پنجشنبه , 30 فروردین 1403

کیس گیمینگ ، از تحقیقات اولیه تا خرید نهایی

سالها قبل که هنوز لپ تاپ ها پیشرفت چندانی نداشتند، در اغلب خانه ها کیس های کامپیوتر موجود بود. با انقلاب در طراحی سخت افزار به سرعت لپ تاپ ها جای کیس ها را گرفتند. اما چند سالی است بحث کیس گیمینگ بسیار داغ شده است.

فهرست مطالب

  1. زیبایی و طراحی یک کیس مناسب بازی
  2. نحوه انتخاب مادربرد
  3. انتخاب CPU
  4. انتخاب هارد و رم
  5. انتخاب بهترین گرافیک + فیلم
  6. پاور مناسب برای کیس مخصوص بازی
  7. سیستم خنک کنندگی
  8. پورت ها و درگاه های مورد نیاز
  9. معرفی چند مدل از بهترین کیس های مخصوص بازی
  10. سخن پایانی

مقدمه

زیبایی شناختی و نیاز ما را وادار می کند تا هنگام خرید یک لپ تاپ یا سیستم PC علاوه بر سخت افزار آن به ظاهر و طراحی سیستم نیز توجه کنیم.

اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید حتما می دانید که بازی کردن با لپ تاپ هرگز آن احساس بازی کردن با کامپیوتر خانگی را ندارد. ایرادات زیادی به لپ تاپ های گیمینگ وارد است.

مزیت های یک کیس و ایرادات یک لپ تاپ مخصوص بازی

ما به صورت ویژه و کامل در این مطلب به بررسی خصوصیات یک کیس گیمینگ می پردازیم.

١.طراحی کیس گیمینگ

زیبایی ویژگی بسیار مهمی در انتخاب یک سیستم مناسب است. هر چند تعریف افراد از زیبایی متفاوت است. اما ویژگی های مهم در انتخاب یک کیس مناسب چیست؟

الف) رنگ کیس: چون کیس گیمینگ را جابه جا نمی کنیم، پس لازم است که رنگی انتخاب شود که اثر گرد و غبار روی آن کمتر دیده شود.

انتخاب بهتر خرید یک کیس شیشه ایست، هم زیبایی خوبی دارد هم اثر گرد و غبار را بازتاب نمی دهد. یکی دیگر از نکاتی که می تواند به زیبایی کمک کند، استفاده از RGB و رقص نور است.

کیس گیمینگ
رقص نور و زیبایی در طراحی یک کیس مخصوص بازی

ب) کیس را متناسب با سخت افزار انتخاب کنید: کیس خیلی کوچک ممکن است نیاز به فضای زیادی نداشته باشد، اما ممکن است که تمام سخت افزار مورد نظر شما در آن جا نشود.

مطالعه بیشتر
آموزش و بررسی روش های بالا بردن سرعت گیم در گوشی + معرفی برنامه های تقویت کننده

کیس گیمینگ را خیلی بزرگ انتخاب نکنید. پس از اتصال سخت افزار فضای خیلی زیادی داخل کیس خالی می ماند. همین فضای خالی می تواند در کارآیی سیستم اثر بگذارد.

ج) حتما جریان هوا را مد نظر داشته باشید: در انتخاب یک کیس مناسب باید مطمئن باشید که کیس علاوه بر جایگاه های فن، منفذ های مناسبی برای جریان هوا دارد.

به یاد داشته باشید که فن ها هنگامی کار می کنند که سیستم روشن است، اما جریان هوا ربطی به روشن یا خاموش بودن سیستم ندارد.

