سه شنبه , 29 اسفند 1402
قلم نوری

راهنمای خرید قلم نوری و معرفی بهترین قلم های نوری 2023

با افزایش استفاده طراحان و هنرمندان از قلم نوری، افرادی که کاربری عمومی با لپ تاپ دارند نیز به دنبال خرید این ابزار هستند؛ اما برای انتخابی کاربردی، به داشتن اطلاعات و راهنمای خرید قلم نوری نیاز دارند تا بهترین مدل قلم دیجیتالی را متناسب با نیازشان انتخاب کنند. در این مقاله ضمن تعریف قلم نوری، به نکاتی که باید هنگام خرید قلم نوری در نظر داشته باشید، می پردازیم و با معرفی فهرست بهترین مدل های قلم دیجیتالی شما را در مسیر انتخاب درست، همراهی می کنیم.


فهرست مطالب


قلم نوری چیست؟

قلم نوری، یک دستگاه ورودی کامپیوتر به شکل قلم است که با حساسیت خود به نور برای تغییر داده‌ها، انتخاب متن یا تغییر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل اولیه‌ی این دستگاه با مانیتور CRT بود که برای دستکاری و یا برجسته‌سازی اطلاعات استفاده می‌شد.

این قلم‌ها زمانی که توسط پرتو الکترون اشعه کاتد اسکن می‌شوند تغییرات روشنایی پیکسل‌های اطراف نقطه مورد نظر روی صفحه را تشخیص می‌دهند و زمان این رویداد را به کامپیوتر منتقل می‌کنند.از آنجایی که CRT یک بار پیکسل‌های کل صفحه را اسکن می‌کند درنتیجه کامپیوتر می‌تواند زمان پیشبینی شده برای اسکن نقاط مختلف صفحه را توسط پرتو تشخیص دهد و موقعیت قلم روی صفحه را بفهمد.

قلم نوری چیست؟

به عبارت دیگر قلم‌های نوری برای تشخیص نوری که از یک منطقه روشن مانند مانیتور کامپیوتر ساطع می‌شود طراحی شده‌اند. این قلم‌ها توسط نوری که از منبع نور ایجاد می‌شود می‌درخشند. به گزارش وبوپدیا، قلم نوری دستگاهی همانند موس است با این تفاوت که این قلم توسط نور راحت‌تر می‌تواند مکان‌نما را جابجا کند.

بررسی انواع قلم نوری

قلم‌های نوری سیم‌دار:

قلم‌های نوری به دلیل کاربرد بصری خود ابزارهایی کاربرپسند هستند. تنها کافی است برای انتخاب چیزی توسط آن‌ها به نقطه‌ای از صفحه اشاره کنید.با این وجود در گذشته این قلم‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند چون کاربران استفاده از موس و پد لمسی را آسانتر می‌دیدند. به اکثر قلم‌های نوری قدیمی سیمی متصل بود. از آنجایی که این قلم‌ها احتیاجی به شارژ مجدد ندارند درنتیجه وجود سیم برای آن‌ها می‌تواند دست‌وپاگیر باشد.

قلم‌های نوری باتری‌دار:

قلم‌های نوری هنگام استفاده از خود اشعه تولید می‌کنند. نوع باتری‌دار این قلم‌ها تا مدت زیادی می‌توانند با باتری خود کار کنند. به کار رفتن باتری موجب می‌شود که استفاده از این قلم‌ها کارآمدتر شود. بسیاری از کامپیوترها، درایوهای نرم‌افزاری برای این قلم‌ها را ندارند و این درایوها را باید از روی سی دی که همراه این قلم ارائه می‌شود دانلود و نصب کرد.

مطالعه بیشتر
بررسی و معرفی مانیتورهای شیائومی پرطرفدار و پرچمدار سال 2023

قلم طراحی:

این نوع از قلم‌ها به طراحان امکان طراحی با استفاده از نور را می‌دهند و قابلیت ترسیم سه بعدی را دارند. طبقه گفته‌ی دانشگاه واشنگتن طراحان برای ترسیم مدل سه بعدی تصمیم می‌گیرند که منبع نور در کدام قسمت قرار بگیرد و سپس می‌توانند نمایش‌های سه بعدی از تأثیر نور بر منطقه اطراف را ببینند.

