پنجشنبه , 9 فروردین 1403
میکروفون وایرلس

بررسی میکروفون وایرلس + معرفی بهترین میکروفون های وایرلس

میکروفون وایرلس یکی از انواع میکروفون ها می باشد که در واقع به علت ویژگی هایی که دارد امروزه به یکی از پرفروش ترین میکروفن ها تبدیل شده است. میکروفن ها در انواع مختلفی در بازار به فروش می روند و شما می توانید انواع میکروفن های دینامیکی، سقفی، بی سیم و… را در اندازه های مختلف تهیه نمایید. استفاده از سیستم بی سیم و وایرلس در میکروفن ها با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه ممکن شده است و مزیت هایی که این نوع از میکروفن دارد سبب محبوبیت آن در بین مشتریان گشته است. در این متن به بررسی مزایا و ویژگی های میکروفن وایرلس می پردازیم.


فهرست مطالب


میکروفن وایرلس چیست؟

میکروفن وایرلس در واقع انواعی از میکروفن ها هستند که به صورت بی سیم کار می کنند. این میکروفن ها که یکی از جدید ترین میکروفن های موجود شناخته می شوند با داشتن ویژگی ها و مزیت هایشان به یکی از کاربردی ترین میکروفن ها تبدیل شده اند. میکروفون وایرلس از دو بخش گیرنده و فرستنده تشکیل شده است که فرستنده با داشتن قابلیت تغییر سیگنال های صوتی به رادیویی باعث شده تا این میکروفن ها به صورت بی سیم کار کنند. در واقع این تبدیل به امواج رادیویی تنها برای این است که به یک سیم جهت انتقال امواج به صورت مغناطیسی نیاز نداشته باشیم زیرا پس از ارسال و دریافت امواج توسط گیرنده آنها به مجدد به امواج صوتی تبدیل می شوند. میکروفن وایرلس در واقع با این تبدیلگر هایی که دارد توانسته که بدون استفاده از سیم کار کند.

مشخصات کلی میکروفون وایرلس چیست؟

• وزن 31 گرم
• محدوده فرکانس 20 تا 20000 هرتز
• حساسیت 74 دسی بل
• دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون
• قابلیت ضبط تا برد 70 متر
• جفت شدن فرستنده و گیرنده به صورت خودکار و در کمتر از 3 ثانیه
• دارای فیلتر نرم‌کننده صدا
• قابلیت فیلتر فرکانس‌های پایین صدا
• الگوی قطبی omni

مطالعه بیشتر
گجت پوشیدنی چیست؟ + معرفی بهترین گجت های پوشیدنی سال 2023

مزایا و ویژگی های میکروفون وایرلس چیست؟

میکروفن های وایرلس به علت بی سیم بودن از مزیت های زیادی برخوردار هستند. امکان جا به جایی راحت میکروفن و نبود سیم ها یکی از مزیت های این میکروفن ها می باشد که آنها را برای اجراهای زنده مانند کنسرت ها مناسب کرده است. در واقع به علت بی سیم بودن میکروفن ها دیگر نیازی به کابل ها و سیم کشی ها در روی صحنه نیست و همین موضوع سبب خلوت تر شدن فضا می شود؛ اما از طرفی دیگر نبود سیم در میکروفن بی سیم باعث می شود تا مشکلاتی از قبیل قطعی و اتصالی کمتر اتفاق بیفتد. در واقع به همین دلیل می توان میکروفن وایرلس را با دوام تر و کم هزینه تر تلقی کرد. در واقع به علت خرابی کمتر هزینه ی کمتری نیز برای تعمیرات و یا تعویض نیاز دارند.

انواع میکروفن های وایرلس کدامند؟

میکروفن های وایرلس از جهت فرستنده ها به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. به طور مثال یکی از انواع میکروفن وایرلس به این صورت است که فرستنده به خود میکروفن متصل است و با دریافت سیگنال های صوتی و تبدیل آن به امواج رادیویی آنها را به گیرنده ارسال می کند که فاصله آن از گیرنده وابسته به برد میکروفن می باشد. از نظر ظاهری نیز این میکروفن ها دسته بندی های متفاوتی دارند و شما می توانید در بازار هرکدام از انواع آنها را مشاهده و تهیه نمایید. اندازه های مختلف، رنگ بندی و اشکال متفاوت، داشتن نمایشگر ها بر روی میکروفن و… از جمله این تفاوت ها می باشد.

انواع میکروفن ها

اطلاعاتی که بر روی نمایشگر روی دسته ی میکروفن ها نمایش داده می شود نیز متفاوت است که عمدتا شامل میزان باطی میکروفن، سیگنال و. می باشد. از طرفی دیگر برند و شرکت های تولید کننده میکروفن وایرلس نیز متفاوت می باشند و شما می توانید با توجه به میزان کیفیت و مناسب بودن قیمت یکی از برند های تولید کننده میکروفن وایرلس را انتخاب نمایید. برای این کار بهتر است که از میزان رضایتمندی مشتریان و مشخصات محصولات کمک بگیرید تا بتوانید از بین برند های موجود در بازار یکی را انتخاب نمایید. سیگنال ها و برد میکروفن وایرلس نیز با یکدیگر متفاوت است و با توجه به شرایطی که برای آن می خواهید میکروفن را تهیه نمایید می توانید سیگنال و یا برد میکروفن را انتخاب کنید. هر چه برد میکروفن بیشتر باشد میزان فضایی که تحت پوشش قرار می دهد نیز بیشتر می شود.

مطالعه بیشتر
بررسی بهترین قابلیت هایی که می‌توانید روی اپل واچ سری ۷ تجربه کنید

سیستم وایرلس چیست؟

در برخی از میکروفون وایرلس و سیستم آنها طی یک فشرده کردن سیگنال های صوتی این امکان به وجود می آید که ظرفیت کانال ها کمی بیشتر شود زیرا به طور عادی ظرفیت کانال های وایرلس کم بوده و با این فرایند کمی افزایش می یابد. از ظرفی دیگر در برخی اوقات نویز هایی که به صورت اضافه در سیگنال ها می باشد ممکن است ایجاد مشکل نماید و از کیفیت صدا به شدت کم کند. به همین جهت در سیستم های وایرلس و میکروفن وایرلس عملی صورت می گیرد که طی آن نویز های اضافه در سیگنال شناسایی شده و حذف می گردد. این کار به افزایش کیفیت بسیار کمک می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مدل های اپل واچ را بخوانید.

انتخاب یک فرکانس مناسب توسط سیستم نیز از دیگر مواردی است که باعث بیشتر شدن کیفیت و راحت تر شدن کار با سیستم وایرلس و میکروفن های وایرلس می شود. در واقع انتخاب سیگنال مناسب توسط سیستم باعث می شود تا علاوه بر راحت تر شدن کار شما سرعت نیز افزایش پیدا کند و برای مواردی مانند کنسرت ها و یا همایش ها این نکته بسیار مهم و حیاتی ست.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین دسته بازی موبایل  را بخوانید.

معرفی بهترین میکروفون های وایرلس

از نظر دسته بندی میکروفون های یقه ای در دو گروه کلی میکروفن یقه ای بیسیم و میکروفن یقه ای باسیم دسته‌بندی می‌شوند.

میکروفون یقه ای بی‌سیم

امروزه استفاده از میکروفن یقه ای بیسیم دیگر منحصر به استودیو های پیشرفته نیست و انواع بسیاری از آنها در کیفیت ها و با امکانات مختلف در بازار یافت می شوند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پاپ سوکت گوشی چیست رابخوانید.

میکروفون یقه ای بی‌سیم

برای ارتباط بی‌سیم معمولاً از دو روش فرکانس‌های رادیویی UHF یا ارتباط بر بستر بلوتوث استفاده می‌شود. آزادی حرکتی که میکروفن یقه ای بی‌سیم برای گوینده فراهم می‌کند برتری اصلی این میکروفن‌هاست. میکروفن یقه ای بلوتوثی نسبت به نوع رادیویی دارای بُرد محدود‌تری بوده و برای استفاده در استودیوهای کوچک مناسب‌تر است.

مطالعه بیشتر
ایرتگ اپل چیست ؟ + بررسی ویژگی ها و کاربردهای رد یاب هوشمند اپل

میکروفون یقه ای باسیم

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است میکروفون یقه ای باسیم از کابل رابط برای اتصال به دستگاه ضبط کننده اعم از دوربین، گوشی یا رکوردر استفاده می‌کنند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید ماوس بی سیم را بخوانید.

