بر روی برچسب مشخصات آن ذکر شده است. به عنوان مثال در آداپتوری خروجی آداپتور ۱۹ ولت ۴٫۷۴ آمپر می باشد.

زمانی که تصمیم به خرید یک آداپتور جدید دارید قانون زیر را باید در نظر داشته باشید:

  1. ولتاژ خروجی آداپتور باید کاملا یکسان باشد و جریان آن می تواند مساوی و یا بیشتر از آداپتور اورجینال باشد.
  2. به عنوان مثال، چنانچه یک لپ تاپ نیاز به یک آداپتور ۱۹ ولت ۴٫۷ آمپر داشته باشد، به جای آن می توان از ۱۹ ولت ۶٫۳ آمپر استفاده کرد

سنجش حرفه ای شارژر لپ تاپ

برخی وزن شارژر یا رنگ پلاستیک بدنه را معیار کیفیت قرار میدهند. درست است که بسیاری از شارژرهای بد کیفیت وزن کمی دارند اما در بازار شارژرهای بی کیفیت بسیاری وجود دارد که به روشهای مختلف وزن ایده آل دارند. به هر صورت ظاهر ، گواهی بر کیفیت نیست.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ طراحی صنعتی چیست؟ + راهنمای خرید بهترین لپ تاپ طراحی صنعتی 1402

آنچه بصورت حرفه ای توان تشخیص کیفیت شارژرهای لپ تاپ را دارد فقط ولت متر و آمپر سنج است. با اتصال شارژر به این تجهیزات اندازه گیری ، اگر ولتاژ و آمپر دقیقا برابر آنچه روی شارژر نوشته شده نمایش داده شد و اگر این ارقام در طول یک بازه زمانی مشخص مثلا نیم ساعت تغییری نکند بدین معناست که شارژر دارای کیفیت مناسب و استاندارد است.


سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم نکات لازم و ضروری هنگام خرید شارژر لپ تاپ را به شما آموزش داده باشیم. از سمت دیگر سعی کردیم تا راه هایی را برای زمانی که شارژر در اختیار نیست، معرفی کنیم تا بتوانید بدون شارژر باتری لپ تاپ را شارژ کنید. از همراهی شما کمال تشکر را داریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا می توان با شارژر یه لپ تاپ دیگه ، لپ تاپم رو شارژر کنم؟

بله این امکان وجود دارد. اما حتما قبل از اتصال مقادیر ولتاژ و جریان شارژر را چک کنید. اگر با شارژر دستگاه همخوانی نداشت از آن استفاده نکنید.

آیا می توان بدون شارژر باتری لپتاپ را شارژ کرد؟

بله. ما در این مطلب ٥ راه حل را برای این مشکل توضیح داده ایم. شما می توانید با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید از راهی که ساده تر است استفاده کنید.

آیا شارژر خراب می شود تعمیر کرد؟

با مراجعه به افراد متخصص تا حد زیادی امکان تعمیر شارژر وجود دارد.

چه عواملی باعث خراب شدن شارژر می شوند؟

مواردی مانند اختلالات شبکه برق، فشار یا وارد شدن ضربه شارژر، ریخه شدن مایعات روی آن یا خراب شدن سیم و سوکت شارژر.

منابع: HP Support
نکات ضروری در مورد شارژر لب تاب
جالب آموز

پیشنهاد ما به شما

نمادهای مختلف در نقاشی کودکان نشانگر چیست ؟

نمادهای مختلف در نقاشی کودکان ادراک کودکان در قبال نمادها و علائم نقاشی، شگفت‌انگیز در …

دیدگاهتان را بنویسید