قلم طراحی

طراح می‌تواند وسایل نوری را انتخاب کند که برای منطقه خاص مورد نظرش بیشترین کاربرد را داشته باشد.

تبلت‌ها:

قلم نوری در اصل برای ترسیم اشیا روی صفحه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه ترسیم توسط این قلم‌ها وضوح بالایی نداشت و استفاده از آن‌ها نیز راحت نبود و تصویرگر می‌بایست برای طراحی به مانیتور نزدیکتر شود. اینگونه بود که تبلت‌ها جایگزین انواع قدیمی این نوع قلم‌ها شدند و از آن‌ها برای خلق امضا، فعالیت‌های هنری گرافیکی و طراحی استفاده شد. طراحان برای استفاده از تبلت از قلم‌های سرسوزنی روی صفحه‌ای مسطح استفاده کردند. با وجود این اختراع، دیگر طراحان به جای اینکه طرح خود را روی اسکرین کامپیوتر بکشند، روی صفحه‌ی خود تبلت طراحی می‌کنند.

قلم نوری LED:

از انواع دیگر قلم‌های نوری هستند که هنگام فشرده‌شدن، رنگ‌های روشن تولید می‌کنند و قابل شارژ نیز هستند.

کاربردهای قلم نوری چیست؟

امروزه قلم‌های نوری برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شوند. از جمله متداول‌ترین موارد مصرف این قلم‌ها در حوزه طراحی و خلق آثار گرافیکی است. اما کاربرد این قلم‌ها به همین حوزه محدود نمی‌شود. بسیاری از اساتید برای مقاصد آموزشی از این قلم‌ها استفاده می‌کنند و این ابزار مدرن می‌تواند جایگزین مناسبی برای گچ و تخته سیاه یا ماژیک و وایت برد باشد و اطلاعات درسی را روی صفحات نمایشگر دانشجویان وارد کند.

همچنین از کاربرد این ابزار در حوزه‌ی معماری، آموزش‌های از راه دور و ثبت دیجیتالی نسخه نیز نمی‌توان غافل شد. در برخی اتوماسیون‌های اداری و ثبت امضای الکترونیکی نیز از این قلم‌ها استفاده می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین پاوربانک وایرلس را بخوانید.

افراد حتی می‌توانند توسط این قلم‌ها دستخط خود را به شکل الکترونیکی در رایانه ثبت کنند. به طور کلی قلم‌های نوری این امکان را به مخاطب می‌دهند که همچون زمانی که خودکار را بر روی کاغذ می‌کشد به همان آسانی بتواند روی صفحه نمایش کامپیوتر نیز اطلاعاتی را وارد یا طرحی را ترسیم کند.

تفاوت قلم های نوری نمایشگردار و بدون نمایشگر چیست؟

از جنبه‌ی قابلیت بصری، قلم‌های نوری به دو دسته قلم‌های نوری نمایشگردار و بدوننمایشگر تقسیم می‌شوند. قلم‌های نوری نمایشگردار دارای یک صفحه نمایش هستند که توسط آن می‌توان تصویر داخل کامپیوتر را راحت و با کیفیت خوب مشاهده کرد.

شما حین استفاده از این نوع قلم می‌توانید حرکت دست خود و همچنین صفحه نمایش را به صورت همزمان ببینید و روی کارتان مسلط‌تر باشید در نتیجه کارایی بالایی دارد.قلم‌های بدون نمایشگر در حقیقت قلم‌هایی همراه با پد هستند که به مانیتور کامپیوتر متصل می‌گردند و کاربر حین استفاده از آن نمی‌تواند همزمان به صفحه مانیتور و حرکت دست خود نگاه کند.

 قلم های نوری نمایشگردار

کار با نمونه بدون نمایشگر سخت‌تر و محدودتر است. قلم‌های نوری بدون نمایشگر اندازه‌ی کوچکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. قلم‌های نوری نمایشگردار اگرچه محصولی حرفه‌ای برای طراحی هستند اما اندازه‌ی بزرگتری دارند و حمل آن‌ها سخت‌تر است.

مطالعه بیشتر
کوادکوپتر چیست؟ + بررسی مشخصات و ویژگی های کوادکوپتر DJI Air 2S

تفاوت قلم نوری و موس چیست؟

موس یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های نشانگر و کنترلگر مکان‌نما است. این دستگاه دارای جعبه‌ی کوچکی به اندازه‌ی کف دست است که توسط توپ گردی که در زیر آن قرار دارد حرکت می‌کند. با فشار دادن دکمه‌ی موس سیگنال‌هایی به CPU یا پردازنده ارسال می‌شود.

استفاده از این دستگاه آسان است، قیمت بالایی ندارد و به نسبت دکمه‌های کیبورد، مکان‌نما را سریع‌تر حرکت می‌دهد. قلم نوری نیز دستگاهی نشانگر مشابه با موس است و برای انتخاب بخشی از صفحه یا طراحی روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه شامل یک سلول نوری است که درون یک لوله کوچک قرار گرفته است و با حساسیتی که به نور دارد کار می‌کند.

طراحان می‌توانند بسته به فشاری که به قلم‌های نوری حین استفاده وارد می‌کنند خطوطی با ضخامت کم یا زیاد ایجاد کنند اما چنین قابلیتی در موس وجود ندارد و خطوط ایجاد شده توسط آن یکدست است. از سوی دیگر به دست گرفتن یک قلم به لحاظ ارگنومیک برای کاربر آسان‌تر از موس است و دقت و سرعت عمل او را بالاتر می‌برد.

راهنما و نکات لازم برای خرید قلم نوری

سازگاری

یکی از نکات هنگام خرید قلم نوری، سازگاری آن با دستگاه شما است. بیشتر قلم‌های نوری با انواع دستگاه‌هایی مانند آیفون، تلفن‌های Android، آیپد، تبلت‌های اندرویدی و لپ تاپ سازگار هستند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین مانیتور های خمیده برای گیم را بخوانید.ممکن است همه ما در نوشتن یادداشت روی تلفن با استفاده از انگشتان دست راحت نباشیم، اما اکنون با کمک قلم نوری، هرکسی می‌تواند ایمیل بنویسد، ترسیم کند، نقاشی کند و با دست خط خودش یادداشت بنویسد.

سایز و اندازه قلم

سایز قلم نوری جز نکات اولیه ای است که باید در ظاهر محصول به آن توجه کنید. بهتر است برای اینکه قلمی در سایز و اندازه مناسب بخرید، به اندازه صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر خود توجه کنید. بیشتر قلم های دیجیتالی دارای ارتفاع 5.6 اینچ یا به عبارتی 140 میلی متر هستند. برند Wacom که یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید قلم های دیجیتالی است که در ادامه چند نمونه از قلم های آن را معرفی می کنیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین سه پایه های دوربین را بخوانید.در این صفحه از سایت وکام می توانید اطلاعات مفیدی را برای تشخیص سایز مناسب قلم نسبت به صفحه نمایش لپ تاپ به دست آورید.البته برای کسب اطلاعت بیشتر میتوانید مقاله آیا می توان لپ تاپ را ارتقا داد را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید پاوربانک + معرفی بهترین پاوربانک های بازار

زیبایی و مواد سازنده

بدنه قلم‌های نوری از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ تشکیل شده است و بسیار براق هستند. در این بدنه از فیبر بسیار نرم استفاده شده است و جالب است بدانید که هیچ گونه قطعات پلاستیکی در آن به کار نرفته است.

زیبایی و مواد سازنده

اتصال سیلیکونی بین صفحه پد و نوک قلم، باعث می شود تا ضربه‌هایی که شما به روی دیسک وارد می کنید، بی سر و صدا باشد. نگران خش افتادن به روی صفحه پد هم نباشید، زیرا همین اتصال سیلیکونی موجب ایمن شدن صفحه از نظر خش افتادگی می شود.

دقت طراحی و نوشتن

مهم ترین کاری که قرار است با قلم دیجیتالی انجام دهید، نوشتن و ترسیم است بنابراین به این نکته توجه زیادی داشته باشید. باید به نحوه ترسیم خط و نوشتن دقت کنید و خطوط ضخیم و نازکی را بکشید تا متوجه شوید با روش های مختلفی می توانید به روی آن طراحی کنید. به یاد داشته باشید که قرار است با استفاده از قلم نوری علاوه بر طراحی، بنویسید و بسیاری از کارهای نوشتاری خود مانند پاسخ دادن به ایمیل ها را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید، پس حتما دقت آن را بررسی کنید تا به شما در انجام کارها سرعت ببخشد.

طول عمر

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید قلم نوری، طول عمر است. ماندگاری هر محصولی جز مواردی است که برای خریداران مهم و حائز اهمیت است اما در مورد قلم های نوری نگران طول عمر آن ها نباشید.

طول عمر قلم نوری

زیرا اکثر قطعات قلم های دیجیتالی، قابلیت تعویض دارند که باعث می شود تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

نحوه اتصال قلم نوری

اتصال سیلیکونی بین دیسک و نوک قلم، هرگونه صدای لمس را کاهش می‌دهد. بدین معنی که همه ضربه‌های شما روی دیسک بی سر و صدا می‌شوند و سطح صفحه نمایش از هر گونه خط و خش ایمن می‌شود. نحوه اتصال نیز مورد مهمی است که باید در راهنمای خرید قلم نوری به آن توجه کنید.

حساسیت نسبت به فشار و زاویه

اهمیت این عامل در طراحی و نوشتن شما، نقش خیلی مهمی دارد و باید قبل از خرید، توجه ویژه ای به آن داشته باشید زیرا وجود حساسیت نسبت به فشار و زاویه، ضخامت نوشته و طراحی شما را تغییر می دهد و حتی در مواردی تناژ رنگی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

قلم نوری حساسیت نسبت به فشار و زاویه

این حساسیت در حالتی که خطی را با قلم به صورت عمود به روی صفحه پد ایجاد کنید، نشان داده می شود.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید ماوس گیمینگ + مقایسه و بررسی ماوس سیم دار و بی سیم(وایرلس) + معرفی بهترین ماوس مخصوص بازی

تعیین رزولوشن

رزولوشن یکی از عواملی است که در قیمت تاثیر زیادی می گذارد و در واقع هر چقدر یک قلم نوری دارای رزولوشن بالاتری باشد، به همان نسبت قیمت بیشتری نیز دارد. البته اگر نیاز شما، وجود رزولوشن بالا در قلم نوری است؛ باید بدانید که این قابلیت کمک بسیار زیادی به شما در انواع طراحی ها می کند و قطعا نتیجه کار به دست آمده، شما را تحت تاثیر قرار می دهد. لازم به ذکر است که قیمت معقولی هم با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهد، دارد؛ بنابراین اگر کارتان مربوط به حیطه طراحی و مواردی است که دقت و ظرافت نقش مهمی دارد، سرمایه گذاری مناسبی برای شما به حساب می آید.

کلیدهای میانبر

کلیدهای میانبر برای راحتی شما در استفاده از قلم نوری طراحی شده است و نکته مهمی در خرید این ابزار است.

کلیدهای میانبر

تعداد زیادی از مدل های قلم نوری، دارای 4 کلید میانبر هستند که به شما امکان می دهد تا کلیدهای پرکاربرد خود را به روی آن ها تنظیم کنید و در هنگام استفاده از راحتی و سرعت بیشتری برخوردار باشید.

مزایا و معایب قلم‌های نوری چیست؟

این کالای دیجیتال اگرچه به دلیل کارایی بالایی که دارد خیلی زود توانست جایگاه موس را در بسیاری از موارد بگیرد و دارای مزایای بی‌شماری است، با این وجود خالی از عیب نیست، برای این که بتوانید در مورد خرید و انتخاب آن آگاهانه تصمیم‌گیری کنید بهتر است با مزایا و معایب قلم نوری آشنا شوید.

مزایا قلم نوری:

  • بهترین انتخاب برای طراحان کامپیوتری است. این وسیله برای خلق آثار هنری بی‌نظیر عمل می‌کند. استفاده از قلم نوری در طراحی دیجیتال به هنرمند کمک می‌کند که خطوط نرم، صاف و طبیعی‌تری خلق کند که ایجاد آنها با موس بسیار سخت است. با این وجود در مقایسه با تبلت‌های طراحی قلم‌های نوری دقت کمتری در طراحی دارند.
  • با استفاده از قلم نوری فضای میزکار کارایی بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باید گفت این قلم‌ها برای میزکار کوچک بسیار مناسب است و باعث خلوت‌تر شدن میزکار می‌شود.
  • با قلم نوری اشاره به هر نقطه نمایشگر کار دقیق‌تری خواهد بود، به این معنا که قلم‌های نوری نسبت به موس‌ها هم دارای سرعت عمل بیشتری هستند و هم نشانگر را دقیق‌تر به نقطه مورد نظر هدایت می‌کنند.

معایب قلم نوری:

  • حال که با مزایای قلم‌های نوری آشنا شدید بد نیست نقاط ضعف و معایب آن‌ها را نیز بدانید. نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می شود نقاط ضعف قلم‌های نوری محسوب می‌شود بسیاری از افراد را در خرید آن دچار تردید می‌کند.
  • برای استفاده راحت از قلم نوری کاربر باید پوزیشن سختی داشته باشد تا بتواند به مانیتور و قلم نوری همزمان تسلط کامل داشته باشد، به همین دلیل نوع نشستن برای داشتن تسلط بیشتر برای بسیاری از افراد سخت است.
  • برای استفاده از این قلم‌ها نیاز به مانیتورهای قدیمی با کابل اشعه کاتدی است، این مسئله باعث می‌شود که مانیتورها سنگین و دست و پا گیر باشند.
  • معمولا برای فعالیت‌های تخصصی و خاص می‌توان از آن استفاده کرد و برای مصارف عمومی‌تر ناکارآمد است.
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

معرفی بهترین مدل های قلم نوری در سال 2023

نوبت به معرفی برترین مدل های قلم دیجیتال است که در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی های آن ها می پردازیم. این معرفی می تواند راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب شما باشد و به شما کمک می کند تا با شناخت ویژگی بهترین قلم های نوری 2023، انتخابی درست داشته باشید.

1- قلم نوری Wacom Intuos Pro

همانطور که کمی قبل تر به برند وکام اشاره کردیم، بدیهی است که بسیاری از معروف ترین قلم ها نوری متعلق به این کمپانی است. مدل Intuos Pro یک تبلت مخصوص کارهای گرافیکی و طراحی دارد و می توانید ساعت ها با آن به ویرایش تصاویر و طراحی کردن بپردازید. این مدل یک قلم نوری ایده‌آل برای طراحان است.سایز و اندازه این تبلت 13.2 اینچ در 8.5 اینچ است و بخشی از آن که امکان کار با قلم نوری به روی آن را دارید، 8.7 اینچ در 5.8 اینچ است.

قلم نوری Wacom Intuos Pro

این قلم نوری میزان حساسیت آن به فشار و زاویه 8192 است و به این معنی است که سطح حساسیت فشار روی قلم، دقت و کنترل بسیار بالایی دارد. همچنین دارای نرخ پاسخگویی بالایی است و تقریبا بدون تاخیر، دستورات شما را اجرا می کند. این ابزار باتری ندارد و هیچوقت نیاز به شارژ برای آن پیدا نمی کنید، بنابراین همیشه و هر وقت که بخواهید امکان استفاده از آن برای شما وجود دارد. علاوه بر این کلیدهای میانبر به روی قلم برای دسترسی راحت شما قرار گرفته اند.

2- قلم دیجیتالی XP-Pen Artist 15.6 Pen Display

برند Xp pen، قدمت کمتری نسبت به وکام دارد اما در زمینه قلم های نوری در بین بهترین ها جای دارد. قیمت مناسب در کنار کیفیت بسیار خوب باعث شده است تا قلم های دیجیتالی این برند مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد.

قلم دیجیتالی XP-Pen Artist 15.6 Pen Display

مدل artist دارای نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 1920*1080 است که در کارهای طراحی دیجیتالی، عملکرد بسیار خوبی دارد و مورد علاقه دیزاینرها و علاقمندان به نقاشی و طراحی است. این مدل قلم نوری نرخ پاسخگویی بسیار بالایی دارد و میزان حساسیت نسبت به فشار و زاویه تا 60 درجه است که برای خرید گزینه ایده‌آل و مناسبی است.

3- قلم نوری Surface Slim Pen 2

یک قلم نوری خوش دست و سبک که با گرفتن آن در دست احساس خوبی خواهید داشت. مایکروسافت این قلم نوری را برای سری لپ تاپ های surface طراحی کرده است و بهترین سازگاری را با همین لپ تاپ ها دارد. نوک قلم بسیار تیز با نرخ پاسخگویی فوق العاده، تجربه خیلی خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله میکروفن رود وایرلس را بخوانید.

 Surface Slim Pen 2

این قلم با حساسیت 4096 نسبت به فشار و زاویه، در مقایسه با موارد قبلی در رتبه های پایین تر قرار می گیرد اما نمی توان از ویژگی های جذاب آن چشم پوشی کرد و همچنان جز بهترین ها به حساب می آید.

مطالعه بیشتر
هاست فروشگاهی چیست؟ + معرفی هاستینگ‌های برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲

4- قلم دیجیتالی HP HP1MR94AA Digital Stylus

قلم دیجیتال نقره ای رنگ برند معروف hp هم جز بهترین قلم های نوری است و با لپ تاپ های HP ENVY x360، Pavilion x360 و Spectre x360 سازگار است. این قلم دارای نوک دقیق و حساس به فشار است و کنترل کاملی را برای شما فراهم می کند.

 HP HP1MR94AA Digital Stylus

وقتی با این قلم کار می کنید، حس می کنید که در حال نوشتن به روی کاغذ هستید و تجربه کاربری فوق العاده ای برای شما ایجاد می کند. سیستم مورد نیاز برای اتصال به این قلم، ویندوز 10 است و می توانید جهت طراحی، نوشتن متون و … از آن استفاده کنید.

5- قلم نوری Wacom Cintiq 22

برترین مدل قلم نوری متعلق به برند وکام است و مدل Cintiq 22 در صدر لیست بهترین مدل قلم دیجیتال قرار می گیرد. این قلم بی نظیر با رزولوشن 1920*1080، با درگاه USB و HDMI و مقدار حساسیت نسبت به فشار 8192، عملکرد فوق العاده ای دارد. صفحه نمایش بزرگ و قابل توجه این مدل رویای هر طراح است.

 قلم نوری Wacom Cintiq 22

با این صفحه نمایش در زیر نور خورشید می توانید به خوبی کار کنید و از قابلیت ضد تابش برخوردار است. بنابراین با خیالی آسوده می توانید این مدل را انتخاب کنید و از استفاده آن لذت ببرید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با قلم نوری آشنا شدید.همچنین از مزا یا و معایت و انواع آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چگونه بهترین قلم نوری را انتخاب کنیم؟

برای این منظور توصیه می‌کنیم علاوه بر برند سازنده، به مواردی مانند نوع قلم، تعداد کلیدها، میزان حساسیت فشار قلم، کیفیت قلم نوری (Optical pen)، سرعت انتقال داده، وضوح، محدوده فعال، سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف، قیمت و سایر ویژگی‌های آن دقت نمایید.

قیمت قلم نوری در بازار چقدر است؟

همان‌گونه که می‌دانید، قیمت این محصول با توجه به مارک، نوع و امکانات قلم متفاوت است. اما اگر بخواهیم بازه تقریبی آن را بگوییم، قیمت قلم‌های نوری در بازار ایران بین ۱ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان است. البته توجه داشته باشید که لزوما بهترین قلم نوری، گران‌ترین آن نیست.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید