پنجشنبه , 9 فروردین 1403
بررسی گوشی آیفون 13

نقد وبررسی گوشی آیفون 13 پرو اپل | Apple iPhone 13 Pro

بهترین گوشی موبایل هوشمند ساخت اپل به قدری استانداردها را بالا برده است که به سختی می‌شود ایرادی از آن گرفت. شاید تنها اشکال آیفون ۱۳ پرو عدم بهره‌مندی از سیستم Touch ID برای تشخیص هویت در صورتی که ماسک به صورت زده باشید، یا محدودیت سرعت شارژ آن به ۲۰ وات باشد.اما بهتر است تنها به داشته‌های آیفون ۱۳ پرو توجه کنیم. این محصول اپل با داشتن صفحه نمایش روشن و زیبای ۱۲۰ هرتزی OLED و پردازنده A15 Bionic دستگاهی با قدرت و سرعتی باورنکردنی است. اگر دوست دارید صاحب اسمارت‌فون باریک و ظریفی باشید، این آیفون با صفحه ۶٫۱ اینچی خود به خوبی خواسته شما را برآورده می‌کند. در این مقاله به بررسی یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های موجود می‌پردازیم که به ویژه اگر خواهان صفحه نمایش کوچک‌تری هستید انتخابی ایدئال برای شما خواهد بود.


فهرست مطالب


طراحی آیفون 13 پرو

آیفون۱۳ پرو از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به آیفون ۱۲ پرو دارد. اما با دو تفاوت اصلی: بزرگ‌تر بودن برجستگی محل دوربین‌ها و کوچک‌تر بودن ناچ نمایشگر. بزرگ‌تر بودن برآمدگی دوربین‌ها کاملاً محسوس بوده. به همین دلیل دستگاه در حالت خوابیده بر روی میز، صاف قرار نمی‌گیرد.

کوچک‌تر شدن ناچ (بریدگی بالای صفحه نمایش) اما اتفاق خوبی است. به گفته اپل این قسمت در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو حدود ۲۰ درصد کوچک‌تر شده که در مقایسه این دو نیز کاملاً مشهود است.فریم استیل ضد زنگ آیفون ۱۳ پرو وزن آن را بیشتر کرده است. گرچه اپل وزن این آیفون را ۲۰۳ گرم اعلام کرده، سنگینی بیشتری با در دست گرفتن آن حس می‌شود.آیفون ۱۳ پرو با طراحی مشابه با مدل قبلی نشاندهنده تمرکز اپل بر ارتقاء دیگر خصوصیات این اسمارت‌فون بوده که مهم‎تر از همه در عملکرد نمایشگر و دوربین‌های آن نمود پیدا کرده است.

مطالعه بیشتر
مقایسه گوشی s22 با آیفون 13 + کدام یک عملکرد بهتری دارند؟ بررسی پرچمداران 2023

صفحه نمایشگر آیفون 13 پرو

نمایشگر OLED آیفون ۱۳ پرو، در اندازه‌ای مشابه با خلف خود، پیکسل‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است. اپل نام Super Retina XDR را بر این آخرین نسخه از فناوری خود گذاشته است. به لطف این فناوری رنگ‌ها در نمایشگر آیفون ۱۳ پرو با کنتراست عالی، شفاف و زنده هستند. از هر زاویه‌ای خیر‌ه‌کننده به چشم می‌آیند.آیفون ۱۳ از دقت خلوص رنگی مشابه با آیفون ۱۲ پرو برخوردار بوده. اما روشنایی نمایشگر آن به میزان ۱۰۲۴ نیت به شکلی باورنکردنی بالاست.

یک ویژگی متمایز آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس در مقابل آیفون ۱۳ معمولی سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز نمایشگر آن بوده که به طور خودکار در بازه ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‎شود. به این ترتیب سرعت تعویض فریم نه تنها بسته به محتوای در حال پخش به بهترین حالت تنظیم می‎شود. که عکس‌العمل صفحه نمایش به لمس انگشت شما بسیار سریع‎‌تر و بی‌نقص‎تر است.

صفحه نمایشگر آیفون 13 پرو

نمایشگر ProMotion آیفون ۱۳ پرو تجربه بسیار بهتری در خواندن صفحات وب برایتان رقم می‎زند. حتی کارهایی پیش‌پاافتاده از قیبل آنلاک کردن صفحه یا حرکت بین ایمیل‌‎ها در Gmail را به قدری روان انجام می‎دهد که احساس بسیار خوشایندی را القاء می‎کند.برخی کاربران از نقص تعدادی از اپ‌های طرف ثالث در سیستم ProMotion گزارش داده‌اند. که باعث پرش سرعت تعویض فریم بین ۶۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز یا قفل کردن آن روی ۶۰ هرتز شده است. گرچه این موارد به ندرت گزارش شده‌اند، اپل اعلام کرده است به زودی با یک بروزرسانی نرم‌افزاری این مشکل را برطرف خواهد کرد.