٢.مادر برد کیس گیمینگ

شاید به جرئت می توان گفت که مادر برد در کیس گیمینگ نقشی مانند قلب در بدن انسان دارد. بسیار قطعه ای حیاتی و مهم است. اما هنگام انتخاب یک مادر برد باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

الف) پشتیبانی از سخت افزار مد نظر

قبل از خرید مادر برد، تحقیق کنید که آیا مادر برد مد نظر شما از سخت افزار های مد نظرتان پشتیبانی می کند؟ یکی از مهمترین قسمت ها بخش قرار گرفتن پردازنده است. تحقیق کنید که مادر برد بر اساس ٦٤ بیت طراحی شده یا واحد های ٨٦ تایی؟ تا چه مقدار رم را می تواند پشتیبانی کند. آیا از رم های با کلاس بالا DDR4 نیز پشتیبانی می کند؟

مادربرد یک کیس گیمینگ

ب) توان مورد نیاز مادر برد

این مورد نیز کاملا به انتخاب دیگر سخت افزارها وابسته است. کارت گرافیک، مقدار و نوع رم، سری پردازنده و . . . توان های متفاوتی، قبل از انتخاب چک کنید که مادر برد از لحاظ توانی نیز قابلیت پشتیبانی از قطعات را دارد.

ج) اندازه ها را چک کنید

در قسمت قبل به اندازه و سایز کیس اشاره کردیم. در تکمیل بحث باید اضافه کرد که قبل از انتخاب مادر برد و کیس حتما اندازه ها را با هم مقایسه کنید تا به بهترین انتخاب برسید.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین برنامه ویرایش عکس اندروید و IOS برای افراد مبتدی و حرفه ای

د) نیاز سنجی کنید

برخی از مادر برد ها دارای ویژگی های خاصی هستند که می توانند به شما کمک کنند. مثلا برخی از مادر برد های کیس های گیمینگ دارای کارت صدای حرفه ای هستند.

در انتخاب مادر برد به خروجی ها و ورودی های آن نیز توجه کنید. برخی از مادر بردها دارای پورت های فراوانند که در ادامه شما را از خرید داک های پشتیبان بی نیاز می سازد.

٣.پردازنده مرکزی مناسب برای کیس گیمینگ

CPU یا واحد پردازنده مرکزی یکی از مهمترین قطعات لازم برای کیس گیمینگ است. پردازش های اصلی به عهده این واحد است. با هم موارد لازم را جهت انتخاب بهترین پردازنده چک خواهیم کرد:

الف) فقط به ٦٤ بیت فکر کنید

از لحاظ فنی پایه طراحی پردازنده های ٦٤ بیتی از ٣٢ بیتی بهتر است. می دانیم که اکثر نرم افزار های کاربردی برای هر دو حالت نوشته شده اند. اما بحث ما کیس گیمینگ است.

چند سالی است که بازی های گرافیکی ٣٢ بیتی تولید نمی شود. اگر می خواهید که همیشه بهترین کیفیت را داشته باشید حتما ٦٤ بیتی انتخاب کنید.

ب) نسل پردازنده بسیار مهم است

با پیشرفت در تولید سخت افزار، پردازنده ها نسل به نسل بهبود پیدا کردند. نسل ها جدید توان کمتری مصرف می کنند. محاسبات را سریع تر انجام می دهند و کمتر داغ می شوند.

چندی پیش مطلبی کامل درباره انواع پردازنده های Intel نوشتم. می توانید ادامه مطلب را از اینجا دنبال کنید.

ج) سری پردازنده و نوع آن

هنگام انتخاب یک CPU مناسب به Core type یا Xeon type بودن آن توجه کنید. همچنین به حروف بعد از مدل پردازنده توجه کنید. می توانید این اطلاعات را از سایت Intel به صورت کامل استخراج کنید.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی تخصصی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو

د) فرکانس کاری

فرکانس پردازنده نمایانگر توانایی پردازش CPU در واحد زمان است.

نحوه تبدیل هرتز به ثانیه و ارتباط آنها با یکدیگر

ه) مقدار کش و تعداد هسته

مقایسه دو پردازنده Core-i7 و Xeon

می توانید برای هر دو پردازنده ای که مد نظر داری به این صورت مقایسه را انجام دهید. در همین مقایسه هاست که به بهترین انتخاب خواهید رسید. مقدار کش و تعداد هسته مستقیما با سرعت پردازش مرتبط است. هر چه کش بالاتری داشته باشد، سریع تر است.


٤.رم و هارد

رم و هارد از جمله قطعاتی هستند که انتخاب آنها تاثیر زیادی در کارآیی سیستم ندارد. اما چند مورد مهم است که به آن می پردازیم.

الف) رم کیس گیمینگ

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که رم قابل ارتقا است. نسل های بالای رم را انتخاب کنید تا با سرعت بیشتری بتوانید بازی کنید. اما نکته مهم به تکپارچه بودن رم بر می گردد.

نمایی از رم های استفاده شده در کیس های گیمینگ

اگر قصد دارید که ١٦ گیگا بایت رم برای کیس گیمینگ خود در نظر بگیرید، از یک رم یکپارچه ١٦ گیگا بایتی استفاده کنید، نه ٢ عدد رم ٨ گیگا بایتی. یکپارچه بودن رم بسیار به سرعت و پردازش کمک می کند.

ب) هارد

اگر فضای ذخیره سازی برای شما مهم است، می توانید از هاردهای HDD با سرعت بالا استفاده کنید. هم هزینه کمتری دارند هم فضای ذخیره سازی مناسبی در اختیار شما قرار می هند.

نمونه ای از یک هارد ssd با ظرفیت بالا

پیشنهاد می شود برای سیستم های گیمینگ یا کیس های گیمینگ از هاردهای SSD با ظرفیت بالا استفاده شود. نوع هارد نیز بسیار مهم است. نوع های M2 و Nvme سرعت بالاتری دارند.

٥.کارت گرافیک

اصلی ترین شاخصه برای جدا کردن یک کیس معمولی از یک کیس گیمینگ کارت گرافیکی آن است. کارت گرافیکی محل پردازش تصویر است. اما چه ویژگی هایی را باید مد نظر داشت تا بهترین کارت گرافیکی را انتخاب کرد؟

مطالعه بیشتر
معرفی 9 مدل از بهترین گوشی های هواوی در سال 2023

الف) مقدار حافظه گرافیکی مجزا

مقدار حافظه گرافیکی چرا مهم است؟ چون محاسبات و پردازش های مربوط به تصویر در آنجا صورت می گیرد. هر چند این حافظه بیشتر باشد، بهتر است.

ب) نوع پردازشگر

نوع یا type گرافیک بسیار مهم است. DDR چند بودن کارت گرافیکی نمایانگر جدید بودن آن یا قدیمی بودن آن است. علاوه بر این ها خود کارت گرافیکی دارای یک پردازنده مرکزی است.

همانطور که در قسمت CPU اشاره کردیم، قبل از خرید، گرافیک ها را با هم مقایسه کنید تا بهترین را انتخاب کنید.

گرافیک به کار رفته در یک کیس گیمینگ

ج) فقط به گرافیک Nvidia فکر کنید

شرکت های معتبر زیادی کارت های گرافیکی ساخته اند. اما آیا ریسک خواهید کرد و یک مدل ناشناخته را امتحان کنید؟
گرافیک ها Nvidia در طول زمان امتحان خود را پس داده اند. بسیار مناسب سیستم عامل ویندوز است.

٦.پاور مناسب کیس گیمینگ

تقسیم کننده توان یا نیرو محرکه سیستم، پاور کیس گیمینگ است. انتخاب یک پاور مناسب جهت پاسخگویی به نیاز سخت افزار بسیار مهم است. اما ارتقا را از یاد نبرید.

نمونه ای یک پاور مناسب برای کیس های گیمینگ

پاور را به گونه ای انتخاب کنید که اگر در آینده سیستم خود را ارتقا دادید، بتواند با هم سیستم را پشتیبانی کند.

٧.سیستم خنک کنندگی

پس از ساعت ها کار سیستم داغ می شود. پردازنده گرم می شود. اگر کیس را در جایی قرار داده اید که جریان هوا ندارد این امکان وجود دارد که پس از مدتی سیستم خاموش شود. چون مادر برد اگر از حدی بیشتر گرم شود، جریان برق را قطع خواهد کرد.

سیستم جنک کنندگی یک کیس گیمینگ مبتنی بر فن

به یاد داشته باشید که فن هایی که انتخاب می کنید توانایی خوبی در امر خنک کنندگی داشته باشند. در پشت کیس گیمینگ ٢ عدد و در داخل کیس نیز می توانید یک عدد فن قرار دهید.

مطالعه بیشتر
بررسی Galaxy S21 Ultra 5G (برترین گوشی سامسونگ !)

برخی از کیس ها نیز در بالا محلی برای قرار دادن فن دارند. اما حتما علاوه بر فن، کیس گیمینگ را طوری انتخاب کنید که حتما منفذهایی برای هوا داشته باشد.

٨.پورت و درگاه

این مورد را به خوبی نیاز سنجی کنید. برای نمایشگر ایده ای دارید؟ آیا از LED های خم استفاده می کنید یا قصد دارید کیس را به تلوزیون متصل کنید؟

خروجی VGA کمی قدیمی شده است. HDMI گزینه بسیار مناسبی است. اما اگر کیفیت تصویر واقعا برایتان مهم است، DisplayPort یک انتخاب هوشمندانه است.

شما از چند وسیله USB دار استفاده می کنید؟ ماوس، کیبورد، دسته بازی و . . .
حتما به پورت های مادر توجه کنید که نیاز شما را برآورده کنند تا لازم نباشد بعدا برای اضافه کردن USB به کیس داک یا هاب متصل کرد.

ورودی و خروجی کارت صدا را چک کنید. بهترین گزینه استفاده از سیستم های تک جکی است. حتما کیفیتی که ارائه میکند Dolby باشد تا هنگام بازی کردن لذت ببرید.

کارت صدای حرفه ای

با پیشرفت در امر ضبط صدا، اغلب بازی ها دارای صدا گذاری ٣بعدی اند، این نکته را نیز فراموش نکنید.

٩. معرفی چند مدل از بهترین کیس های گیمینگ

پس از توضیحات بالا شما را با چند نمونه عالی از کیس های گیمینگ آشنا می سازیم

٩.١. کیس گیمینگ Corsair iCue 4000X

Corsair در قاب جدید Corsair iCue 4000X خود موفق به ترکیب نور RGB و ظرافت شده است. این قاب فوق العاده دارای شیشه ای معتدل برای صفحات جلویی و کناری خود است. پرستیژ بالا و طراحی چشم نواز را با هم ترکیب کرده است. با مدیریت عالی کابل به لطف یک کانال جداگانه در پشت مادربرد برای هدایت کابل ها ، ساخت ساختاری تمیز و زیبا. به عنوان یک انتخاب عالی Corsair ، شدت و رنگ نور را می توان از طریق نرم افزار Corsair’s iCue سفارشی و کنترل کرد.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی مشخصات گوشی آ 54 سامسونگ - Samsung A54
کیس گیمینگ Corsair iCue 4000X

٩.٢. کیس گیمینگ Nanoxia Deep Silence 4

همانطور که از نام آن پیداست ، Nanoxia Deep Silence 4 تنها هدف از سکوت است. این کیس یک شاسی کاملاً متعادل Micro ATX است که با قیمتی مقرون به صرفه ، بدون اینکه فضایی را برای گسترش از بین ببرد، تمامی نیاز کاربر را برآورده می کند. درست است که شما حتی می توانید بزرگترین و قدرتمندترین کارت گرافیک ها را در Nanoxia Deep Silence 4 جای دهید. اما این واقعیت دارد که هرگز صدایی بیشتر از 30 دسی بل نمی شنوید.

کیس گیمینگ Nanoxia Deep Silence 4

٩.٣. کیس گیمینگ Phanteks Evolv Shift X

هنگامی که برای اولین بار Phanteks Evolv Shift X را نگاه می کنید ، بیشتر شبیه نوار صوتی است تا یکی از بهترین موارد PC ، اما این امر به شما کمک می کند تا در هر محل زندگی یا راه اندازی استودیو محو شود. انعطاف پذیر تا حدی است که به نظر می رسد طبیعی است که زیر تلویزیون قرار دارد همانطور که روی میز کار می کند ، در کنار یکی از بهترین نمایشگرهای بازی.

کیس گیمینگ Phanteks Evolv Shift X

١٠. سخن پایانی

خیلی خوشحالیم که توانستیم به شما عزیزان اطلاعاتی مفید ارائه کنیم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. اگر موردی از یاد رفته یا جا گذاشته شده است به ما اطلاع دهید تا در آپدیت های بعدی اضافه شود.

منابع: tomshardware
Techradar
PC gamers

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید