جمعه , 10 فروردین 1403
راهکارهای مراقبت از لپ تاپ

چگونه از لپتاپ خود محافظت کنیم؟ بررسی روش هایی برای مراقبت از لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

در زمانی که یک لپ‌تاپ خریداری می شود؛ به دلیل نو بودن لپ‌تاپ از آن به خوبی مراقبت نمی‌شود. ممکن است خیلی سریع دستگاه دچار مشکل شود و دیگر قابل استفاده نباشد. یا ممکن است هزینه بالایی برای تعمیر لپ تاپ باید پرداخت شود. برای این که درصد این کار را کاهش دهیم باید یک سری نکات را رعایت کنیم تا طول عمر دستگاه افزایش یابد.ما در این مقاله مهم ترین نکات مراقبت از لپ تاپ را توضیح داده‌ایم.


فهرست مطالب


نگهداری ومراقبت از لپ تاپ دارای چند قسمت است؟

  • سخت افزاری
  • نرم افزاری
  • باتری

چگونه از سخت افزار لپ تاپ مراقبت کنیم؟

در این قسمت راه‌های مراقبت از قسمت سخت افزار لپ‌تاپ را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1- نحوه صحیح قرار گیری لپ تاپ

اولین نکته برای نگهداری لپ‌تاپ نحوه صحیح قرار گرفتن آن است. اولین نکته این است که در زمان استفاده از لپ‌تاپ آن را روی پاهای خود قرار ندهید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ برای دانشجویان را بخوانید. زیرا زمانی که لپ‌تاپ روی پاهای شما قرار می گیرد به دلیل آن که فن دستگاه باد گرم تولید می کند، با گرمای بدن بر خورد کرده که نهایتا تبادل گرمایی(گرمای cpu ) صورت نمی پذیرد. این اتفاق در طولانی مدت باعث آسیب دیدگی دستگاه می شود .جاهای دیگری که نباید لپ‌تاپ روی آن قرار گیرد، عبارت است از : فرش، پتو، رومیزی‌های کرک دار و موارد مشابه. موارد ذکر شده را به هیچ عنوان استفاده نکنید. زیراباعث می شود کرک به داخل دستگاه برود و در طولانی مدت باعث خرابی فن دستگاه می شود.

لپ تاپ

روش صحیح استفاده از لپ‌تاپ به این صورت است که آن را روی میزی که سطح آن صاف باشد قرار دهید. یا از میزهای مخصوص لپ‌تاپ و یا در صورت صلاح دید از خنک کننده برای لپ‌تاپ استفاده شود که از داغی لپ‌تاپ جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین برند های لپ تاپ استوک در بازار ایران

2- سرد و گرم شدن مراقبت از لپ تاپ

یکی ازعمده مشکلاتی که کاربران به آن برمی خورند ؛ این است که دستگاه روشن نمی شود. وقتی علت را از کاربران جویا می شویم در می یابیم دستگاه خود را در تابستان طولانی مدت در گرما نگه داشته اند. یا در همان دما آن را روشن کرده اند. یا این کار را در سرما انجام داده اند؛ و باعث آسیب دیدن دستگاه شده اند.بهتر است قبل از روشن کردن دستگاه یک ساعت در دمای متعادل قرار بگیرد.محیط و هوای اطراف لپ‌تاپ بسیار مهم هست.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپتاپ استوک چیست را بخوانید. اگر شما در جایی زندگی می کنید که هوا مرطوب است؛ باید خیلی سریع تر از کاربران دیگر دستگاه خود را سرویس کنید.

3- نگه داری لپ تاپ در استفاده طولانی مدت

بهتر است کاربرانی که از موس و تاچ پد دستگاه استفاده بالای دارند؛ از کیبورد و موس دیگری استفاده کنید. زیرا کیبورد وتاچ پد اگر آسیب ببینند برای تعمیر یا تعویض آن ها هزینه بالایی باید پرداخت شود.

