جمعه , 10 فروردین 1403
دستگاه تخم مرغ پز

راهنمای خرید انواع تخم مرغ پز خانگی + مهمترین نکات قبل از خرید دستگاه تخم مرغ پز

یکی از لوازم خانگی برقی پر کاربرد در آشپزخانه دستگاه تخم مرغ پز می‌باشد. بدن انسان روزانه به پروتئین زیادی نیاز دارد و یکی از منابع دریافت پروتئین تخم مرغ می‌باشد. اگر تخم مرغ را به صورت آب پز استفاده کنید، خاصیت بیشتری دارد، پس شما برای این کار نیاز به یک تخم مرغ پز خانگی دارید. پختن تخم مرغ شاید در نگاه اول کار ساده‌ای باشد، اما اگر کمی عمقی‌تر به ماجرا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که خطرات زیادی را به همراه دارد، یکی از این خطرات سوختن با آب جوش می‌باشد، اما اگر شما از یک دستگاه تخم‌ مرغ‌پز استفاده کنید، تا حد زیادی جلوی این خطرات را خواهید گرفت. خوشبختانه قیمت این دستگاه در حدی گران نیست که بخواهید به خاطر پرداخت پول سلامت خود و اطرافیان خود را به خطر بیاندازید. از همه مهم‌تر شما دیگران نگران خام بودن زرده تخم مرغ نخواهید بود، زیرا این دستگاه به شما این اطمینان را می‌دهد که تخم مرغ‌ها به خوبی پخته شوند.


فهرست مطالب


دستگاه تخم‌مرغ پز چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از لوازم خانگی برقی به حساب می‌آید و همان طور که از نام آن پیداست، برای آب پز کردن تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پختن تخم مرغ با این دستگاه همانند روش سنتی نیاز به منتظر ماندن برای جوش آمدن آب را ندارد و در همان لحظه اول شروع به پختن تخم مرغ‌ها می‌کند.

در روش معمولی به دلیل رسیدن آب به نقطه جوش تخم مرغ‌ها ترک برداشته یا شکسته می‌شوند، اما این دستگاه در دمایی این کار را انجام می‌دهد که تخم مرغ‌ها سالم پخته شوند. سرعت پخت تخم مرغ در این دستگاه بسته به مدل آن زیر ۱۰ دقیقه است. اما در روش سنتی یعنی پختن درون شیر جوش چیزی در حدود ۱۵_۲۰ دقیقه زمان لازم است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله در خرید تلویزیون به چه مواردی دقت کنیم؟ را بخوانید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید یخچال فریزر + بررسی نکات مهم درانتخاب یک یخچال فریزر مناسب

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تخم‌مرغ پز خانگی:

  • دستگیره و درپوش
  • صفحه مربوط به قرارگیری تخم مرغ
  • محفظه تفکیک تخم مرغ
  • سوزن مخصوص سوراخ کردن تخم مرغ
  • سوراخ خروج بخار
  • بدنه دستگاه به همراه تایمر و کلید های خاموش روشن
  • فنجان اندازه‌گیری
  • سیم برق دستگاه

انواع دستگاه تخم‌مرغ پز :

  1. دستگاه تخم مرغ‌پز پلاستیکی: یکی از ارزان‌ترین نمونه‌های این دستگاه می‌باشد. جنس بدنه آن از پلاستیک محکم و مقاوم ساخته شده و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است. از نظر زمان پخت و کیفیت ساخت تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارند، تنها تفاوت اصلی آن‌ها در جنس بدنه و قیمت آن‌ها می‌باشد. اگر از روی کابینت روی زمین بیافتند، ممکن است آسیب جدی به آن‌ها وارد شود.
  2. دستگاه تخم مرغ‌پز فلزی: جنس بدنه اکثر آن‌ها از فلز استیل ضد زنگ می‌باشد که از نظر مقاومت از نمونه پلاستیکی مقاوم‌تر است و قیمت آن از مدل‌های پلاستیکی اندکی بالاتر است. اگر به دنبال مدلی هستید که رنگ بدنه آن به مرور زمان تغییر نکند، حتما نمونه فلزی را خریداری کنید. زیرا هر چند هم که از دستگاه خوب نگهداری نمائید، باز هم بعد از مدتی تغییر رنگ می‌دهد. جنس بدنه آن‌ها به گونه‌ای است که اگر از روی کابینت به زمین بیافتند، آسیب چندانی نخواهند دید.
  3. دستگاه تخم‌ مرغ‌پز چند کاره: این مدل را هم می‌توانید از جنس پلاستیک و هم جنس استیل خریداری کنید. این دستگاه فقط محدود به پختن تخم مرغ نیست، بلکه به عنوان یک تابه رژیمی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با این دستگاه به وسیله برق و بدون دسترسی به گاز انواع ماهی، مرغ و سوسیس را درون آن سرخ کنید و با قرار دادن درب محفظه آن را به یک دستگاه تخم مرغ‌پز و بخار پز تبدیل کنید و انواع سبزیجات را درون آن بخار پز کنید.
مطالعه بیشتر
نقد و بررسی ویژگی های روشنایی ( پاشنه آشیل) تلویزیون اولد ال جی + معرفی و مقایسه سه مدل تلویزیون اولد ال جی GX، CX و BX

دستگاه تخم مرغ پز چگونه کار می‌کند؟

مکانیسم اصلی این دستگاه پختن تخم مرغ به وسیله بخار آب می‌باشد. وقتی شما مخزن آب دستگاه را پر می‌کنید و تخم مرغ‌ها را درون دستگاه قرار می‌دهید، آب شروع به بخار شدن می‌کند و باعث می‌شود، تخم مرغ‌ها به خوبی بخار پز شوند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید تلویزیون شیائومی را بخوانید. روی درب این محصول یک سوراخ وجود دارد که محل خروج بخار می‌باشد، هرگز نباید دست خود را جلوی این سوراخ بگیرید، زیرا دست شما با بخار آب دچار سوختگی می‌شود.

دستگاه تخم مرغ پز

بسته به اینکه سلیقه شما برای پختن تخم مرغ چگونه است، این دستگاه شروع به پختن تخم مرغ‌ها می‌کند. اگر تخم مرغ عسلی می‌پسندید باید چیزی در حدود ۸ دقیقه به دستگاه مهلت دهید و برای پخته شدن کامل هم شما باید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به دستگاه مهلت دهید.

آیا تخم مرغ پز جزو لوازم ضروری آشپزخانه است؟

اگر تخم مرغ آب پز یکی از صبحانه های مورد علاقه شماست و قصد دارید در زمان هم صرفه جویی کنید داشتن دستگاه تخم مرغ‌پز در آشپزخانه برای شما ضروری است. اگر در خانه تخم مرغ‌پز داشته باشید، دیگر لازم نیست منتظر جوش آمدن آب بمانید یا مدام حواس تان به تخم مرغ های روی گاز باشد تا خیلی سفت نشوند.

بدون داشتن این دستگاه شما باید دقت کنید تا دمای آب و ظرفی که تخم مرغ را در آن آب پز می کنید مناسب باشند. برخی از دستگاه های تخم مرغ پز با تایمر تعبیه شده، حتی به شما اجازه می دهند که تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ نیم عسلی هم درست کنید.

مطالعه بیشتر
راهنمای خرید بهترین تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ 2023

مزایا دستگاه تخم مرغ پز چیست؟

در این دستگاه ها نیازی نیست که منتظر به جوش آمدن آب باشید، تخم مرغ بلافاصله از همان لحظه اول شروع به پختن می کند. در بیشتر این وسایل یک فنجان به همراه دستگاه ارائه می شود که به وسیله آن متناسب با تعداد تخم مرغ ها ، آب را اندازه گیری می کنید.با استفاده از این وسایل به سرعت می توانید تعداد زیادی تخم مرغ آماده کنید. تخم مرغ ها در این فرایند بیش از اندازه شل و یا سفت نمی شوند و یا پوست آن ترک بر نمی دارد.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: راهنمای خرید ماشین لباسشویی سامسونگ 

وتخم مرغ را باتوجه به خواسته شما آماده میکند .یکی دیگر از مزایا بزرگ این محصول مصرف انرژی پایین تر ان است. این دستگاه ها باید مقدار کمی اب تبخیر کنند که میزان انرژی مورد نیاز برای ان تامیین شوند اکثر مدل دستگاه ها در کمتر از 10 دقیقه حاظر میشوند که در روش سنتی 15 تا 20 دقیقه طول میکشد.

دستگاه تخم مرغ پز

بزرگترین تفاوت این دستگاه ها در زمان پخت و پز آن است که شما به مرور متوجه خواهید شد که تا چه اندازه دوست دارید تخم مرغ تان سفت باشد تا مزه و طعم آن را بپسندید. تصمیم گیری و انتخاب این وسیله تا حد زیادی به نیازهای شما بستگی دارد، شرکت های مختلفی این دستگاه ها را با قابلیت های متنوعی ارائه کرده اند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی کیفیت ماشین های ظرفشویی ال جی را بخوانید.

مهمترین نکات قبل از خرید دستگاه تخم مرغ پز چیست؟

1 – ظرفیت : راهنما نحوه استفاده از تخم مرغ پز ،ظرفیت دستگاه های تخم مرغ‌‌پز معمولا بین ۶ تا ۱۲ تخم مرغ است. تخم مرغ پزهای یک طبقه طبیعتا ظرفیت کمتری دارند که البته برای مصارف خانگی کفایت می کند. اما برای رستوران ها و کافی شاپ ها تخم مرغ پزهای دوطبقه را پیشنهاد می کنیم. و زود تر ان را اماده میکند.

مطالعه بیشتر
ماشین ظرفشویی ال جی بهتر است یا سامسونگ؟ + مقایسه ماشین ظرفشویی ال جی و سامسونگ

2 – ابعاد : اگر در آشپزخانه فضای زیادی برای اضافه کردن وسیله جدید ندارید، پس قاعدتا باید دنبال مدل های تاحدامکان جمع وجور باشید. دستگاه تخم مرغ پز ارزشش را ندارد که جای لوازم ضروری تر را در آشپزخانه بگیرد!

3 – جنس : راهنما نحوه استفاده از تخم مرغ‌پز ،جنس قسمت بیرونی دستگاه معمولا از استیل یا پلاستیک است. بعضی دستگاه های تخم مرغ پز صفحه ای هم به عنوان ماهیتابه دارند که بهتر است از جنس نچسب باشد. تا کیفیت و طعم غذا را از بین نبرد.

4 – خاموشی خودکار : دستگاه های تخم مرغ‌پز با قابلیت خاموشی خودکار در پایان پخت خودبه خود خاموش می شوند. تخم مرغ پزهایی هم که این قابلیت را ندارند پایان پخت را با زنگ اعلام می کنند.

5 – مدت زمان پخت : مدت زمان پخت در هر دستگاهی متفاوت است. اما معمولا در عرض ۵ تا ۱۲ دقیقه چرخه پخت کامل می شود. مدت زمان پخت به تعداد تخم مرغ ها و سفتی مدنظرتان هم بستگی خواهد داشت. اگر تخم مرغ پخته کاملا سفت مدنظرتان باشد، احتمالا باید حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید.

6 – نوع درپوش : درپوش دستگاه های تخم مرغ پز می تواند شفاف یا غیرشفاف باشد. تنها مزیت درپوش های شفاف این است که تخم مرغ ها و سایر مواد غذایی حین پخت قابل دیدن اند.

7 – مصرف انرژی : راهنما نحوه استفاده از تخم مرغ‌پز ،هرچه کم مصرف تر بهتر. باتوجه به گرانی تعرفه مصرف برق منطقی نیست که برای خرید لوازم برقی پرمصرف هزینه کنیم! پس می توانیم یک دستگاه خوب با مصرف کمتر را تهیه کنیم .

مطالعه بیشتر
راهنما خرید تصفیه کننده هوا شیائومی - Xiaomi Air Purifier

8 – چندکارگی : کارایی بعضی دستگاه های تخم مرغ پز فراتر از تهیه فقط تخم مرغ پخته است، که میتوتن برای تنگاب پزی و بخار پز کردن ماعی نیز از آن استفاده کنند . و سرعت عمل بهتری نسبت به بقیه دستگاه ها دارند.

9 – قابلیت شست وشو در ماشین ظرف شویی : متعلقات دستگاه های تخم مرغ‌پز معمولا قابل شست وشو در ماشین ظرف شویی است. مگر اینکه در راهنمای دستگاه اشاره ای به این مورد نشده باشد.

10 – قیمت و گارانتی : راهنما نحوه استفاده از تخم مرغ‌پز ،قیمت دستگاه تخم مرغ پز از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود و در بعضی مدل ها به بالای ۵۰۰ هزار تومان هم می رسد. ضمنا برای تقریبا همه لوازم برقی، نه فقط دستگاه تخم مرغ، پیشنهاد می کنیم از برندی خرید کنید که شامل خدمات پس از فروش باشد. چون هم قابل اعتماده و هم میتونید به راحتی از ان استفاده کنید.

روش نگهداری از دستگاه تخم مرغ پز:

  • همیشه برای آب پز کردن تخم مرغ مخزن آب آن را طبق دستورالعمل شرکت سازنده و با پیمانه مخصوص پر کنید. زیرا در صورت کم بودن یا زیاد بودن آب دستگاه آسیب جدی می‌بیند.
  • این وسیله در زمان پخت تخم مرغ ها ممکن است دارای لرزش و مقداری حرکت باشد بنابراین آن را در قسمتی قرار دهید که در اثر حرکت از روی کابینت سقوط نکند.
  • حتماً برای پخت تخم مرغ درپوش دستگاه باید بسته باشد. درپوش دستگاه را هنگام پخت به هیچ عنوان نباید باز کنید.
  • اگر دستگاه شما دارای ویژگی خاموش شدن خودکار نیست بهتر است تا پایان کار در آشپزخانه حاضر باشید، زیرا ممکن است فراموش کرده و به تخم مرغ‌ها یا دستگاه خود آسیب وارد کنید.
مطالعه بیشتر
فروشگاه اینترنتی نیکی نی نی بهترین مرجع برای خرید سیسمونی

سخن پایانی

شما در این مقاله با خرید دستگاه تخم مرغ پز آشنا شدید. همچنین از راهنما خرید و کاربرد دستگاه تخم مرغ‌پز آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تخم مرغ پز چگونه کار می کند؟

فرآیند پختن تخم مرغ با استفاده از بخار آب ریخته شده در منبع تخم مرغ پز، انجام می گیرد. البته در بعضی دیگر از مدل های تخم مرغ پز، میزان سفتی تخم مرغ را باید با میزان آب ریخته شده در مخزن تنظیم نمود. در بعضی مدل ها هم این میزان به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می شود. در مدل اول، دستگاه باید سیستم ایمنی داشته باشد تا در صورت تمام شدن آب، دستگاه خاموش شود.
معمولا با دستگاه یک ظرف با ابعاد کوچک تر از فنجان وجود دارد. برای استفاده، باید با این ظرف کمی آب درون مخزن تخم مرغ پز بریزید. برای نترکیدن تخم مرغ هنگام پخت، سوزنی کف پیمانه آب قرار گرفته است که باید تخم مرغ ها را با آن سوراخ کنید و در محل مناسب درون تخم مرغ پز بگذارید سپس دستگاه را به برق متصل و روشن کنید.
اگر تخم مرغ را عسلی بخواهید حدود ۸ دقیقه، برای نیم پز ۱۰ دقیقه و برای پخت کامل حدود 12 دقیقه طول می کشد. دقت کنید که روی درپوش دستگاه، سوراخی تعبیه شده است. این سوراخ برای خروج بخار است. به هیچ عنوان هنگام پخت تخم مرغ به این سوراخ دست نزنید.

محبوب ترین برند های تخم مرغ پز در بازار چه برند هایی هستند؟

برند های محبوب تخم مرغ پز به ترتیب الویت عبارتند از سایا,دلمونتی,پارس خزر,ویداس, …

پیشنهاد ما به شما

خرید بهترین جارو برقی رباتیک

راهنمای خرید بهترین جارو برقی رباتیک + آشنایی با نکات تاثیرگذار در قیمت جارو برقی هوشمند

جاروبرقی رباتیک وسیله ای است که به طور خودکار و برنامه ریزی شده، عملیات نظافت …

دیدگاهتان را بنویسید