پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403
مقایسه گوشی

بررسی و مقایسه گوشی A13 – A23 ، جدیدترین گوشی های سامسونگ 2023

این مقاله قصد داریم تا به مقایسه گوشی a13 با a23 بپردازیم. شرکت سامسونگ با توجه خاصی که به بازار محصولات میان رده و مقرون به صرفه دارد توانسته در هر رده تعداد زیادی از محصولات با خصوصیات متنوع را به مخاطبان و طرفداران گوشی سامسونگ در سراسر جهان ارائه کند. دستگاه های سری A سامسونگ جزو محصولات میان رده بوده که حجم بسیار بزرگی از بازار محصولات هوشمند را در برمی گیرد. این سری با ارائه گوشی های با کیفیت مناسب و قیمت خوب همیشه نظر اکثر کاربران را به خود جلب می کند حتی کاربرانی که از گوشی های پرچمدار استفاده می کنند نیز به عنوان گوشی دوم از این سری سعی می کنند که بهره ببرند.


فهرست مطالب


مقایسه طراحی و ساخت

دو مدل a13 و a23 که جزو جدیدترین گوشی سامسونگ 2022 می باشند توانسته اند در مدت زمان کوتاهی جایگاه قابل توجهی در زمینه فروش بدست آورند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گوشی اچ تی سی را بخوانید. در ابتدا باید اذعان کرد که شکل ظاهری هر دو گوشی شبیه به یکدیگر بوده و در نگاه اول هر کاربری را به اشتباه می اندازند. گوشی a13 با 6.5 اینچ ارتفاع و 3 اینچ عرض جزو گوشی های خوش دست بوده که در مقابل گوشی a23 نیز با ابعادی نزدیک به a13 از نظرابعاد دوشادوش این مدل به رقابت می پردازد.

هر دو گوشی دارای وزنی 195 گرم بوده و متریال بکاررفته در طراحی و ساخت این محصولات با توجه به قیمت آنها از نوع پلاستیک می باشد. رنگ های ارائه شده برای هر دو محصول یکی است و رنگ های سفید، مشکی، آبی و زرد را شامل می شود. یکی از نکات مثبت هر دو دستگاه ارائه حسگر اثر انگشت است که در این رده قیمتی با توجه به مدل های رقیب، مزیت محسوب می شود.

مقایسه طراحی و ساخت

در نهایت در بخش طراحی و ساخت به نسبت نمایشگر به بدنه می رسیم که مدل a13 با اندکی فاصله میزان 83.2 درصد را به خود اختصاص داده و با 0.2 درصد نسبت نمایشگر به بدنه بیشتر توانسته اندکی صفحه نمایشی بزرگتر را ارائه کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین گوشی huawei رابخوانید.اما سیستم عامل بکار رفته در هر دو مدل، اندروید 12 می باشد که عملکرد نرم افزاری روان و خوبی را به کاربران ارائه می کند.

مطالعه بیشتر
بررسی بهترین گوشی های موبایل اچ تی سی + تاریخچه و مشخصات آن ها

مقایسه نمایشگر گلکسی A13 و گلکسی A23

سامسونگ برای کم کردن هزینه‌های تولید به جای نمایشگر AMOLED از نمایشگر PLS TFT LCD در هر دوی این گوشی‌ها استفاده کرده است.این یکی از معایب این دو گوشی است زیرا شما می‌توانید در این رنج قیمت، گوشی‌هایی با نمایشگر AMOLED را پیدا کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی گوشی s21 ultra رابخوانید.

مقایسه گوشی a13 با a23 از منظر دوربین

برای مقایسه گوشی a13 با a23 یکی از مهمترین فاکتورها، دوربین های بکاررفته در این دستگاه ها می باشد. در گوشی سامسونگ a13 از ماژولی 4 گانه استفاده شده که لنز اصلی 50 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض 5 مگاپیکسلی، لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی و لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی، اجزاء تشکیل دهنده این ماژول می باشد.

مقایسه گوشی a13 با a23 از منظر دوربین

در مدل a23 نیز از ماژول 4 گانه دقیقا با همین مشخصات استفاده شده است. سنسور سلفی بکار رفته در هر دو موبایل 8 مگاپیکسلی بوده و دارای قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080px می باشند. بطور کلی در این بخش مشخصات یکسانی را در دوربین های بکاررفته در هر دو محصول شاهد هستیم که عملکرد یکسانی را نیز به نمایش می گذارند.

مقایسه گوشی a23 با a13 در زمینه عملکرد

با توجه به بنچمارک های متعبری که این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده اند در این بخش عملکرد دو گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم. گوشی گلکسی a23 در بخش تراشه از چیپست اسنپدراگون 680 که با فناوری 6 نانومتری ساخته شده، بهره می برد. این چیست از دو تراشه 4 هسته ای تشکیل شده که فرایند پردازش برنامه ها را برعهده دارد. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه، Adreno 610 می باشد. گوشی گلکسی a13 از تراشه سامسونگ exynos 850 در بخش پردازشی بهره می برد و این چیست دارای یک 8 هسته ای بوده که از فناوری 8 نانومتری برای ساخت آن بهره برده شده است.

مطالعه بیشتر
بررسی مشخصات گوشی های سری A سامسونگ + معرفی بهترین گوشی سامسونگ سری A

در بخش چیپست تست هایی که توسط بنچ مارک های تخصصی صورت گرفته، تراشه اسنپدراگون 680 توانسته چه در بخش پردازنده مرکزی و چه در بخش پردازنده گرافیکی به برتری قابل توجهی دست یابد. امتیاز تراشه snapdragon 680 در بنچمارک Antutu عدد 230933 بوده و امتیاز چیپست بکار رفته در مدل a13 عدد 128730 می باشد که به برتری 79 درصدی عملکرد گوشی a23 نسبت به a13 اذعان می کند.

مقایسه پردازنده گلکسی A13 و گلکسی A23

گلکسی A13 به پردازنده اگزینوس 850 و گلکسی A23 به پردازنده اسنپدراگون 665 مجهز هستند و این یکی از تفاوت‌های مهم این دو گوشی به حساب می‌آید. پردازنده اگزینوس را شرکت سامسونگ تولید می‌کند که به همراه خود پردازنده گرافیکی Mali-G52 را دارد. پردازنده اسنپدراگون 665 متعلق به شرکت کوالکام، مجهز به پردازنده گرافیکی Adern 610 است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله برنامه ایربراش برای ایفون رابخوانید.

طبق تست‌های انجام گرفته در بنچ مارک‌هایی نظیر An Tu Tu و Geekbench، عملکرد پردازنده اسنپدراگون ۶۶۵ در پردازش‎‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای بهتر از پردازنده اگزینوس 850 است. همچنین این تست‌ها نشان می‌دهند که مصرف باتری پردازنده اگزینوس 850 بیشتر است. پردازنده اسنپدراگون ۶۶۵ در اجرای بازی‌های گرافیکی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. در کل بازی‌های توسعه داده شده برای گوشی‌های موبایل بر روی پردازنده‌های اسنپدراگون بهینه‌تر و روان‌تر اجرا می‌شوند. اما با همه این‌ها شما نمی‌توانید انتظار اجرای بازی‌های سنگین را از گوشی گلکسی A23 داشته باشید زیرا پردازنده این گوشی برای اجرای بازی‌های سنگین ساخته نشده است.

مقایسه حافظه گلکسی A13 و گلکسی A23

در کل گلکسی A23 انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری را از لحاظ حافظه داخلی و رم ارائه می‌دهد. هردو گوشی حافظه داخلی تا ۱۲۸ گیگابایت دارند. گلکسی A23 می‌تواند تا ۸ گیگابایت رم و گلکسی A13 می‌تواند تا ۶ گیگابایت رم را پشتیبانی کند.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی هفت مشکل رایج گوشی های اچ تی سی 10 + راه حل بر طرف کردن آنها

گلکسی A13 در ۴ مدل مختلف با حافظه‌های زیر به بازار عرضه شده است:

۳۲ گیگابایت حافظه داخلی/ ۳ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی/ ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/ ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/ ۶ گیگابایت رم.

گلکسی A23 در ۵ مدل مختلف با حافظه‌های زیر به بازار عرضه شده است:

۶۴ گیگابایت حافظه داخلی/ ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی/ ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/ ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/ ۶ گیگابایت رم و۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/ ۸ گیگابایت رم.

مقایسه صفحات نمایش و باتری ها

صفحه نمایش بکار رفته در هر دو مدل از نوع PLS TFT بوده که دارای ابعادی 6.6 اینچی می باشد. رزولوشن ارائه شده توسط این نمایشگر 1080 در 2408 پیکسل و تراکم پیکسلی 400 ppi می باشد. نرخ تازه سازی صفحه نمایش مدل a13 معادل 60 هرتز می باشد که برای استفاده معمولی عدد قابل قبولی بوده اما برای بازی های سنگین نرخ مناسبی نیست که البته با توجه به قیمت این گوشی نباید چنین انتظاری را داشت.

 صفحات نمایش و باتری ها

در سوی دیگر نرخ تازه سازی نمایشگر a23 90 هرتز بوده که برای این مدل عدد بسیار خوبی می باشد. محافظ صفحه بکار رفته در هر دو محصول از نوع Corning Gorilla Glass 5 بوده که از لحاظ ضربه پذیری، میزان آسیب به صفحه نمایش را در زمان ضربه خوردن و خط و خش های احتمالی به شدت کاهش می دهد. تنها نکته منفی موجود در این بخش عدم پشتیبانی از ویژگی HDR برای ارائه تصاویر با کیفیت تر می باشد که متاسفانه هر دو مدل با آن درگیر هستند. بطور کلی در این بخش گوشی a23 با ارائه کیفیت بهتر نسبت به مدل رقیب خود توانسته امتیاز بالاتری را کسب نماید.

مطالعه بیشتر
بررسی مشخصات گوشی S23 Ultra سامسونگ + استاندارد پرچم‌داران ۲۰۲۳ با الفبای سامسونگ

باتری گوشی

در آخرین قسمت از این مطلب برای مقایسه گوشی a13 با a23 به باتری های بکاررفته در این دو محصول می رسیم. باتری بکار رفته در هر دو دستگاه 5000 میلی آمپری و از نوع لیتیوم پلیمری است. هر دو محصول از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کند که در مدل a13 ویژگی فوق توانایی شارژ 27 درصدی در مدت زمان 30 دقیقه را داراست؛ البته با توجه به مدل های دیگر این قابلیت چندان چشمگیر نیست. با توجه به نتایج بدست آمده از مقایسه گوشی a13 با a23 در سایت NanoReview باتری بکار رفته در گوشی a23 با برتری نسبی یک پله بالاتر از رقیب خود با امتیاز 84 در مقابل امتیاز 83 باتری گوشی a13 قرار گرفته است.

نتیجه گیری

در بخش نمایشگر همان طور که بیان شده برتری با دستگاه a23 می باشد. در بخش های دوربین و باتری نتایج یکسانی را از هر دو حریف شاهد هستیم. اما در بخش عملکرد سخت افزاری که متوجه اجزایی همچون تراشه بکار رفته در هر دو مدل می باشد، به برتری بسیار بالای چیست بکار رفته در گوشی a23 می رسیم که اجرای بی نقص و روان برنامه ها را به کاربران خود ارائه می کند و در مقایسه ای که توسط سایت نانو ری ویو صورت گرفته امتیاز کسب شده توسط چیپست اسنپدراگون 680 تقریبا دو برابر چیپست exynos 850 شرکت سامسونگ می باشد.در نهایت با بررسی جزئی و دقیق، مقایسه گوشی a23 با a13 و با توجه به امتیازهای داده شده توسط بنچ مارک های معتبر گوشی a23 با برتری چشمگیری نسبت به گوشی a13 گوی رقابت را از مدل رقیب خوب ربوده است.

مطالعه بیشتر
معرفی بهترین بازی‌ های چند نفره در سال 2024

سخن پایانی

شما دراین مقاله با گوشی های a13 و a23 که بهترین مدل سامسونگ 2022 آشنا شدید.همچنین از مقایسه کردن تفاوت و شباهت های آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

پردازنده گلکسی A23 بهتر است یا پردازنده گلکسی A13؟

با توجه به اینکه گلکسی A23 از پردازنده اسنپدراگون ۶۶۵ وبهره می‌برد قدرت بالاتری دارد.

عملکرد دوربین گلکسی A13 بهتر است یا گلکسی A23؟

لنز‌های دوربین‌های هر دو گوشی کیفیت یکسانی دارند ولی عملکرد دوربین گلکسی A13 در شب بهتر بوده و جزئیات را بهتر نمایش می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما

گلکسی تب اس

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S9 Ultra – با غول نازک و با ظرافت سامسونگ آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، مجهز بودن به نمایشگرهایی بزرگ و با …

دیدگاهتان را بنویسید