4- باز و بسته کردن صحیح در مراقبت از لپ تاپ

شکستگی لولا یا درب لپ‌تاپ یکی از مشکلات رایج است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مکرر درب لپ‌تاپ به طور صحیح باز و بسته نمی شود. اما راه حل این است که در طول روز، باز و بسته کردن لپ‌تاپ را به حداقل برسانید و هنگام باز کردن درب بهتر است از وسط درب گرفته و به آرامی باز شود و در آخر به آرامی بسته شود .هنگام بستن لپ‌تاپ دقت کنید که هیچ چیزی هر چقدر هم کوچک بین کیبورد و lcd قرار نداشته باشد. چون باعث ایجاد شکستگی در پنل ال سی دی می شود.

5- لپ تاپ خود را دور از آهن ربا و مغناطیس نگهدارید

هارد دیسک ها حاوی آهن ربایی برای ذخیره سازی اطلاعات هستند. هنگامی که دستگاه خود را در نزدیکی یک آهن ربا قوی قرار می دهید، می تواند باعث ایجاد اختلالات مغناطیسی و از دست دادن اطلاعات شود.

مراقبت از لپ تاپ

پس مطمئن شوید که لپ تاپ به دور از آهن ربا های قوی می باشد.

مطالعه بیشتر
چه لپتاپ هایی برای ترید مناسب است (+10 نکته هنگام خرید)

6- شارژر را به درستی از لپ تاپ جدا کنید

حتی اگر عجله دارید هنگام جدا کردن شارژر دقت کنید زیرا اعمال فشار و یا کشش زیاد می تواند باعث آسیب در شارژر و قسمت ورودی شارژر شود.

7- صفحه نمایش را به دقت تمیز کنید

همه ما میدانیم که نباید از آب و پارچه معمولی برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ استفاده کنیم. برای تمیز کردن آن از دستمال های میکرو فیبر و تمیز کننده های مناسب برای صفحه نمایش استفاده کنید. همچنین هنگام تمیز کردن به هیچ وجه فشار زیادی وارد نکنید زیرا صفحه لپ تاپ بسیار نازک می باشد.

8- آخرین نکته ی سخت افزاری

ممکن هست کاربرانی باشند که لپ‌تاپ خود را بعد از چندین سال استفاده سرویس نکرده باشند. این کار بسیار نادرستی هست زیرا هر 6 ماه تا 1 سالی که دستگاه کار می کند باید سرویس شود.

نگهداری لپ تاپ

توصیه می شود سرویس دستگاه در نمایندگی های معتبر و زیر نظر افراد متخصص انجام شود.در این سرویس تمام قطعات دستگاه باز شده و فن دستگاه تمیز می‌شود. مهم ترین کار در سرویس لپ تاپ تعویض خمیر سیلیکون است ؛ زیرا بعدا از مدتی کارایی خود را از دست می دهد . این خمیر برای خنک کردن CPU به کار می رود. (هشدار: به دلیل سمی و خطرناک بودن خمیر سیلیکون در منزل به هیچ وجه استفاده نشود)

نحوه نگه داری ازنرم افزار لپ تاپ چگونه است؟

1- چگونه لپ تاپ را خاموش کنم

هیچ وقت لپ‌تاپ را با دکمه پاور خاموش نکنید؛ مگر در مواقع اضطراری. اگر از طریق ویندوز خاموش کنید ابتدا همه برنامه ها بسته شده و لپ‌تاپ به ارامی خاموش می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپتاپ های برنامه نویسی 2022 را بخوانید. این کار در سلامت لپ‌تاپ بسیار تاثیر گذار است.

2- نصب درایورهای لپ تاپ

یکی ازمهم‌ترین کارهای بعد از نصب ویندوز برای لپ‌تاپ ها نصب صحیح درایورها است. که شامل نصب وای فای، بلوتوث، پورت USB و… هست؛ در بعضی از لپ‌تاپ ها نیاز به نصب USB نیست و لپ‌تاپ پورت USB را می شناسد .

مطالعه بیشتر
گرید بندی لپ تاپ استوک چیست؟ + گرید بندی لپ تاپ استوک چگونه انجام می شود و به چه معنی است؟

3- از نرم افزار های اصل استفاده کنید

همیشه یک آنتی ویروس مناسب و خوب روی لپ‌تاپ نصب کنید .از دی‌وی‌دی‌های اصل استفاده کنید و برنامه‌هایی را روی آن نصب کنید که از ایمن بودن آن ها اطمینان دارید. در غیر این صورت با دست‌های خودتان هزینه‌ هایی را برای لپ تاپ ایجاد میکند.

4- استفاده از حالت sleep درمراقبت از لپ تاپ

Sleep کردن لپ تاپ یکی از راه هایی است که میتواند به مصرف کمتر انرژی لپ تاپ کمک کند و کار کردن مجدد با لپ‌تاپ را راحتر کند .پس زمانی که در طول روز کار های متعددی با لپ تاپ دارین حتما به جای shut down کردن sleep کنید . البته به این نکته توجه کنید که لپ‌تاپ را در حالت sleep جا به جا نکنید .

چگونه از آداپتور لپ تاپ به درستی مراقبت کنیم؟

  • ابتدا آداپتور را به برق متصل و سپس آن را به لپ تاپ وصل کنید.
  • نوسانات برق بیشترین آسیب را به آداپتور وارد می کند. بهتر است از یک محافظ برق برای آن استفاده کنید تا لپ‌تاپ و آداپتور شما در مقابل نوسانات محافظت شوند.
  • زمان جدا و وصل کردن، از کشیدن بی محابا و فشردن زیاد پرهیز کنید. این موارد از عمده دلایل خرابی پورت ورودی آداپتور می باشند.
  • سیم آداپتور را مچاله و تحت فشار قرار ندهید. در طولانی مدت سبب شکستن سیم های مسی داخل کابل و اتصال کوتاه و سوختن آداپتور می شود.
  • استفاده از کابل برق با کیفیت.کابل های بی کیفیت با درصد پایین مس در آلیاژ و نازک بودن سبب آسیب رساندن به آداپتور می شوند.
  • ازآداپتور به دور از رطوبت و در مکانی خشک و دمایی معتدل استفاده کنید.
  • آمپر آداپتور و لپ تاپ یکسان و یا بالاتر باشد. آمپر پایین تر آداپتور نسبت به آمپر تعیین شده لپ تاپ سبب آسیب دیدگی می شود.

چگونه از باتری لپ تاپ درست مراقبت کنیم؟

  1. باتری برای بار اول حدود 8 ساعت شارژ شود .
  2. اگر باتری برای 2 روز متمادی در حال شارژ شدن است لطفا شارژ باتری را یکبار خالی و مجدد شارژ نمایید .
  3. بهترین شرایط برای استفاده از باتری خالی کردن شارژ آن تا 3% و مجدد شارژ نمودن آن حداقل هفته ای یک بار است.
  4. باتری باید از گرما و ولتاژ بالا و دسترس کودکان دور باشد.
  5. اگر باتری برای زمان زیادی استفاده شده ( بیش از 2 سال) باتری باید تعویض شود تا از احتمالات مترقبه جلوگیری شود .
  6. هنگامی که باتری جدید تهیه می کنید و باتری توانایی شارژ شدن ندارد ممکن است مشکل شما از آداپتور باشد ( مخصوصا در نوت بوک های دل ) در این مورد به متخصص مربوط مراجعه فرمایید .
  7. هرگز باتری در حال استفاده یا شارژ شدن را از دستگاه خارج نکنید.
مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

چرا باتری لپ‌تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می‌دهد؟

باتری لپ‌تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد.

راه های صحیح نگهداری باتری لپ تاپ

دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ‌تاپ شود. ممکن است لپ‌تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ به چه معنی است و چگونه انجام می‌شود؟

برخی مراقبت از لپ تاپ به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی‌دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل دشارژ کرده و سپس آن را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید.

توجه داشته باشید که یک چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کرده و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ محسوب می‌شود. در نتیجه بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما تکمیل شدن یک چرخه‌ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی بهترین سیستم کامپیوتر خانگی قدرتمند تا 15 میلیون تومان

صحیح‌ترین روش کالیبره کردن باتری لپ‌تاپ شامل چند مرحله است؟

  • باتری را به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید.
  • پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه‌ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می‌توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ‌تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.
  • لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به ۵٪ تنظیم کنید. اگر امکان تنظیم روی ۵٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین‌ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از ۵٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.
  • لپ‌تاپ را روشن رها کنید تا به‌صورت بدون وقفه شارژ باتری کم شود و نهایتا به حالت هایبرنت برود. در طول این مدت می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.
  • زمانی که لپ‌تاپ به‌صورت خودکار خاموش (هایبرنت) شد آن را برای ۵ ساعت یا حتی بیشتر در همین حالت رها کنید.
  • لپ‌تاپ را به برق وصل کنید و اجازه دهید باتری به‌صورت بدون وقفه به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ شود. در طول این مدت هم می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

اگر پس از کالیبره کردن، باتری مراقبت از لپ تاپ خود را با نرم‌افزارهای مخصوص تست کنید معمولا «سطح فرسایش» (Wear Level) بیشتری را گزارش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می‌کنند کالیبره کردن کار مضری است. این تفکر صحیح نیست چرا که افزایش سطح فرسایش باتری در اثر کالیبره شده اتفاق نیفتاده بلکه اساسا باتری پیش از کالیبره شدن ظرفیت خود را صحیح گزارش نمی‌داده است. کالیبره کردن باتری ضروری است چرا که مانع از بروز اتفاقات ناخوشایندی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در وسط یک ارائه‌ی بسیار مهم می‌شود، درحالی‌که به‌ظاهر باتری لپ‌تاپ هنوز ۳۰ درصد شارژ داشته است.

چگونه باید باتری را برای مدت طولانی انبار کنیم؟

اگر قصد دارید باتری لپ‌تاپ خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید لازم است قبل از این کار شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن خشک و تمیز باشد. باتری را می‌توان در یخچال یا سردخانه (دمای بین ۰ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری کرد، ولی به‌شرط این‌که نسبت به رطوبت کاملا عایق‌بندی شده باشد. بار دیگر لازم است یادآوری کنیم که بدترین دشمن باتری‌های لیتیومی حرارت است. بنابراین رها کردن باتری در صندوق عقب خودرو در روزهای گرم تابستان می‌تواند به نابود شدن آن کمک زیادی بکند.

مطالعه بیشتر
گرید بندی لپ تاپ استوک چگونه انجام می‌شود و به چه معنی است؟

چه زمان باید یک باتری جدید برای لپ‌تاپ بخریم؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ‌تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با اهمیت نگهداری لپ تاپ آشنا شدید.همچنین از روش ها و نکات مهم در مراقبت و نگهداری لپ تاپ آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

راهکارهای افزایش طول عمر لپ تاپ

اگر از لپ تاپ خود به خوبی مراقبت کنید، طول عمر بیشتری خواهد داشت و به خوبی برایتان کار می‌کند. راهکارهای مراقبت از لپ تاپ را در ادامه بررسی می‌کنیم: بهتر است اگر از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید، خاموش کردن لپ‌تاپ هنگامی که در حال کار با آن نیستید، از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند. لپ تاپ را در جایی تمیز و بدون گردوغبار قرار دهید. لپ تاپ را در نزدیکی آهنربای قوی نگذارید.

چگونه لپ تاپ را تمیز کنیم؟

تمیز کردن لپ تاپ هم به صورت سخت افزاری باید انجام شود و هم نرم افزاری. سخت افزاری شامل کیبورد، LCD، اتصالات باتری و فن ها است و نرم افزاری شامل مراقبت نرم افزاری از لپ تاپ.

پیشنهاد ما به شما

معرفی بازی های پرطرفدار PS2

 پلی استیشن با ایجاد نوآوری و تغییرات بزرگ در صنعت کنسول و بازی‌های ویدیویی، به …

دیدگاهتان را بنویسید