پنجشنبه , 9 فروردین 1403
بهترین CPU

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

اگر یک گیمر هستید و به انجام بازی‌های حرفه‌ای و هیجان‌انگیز علاقه زیادی دارید، باید در انتخاب یک پردازنده قدرتمند دقت زیادی به عمل آورید تا بتوانید بازی‌های مورد علاقه خود را با جزئیات فراوان و کیفیتی عالی تماشا کنید و از انجام آن‌ها نهایت لذت را ببرید. شایان ذکر است که در خرید بهترین CPU برای گیم علاوه بر تعداد هسته پردازنده، باید به سرعت آن نیز توجه کنید، زیرا برای اجرای بازی‌های سنگین و حرفه‌ای تنها تعداد هسته بیشتر کافی نیست و سرعت سی‌پی‌یو نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در حال حاضر دو برند AMD و اینتل در بازار وجود دارد که هر کدام از کیفیت بالایی برخوردارند و با عملکرد خوب خود رضایت شما را جلب می‌کنند؛ با این اوصاف انتخاب بهترین CPU برای بازی با توجه به تنوع زیاد در بازار و قیمت‌های متفاوت بسیار سخت به نظر می‌رسد؛ از‌این‌رو ما در این مقاله از مبیت لیستی از بهترین CPU برای گیم تهیه کردیم تا شما بتوانید با مطالعه دقیق آن بهترین تصمیم را گرفته و از انجام بازی‌های کامپیوتری با کیفیت بالا لذت ببرید.


فهرست مطالب


CPU چیست؟

شما می‌توانید CPU را به عنوان مغز کامپیوتر خود در نظر بگیرید؛ این ساختار، اساس و قدرتی را فراهم می‌کند که بقیه اجزای شما برای انجام وظایف و اجرای برنامه‌ها نیاز دارند.

یک پردازنده مخصوص بازی چه ویژگی هایی دارد؟

بازی های کامپیوتری به دلیل بالا بودن جزئیات و اتفاقات همزمان، نیاز به قدرت پردازشی و گرافیکی  بالایی دارند و با افزایش جزییات و کیفیت بازی، این نیاز بیشتر هم خواهد شد. بنابراین برای اجرای بازی ها با رزولوشن های 2K ،Full HD و حتی 4K نیاز به پردازنده ای قوی خواهید داشت که در سریع ترین حالت ممکن امکان پردازش اطلاعات را داشته باشند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله چگونه از لپتاپ خود محافظت کنیم را بخوانید.

 بهترین CPU

اکثر افراد تصور می کنند که یک پردازنده با تعداد هسته های بالا می تواند بهترین عملکرد را در اجرای گیم ها داشته باشد، اما این تصور به طور کامل درست نیست و عامل فرکانس پردازنده نیز فاکتور مهمی برای اجرای روان تر بازی است. معمولا پردازنده هایی که تعداد هسته های زیادی دارند در کارهایی مانند ادیت فیلم و رندرهای 3 بعدی عملکرد بهتری از آن دسته پردازنده هایی خواهند داشت که سرعتی بالاتر با تعداد هسته های پایین تری دارند.

در نتیجه بهتر است که در هنگام انتخاب یک پردازنده تنها عامل انتخابتان را تعداد هسته های آن قرار ندهید. همچنین برای آن دسته از گیمرهایی که کمال گرا هستند و می خواهند نهایت جزییات را با بالاترین رزولوشن در بازی ها داشته باشند، باید سراغ پردازنده های با قابلیت اورکلاک بروند تا بتوانند از نهایت قدرت پردازشی یک پردازنده استفاده کنند.

مطالعه بیشتر
گرید بندی لپ تاپ استوک چگونه انجام می‌شود و به چه معنی است؟

بهترین CPU برای گیم در هنگام بازی چه دمایی باید داشته باشد؟

یک محدوده عملکرد عادی برای یک CPU در حالی که در حال بازی کردن هستید، باید بین 142 تا 164 درجه فارنهایت یا 61 تا 73 درجه سانتیگراد باشد. البته بسته به بار گرافیکی و دمای محیط ممکن است CPU شما کمی داغ‌تر کار کند، اما این نباید آسیبی را در دستگاه ایجاد کند. با این حال اگر CPU شما در دمای بسیار داغ‌تری کار می‌کند، ممکن است لازم باشد روی یک فن خنک کننده بهتر، مقداری خمیر حرارتی برای کمک به جذب گرمای اضافی به پره‌های دفع یا حتی یک سیستم خنک کننده مایع سرمایه گذاری کنید. انواع برنامه‌هایی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کنند دمای CPU خود را کنترل کنید و بتوانید قبل از اینکه ریگ بازی شما را خراب کند، مشکلات را حل کنید. درباره اشتباه رایج هنگام خرید لپ‌‌تاپ بیشتر بخوانید.