دوربین‌های آیفون 13پرو

آیفون ۱۳ پرو سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بر پشت خود دارد که یک لنز تله‌فوتو با فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر و زوم اپتیکال تا سه را هم در برمی‌گیرد. دوربین اصلی بزرگ‌تر بوده و در این مدل دریچه دیافراگم عریض‌تری (f/1.5) دارد. که به موجب آن نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد.دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ۱۲۰ درجه اولترا-واید نیز لنز بزرگ‌تری داشته و برای عکاسی زاویه باز از سیستم اتوفوکوس بهره‎ می‌برد. آیفون جدید در عملکرد دوربین‌اش در نور کم یک سر و گردن بالاتر از مدل‌های قبلی و تمام دیگر اسمارت‌فون‌ها قرار می‌گیرد.

دوربین آیفون ۱۳ پرو تعادل رنگی را در هر تصویری حفظ کرده. نه تنها آن‌ها را به شکل طبیعی خود نمایش می‌دهد که غلظت مناسبی به هر رنگ می‌بخشد. در مقایسه دوربین این آیفون با گلکسی اس۲۱ پلاس متوجه شدیم که تصاویر تا حد زیادی در دومی شفافیت و غلظت رنگی خود را از دست می‌دهند و بی‌روح به نظر می‎رسند. کنتراست رنگی و تیزبینی فوکوس نیز در آیفون به مراتب بهتر است. به علاوه در تابش مستقیم نور خورشید از کیفیت تصاویر نمی‌کاهد و با جزئیات و عمقی مثال‌زدنی اجزای تصویر را ثبت می‌کند. این در حالی است که در عکاسی از منظره‌ای مشابه با گلکسی اس۲۱ پلاس، تصویر نسبتاً تخت بوده، کنتراست رنگی از واقعیت فاصله دارد. به نظر می‌رسد یک افکت سافت فوکوس بر آن اعمال شده است.

مطالعه بیشتر
معرفی و بررسی هفت مشکل رایج گوشی های اچ تی سی 10 + راه حل بر طرف کردن آنها

1- عکاسی با گوشی آیفون 13 پرو

در عکاسی در تاریکی شب به مورد عجیبی برخوردیم که قابل تأمل است. از آنجایی که اپل ارتقاء حالت عکاسی در شب را جزء ویژگی‌های مثبت ۱۳ عنوان کرده بود، انتظار عملکردی بی‌نقص از آن را داشتیم. اما در عکاسی در تاریکی مطلق با این آیفون و گلکسی اس۲۱ پلاس سامسونگ متوجه شدیم که دوربین گلکسی بسیار بهتر عمل کرده و تمام اجزای تصویر را به وضوح ثبت می‌کند. در حالی که دوربین آیفون در چنین شرایطی در تنظیم کنتراست تصویر و غلبه بر تاریکی کم می‌آورد.

حالت ماکرو در آیفون ۱۳ پرو نیز قادر است با لنز اولترا-واید از سوژه در فاصله‌ای ۲ سانتی‌متری با جزئیات خیره‌کننده و فوکوس عالی عکاسی کند. حالت ماکرو در حال حاضر به صورت خودکار فعال می‌شود. اما اپل اعلام کرده است که با بروزرسانی نرم‌افزاری در پاییز امسال امکان فعالسازی دستی این حالت در عکاسی و فیلمبرداری ماکرو از فاصله نزدیک را به تنظیمات دوربین اضافه خواهد کرد. اپل با افزودن چنین امکانی نشان داده است که لزوماً نیازی به وجود لنزی مجزا برای تصویربرداری ماکرو وجود ندارد.

دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسلی ۱۳ پرو همچنین قادر است در تاریکی با استفاده از حالت Night Mode سلفی بگیرد.گفتنی‌ست که دوربین‌های پشت و جلوی ۱۳ پرو از سبک‌های عکاسی (Photographic Styles) برخوردار بوده که درواقع همان فیلترهایی هستند که در زمان واقعی در حین کار با دوربین‌ها بر تصویر اعمال می‎شوند. و امکان خلاقیت بیشتر در تصویربرداری را به شما می‌دهد.

2- فیلمبرداری

آیفون چند سالی است که به عنوان بهترین اسمارت‌فون برای فیلمبرداری شناخته می‌شود. حالا اضافه شدن حالت فیلمبرداری سینمایی به راستی از ۱۳ پرو یک دستگاه حرفه‌ای برای فیلمبرداری هنری ساخته است. حالت سینمایی نه تنها به پس‌زمینه تصویر و اطراف سوژه یک افکت بوکه اضافه ‎کرده، که سوژه را در حین فیلمبرداری به طور خودکار دنبال می‌کند.

