چگونه تولید محتوای حرفه ای داشته باشیم؟ + آموزش جامع مراحل تولید محتوا

یکی از عوامل موفقیت وب سایت ها، تولید محتوا در سایت به صورت حرفه ای است؛ چرا که این روزها به دلیل افزایش مشغله های مردم، آنها وقت کافی برای مطالعه کتاب نداشته و ترجیح می دهند از طریق اینترنت، پاسخ سوالاتشان را پیدا کنند. اما چگونه تولید محتوا کنیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟در این مقاله به شما مراحل تولید محتوا را به طور کامل آموزش می دهیم، پس با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
- تولید محتوا چیست؟
- چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
- مراحل آموزش جامع تولید محتوا چیست؟
- مزیتها و چالشهای شغل تولید محتوا چیست؟
- درآمد یک تولید کننده محتوا چقدر است؟
- سخن پایانی و سوالات متداول
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا، فرایندی است که طی آن شما ایده های جذاب برای محتوا پیدا میکنید، پیرامون آن اقدام به تولید محتوای متنی یا ویدئویی می کنید و سپس آن را در قالب یک پست وبلاگ، مقاله، ویدئو یا طراحی اینفوگرافیک انتشار میدهید و با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید.

اگر میخواهید با تعریف دقیق تولید محتوا آشنا شوید، پیشنهاد میکنم مقاله “تولید محتوا چیست؟” را بخوانید. در این مقاله به مفهوم دقیقتری از تولید محتوا میرسید و متوجه میشوید که یک تولید کننده محتوا دقیقاً چه کار میکند و چرا شما به آن نیاز دارید.
چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
چطور است قبل از این که آموزش تولید محتوا را شروع کنیم، راجع به اهمیت آن بیشتر بدانیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صدای زیاد فن لپ تاپ را بخوانید. خب همان طور که احتمالاً خودتان می دانید، تولید محتوا یکی از روشهای بازاریابی درونگرا است. زمانی که شما محتوا تولید میکنید، در واقع در حال به اشتراک گزاری اطلاعات مفید با مخاطبان خود هستید که با این عمل مخاطبان بالقوه را به سایت خود جذب میکنید و از طرف دیگر، مخاطبان فعلی خود را درگیر کرده و رضایتشان را جلب میکنید.
- بازاریابی محتوا، 3 برابر سرنخ بیشتر نسبت به بازاریابی سنتی تولید می کند و 62% هزینههای کمتری به همراه دارد.
- کسب و کارهای کوچک تا متوسط که از بازاریابی محتوا استفاده میکنند، نسبت به آنهایی که از تولید محتوا استفاده نمیکنند، 126% سرنخهای بیشتری میگیرند .
- 61% خریدهای آنلاین، ناشی از مشتریانی است که پستهای وبلاگ را میخوانند.
- شرکتهایی که بیش از 16 پست در ماه تولید میکنند، 3.5 برابر ترافیک بیشتر دریافت میکنند نسبت به شرکتهایی که ماهانه 4 پست یا کمتر میگذارند.
محتوا برابر است با رشد کسب و کار شما. بنابراین، میخواهیم مراحل آموزش را با استراتژی و برنامهریزی برای محتوا شروع کنیم. پس در ادامه این آموزش همراه ما باشید، اگر هنوز میخواهید بدانید چطور تولید محتوا کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش ارز دیجیتال pdf را بخوانید.
مراحل آموزش جامع تولید محتوا چیست؟
از مراحل تولید محتوا گرفته تا چگونگی تولید محتوایی که مخاطبان را جذب کند و تعامل را افزایش دهد:
اولین مرحله آموزش تولید محتوا: برنامه ریزی و استراتژی
اولین مرحله در آموزش تولید محتوا، برنامهریزی و استراتژی برای محتواست. قبل از اینکه شروع به نوشتن و ایجاد محتوا کنید، باید برای محتوای خود هدف و برنامه تعیین کنید. از خود سوال کنید که اصلا این محتوا را برای چه منظوری میخواهم؟استراتژی محتوا به کار شما جهت میدهد. به این صورت که شما میدانید برای چه گروه مخاطبی دارید مینویسید، نیاز به چه جنس محتوایی دارید و چگونه باید آنها را تبلیغ کنید.

چه کسی را دیدید که بدون نقشه یک ساختمان بسازد یا بدون یک طرح اولیه یک مجسمه بسازد؟ پس تولید محتوا نیز نباید بدون برنامهریزی و استراتژی باشد. در این صورت، ممکن است شما از اهداف خود منحرف شوید.استراتژی محتوا، شامل هر چیزی از برند و لحن صدا تا تبلیغ محتوا و در نهایت دوباره مورد هدف قرار دادن آن میباشد.
اهداف خود را برای محتوا تعیین کنید
همانند کمپین های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید اهداف بازاریابی شما را در بر بگیرد. این اهداف میتوانند شامل جذب مخاطبان بیشتر تا تولید سرنخهای بیشتر باشد. با چنین هدفی، شما میتوانید انتظار داشته باشید که در سه ماه بعد ترافیک ارگانیک وبلاگتان 25 درصد افزایش یابد. پس اگر بخواهم خلاصه بگویم، ابتدا اهداف خود را تعیین و سپس محتوای خود را تولید کنید.
محتوا را بررسی کنید
احتمالاً شما برای مدتی است که بدون داشتن مسیر معینی محتوا تولید میکنید یا برعکس، ممکن است استراتژی خاصی را برای تولید محتوای سایتتان دنبال میکنید. در هر صورت، از بررسی محتوا بهره خواهید برد. فقط به این خاطر که شما بدون یک استراتژی معین شروع کردهاید، بدان معنی نیست که از الان به بعد نمیتوانید آن را داشته باشید.
تبلیغ و ترویج محتوا
مهمتر از آموزش تولید محتوا و چگونگی تولید محتوا، باید یاد بگیرید که چطور محتوا را تبلیغ و ترویج کنید. چه فایدهای دارد اگر شما این همه محتوای فوق العاده تولید کنید اما کسی آنها را نبیند؟ در یک حالت کامل و ایده آل، هر بار که شما پست جدیدی انتشار میدهید، عده زیادی از افراد به سایت شما میآیند.

اما در واقعیت، مخصوصا اگر تازه شروع به کار کرده باشید، شما باید مردم را ترغیب کنید تا به سایت شما سر بزنند و آنها را به فضای آنلاین خود راه بدهید. از این رو، تبلیغ محتوا به اندازه استراتژی محتوا اهمیت دارد.
شبکه های اجتماعی
در حالیکه اینستاگرام ابزاری است که به واسطه آن مردم میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، برای تبلیغ محتوا نیز بسیار موثر است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله expanscape aurora 7 را بخوانید. شما فقط باید بتوانید یک تعادل مناسب میان محتوایی که خودتان تولید میکنید، محتوایی که اطلاعات ارزشمند ارائه میدهد و محتوای سرگرم کننده برقرار کنید. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… فضاهای مناسبی برای ساخت و به اشتراک گذاری محتوای مرتبط است. نکته اصلی این است که محتوایی که قرار است انتشار دهید باید با پلت فرم شما سازگار باشد.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل، یکی از بهترین راهها برای در ارتباط بودن با مشتریها است به خصوص زمانی که میخواهید محتوایی را تبلیغ کنید. این بدان دلیل است که افرادی که در لیست ایمیل شما هستند، با انتخاب خود ایمیلشان را در اختیار شما گذاشتند تا از سمت شما پیامی دریافت کنند و شما می توانید تضمین کنید که آنها پیام شما را دریافت می کنند. پس شما میتونید نرخ باز کردن ایمیلهایتان را با فرستادن محتوای مرتبط و بخشبندیکردن لیست ایمیل، افزایش دهید.
تبلیغات پرداختی یا پولی
پرداخت پول به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک میکند تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان جدید بگذارید. این تبلیغات میتوانند در شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و یا سایر وبسایتها پیادهسازی شوند. شما مسیر تبلیغات پولی را به این منظور انتخاب میکنید که وقت خود را صرف جذبکردن افراد بیعلاقه نکنید. به محض اینکه مخاطبان خود را مشخص کنید، تبلیغات پولی به شما کمک میکند تا نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را تجربه کنید.
تکرار محتوا (Repurposing Content)
تکرار محتوا میتواند خیلی به صرفه باشد. برای نوشتن محتوای جدید شما کلی وقت صرف میکنید، اما همان محتوا را میتوانید با صرف زمان کم به محتوای دیگری تبدیل کنید و آن را در جاهای دیگر مثل شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.درست همانند بازیافت است. مثلا شما میتوانید یکی از پستهای وبلاگ خود را در قالب یک اینفوگرافیک یا حتی یک ویدئو در بیاورید و در رسانههای دیگر نیز به اشتراک بگذارید.زمانی که شما یک محتوا را در یک فرمت خاص تولید میکنید، به این فکر کنید که قرار است چطور آن را به فرمتهای دیگری تبدیل کنید که به همان میزان موثر باشد.
مرحله دوم: آموزش فرآیند تولید محتوا
حال که راجع به پیش نیازهای تولید محتوا دانستید، وارد دومین مرحله از آموزش تولید محتوا یعنی فرآیند تولید محتوا میشوید. در این مرحله از آموزش تولید محتوا شما میآموزید که چگونه از صفر تولید محتوا کنید و چه مراحلی را باید از انتخاب موضوع برای محتوا تا انتشار آن طی کنید.معمولا افرادی که کار بازاریابی انجام میدهند، به دلیل مشغله کاری زیاد نمیتوانند وقت خود را صرف استفاده از سیستمهای نا کارآمد کنند. برای همین است که باید سعی کنیم برای هر کاری که میخواهیم انجام دهیم، یک فرآیند داشته باشیم.

روند کار به این صورت است که ابتدا ما یک سیستم ابداع میکنیم، آن را امتحان میکنیم، تا زمانی که درست کار کند از آن استفاده میکنیم، سپس این سیستم را بارها و بارها استفاده کنیم تا نتیجهای که مد نظرمان هست را از آن بگیریم. راجع به کمپینهای مارکتینگی (وبینار، تحقیقات و…) که تا الان انجام دادهاید فکر کنید، هر کدام از آنها دارای یک فرآیند و یک روند بود. فرآیند نیز از این نظر مثتثنی نیست.
مراحل زیر را برای تولید محتوا دنبال کنید و فضایی برای ایدههای خلاقانه در ذهن خود ایجاد کنید:
- تحقیق کلمات کلیدی
- ایده پردازی
- ایجاد یا نوشتن محتوا
- ویرایش محتوا
- آپلود و بارگذاری
- انتشار محتوا
برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این بخش از آموزش تولید محتوا، به لینک زیر مراجعه کنید. هر یک از مراحل به طور کامل برای شما شرح داده شده است.
مرحله سوم در آموزش تولید محتوا: ابزارها
خب رسیدیم به سومین مرحله در آموزش که ابزار ها هستند. اگر نمیدانید چطور تولید محتوا کنید، میتوانید از ابزارهای مخصوص این کار نیز استفاده نمایید. در بخشی از این آموزش میخواهیم شما را با ابزارهای محبوب تولید محتوا آشنا کنیم.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مدل های اپل واچ را بخوانید.

- ابزار Canva به شما کمک میکند که بدون داشتن یک پلت فرم خاص طرحهای زیبا و دلنشین تولید کنید، از تبلیغات شبکه های اجتماعی گرفته تا عکس کاور فیس بوک و اینفوگرافیک ها. این نرم افزار رایگان، دارای قالبهای بسیار زیبا و متنوع است که میتوانید آنها را به سلیقه خود با رنگ، متن یا عکس دلخواه تغییر دهید.
- ابزار Giphy به شما در تولید گیف های جذاب و هیجان انگیز کمک میکند. از آنجایی که گیف شیوه نسبتاً جدیدی برای برقراری ارتباط است و با ایموجی جایگزین شده است، این ابزار کاربرد زیادی دارد.
- Vidyard یک سیستم میزبانی ویدیو است که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما امکان میدهد ویدیوی خود را با اضافه کردن دکمه روی صفحه نمایش، متن یا دکمه های CTA و… ویرایش کنید و حتی دارای ویژگیهای مربوط به سئو نیز هست.
- MakeMyPersona یکی از ابزارهای خوب HubSpot است که به شما در ایجاد پرسونای خریدار کمک میکند. شما میتوانید طی مراحل تولید محتوا این سند را ایجاد کنید تا در مراحل بعدی به شما کمک کند.
- Anchor یک برنامه تولید پادکست برای افراد مبتدی است. این برنامه رایگان است و به شما اجازه میدهد که تعداد نا محدودی پادکست را ضبط و ذخیره کنید، همچنین میتوانید آنها را در پلت فرم های دیگر نیز آپلود کنید.
با این لیست جامع از ابزارهای رایگان و کاربردی میتوانید تا حد زیادی کار تولید محتوا برای سایت خود را آسان کنید.
مرحله چهارم: آموزش تولید محتوا در پلت فرم های مختلف
خب رسیدیم به یکی از مهمترین مراحل تولید محتوا یعنی آموزش تولید محتوا در پلتفرم های مختلف. شما باید بدانید که محتوا در هر جایی هست، اما موفقیت آن به توانایی شما در انتخاب یک پلتفرم خوب برای انتشار آن بستگی دارد.شما نمیتوانید از یک محتوا برای انتشار در رسانههای مختلف استفاده کنید. بلکه باید لحن، تصاویر، متن و حتی جنس محتوای شما برای هر رسانهای اختصاصی باشد تا میزان تاثیر گذاری را بالا ببرد.

- محتوای شبکه اجتماعی
برای شبکه های اجتماعی، یک هنر است. اما از آنجایی که 2.6 میلیارد کاربر در سرتاسر شبکه های اجتماعی وجود دارد، ارزش دارد که برایش زمان بگذارید. به علاوه، کسی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال میکند، یک سرنخ خوب است. آنها شما را دوست دارند و از پستهایی که به اشتراک میگذارید، لذت میبرند. بنابراین، شما مخاطبان مشتاقی دارید که حاضر اند با محتوای شما درگیر شوند.
- محتوای سایت
برای تولید محتوای وب سایت، باید بر روی 3 چیز تمرکز داشته باشد: پرسونای شما، کلمات کلیدی هدف و راه حل شما. بر خلاف محتوای وبلاگ، محتوای سایت باید مخاطبان را به طور طبیعی و منسجم به سمت راه حلهای ارائه شده از جانب شما سوق بدهد. به محتوای وب مانند راهی برای دستیابی به محصولاتتان نگاه کنید.
- محتوای وبلاگ
هدف اصلی محتوای وبلاگ این است که کسب و کار شما را با جذب مخاطبان جدید و گرفتن لیدهای با کیفیت، حمایت کند. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که معمولاً به فروش منجر نمیشود، اما قدرت یک وبلاگ درست و حسابی را دست کم نگیرید. تحقیقات نشان میدهد که شرکتهایی که از وبلاگ استفاده میکنند، ترافیک بیشتری نسبت به سایرین برای وبسایت خود ایجاد میکنند.
مرحله پنجم در آموزش تولید محتوا: تحلیل محتوا
آخرین و احتمالاً مهمترین مرحله در آموزش آنالیز و تحلیل محتوا است. بدون داده و اطلاعات، شما نمیتوانید بفهمید چه چیزی درست کار میکند و چگونه آن را بهبود دهید. زمانی که شما میخواهید محتوای خود را آنالیز کنید باید به چند نکته توجه کنید، بنابراین از اهدافی که تعیین کردید استفاده کنید تا به چند پارامتر مهم دست پیدا کنید.

هر چیزی که میخواهید به واسطه محتوای خود به آن دست پیدا کنید، به شما کمک میکند تا معیارهای خود را تعیین کنید. (هدف اولیهای که راجع به آن صحبت کردیم را به یاد دارید؟)مسائلی که میخواهید آنالیز کنید کاملا به خود شما بستگی دارد، اما در اینجا چند ایده برای بررسی این اندازهگیریها (metrics) وجود دارد.
- بازدیدهای صفحه: تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید میکنند.
- ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو به دست میآید.
- نرخ پرش: درصد بازدید کنندههایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک میکنند.
- نرخ تبدیل: درصد بازدید کنندههایی که از دکمههای فراخوان به عمل (CTA) استفاده میکنند.
- نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری مطالب، اظهار نظر و یا روشهای دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
- رشد مخاطبان: مشترکین جدید یا سرنخ هایی که از یک قطعه محتوا تولید میشوند.
مزیتها و چالشهای شغل تولید محتوا چیست؟
این سوال را از هرکسی بپرسید ممکن است جواب متفاوتی بگیرید. در ادامه به بررسی برخی از این موارد میپردازیم، همراه ما باشید:
1- سرمایه اولیه
فقط به یک لپتاپ و یک اینترنت خوب نیاز دارید. سرمایه اولیه شما در واقع مهارت و تخصصی است که باید رفته رفته آن را یاد بگیرید. برای همین هم در بخش ورود به بازار کار، روی تجربه کردن دوران کارآموزی تاکید داشتیم. این دوران به شما کمک میکند تا با صرف زمان مناسب، پایههای تخصص خود را به خوبی بنا کنید. بسیاری از افراد حاضر نیستند چندماهی را بدون درآمد یا با درآمد بسیار برای کسب تجربه هزینه کنند و در نهایت ممکن است ادامه مسیرشان با آزمون و خطاهای بسیاری همراه باشد.
2- تقاضای بازار کار
امروزه با افزایش روز افزون مخاطبان وبسایتها و شبکههای اجتماعی، تولید محتوا با توجه زیادی رو به رو شده است و اکثر کسب و کارها به دنبال تولید کنندگان محتوای با استعداد هستند تا محتوایی با کیفیت و کمتر دیده شده منتشر کنند. البته از طرفی مدیریت زمان و منابع هم از سوی تولیدکننده محتوا چالش این تقاضای بسیار زیاد است.
3- دورکاری
تولید محتوا برای کسانی که به هر علت، محدودیتهایی دارند و ترجیح میدهند به شکل دورکار یا پاره وقت فعالیت کنند، انتخاب خوبی است. در این شغل توجه اکثر کارفرمایان حرفهای روی خروجی است و خیلی محدودیت زمانی و مکانی نسبت به کارهای دیگر وجود ندارد. البته عدم حضور در فضای کار و مدیریت زمان توسط خود تولیدکننده محتوا هم میتواند چالشهایی را برای برنامهریزی و ایجاد تعادل در زندگی به همراه داشته باشد.
درآمد یک تولید کننده محتوا چقدر است؟
جواب دادن به این سوال که درآمد تولیدکنندگان محتوا چقدر است چندان راحت نیست! چراکه شما در هر حوزهای که فعالیت کنید، درآمدتان بستگی به عوامل زیادی دارد. مثلا این سوال که درآمد پزشکان چه قدر است، جواب مشخص دارد؟ طبیعتا خیر. هر پزشک با توجه به تخصص و تجربهای که دارد، میزان درآمد متفاوتی خواهد داشت و این موضوع در بیشتر حوزههای تخصصی دیگر هم صدق میکند.

برای مثال یک تولید کننده محتوا در هر یک از موقعیتهای زیر شرایط مالی متفاوتی دارد:
- کارمند یا مدیر با حقوق و پاداش متعارفی که کسب و کارها در نظر میگیرند.
- کار فریلنسری به صورت پروژهای و دریافت دستمزد براساس نوع کار (مثلا به ازای هر کلمه برای مقالهها)
- طراحی پروژه های افزایش فروش با تکیه بر تولید محتوا و بهکارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- و…
سخن پایانی
شما در این مقاله با تولید محتوای محرفه ای آشنا شدید.همچننی از آموزش انجام مراحل آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
هر پیجی که محتوای مفید، تخصصی و مورد نیاز گروهی از کاربران تولید کند موفق خواهد شد. با این حال صفحات طنز و سرگرمی، موفقیت ، سبک زندگی و فروشگاههای اینترنتی از محبوبترین صفحات در اینستاگرام هستند. پس اگر ایدهای ندارید میتوانید از این موضوعات استفاده کنید.
ابتدا هدف خود را مشخص کنید. سپس سعی کنید کاربران خود را بشناسید و با یک برنامه ریزی دقیق کار خود را شروع کنید. یک تقویم محتوای منعطف ماهانه و هفتگی برای این کار بسیار مناسب است تا بتوانید در صورت لزوم نوع محتوای خود را تغییر دهید.
You Might Also Like
دلایل بوت نشدن سیستم چیست؟ + آموزش ترفندهای برطرف کردن “بوت نشدن ویندوز”
کمتر مشکلی را میتوان یافت که به بوت نشدن سیستم یا اندازهی بالا نیامدن ویندوز آزار دهنده باشد. وقتی سیستم...
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی اندروید و کامپیوتر
قطعا یکی از بهترین راه های یادگیری زبان انگلیسی، استفاده از نرم افزار است. نرم افزارهایی آموزشی که هم بتوانید...
کاهش صدای بلند فن لپ تاپ | راهکار ها و روش های کم کردن صدای فن لپتاپ
وقتی فن لپ تاپ برای مدت طولانی با صدای بلند می چرخد ، ممکن است مشکلی در فن وجود داشته...
کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند ؟
کیف پول ارز دیجیتال یک راه امن است که کاربران می توانند دارایی ها و سرمایه های دیجیتال خود را...