جمعه , 10 فروردین 1403

دامنه چیست؛ معرفی ۳ نوع پسوند دامنه

دامنه چیست. دامنه شبکه‌ای از رایانه‌ها و دستگاه‌هایی است که توسط یک مرجع کنترل می‌شوند و دستورالعمل‌های خاصی دارند. به طور خاص، یک دامنه توسط یک شرکت خاص کنترل می‌شود که حضور اینترنتی و آدرس IP خود را دارد. دامنه با نام دامنه خود مانند webramz یا webramz.com برچسب‌گذاری می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه چیست؟

دامنه چیست؛ معرفی 3 نوع پسوند دامنه

هر وب سایت دارای یک آدرس IP است، که یک رشته منحصر به فرد از اعداد است که رایانه‌ها را به سرورهای وب متصل می‌کند. آدرس‌های IP برای رایانه‌ها عالی هستند، اما به خاطر سپردن آن برای افراد دشوار است. اینجاست که دامنه‌ها وارد می‌شوند. نام دامنه به آدرس IP یک وب‌سایت متصل می‌شود تا افراد بتوانند پس از ثبت دامنه راحت‌تر یک وب‌سایت را بر اساس دامنه آن به خاطر بسپارند و جستجو کنند و از طرفی دیگر مرورگر آنها می‌توانند سرور وب خاصی را که میزبان وب‌سایت است از طریق آدرس IP مرتبط پیدا کنند. 

ip چیست؟

معرفی 3 نوع پسوند دامنه

آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد است که یک دستگاه را در اینترنت یا یک شبکه محلی شناسایی می‌کند. IP مخفف Internet Protocol است که مجموعه قوانینی است که بر فرمت داده‌های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی حاکم است.

در اصل، آدرس‌های IP شناسه‌ای هستند که اجازه می‌دهند اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال شود. آنها حاوی اطلاعات مکان هستند و دستگاه‌ها را برای ارتباط در دسترس قرار می‌دهند. اینترنت به راهی برای تمایز بین رایانه‌ها، روترها و وب سایت‌های مختلف نیاز دارد. آدرس‌های IP راهی برای انجام این کار ارائه می‌دهند و بخش مهمی‌از نحوه کار اینترنت را تشکیل می‌دهند.

مطالعه بیشتر
همه چیز در مورد خرید ویدئو پروژکتور قابل حمل

آدرس IP رشته ای از اعداد است که با نقطه از هم جدا شده اند. آدرس‌های IP به صورت مجموعه‌ای از چهار عدد بیان می‌شوند – یک آدرس نمونه ممکن است 192.158.1.38 باشد. هر عدد در مجموعه می‌تواند از 0 تا 255 متغیر باشد. بنابراین، محدوده آدرس دهی IP کامل از 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 می‌باشد. 

اجزای دامنه

معمولاً دو بخش از یک دامنه وجود دارد: دامنه سطح دوم و دامنه سطح بالا. دامنه سطح دوم (SLD) شناسه منحصر به فرد وب سایت شما است. این بخشی از دامنه شما است که قبل از .com یا پسوند دیگر قرار می‌گیرد.

اگر در حال ساخت یک وب سایت برای کسب و کار خود هستید، خرید دامنه ای را در نظر بگیرید که نشان دهنده نام کسب و کار شما باشد. این کار باعث می‌شود تا افراد بدون نیاز به صرف زمان زیادی برای جستجوی گوگل، وب سایت شما را پیدا کنند. به عنوان مثال، دامنه سطح دوم webramz.com   معادل “webramz”  است.

دامنه سطح بالا (TLD) پسوند یا بخشی از دامنه شما است که بعد از دامنه سطح دوم شما قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که سازمان شما چه نوع نهادی را در اینترنت ثبت می‌کند. به عنوان مثال، دامنه سطح بالای  “.com”  است و معادل یک نهاد تجاری هست.  معرفی ۳ نوع پسوند دامنه

دامنه چیست؟

١. پسوندهای عمومی

دامنه سطح بالای عمومی‌پسوندی است که به کد کشور خاصی متکی نیست. هیچ معیار خاصی برای دریافت gTLD وجود ندارد. با این حال، برخی از برنامه‌های افزودنی توسط آژانس‌ها یا سازمان‌های تعیین شده حمایت می‌شوند. با این وجود، باید مراقب باشید که بازدیدکنندگان خود را گیج نکنید، زیرا برخی از دامنه‌ها دارای ارتباط خاصی هستند. برای مثال، پسوند .org با سایت‌های سازمان‌ها مرتبط است.

مطالعه بیشتر
خرید اکانت پرمیوم تمام برنامه ها از بهترین سایت خرید اکانت در ایران

برخی از TLDهای عمومی‌برای انواع خاصی از ثبت نام کنندگان رزرو شده است. به عنوان مثال، یک موسسه دانشگاهی می‌تواند از .edu استفاده کند و یک سازمان دولتی می‌تواند از .gov استفاده کند. اگر شرکت یا پروژه شما به دسته خاصی تعلق ندارد، نمی‌توانید از TLD‌های عمومی‌مرتبط با آن استفاده کنید، اما می‌توانید به جای آن از پسوندهای محبوب مانند .com یا پسوند دامنه .net جایگزین آن، xyz.  یا icu استفاده نمایید.

۲. پسوندهای اختصاصی

دامنه سطح بالای کد کشور یک دامنه افزودنی خاص برای یک کشور خاص است. بر اساس کدهای بین المللی کشورها از دو حرف تشکیل شده است. سایت‌های ژاپنی از .jp به عنوان پسوند خود استفاده می‌کنند، در حالی که دامنه‌های .us بیشتر برای وب سایت‌های مستقر در ایالات متحده و غیره ثبت شده اند.

ccTLD برای شرکتی مفید است که روی یک کشور خاص تمرکز دارد. به این ترتیب شرکت‌های بین المللی می‌توانند محتوای خود را برای مناطق مختلف متمایز کنند.

به عنوان مثال، بی بی سی از bbc.co.uk به عنوان دامنه بریتانیا استفاده می‌کند و افراد محلی و bbc.com را برای مخاطبان بین المللی هدف قرار می‌دهد.

۳. پسوندهای دامنه ملی

این دسته از پسوندها مختص ایران میباشد و به پسوند .ir ختم میشوند. این دامنه‌ها توسط سازمان فیزیک نظری در ایران به نشانی nic.ir ثبت میشوند و معرف این هست که دامنه و بازدیدکنندگان سایت مربوطه در داخل کشور ایران هستند. 

کلام آخر

نام دامنه یک آدرس منحصر به فرد است که برای دسترسی به یک وب سایت استفاده می‌شود. داشتن یک نام دامنه سفارشی مزایای زیادی دارد، مانند بهبود حافظه، برندسازی و سئو.

مطالعه بیشتر
خرید مستقیم از چین با وانیکس

در این مقاله نحوه عملکرد نام دامنه، انواع مختلف آنها و نحوه ثبت و انتقال نام دامنه را توضیح دادیم. ما امیدواریم که این مقاله به شما درک اساسی از چیستی نام دامنه و نحوه استفاده از آن در کسب و کار یا پروژه آنلاین خود داده باشد.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر در این خصوص با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

پیشنهاد ما به شما

درباره تأثیر یادگیری زبان جدید بر مغز بیشتر بدانید!

وقتی به یادگیری یک زبان جدید می‌پردازیم، اکثراً به هدف ارتقای مهارت‌های زبانی خود فکر …

دیدگاهتان را بنویسید