اگرچه ارتباط با سیم مشکل تداخل فرکانس‌های رادیویی دیگر را برطرف می‌کند؛ اما در مقابل آزادی حرکت گوینده به طول کابل محدود می‌شود. بنابراین استفاده از این نوع میکروفن یقه ای فقط برای سوژه ثابت یا با با حرکات محدود، مثلا برای تولید یک ویدیو آموزشی در استدیو خانگی توصیه می‌شود. البته هزینه پایین‌تر این نوع میکروفن در مقایسه با میکروفن یقه ای بی‌سیم نیز قابل توجه است.

میکروفون یقه ای بیسیم ارزان و آماتوری

از تولیدکنندگان و برندهای مطرح در این گروه می‌توان به برند بویا (Boya) و کامیکا (Comica) اشاره نمود. در بین محصولات ارائه شده، انواع مخصوص ضبط با گوشی‌های هوشمند طرفداران بسیاری دارند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین هدست های گیمینگ 2022 را بخوانید.

میکروفون یقه ای بیسیم ارزان و آماتوری

اگر فقط یک گوینده دارید می‌توانید از انواع ساده‌تر که شامل یک فرستنده و یک گیرنده هستند استفاده کنید. درصورتی که ضبط صدا را بصورت مصاحبه یا بیشتر از یک گوینده انجام می‌دهید باید از میکروفن یقه ای بیسیم با دو فرستنده و یک گیرنده استفاده کنید.

میکروفن بی‌ سیم بویا مدل BOYA BY-WM8 Pro-K1

این میکروفن یقه ای بی سیم از فرکانس UHF برای برقرای ارتباط تا محدوده 100 متری (بدون مانع) استفاده کرده و کیفیت بسیار مطلوبی با توجه به قیمت پایین خود ارائه می‌کند. فرستنده این میکروفن را می‌توانید براحتی در جیب لباس گوینده قرار دهید. کپسول میکروفن نیز دارای گیره فنری بوده و مشکلی در نصب آن نخواهید داشت. بر روی کپسول یک اسفنج بادگیر کوچک قرار داده شده که به افزایش کیفیت صدا در محیط‌های باز کمک می‌کند. وجود مانیتور LCD هم بر روی گیرنده و هم بر روی فرستنده باعث سهولت تنظیمات می‌شود. همچنین برای پایش (مانتورینگ) صدای درحال ضبط می توانید از خروجی هدفون در گیرنده استفاده کنید. انرژی مورد نیاز فرستنده و گیرنده از طریق دو عدد باطری قلمی تأمین می‌گردد.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی شیائومی 11i، یک ترکیب قدرتمند با قابلیت‌های منحصر به فرد

میکروفن کامیکا Comica BoomX-D MI1

یک میکروفون یقه ای بیسیم برای گوشی‌ آیفون که امکانات بسیار خوبی را ارئه می‌دهد. ابعاد فیزیکی این میکروفن بسیار کوچک بوده و برای نصب گیرنده آن به پورت لایتنینگ گوشی‌های آیفون با مشکلی مواجه نخواهید شد. علاوه بر امکان اتصال کپسول میکروفن یقه ای، فرستنده این میکروفون دارای یک میکروفون داخلی نیز می‌باشد.

میکروفن کامیکا Comica BoomX-D MI1

نکته قابل توجه در فرستنده این میکروفون یقه ای بی‌سیم، باتری داخلی قابل شارژ از نوع لیتیوم-یون است که با یکبار شارژ می‌توانید حدود 5 ساعت از آن استفاده کنید. همچنین بر روی فرستنده نمایشگری قرار دارد که میزان باتری، قدرت سیگنال و سطح بلندی صدا را نمایش می‌دهد. تغذیه گیرنده دستگاه نیز از طریق گوشی تأمین می‌شود. خروجی این میکروفون بصورت استریو یا مونو قابل انتخاب است.

میکروفون یقه ای بی‌سیم متوسط و پیشرفته

در این گروه میکروفن هایی قرار دارند که عموماً برای ضبط محتوای ویدیویی تجاری استفاده می‌شوند. از برندهای معروف این گروه می‌توان به نام های رود (RODE) سونی (Sony) و سنهایزر (Sennheiser) اشاره نمود.

میکروفون بی سیم سونی مدل SONY UWP-D11

این میکروفن با بهره‌گیری از سیستم پردازش صدای دیجیتال، کیفیتی بسیار عالی در رده برادکست ارائه می‌دهد. در قسمت گیرنده جهت ثبات هرچه بیشتر سیگنال و بدون افت کیفیت و سطح صدا، از سیستم گیرندگی دوگانه (Diversity) استفاده شده است که بطور پیوسته سیگنال دریافتی را پایش کرده و بهترین دریافت را تضمین می‌کند.

میکروفون بی سیم سونی مدل SONY UWP-D11

سطح سیگنال صوتی خروجی جهت تطابق هرچه بیشتر با دستگاه‌های ضبط کننده مانند دوربین‌های DSLR در محدوده +12 تا -12 دسیبل قابل تنظیم است. به کمک پورت میکرو USB می‌توانید باتری‌های قابل شارژ را درون دستگاه شارژ کنید. نمایشگرهای نسبتاً بزرگ و روشن فرستنده و گیرنده اطلاعات تنظیمات را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. بدنه فرستنده و گیرنده کاملاً فلزی بوده و بسیار مقاوم است

مطالعه بیشتر
نکته‌های کاربردی و ترفندهایی برای بهتر استفاده کردن از ساعت سامسونگ گلکسی واچ ۴

میکروفن بی سیم سنایزر مدل SENNHEISER EW 112P G4

شرکت بسیار معتبر سنهایزر این میکروفن یقه ای بی‌سیم را برای کاربران حرفه‌ای عرضه نموده است. در گیرنده این میکروفن از سیستم دریافت دوگانه (Diversity) برای ثبات هرچه بهتر سیگنال دریافتی استفاده شده است. در هر دو دستگاه فرستنده و گیرنده نمایشگرهایی با قابلیت خوانش راحت در نور روز به کار رفته است. با قابلیت اسکن اتوماتیک فرکانس، بهترین و کم‌ نویزترین باند فرکانسی جهت ارتباط امن و بدون تداخل انتخاب می‌شود. همچنین تنظیم حساسیت اتوماتیک میکروفن باعث ضبط یکنواخت صداهای بلند و آهسته می‌گردد.

میکروفون بیسیم رود گو Wireless GO

برند رود نامی کاملا شناخته شده در صنعت صدابرداری بوده و دو مدل میکروفون Video Mic برای موبایل و مدل بیسیم رود گو Rode Go Wireless از پرفروش ترین میکروفون های این شرکت هستند. در مدل بیسیم رود گو، نمایشگر رنگی بر روی دستگاه گیرنده تعبیه شده که میزان باتری هر دو دستگاه گیرنده و فرستنده، و همچنین قدرت سیگنال دریافتی را نمایش می دهد.

میکروفون بیسیم رود گو Wireless GO

هر دو دستگاه دارای یک باتری داخلی قابل شارژ هستند که از طریق پورت USB TYPE-C شارژ می شوند و طبق ادعای شرکت می‌توانند دستگاه را تا مدت 7 ساعت روشن نگه دارند. برد نهایی این میکروفن در فضای باز نیز حدود 70 متر است.

سخن پایانی

شما در این مقاله با میکروفون وایرلس رود (rode) Go آشنا شدید.همچنین ازبهترین میکروفون های وایرلس آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ویژگی یک انتخاب صحیح چیست ؟
مطالعه بیشتر
پاپ سوکت گوشی چیست؟ + بررسی مزایا و نحوه نصب پاپ سوکت روی گوشی و قاب

در بسیاری از مواقع شما با صرف یک هزینه اندک میتوانید چیزی که دنبال آن هستید را به دست بیاورید. بسیاری بدون داشتن اطلاعات کافی به فکر خرید میکروفون های گران قیمت هستند در صورتی که شاید واقعا نیاز هزینه بالا نباشد. کافیست این مقاله و دیگر مقالات سایت را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

از کجا بدانیم چه میکروفونی نیاز داریم ؟

شما ابتدا باید بدانید میخواهید چه کاری انجام دهید بعد ویژگی های کار خود را بررسی کنید مانند محیط ضبط، حالت شما در هنگام ضبط، کارهایی که قرار است در هنگام ضبط انجام دهید و … سپس میتوانید بفهمید که باید دنبال چه میکروفونی باشید.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید