سه شنبه , 29 اسفند 1402
مونوپاد

راهنمای خرید مونوپاد + بررسی انواع و ویژگی های یک مونوپاد خوب

چند سال گذشته با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی، عکس های سلفی اهمیت زیادی پیدا کرد که در این راستا وسیله ای به اسم مونوپاد (Monopod) معرفی شد. حتما بارها دوستانتان را دیده اید که در طبیعت و مکان های عمومی مشغول به عکاسی با مونوپاد هستند و برایتان سوال پیش آمده که دقیقا مونوپاد چیست و چگونه کار می کند؟ از طرفی احتمالا نمونه های عکاسی با مونوپاد را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم زیاد مشاهده کرده اید و با آن آشنا هستید. اما اگر بخواهید یک منوپاد خوب تهیه کنید، نیاز به یک راهنمای خرید مونوپاد خواهید داشت. از این رو در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی های مونوپاد صحبت کنیم و شما را با اجزای تشکیل دهنده و مزایای آن آشنا کنیم.


فهرست مطالب


مونوپاد چیست؟

مونوپاد به عنوان یک وسیله کمکی برای گوشی استفاده می شود که کمک می کند تا شرایط بهتری برای عکاسی داشته باشیم. کلمه مونوپاد از دو بخش مونو و پاد تشکیل شده است که Mono به معنی تک و Pod به معنی دسته و میله است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین پاوربانک رابخوانید. با توجه به نام Monopod اگر به شکل آن دقت کنید، متوجه می شوید که میله ای با طول دسته بلند دارد که به یک نگهدارنده که برای گوشی شما تعبیه شده است متصل است.

 مونوپاد چیست؟

طول میله مونوپاد معمولا حداکثر حدود 110 سانتی متر است البته شما می توانید با توجه به فاصله ای که برای عکس در نظر دارید، طول دسته را کوتاه یا بلند کنید تا در بهترین زاویه، عکس بگیرید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید پاوربانک + معرفی بهترین پاوربانک های بازار

اجزای تشکیل دهنده مونوپاد چیست؟

مونوپاد مانند بسیاری از وسایل دیگر، از بخش هایی تشکیل شده است. به طور کلی هر مونوپاد از بخش های دسته، شاتر و گیره نگهدارنده گوشی تشکیل می شود. البته برخی از مونوپادها، بخشی به عنوان دکمه زوم هم دارند که در ادامه تمام بخش ها را بررسی می کنیم.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استریم چیست رابخوانید.

میله یا دسته (Pod)

وقتی مونوپاد را در دست می گیرید، در واقع میله آن را نگه داشته اید که یکی از اجزای اصلی Monopod به حساب می آید. دسته مونوپاد قابلیت تنظیم شدن دارد و می توانید آن را متناسب با سایز دلخواه خود تنظیم کنید. جنس دسته منوپاد از آلومینیوم ساخته شده است تا سبک باشد و در استفاده های طولانی مدت، احساس خستگی نکنید.

گیره نگهدارنده گوشی

در قسمت بالایی Monopod، بخشی برای قرار دادن گوشی موبایل قرار دارد؛ به این بخش گیره نگهدارنده گوشی گفته می شود که وظیفه نگهداری گوشی را دارد. این گیره روی دسته پیچ شده است البته شما برای اینکه زاویه عکس بهتری داشته باشید، می توانید آن را بچرخانید تا در زاویه ایده آل شما قرار گیرد. با باز کردن آن می توانید گوشی خود را در آن قرار دهید.

گیره نگهدارنده گوشی

بسیاری به این فکر می کنند که شاید در هنگام استفاده، موبایل از آن محفظه جدا شود و بیفتد اما اگر یکبار موبایل خود را در این بخش قرار دهید، متوجه خواهید شد که جای نگرانی نیست و چقدر محکم آن را نگه می دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین هدفون های گیمینگ 2021 رابخوانید.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی شیائومی 11i، یک ترکیب قدرتمند با قابلیت‌های منحصر به فرد

دکمه شاتر مونوپاد

وقتی مونوپاد در دست شماست، طبیعتا دسترسی به صفحه گوشی برای زدن دکمه گرفتن عکس، بسیار سخت است. از این رو دکمه شاتر در اکثر مونوپادها تعبیه شده است تا با فشردن این دکمه عکس گرفته شود. در برخی از مدل ها، این دکمه به روی دسته قرار دارد و بعضی ها هم دارای یک ریموت کنترل بلوتوثی هستند که دکمه شاتر در آن قرار گرفته است.

دکمه زوم در برخی مونوپادها

همانطور که کمی قبل تر به آن اشاره کردیم، برخی از مونوپادها که قیمت بالاتری دارند؛ بخشی به عنوان دکمه زوم دارند که به شما اجازه می دهد تصویر را زوم کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید dji air 2s رابخوانید.

بررسی انواع مونوپاد

کاربرد اصلی مونوپادها برای گرفتن عکس های سلفی است که در دو نوع معمولی و حرفه ای در بازار وجود دارد. تفاوت این دو نوع، در جنس اجزای تشکیل دهنده آن ها یعنی گیره نگهدارنده، جنس بدنه دسته و دکمه شاتر است و در ادامه در درباره هر دو نوع صحبت می کنیم.

1- مونوپاد معمولی با شاتر دستی (شاتر روی دسته)

این نوع از مونوپادها قیمت پایین تری نسبت به مدل حرفه ای دارند. در این مدل، دکمه شاتر روی دسته مونوپاد قرار دارد. در بخشی که نزدیک به گیره نگهدارنده گوشی است، یک سیم وجود دارد که باید آن را به موبایل خود وصل کنید. یکی از معایب این مدل این است که چون دکمه شاتر روی دسته قرار دارد، ممکن است در موارد بسیاری هنگام گرفتن عکس، دست شما بلرزد و عکس شما تار شود.

مونوپاد معمولی با شاتر دستی (شاتر روی دسته)

2- مونوپاد حرفه ای با شاتر بلوتوثی (ریموت کنترل)

مدل حرفه ای مونوپادها، علاوه بر قابلیت های مونوپاد معمولی، یک ریموت کنترل بلوتوثی دارد که روی آن چند دکمه برای شاتر، زوم، دکمه برای عکاسی اندروید، دکمه برای عکاسی با آیفون و در بعضی از مدل ها دکمه زوم نیز قرار گرفته است. برای استفاده از این ریموت بلوتوثی باید موبایل خود را از طریق بلوتوث با ریموت، جفت کنید. سپس خیلی راحت می توانید فقط با فشردن دکمه شاتر، عکاسی و فیلمبرداری کنید. طبیعتا مدل حرفه ای، قیمت بالاتری نسبت به مدل معمولی دارد اما مزایای بیشتری نیز دارد.

 مونوپاد حرفه ای با شاتر بلوتوثی (ریموت کنترل)

یکی از رایج ترین کاربردهای این مدل، برای زمانی است که یک نفر مونوپاد را در دست میگیرد و فرد دیگری می تواند با فشردن دکمه شاتر در ریموت کنترل، عکس های خلاقانه بگیرد. علاوه بر این، دیگر خبری از لرزش دست و عکس های تار نخواهد بود.

مطالعه بیشتر
بهترین دوربین مداربسته شیائومی

مونوپاد خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در تولید کالاهایی مانند مونوپاد، استانداردهایی وجود دارد تا بهترین کیفیت را تجربه کنید. از طرفی به عنوان کسی که قصد تهیه یک مونوپاد را دارید؛ باید درباره راهنمای خرید منوپاد اطلاعات کاملی داشته باشید. در اینجا برخی از ویژگی های یک منوپاد خوب را بررسی می کنیم:

ویژگی ها
  • مونوپاد وسیله است که می توانید به راحتی آن را حمل کنید. از این رو وزن و اندازه آن، یکی از مهم ترین ویژگی های یک منوپاد خوب است. علاوه بر این، یکی از بارزترین قابلیت هایی که باید داشته باشد، تغییر سایز در میله است تا بتوانید از فاصله دور هم عکس های سلفی بگیرید.
  • همه ما معمولا پس از چند وقت، موبایل هوشمند خود را عوض می کنیم، بنابراین باید در انتخاب منوپاد دقت داشته باشید تا سایز گیره ای که دارد، متناسب با هر نوع گوشی و دوربینی باشد.
  • بهترین مونوپادها معمولا جنس بدنه آن ها از جنس آلومینیوم است که وزن کمتری دارد. این مورد برای حمل کردن مونوپاد در روزهای شلوغ عکاسی، بسیار مهم است.
  • یکی دیگر از ویژگی های مهم مونوپاد خوب، داشتن یک ریموت کنترل بلوتوثی است که برای شما بستر مناسبی را جهت عکاسی های خلاقانه فراهم می کند.
  • از دیگر ویژگی های مونوپاد خوب، پشتیبانی از دستگاه های اندرویدی و iOS است که به شما امکان اتصال به هر نوع گوشی هوشمند با سیستم عامل های اندروید و iOS را می دهد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش فعالیت در شبکه های اجتماعی، علاقه کاربران به گرفتن عکس های سلفی بیشتر شده است. از این رو محصولاتی مانند مونوپاد جهت ایجاد بستر راحت تری در عکاسی ایجاد شده تا تمرکز اصلی به روی ایده پردازی و خلاقیت در عکاسی باشد. به این ترتیب، در این مقاله سعی کردیم درباره راهنمای خرید منوپاد صحبت کنیم و به تعریف مونوپاد چیست، بپردازیم. حالا با شناخت کامل از انواع مونوپاد می توانید انتخاب درستی برای تهیه یکی از آن ها داشته باشید. اگر شما هم تجربه استفاده از منوپاد را دارید، در بخش دیدگاه ها، نظرات خود را درباره این وسیله دوست داشتنی برای ما بنویسید.

مطالعه بیشتر
گجت چیست؟ گجت ها و تاثیرآن ها روری زندگی های مدرن امروزی چگونه است؟

سخن پایانی

شما دراین مقاله با من.پاد آشنا شدید.همچنین از مشخصات . انواع آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا مونوپادها روی خود بلوتوث شاتر دارند؟

این موضوع بستگی به نوع مونوپاد انتخابی مشتری دارد. برخی دستگاه‌ها دارای بلوتوث شاتر برروی دسته و برخی فاقد آن می‌باشند. البته، فروشگاه اینترنتی دیجی خرید امکان خرید بلوتوث شاتر جداگانه با تخفیف ویژه را برای آن دسته از مونوپادها که دارای بلوتوث شاتر نیستند فراهم کرده است.

جنس بدنه مونوپادها چیست وآیا ضدآب است یا خیر؟

جنس بدنه مونوپادهای مدل 1288 و 188 از آلومینیوم است. آلومینیوم بکار رفته در ساخت این محصول از نوع ضد زنگ و ضد آب است، پس می‌توانید در سواحل دریا و مکان‌های مرطوب نیز از آن استفاده کنید. اما جنس بدنه مونوپادهای ساده، Z06-4 و Z07-5 از استیل است. استیل بکار رفته در ساخت این محصول نیز از نوع ضد زنگ و ضد آب است.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید