جمعه , 7 اردیبهشت 1403
کامپیوتر خانگی

معرفی و بررسی بهترین سیستم کامپیوتر خانگی قدرتمند تا 15 میلیون تومان

در هنگام خرید یک سیستم کامپیوتری محدودیت بودجه یکی از عواملی است که باعث پایین آمدن حق انتخاب قطعات می شود. بنابراین در این حالت برای انتخاب یک سیستم کامپیوتر خوب باید به بهترین نحو ممکن قطعات را انتخاب کرد تا بتوان یک سیستم بهینه و خوب تهیه کرد. اگر شما بودجه ای در حدود 15 میلیون تومان برای خرید سیستم کامپیوتر کنار گذاشته اید و به دنبال یک سیستم کامپیوتری برای انجام کارهای روزانه یا پروژه های دانشگاه تان هستید و کمی هم به انجام بازی های کامپیوتری فکر می کنید، در این مقاله ما به شما بهترین سیستم کامپیوتر تا 15 میلیون تومان را معرفی می کنیم که می تواند تمام نیاز شما را برطرف کند.


فهرست مطالب


چه انتظاری از یک سیستم پانزده میلیون تومانی باید داشته باشیم؟

سیستم پیشنهادی ما در این مقاله حداکثر قیمتی تا 15 میلیون تومان دارد و به طور کلی جزو سیستم های با کاربری عادی و خانگی محسوب می شود. شما با این سیستم علاوه بر کارهای عادی مانند وبگردی، تماشای فیلم و کار کردن با آفیس، کار های دانشجویی، انجام تکالیف مدرسه و… می توانید انواع نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ را روی آن نصب و از آنها استفاده کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لپ تاپ استوک بخریم یا نه رابخوانید.همچنین این سیستم قابلیت اجرای بسیاری از بازی ها را نیز دارد و می تواند بازی های نسبتا جدید و محبوب چند سال پیش مانند Witcher 3، Fortnite و GTA V و… را اجرا کند.

سیستم کامپیوتر 15 میلیونی

بنابراین با این سیستم می توانید فیلم ببینید، طراحی کنید و از بازی کردن لذت ببرید. همچنین قدرت قطعات این کیس قوی تر از سیستم پیشنهادی معرفی شده در مقاله قبلی از سری مقالات سیستم پیشنهادی است و به همین دلیل برای کسانی که می خواهند یک کامپیوتر اداری داشته باشند و قصد انجام کارهای سنگینی مثل طراحی و ادیت فیلم را ندارند، سیستم پیشنهادی قبلی در مقاله بهترین سیستم کامپیوتر تا 10 میلیون تومان می تواند گزینه اقتصادی تری باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ برای دانشجویان پزشکی را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنما خرید بهترین لپ تاپ های تدوین ویدئو در سال 2023 + معرفی لپ تاپ های مناسب تدوین و ادیت فیلم

بررسی سیستم کامپیوتر پیشنهادی با هزینه حدود 15 میلیون

برای جمع کردن یک کیس با بودجه حدود 15 میلیون تومان می توانید یک سی پی یو نسل ده، یک کارت گرافیک عادی و نسبتا خوب و یک حافظه M2.0 خیلی سریع داشته باشید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین لپ تاپ مدیریتی  را بخوانید.این سیستم شاید خیلی جدید و به روز نباشد و امکان اجرای بازی ها را با حالت گرافیکی عالی نداشته باشد، اما با توجه به هزینه ای که می کنید قطعا بازده خیلی خوبی را از آن بدست خواهید آورد. علاوه بر این، در این سیستم کامپیوتری امکان ارتقا نیز وجود دارد و در آینده می توانید یک یا چند قطعه را نیز ارتقا دهید تا توان کلی سیستم افزایش پیدا کند. توجه کنید که قیمت های ذکر شده در این مقاله به صورت حدودی است و در بازار ممکن است کمی متفاوت تر باشد.

پردازنده کامپیوتر

پردازنده یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین قطعات یک کامپیوتر است و انتخاب آن تاثیر مستقیمی روی کارایی و همچنین قیمت تمام شده کامپیوتر دارد. سی پی یو پیشنهادی ما برای این سیستم Intel Core i3 10100F است که از نسل دهم سری پردازنده های Core i اینتل بوده و یک انتخاب اقتصادی و خوب محسوب می شود. همانطور که می دانید پردازنده های سری 10 اینتل فقط با سوکت LGA 1200 کار می کنند، بنابراین برای خرید مادربرد نیز باید دقت داشته باشید که سوکت پردازنده نصب شده روی آن از سی پی یو نسل 10 اینتل پشتیبانی کند.

این پردازنده دارای 4 هسته پردازشی است که به علت پشتیبانی از تکنولوژی Hyper Threading، چهار هسته مجازی دیگر نیز به آن افزوده می شود و مجموع تعداد هسته ها به عدد 8 می رسد. همچنین فرکانس پردازشی پایه این پردازنده 3.60 گیگاهرتز است که در حالت حداکثری به 4.30 گیگاهرتز خواهد رسید که می تواند امکان اجرای چند برنامه همزمان یا امور مالتی تسکینگ را نیز بدون افت سرعت ممکن کند.

مطالعه بیشتر
لپ تاپ طراحی صنعتی چیست؟ + راهنمای خرید بهترین لپ تاپ طراحی صنعتی 1402

مادربرد کامپیوتر

مادربرد قطعه ای است که سایر قطعات روی آن سوار می شوند و کیفیت و پیشرفته بودن آن موجب می شود که تمامی قطعات بتوانند با حداکثر توان خود کار کنند. به همین دلیل ما برای اینکه بتوانیم از قطعات جدیدتری در سیستم خود استفاده کنیم مادربرد Asus Prime H510M-A را پیشنهاد می کنیم. این مادربرد قابلیت پشتیبانی از سوکت های LGA 1200 را دارد و می توانید روی آن پردازنده های نسل 10 اینتل را نصب کنید.

همچنین سوکت کارت گرافیک این مادربرد از PCIe 3.0 و PCIe 4.0 نیز پشتیبانی می کند که امکان نصب کارت گرافیک های جدیدتری که با سوکت های PCIe 4.0 کار می کنند را دارد. ویژگی خوب دیگر مادربرد H510M-A پشتیبانی از اسلات M 2.0 است که می توانید در کنار یک هارد معمولی از حافظه های پر سرعت M2.0 با رابط PCIe نیزاستفاده کنید و سرعت اجرای برنامه های خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

کارت گرافیک

کارت گرافیک در بین قطعات کامپیوتری معمولا گرانترین قطعه است و به همین خاطر در سیستم های خیلی ارزان از خرید کارت گرافیک صرف نظر می گردد و کارهای گرافیکی به پردازنده گرافیکی داخل CPU محول می شود. اما داشتن یک کارت گرافیک مجزا می تواند تاثیر زیادی در عملکرد سیستم داشته باشد و امکان اجرای بازی ها و نرم افزارهای گرافیکی را فراهم می کند.

کارت گرافیک

برای این سیستم گرافیک پیشنهادی ما کارت گرافیک ASUS Phoenix GeForce GT 1030 است که با یک قیمت حدود 4 میلیون تومانی در بازار قابل تهیه است و در حد قیمت خود عملکرد راضی کننده ای دارد. کارت گرافیک مدل GT 1030 دارای 2 گیگابایت حافظه داخلی GDDR5 است و در حالت اورکلاک می تواند 1531 مگاهرتز فرکانس هسته داشته باشد که میزان قدرت نسبتا خوبی در اختیار سیستم برای پردازش گرافیکی می گذارد. ایسوس برای خنک کردن این کارت گرافیک یک عدد فن در مرکز کارت قرار داده که وظیفه خنک کردن آن را در استفاده های سنگین مانند بازی کردن بر عهده دارد.

مطالعه بیشتر
بدون شارژر لپ تاپتان را شارژ کنید! - استفاده از شارژر لپ تاپ دیگر

این کارت گرافیک 4 میلیون تومانی قدرت اجرای تعدادی از بازی های جدید را در حالت تنظیمات Low و Medium دارد، همچنین می توانید از GeForce GT 1030 برای اجرای نرم افزار های گرافیکی و معماری و رندر گرفتن های نه چندان سنگین نیز استفاده کنید.

رم لپ تاپ

رم در مقایسه با سی پی یو و کارت گرافیک قیمت پایین تری دارد و می توان قدرت مانور بیشتری روی آن داشت. به طور کلی میزان رم 8 گیگابایت برای کارهای عادی و اجرای اکثر بازی های معمولی کافی است و اگر نمی خواهید نرم افزارهای گرافیکی سنگینی را اجرا کنید، همان 8 گیگابایت رم برای شما کافی خواهد بود. رم 8 گیگابایت XPG Hunter محصولی از کمپانی ای دیتا است که دارای سرعت 3200 مگاهرتزی است و سرعت زیادی در اجرای برنامه و بازی ها خواهد داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از تمام سرعت رم باید هم مادربرد و هم سی پی یو قابلیت پشتیبانی از این فرکانس را داشته باشند.

اگر فکر می کنید که 8 گیگابایت رم برای شما کم است و نیاز به حافظه بیشتری دارید می توانید یکی دیگر از همین رم را برای خودتان تهیه کنید و به صورت دو کاناله از آن استفاده کنید، زیرا رم های دو کاناله سرعت بیشتری از یک رم تک کاناله دارند. به عنوان مثال دو رم 8 گیگابایتی در کنار هم می توانند عملکرد بهتری از یک رم 16 گیگابایتی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع رم، به مقاله راهنمای خرید رم مراجعه کنید.

حافظه ذخیره سازی کامپیوتر

با وجود حافظه های SSD در بازار، پیشنهاد ما برای حافظه ذخیره سازی استفاده از ترکیب حافظه دوگانه یا هیبریدی است. به این صورت که یک هارد معمولی در کنار یک SSD قرار بگیرد که در آن ویندوز روی SSD اجرا شود و از هارد HDD نیز برای ذخیره سازی فایل ها استفاده شود. پیشنهاد ما برای HDD، هارد 1 ترابایتی مدل Western Digital Blue WD10EZEX است که سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه دارد، همچنین برای حافظه SSD نیز حافظه های M.2 بهترین انتخاب هستند و می توانند سرعتی بی نظیر را برای اجرا و لود ویندوز و سایر برنامه ارائه کنند.

مطالعه بیشتر
معرفی ویژگی های ویندوز ۱۱ که در ویندوزهای قبلی نمیبینید

از آنجایی که هنوز حافظه های SSD با سوکت M2.0 در ظرفیت های بالا مثل 512 گیگابایت و 1 ترابایتی قیمت بالایی دارند، با توجه به بودجه در دسترس ما یک حافظه 256 گیگابایتی می تواند گزینه ای ایده آل باشد. یکی از حافظه های خوب در این رنج قیمتی حافظه ADATA XPG SX6000 Lite 256GB M.2 است که از نوع PCIe 3.0 x4 بوده و سرعتی بسیار بیشتر از هارد های SSD معمولی دارد و می توان از آن برای نصب ویندوز و سایر برنامه های ضروری استفاده کرد.

منبع تغذیه

نقش پاور تامین انرژی کل سیستم و لوازم متصل به آن است و به همین دلیل پس از اینکه همه قطعات انتخاب شدند، باید توان مورد نیاز آنها را محاسبه کرد و متناسب با عدد به دست آمده یک پاور تهیه شود. قطعات معرفی شده در این راهنمای خرید حدود 200 تا 250 وات توان مصرفی دارند و برای این سیستم یک پاور 400 واتی کافی است که ما پاور گرین Green GP400A-ECO Rev3.1 از کمپانی خوشنام گرین را پیشنهاد می کنیم.

علت اینکه بین توان مورد نیاز و توان پاور فاصله زیادی وجود دارد این است که اولا منبع تغذیه مقداری هدر رفت انرژی به صورت گرما دارد و نمی تواند همه انرژی دریافتی را تبدیل به توان مفید کند، ثانیا توان بالاتر این امکان را به شما می دهد که در صورت ارتقای سیستم نیازی به تعویض پاور و خرید منبع تغذیه قوی تر نداشته باشید.

دی وی دی رایتر

دی وی دی رایتر نیز یکی دیگر از قطعاتی است که در سیستم به کار می رود اما بدلیل اینکه دیگر کسی امروزه از سی دی و دی وی دی استفاده نمی کند و انواع فلش مموری جایگزین آن شده اند، بهتر است که هزینه آن را صرف خرید یک قطعه بهتر برای کامپیوتر کنید. اما اگر وجود DVD رایتر در کیس کامپیوتر برای تان مهم است، می توانید یک دی وی رایتر با قیمت حدود 500 هزار تومان برای خودتان تهیه کنید.

مطالعه بیشتر
راهنمایی خرید تبلت ویندوزی

کیس

انتخاب کیس نسبت به سایر قطعات کامپیوتر راحت تر است و تنوع زیادی نیز در انواع کیس وجود دارد. ما برای این سیستم کیس گرین مدل PARS EVO را پیشنهاد می کنیم که یک کیس اقتصادی خوب است و همچنین طراحی شیک و مدرنی دارد. این کیس به همراه خود یک فن 120 میلی متری نصب شده در پشت آن دارد و امکان نصب چندین فن دیگر در سایر نقاط کیس نیز وجود دارد. همچنین محل نصب پاور در قسمت پایین کیس PARS EVO است که امکان مدیریت کابل و فضای بهتری در داخل کیس را فراهم می کند.

خنک کننده پردازنده

خنک کننده های داخل پک سی پی یو توان دفع گرمای بالایی ندارند و برای اینکه خیالتان راحت باشد که در لود های سنگین گرمای زیاد آسیبی به CPU نمی رساند، باید یک فن CPU خوب تهیه کنید. خنک کننده بادی کولر مستر مدل Hyper T20 یک انتخاب خوب و اقتصادی است که با انواع پردازنده های مختلف سازگاری دارد و عملکرد خوبی نیز در دور کردن گرما از پردازنده و پایین نگه داشتن دمای آن از خود نشان می دهد. این مدل دارای دو لوله مسی به عنوان انتقال دهنده گرما به هیت سینک است و یک فن 120 میلی متری روی آن قرار گرفته که حداکثر در یک دقیقه می تواند تا 2000 دور چرخش داشته باشد و گرما را از سی پی یو دور کند.

مانیتور کامپیوتر

معمولا مانیتور جزو قطعات سیستمی محاسبه نمی شود و به عنوان قطعه ای جدا از سیستم محسوب می شود. اکنون شما در حدود 15 میلیون تومان هزینه کرده اید و اگر بخواهید یک مانیتور خوب بخرید باید حدود 4 تا 5 میلیون تومان دیگر هزینه کنید. اگر قصد هزینه زیادی ندارید می توانید مانیتور استوک و دست دوم تهیه کنید یا اینکه اگر مانیتوری از قبل داشتید از همان برای سیستم جدید استفاده کنید. همچنین اگر قصد خرید مانیتور دارید پیشنهاد می کنیم یک مانیتور با حداقل سایز 22 اینچی برای خودتان تهیه کنید تا در هنگام فیلم تماشا کردن یا کار کردن با فتوشاپ وسعت دید بهتری داشته باشید.

مانیتور کامپیوتر

سایر لوازم جانبی کامپیوتر

پس ازتهیه همه قطعات بالا به یک موس، کیبورد، موس پد، فن کیس، اسپیکر رومیزی و… نیاز خواهید داشت که می توانید بنا به سلیقه خودتان با قیمت های مختلف آنها را تهیه کنید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ + معرفی بهترین CPU برای گیم (در سال 1402، 2023)

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بهترین سیستم کامپیوتر تا 15 میلیون تومان را به شما معرفی کنیم. این سیستم به راحتی می تواند از پس کار های عادی و روزمره بر آید و حتی به لطف کارت گرافیک آن می توان برخی بازی های کامپیوتری نسبتا جدید را نیز روی آن نصب کرد. به نظر شما با این بودجه می شد سیستم بهتری پیشنهاد کرد؟ شما می توانید سیستم پیشنهادی خودتان را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با بهترین سیستم کامپیوتر خانگی قدرتمند تا 15 میلیون تومان آشنا شدید.همچنین از مشخصات آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری داریدآن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چه انتظاری از یک سیستم گیمینگ میان رده می‌توان داشت؟

چند سیستم گیمینگ میان رده معرفی شده در این مقاله توانایی اجرای بازی‌های جدید نسل هشتم را با تنظیمات معمولی یا بالا خواهند داشت. علاوه بر این چنین سیستمی نیاز روزانه شما به وب گردی، اجرای محتوای‌های صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد و اجرای بدون اختلال نرم افزارهای سنگین را به راحتی برآورده خواهد کرد.

با چه بودجه‌ای می‌توان یک سیستم گیمینگ میان رده بست؟

با توجه به نوسانات بازار، ارز، قیمت قطعات و عوامل دیگر، مشخص کردن یک بودجه‌ای ثابت برای یک کامپیوتر مخصوص بازی ارزان قیمت سخت است. برای همین در هر دوره در ویجیاتو قیمت‌ها را به روز رسانی کرده و همچنین تا جای ممکن پاسخگوی پرسش‌های شما نیز خواهیم بود.

پیشنهاد ما به شما

لپ تاپ مناسب تدوین

راهنما خرید بهترین لپ تاپ های تدوین ویدئو در سال 2023 + معرفی لپ تاپ های مناسب تدوین و ادیت فیلم

ویرایش فیلم یا همان ادیت و تدوین فیلم با لپ تاپ یکی سوالاتی است که …

دیدگاهتان را بنویسید