بررسی نکاتی که قبل از خرید بهترین CPU برای گیم باید به آن‌ها توجه کنید

اینتل بهتر است یا AMD

پردازنده‌های AMD به لطف برخورداری از هسته‌های پردازشی بیشتر، کار‌هایی مانند ویرایش فیلم را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند؛ در‌حالی‌که پردازنده‌های اینتل با قیمت بیشتر، عملکرد بهتری را در اجرای بازی‌ها ارائه می‌دهند. بنا‌بر‌این شما می‌توانید بر‌اساس نیاز و بودجه خود بهترین CPU برای گیم را انتخاب و خریداری کنید.

تعداد هسته‌های پردازنده مهم‌تر است یا سرعت ساعت پردازنده

هر دو مورد در انتخاب بهترین CPU برای گیم تقریبا مهم هستند؛ اما سرعت ساعت بیشتر عملکرد بهتری را در انجام کار‌های ساده و رایج مثل گیمینگ ارائه می‌دهد؛ در‌حالی‌که تعداد هسته‌های بیشتر باعث می‌شود کار‌های زمان‌بر با سرعت بیشتری انجام شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دلیل اصلی روشن نشدن لپ تاپ چیست را بخوانید.

 بهترین CPU

بنا‌بر‌این سریع‌ترین CPU در بین پردازنده‌های یک خانواده، سریع‌ترین سرعت ساعت را خواهد داشت.

آیا اورکلاک کردن پردازنده لازم است

اورکلاک کردن پردازنده با اعمال تنظیمات مناسب و داشتن خنک کننده کافی باعث می‌شود پردازنده به طور قابل توجهی سرعت و عملکرد بهتری را ارائه دهد؛ اما این موضوع ریسک‌هایی مانند داغ شدن تراشه و کاهش طول عمر پردازنده را نیز به همراه دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله چگونه لپ تاپ خود را ارتقا دهیم را بخوانید. بنا‌بر‌این کاملا به خود شما بستگی دارد که بهترین CPU برای گیم را اورکلاک کرده و سرعت بیشتری را در بازی‌ها دریافت کنید و یا بدون هیچ درد‌سر یا ریسکی از بازی خود لذت ببرید.

توجه به دیگر موارد مهم

علاوه بر پردازنده، موارد دیگری مانند کارت گرافیک و مقدار رم نیز در اجرای بازی‌ها با سرعت زیاد نقش دارند؛ بنا‌بر‌این شما باید در کنار یک پردازنده قوی از کارت گرافیک و رم قدرتمند نیز استفاده کنید تا بهترین تجربه بازی را برای خود به ارمغان بیاورید.

مطالعه بیشتر
ارزان ترین لپ تاپ با دی وی دی رایتر

معرفی بهترین CPUها برای گیم

1. بهترین CPU گیمینگ: Intel Core i5-11600K

معماری: Rocket Lake | سوکت: LGA 1200 | تعداد هسته/نخ: 6 / 12 | فرکانس پایه: 3.9GHz | حداکثر فرکانس: 4.9GHz | توان طراحی گرمایی: 125W

دیگر ثابت شده است که کمبود تراشه‌های AMD پاشنه‌ی آشیل این شرکت است، همانطور که نمی‌توان Ryzen 5 5600X را در بازار یافت، که اغلب سبب گران‌فروشی می‌شود. اینجاست که پردازنده‌ی اینتل Core i5-11600K جایگزین آن می‌شود. این تراشه‌ی کوچک پرسرعت ادعای برتری نسبت به پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X ندارد اما احتمالا متوجه‌ی تفاوت اندک بین آن‌ها هنگام بازی در کنار یک پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده یا بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی نخواهید شد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت کند شدن لپ تاپ چیست را بخوانید.

پردازنده‌ی Core i5-11600K به طرز شگفت‌آوری هم در بازی هم در کارهای نیازمند چندریسمانی (multithreading) عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و با وجود قیمت‌گذاری خوب بهترین CPU سال ۱۴۰۰ به شمار می‌آید. بعلاوه این پردازنده در نسخه‌ی دیگری هم با نام Core i5-11600KF عرضه می‌شود که فاقد پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه است. پس اگر تصمیم دارید تا از یک کارت گرافیک جداگانه استفاده کنید، به دلیل اینکه 11600KF دقیقا عملکردی مشابه نسخه‌ی استاندارد دارد اما با قیمتی کمتر، این پردازنده مناسب شماست.

بهترین CPU گیمینگ: Intel Core i5-11600K

فرکانس پردازنده‌ی 11600K می‌تواند تا 4.9GHz بر روی دو هسته و 4.6GHz روی تمام هسته‌ها افزایش یابد. 11600K به راحتی روی مادربوردهای سری Z490 یا 500 قرار می‌گیرد و دارای unlocked multiplier است که به شما اجازه‌ی اورکلاک پردازنده را می‌دهد. در وافع پس از تنظیم، 11600K با Ryzen 5 5600X در گیمینگ برابری می‌کند. بعلاوه این پردازنده از PCIe 4.0 برای کارت گرافیک و یک عدد شکاف M.2 پشتیبانی می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله چگونه مدل دقیق و مشخصات لپ تاپ خود را بدانیم را بخوانید.
پردازنده‌ی 11600K همانند پردازنده‌ی نسل قبل 10600K دارای درجه‌بندی 125W PL1 است اما مقدار PL2 آن برابر 251W است که 69W بیشتر از 10600K با PL2 برابر 182W است. این یعنی به یک خنک‌کننده‌ی قوی برای مقابله با این گرمای اضافی نیاز دارید. پردازنده‌های سری K اینتل همراه یک خنک‌کننده عرضه نمی‌شوند، بنابراین اگر قصد خرید 11600K را دارید باید به فکر یک خنک‌کننده هم باشید.

مزایا:

  • نسبت قیمت به کارایی رقابتی
  • عملکرد گیمینگ فوق‌العاده
  • عملکرد عالی در برنامه‌های چندریسمانی
  • عملکرد تک‌ریسمانی سریع
  • قابل اورکلاک

معایب:

  • فاقد خنک‌کننده
  • مصرف انرژی نسبتا بالا

2. بهترین CPU گیمینگ جایگزین: AMD Ryzen 5 5600X

معماری: Zen 3 | سوکت: AM4 | تعداد هسته/نخ: 6 / 12 | فرکانس پایه: 3.7GHz | حداکثر فرکانس: 4.6GHz | توان طراحی گرمایی: 65W

پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 5600X در صدر بازار بهترین CPU های گیمینگ قرار می‌گیرد که هم در بازی و هم اجرای برنامه‌ها اینتل را شکست می‌دهد. این پردازنده‌ی شش هسته‌ای و دوازده ریسمانی کمی گران‌تر از نسل قبل خود است اما عملکرد آن در گیمینگ و اجرای برنامه‌ها بیش از نیاز است که این افزایش قیمت را توجیه می‌کند. پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X حتی پردازنده‌ی Intel Core i9-10900K را در گیمینگ شکست می‌دهد که موفقیت بزرگی با توجه به قیمت آن به شمار می‌آید. ناگفته نماند که این پردازنده یکی از کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌های کامپیوترهای رومیزی است.

بهترین CPU گیمینگ جایگزین: AMD Ryzen 5 5600X

ریزمعماری Zen 3 سبب افزایش خیره‌کننده‌ی 19 درصدی IPC ( متوسط تعداد دستورالعمل‌های انجام شده در هر سیگنال ساعت) شده است. در حقیقت این تراشه عملکرد یکسانی در گیمینگ با پردازنده‌ی گران‌تر Ryzen 7 5800X دارد. این موضوع این پردازنده را به یک تراشه‌ی بسیار چندمنظوره بدل می‌کند که می‌تواند از عهده‌ی هر نوع بازی، از بازی‌های رقابتی با نرخ فریم بالا گرفته تا استریم کردن، برآید و همچنین کارایی بیش از نیاز برنامه‌های مورد استفاده‌ی روزانه از خود ارائه دهد.

مطالعه بیشتر
اقتصادی‌ترین و بهترین لپ تاپ هایی که می‌توانید داشته باشید! – شهر فافا

پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X دارای فرکانس پایه‌ی 3.7GHz و حداکثر فرکانس 4.6GHz است که با یک مادربورد و خنک‌کننده‌ی مناسب می‌توان انتظار افزایش بیشتری هم در بازه‌های زمانی کوتاه داشت. بعلاوه این تراشه دارای درجه‌بندی 65W TDP است که یعنی به طور فوق‌العاده‌ای خنک و ساکت است. دارندگان پردازنده‌های AMD با مادربوردهای سری 500 می‌توانند نفس راحتی بکشند چون 5600X به راحتی روی مادربوردهای سری 500 و 400 موجود قرار می‌گیرد. اگر هم به یک مادربورد جدید نیاز دارید هر دو مادربوردهای سری 400 و 500 به وفور یافت می‌شوند و نسبتا هم ارزان هستند.

مزایا:

  • عملکرد گیمینگ قوی
  • قدرتمند در اجرای برنامه‌های تک‌ریسمانی و چندریسمانی
  • به آسانی خنک می‌شود
  • PCIe 4.0
  • دارای خنک‌کننده
  • کم‌مصرف
  • سازکار با مادربوردهای سری 500 موجود

معایب:

  • قیمت بالاتر نسبت به نسل قبل

3. بهترین CPU با عملکرد بالا: AMD Ryzen 9 5950X

معماری: Zen 3 | سوکت: AM4 | تعداد هسته/نخ: 16 / 32 | فرکانس پایه: 3.4GHz | حداکثر فرکانس: 4.9GHz | توان طراحی گرمایی: 105W

همواره پردازنده‌های رومیزی گران‌قیمت نهایت عملکرد را ارائه داده‌اند، البته به شرطی که بخواهید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. سوای قیمت بسیار زیاد، ابن تراشه‌ها نیاز به قرار گرفتن کنار قطعات گران‌قیمت دیگری چون مادربوردهای قوی و پر کردن تمام شکاف‌های حافظه دارند. به همه‌ی این‌ها باید موارد اجتناب‌ناپذیری مثل کاهش عملکرد در برنامه‌ها و بازی‌هایی که از ریسمان‌های کم استفاده می‌کنند و کاربرانی که می‌توانند از قدرت چندریسمانی تراشه‌های HEDT به جای این پردازنده‌ها بهره‌مند شوند اضافه کرد.

پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 5950X با داشتن 16 هسته و 32 ریسمان همانند نسل‌های گذشته تلاش دارد تا عملکردی برابر کلاس پردازنده‌های HEDT را به مادربوردهای متداول منتقل کند. قیمت پردازنده‌ی 5950X در مقایسه با پردازنده‌های HEDT رقیب بسیار کمتر است و عملکرد بهتری را هم ارائه می‌دهد.

بهترین CPU با عملکرد بالا: AMD Ryzen 9 5950X

پردازنده‌های HEDT به کاربرانی که فقط قصد بازی با سیستم‌شان را دارند توصیه نمی‌شود. بهترین CPU ها برای گیمرها پردازنده‌ای رایج هستند (با هسته‌های کمتر و فرکانس بیشتر) که اغلب در بازی‌ها سریع‌ترند. Ryzen 9 5950X هم در همین دسته قرار می‌گیرد. مدل‌های پایین‌تر سری 5000 نسبت کارایی به قیمت بهتری برای گیمینگ دارند. با این حال اگر دنبال تراشه‌ای می‌گردید که بتواند وظایف سنگین را به راستی سریع انجام دهد و هنوز آنقدر سریع باشد که گیم‌پلی با نرخ فریم بالا ارائه دهد، هیچ پردازنده‌ی دیگری جای Ryzen 9 5950X را نمی‌گیرد.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید لپ تاپ های مناسب معماری و رندرینگ + معرفی بهترین لپتاپ های مناسب رندرینگ 2023

مزایا:

  • دارای 16 هسته و 32 ریسمان
  • قابل اورکلاک
  • فرکانس‌های حداکثری بالاتر
  • قیمت منطقی به ازای هر هسته
  • کم‌مصرف
  • PCIe 4.0

معایب:

  • بدون خنک‌کننده
  • نیازمند خنک‌کننده‌ی قوی
  • قیمت بسیار زیاد
  • قیمت بالاتر نسبت به نسل قبل
  • فاقد پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه

4. بهترین CPU با عملکرد بالای جایگزین: AMD Ryzen 9 5900X

معماری: Zen 3 | سوکت: AM4 | تعداد هسته/نخ: 12 / 24 | فرکانس پایه: 3.7GHz | حداکثر فرکانس: 4.8GHz | توان طراحی گرمایی: 65W

اگر واقعا قصد خرید بهترین CPU گیمینگ را دارید بهتر است پول خود را هدر ندهید و یک Ryzen 5 5600X بخرید. اما اگر به دنبال سریع‌ترین تراشه‌ی گیمینگ بازار می‌گردید یا در اندیشه‌ی استریم بازی هستید و هر از گاهی به ویرایش ویدئو می‌پردازید، یا فکر می‌کنید شاید به هسته‌های بیشتری احتیاج پیدا کنید، Ryzen 9 5900X ارزش خرید بالایی دارد.

پردازنده‌ی 5900X بالاترین سطح کارایی در گیمینگ را ارئه می‌دهد و رقیبی در بازار تراشه‌های گیمینگ ندارد، اما اگر تنها کاری که با سیستم خود انجام می‌دهید انجام بازی‌های ویدئویی است، این پردازنده بیش از سطح مورد نیاز است. با این حال اگر احساس می‌کنید که برای انجام کارهای سنگین به سرعت بیشتری نیاز دارید، این تراشه با 12 هسته به خوبی از عهده‌ی انجام کارهای سنگین برمی‌آید.

بعلاوه این پردازنده از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند و قابل اورکلاک نیز است و در مادربوردهای سری 400 و 500 موجود جای می‌گیرد. از آنجا که این پردازنده بدون خنک‌کننده عرضه می‌شود، باید به فکر یک خنک‌کننده هم باشید که هرچه بزرگ‌تر بهتر، زیرا خنک‌کننده تأثیر مستقیمی روی عملکرد مدل‌های بالاتر پردازنده‌های سری Ryzen 5000 دارد.

مزایا:

  • PCIe 4.0
  • Unlocked multiplier
  • سازگار با مادربوردهای سری 500
  • عملکرد گیمبنگ عالی
  • عملکرد تک‌ریسمانی و چندریسمانی عالی

معایب:

  • فاقد خنک‌کننده
  • قیمت بالاتر نسبت به نسل قبل
  • فاقد پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه

5. بهترین CPU گیمینگ چندمنظوره: AMD Ryzen 7 5800X

معماری: Zen 3 | سوکت: AM4 | تعداد هسته/نخ: 8 / 16 | فرکانس پایه: 3.8GHz | حداکثر فرکانس: 4.7GHz | توان طراحی گرمایی: 105W

پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X عملکردی برابر Ryzen 5 5600X در گیمینگ ارائه می‌دهد. پس اگر تنها قصد بازی دارید، Ryzen 5 5600X به عنوان بهترین پردازنده‌ی گیمینگ انتخاب بسیار بهتری به شمار می‌آید. با این حال اگر به دنبال پردازنده‌ای چندمنظوره‌تر با کمی کارایی بیشتر در اجرای برنامه‌ها می‌گردید، تراشه‌ی Ryzen 7 5800X مناسب شماست.

پردازنده‌ی Ryzen 5 5800X کمی گران‌تر از رقیب خود Intel Core i7-11700K است. این تراشه انرژی بسیار کمتری از 11700K مصرف می‌کند که باعث می‌شود نیاز به یک خنک‌کننده‌ی گران‌تر پیدا نکنید و بتوانید تراشه را روی یک مادربورد ارزان‌تر که نیاز به مدار قدرت پیشرفته برای استفاده از حداکثر توان 11700K ندارد نصب کنید. هر دوی این عوامل هزینه‌های کلی پلتفرم 5800X را کاهش می‌دهد. بعلاوه با مادربوردهای سری 400 و 500 در آینده می‌توانید پردازنده‌ی خود را به پردازنده‌های 12 و 16 هسته‌ای سری Ryzen 5000 ارتقا دهید.

مطالعه بیشتر
ایرتگ اپل چیست ؟ + بررسی ویژگی ها و کاربردهای رد یاب هوشمند اپل

مزایا:

  • عملکرد گیمینگ قدرتمند
  • عملکرد تک‌ریسمانی و چندریسمانی خوب
  • متوسط تعداد دستورالعمل‌های انجام شده در هر سیگنال ساعت افزایش یافته و فرکانس‌های حداکثری
  • مصرف انرژی کم
  • قابل اورکلاک
  • PCIe 4.0
  • سازکار با مادربوردهای سری 400 و 500

معایب:

  • قیمت نسبتا بالا
  • فاقد خنک‌کننده
  • فاقد پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه

6. بهترین CPU میان‌رده: Intel Core i5-11400

معماری: Rocket Lake | سوکت: LGA 1200 | تعداد هسته/نخ: 6 / 12 | فرکانس پایه: 2.6GHz | حداکثر فرکانس: 4.4GHz | توان طراحی گرمایی: 65W

پردازنده‌ی Core i5-11400 بهترین پردازنده‌ی مقرون به صرفه‌ی موجود در بازار است، آن هم تا حد زیادی به دلیل اینکه تنها پردازنده‌ی AMD برای رقابت با Ryzen 5 3600 است که به دلیل قدیمی بودن توانایی رقابت با پردازنده‌ی جدیدتر 11400 را ندارد. پردازنده‌ی Core i5-11400 پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 را که با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسد به راحتی شکست می‌دهد. در‌واقع می‌توانید پردازنده‌ی Core i5-11400F را که همان 11400 بدون پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع و QuickSync است را به قیمت بسیار کمتری بخرید، که با توجه به کارایی گیمینگی که ارائه می‌دهد بسیار مقرون به صرفه است.

 Intel Core i5-11400

همچنین پردازنده‌ی Core i5-11400 در مجموع عملکرد بهتری از Ryzen 5 3600 در اجرای برنامه‌ها دارد. کارایی این پردازنده در اجرای برنامه‌های تک‌ریسمانی خیره‌کننده است و کاستی‌های آن در انجام کارهای چندریسمانی به دلیل محدودیت ایجاد شده توسط خنک‌کننده‌ی همراه آن است. با یک خنک‌کننده‌ی بهتر 11400 حتی با وجود محدودکننده‌ی توان تقریبا با 3600 در کارهای چندریسمانی برابری می‌کند و در صورتی که این محدودیت را بردارید برنده‌ی بی چون و چرای این رقابت خواهد بود.

پردازنده‌ی Core i5-11400 از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند و همچنین از مادربوردهای سری B که بهترین گزینه برای قرار گرفتن در کنار این تراشه است که هم از اورکلاک حافظه و هم حذف محدودکننده‌ی توان پشتیبانی می‌کند.

مزایا:

  • عمل‌کرد خوب در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها
  • PCIe 4.0
  • دارای خنک‌کننده
  • پشتیبانی از اورکلاک حافظه

معایب:

  • مصرف انرژی زیاد

7. بهترین CPU با گرافیک مجتمع: AMD Ryzen 5 3400G

معماری: +Zen | سوکت: AM4 | تعداد هسته/نخ: 4 / 8 | فرکانس پایه: 3.7GHz | حداکثر فرکانس: 4.2GHz | توان طراحی گرمایی: 65W

پردازنده‌ی Ryzen 5 3400G یک پردازنده‌ی عالی با گرافیک مجتمع Radeon RX Vega 11 است که توانایی اجرای اکثر بازی‌های جدید با نرخ فریم قابل بازی را به شرط کاهش تنظیمات گرافیکی دارد. در نتیجه نیاز به یک کارت گرافیک مجزا برای سیستم ارزان‌قیمت جدید خود نخواهید داشت و می‌توانید پول خود را برای قطعات مهم‌تر مانند SSD که روی کارایی سیستم تأثیر بسزایی دارد خرج کنید.

Ryzen 5 3400G نسخه‌ی جدید پردازنده‌ی نسل قبل 2400G است. AMD از فرآیندی 12 نانومتری و طراحی +Zen بهینه‌شده در این مدل استفادده کرده که سبب بهبود کارایی از جمله افزایش سرعت ساعت واحد پردازش مرکزی و گرافیکی شده است. این افزایش کارایی به همراه unlocked multipliers به بالا بردن سقف اورکلاک پردازنده، گرافیک و حافظه کمک کرده است. همه‌ی این ویژگی‌ها به همراه یک خنک‌کننده‌ی رضایت‌بخش و ماده‌ی واسط گرمایی از جنس لحیم (Solder TIM) موجب می‌شود که AMD Ryzen 5 3400G بهترین پردازنده برای یک سیستم گیمینگ ارزان‌قیمت باشد.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی بهترین سیستم کامپیوتر خانگی قدرتمند تا 15 میلیون تومان

مزایا:

  • پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Vega
  • قیمت مناسب
  • فرکانس‌های بالاتر
  • اجرای خوب بازی‌ها در رزولوشن 720p و اجرای قابل قبول بازی‌ها در رزولوشن 1080p
  • پشتیبانی از Auto-overclocking PBO
  • ماده‌ی واسط گرمایی از جنس لحیم
  • دارای خنک‌کننده

معایب:

  • عملکرد پایین‌تر نسبت به پردازنده‌های جایگزین در برنامه‌ها
  • افزایش اندک کارایی نسبت به نسل قبل

جمع‌بندی

در حال حاضر Intel Core i5-11600K (و البته نسخه‌ی بدون پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع آن Core i5-11600KF) و AMD Ryzen 5 5600X بهترین پردازنده‌های گیمینگ بازار هستند. در صورتی که در کنار بازی به کمی کارایی بیشتر در اجرای برنامه‌ها نیاز دارید، AMD Ryzen 7 5800X انتخاب مناسبی است. با این حال اگر دنبال پردازنده‌ی قوی‌تری می‌گردید که علاوه بر بازی بتواند از عهده‌ی انجام کارهای سنگینی چون ویرایش فیلم برآید هیچ پردازنده‌ای توانایی رقابت با AMD Ryzen 9 5950X را ندارد و اگر به دنبال تراشه‌ی ارزان‌تری می‌گردید AMD Ryzen 9 5900X گزینه‌ی بسیار خوبی است. پردازنده‌ی Intel Core i5-11400 با وجود قیمت مناسب و کارایی خوب بهترین CPU میان‌رده‌ی بازار است و اگر بودجه‌ی محدودی دارید و نمی‌خواهید برای یک کارت گرافیک هزینه کنید، AMD Ryzen 5 3400G با وجود داشتن یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع خوب از عهده‌ی اکثر بازی‌های جدید با نرخ‌فریم قابل قبول برمی‌آید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنما خرید پردازنده آشنا شدید. همچنین از بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023) آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

بهترین CPU گیمینگ کدام است؟

اما اگر بودجه و هزینه CPU برای شما اهمیت ندارد و می‌خواهید که یک CPU گیمینگ عالی بدون محدودیت بودجه خریداری کنید، می‌توانید محصولاتی مانند اینتل Core i7 13900K و AMD Ryzen 9 7950X را بررسی کرده و بهترین CPU برای گیم را خریداری کنید.

بهترین CPUبرای گیم ارزان کدام است؟

از میان CPU های گیمینگی که در بازار موجود می‌باشند، می‌توان به اینتل Core i3 12100 و AMD Ryzen 5 5600G اشاره کرد که کیفیت مناسبی را همراه با قیمت مقرون به صرفه ارائه می‌دهند. با این حال شما می‌توانید مطالب بالا را به طور کامل بخوانید و در نهایت خریدی هوشمندانه را انجام دهید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین لپ تاپ

هنگام خرید لپ تاپ باید به چه مشخصاتی توجه کنیم؟ + معرفی بهترین لپ تاپ های تا ۶۰ میلیون در سال ۲۰۲۳

بهترین لپ تاپ های تا ۶۰ میلیون همیشه می‌تونن در ذهن شما برای تجربه یک …

دیدگاهتان را بنویسید