فیلمبرداری با آیفون 13 پرو

در این حالت دوربین قادر به تشخیص ورود و خروج یک سوژه از قاب است. و به شکلی پویا فوکوس را بسته به این حرکات تنظیم می‌کند. امکان فیلمبرداری سینمایی تنها با کیفیت ۱۰۸۰p در ۳۰ فریم در ثانیه وجود دارد. آیفون برای فیلمبرداری سینمایی از وجود موتور پردازش عصبی در پردازنده A15 Bionic خود بهره می‌برد.

مطالعه بیشتر
قیمت و مشخصات گلکسی A53 سامسونگ 5G؛ پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در سراسر جهان

برای فیلمبرداری به شکلی سنتی‌تر می‌توانید از رزولوشن ۴K در ۶۰ فریم در ثانیه Dolby Vision HDR بهره‌مند شوید. همینطور می‌توانید با فیلمبرداری در فرمت ProRes ویدیوی خود را به شکلی حرفه‌ای در آیفون۱۳ پرو تدوین کنید. لازم به ذکر است که قابلیت ProRes در فیلمبرداری ۴K تنها در مدل‌های ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۲۴۶ گیگ، ۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت وجود دارد. در مدل ۱۲۸ گیگ آیفون‌پرو ۱۳ محدود به استفاده از این حالت در رزولوشن ۱۰۸۰p خواهید بود.

بررسی عملکرد سخت‌افزاری آیفون 13پرو

وجود پردازنده A15 Bionic شش هسته‌ای و پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز مدل‌های پرو آیفون جدید است. وجود یک حافظه رم ۶ گیگ در کنار این پردازنده‌ها از آیفون ۱۳ پرو اسمارت‌فونی قدرتمند و سریع می‎سازد که از همتایان اندرویدی خود با اختلاف بهتر عمل می‌کند. پردازنده A15 از نظر عملکرد و سرعت به راحتی پردازنده Snapdragon 888 موبایل‌های برتر اندرویدی را شکست می‌دهد.بنابر گفته اپل پردازنده گرافیکی آیفون جدید از رقبای خود (بطور خاص پردازنده گرافیکی Adreno 660 در Snapdragon 888) 50 درصد سریع‌تر بوده. و از پس اجرای جدیدترین بازی‌ها به راحتی برمی‌آید.

برسی گوشی آیفون13

آیفون ۱۳ پرو، در کنار برادر بزرگ‌اش یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس، در حال حاضر قدرتمندترین اسمارت‌فون موجود در بازار به شمار می‌روند. اندروید و دستگاه‌‎های متنوع‌اش قطعا از قدرت خارق‌العاده‎ای بهره‎مند هستند. اما سخت‌افزاری که از اکوسیستم آن پشتیبانی می‌کند راه درازی در رسیدن به جایگاه قطعات اختصاصی اپل دارد.

بررسی عمر باتری وسرعت شارژ آیفون 13پرو

بنابر گفته اپل، باتری بکار رفته در۱۳ پرو در مقایسه با مدل قبلی بزرگ‌تر شده است. اما این کمپانی ظرفیت دقیق این باتری را مشخص نکرده است. با این حال اپل اعلام کرده است که آیفون ۱۳ پرو تا ۱٫۵ ساعت عمر باتری بیشتری دارد. بر طبق نتایجی که از آزمایش باتری در وب‌گردی بی‌وقفه بدست آوردیم مشخص شد که عمر باتری این اپل در مقایسه با مدل قبلی سه ساعت و در مقایسه با گلکسی اس ۲۱ پلاس ۲ ساعت بیشتر بوده. در مجموع تا ۱۱ ساعت و ۴۲ دقیقه با وب‌گردی بی‌وقفه دوام می‎آورد.این پیشرفت در ظرفیت باتری قطعاً در مقایسه با کاستی‌های باتری آیفون ۱۲ پرو برای افرادی که قصد خرید آیفون جدید را دارند قابل توجه خواهد بود.

مطالعه بیشتر
نقد و بررسی گوشی شیائومی 11i، یک ترکیب قدرتمند با قابلیت‌های منحصر به فرد

از طرفی اما سرعت شارژ ۱۳ پرو در دورانی که گوشی موبایل OnePlus 9 Pro با شارژر ۶۵ وات شارژ شده و شیائومی به شارژ ۱۲۰ واتی رسیده است، چندان تعریفی ندارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گوشی اچ تی سی را بخوانید.۱۳ پرو از طریق شارژر سیمی با سرعت ۲۰ وات شارژ می‎‌شود. همچنین به جای USB-C کماکان از اتصال لایتنینگ استفاده می‌کند. این چیزی است که حتی آی‌پد‌های جدید از آن برخوردار هستند. از طرفی هیچ شارژری همراه ۱۳ پرو عرضه نشده است. عدم ارائه شارژر همراه محصول روشی است که اپل از زمان تولید آیفون ۱۲ در پیش گرفته است.

بررسی عملکرد نرم‌افزاری آیفون 13 پرو

آیفون ۱۳ پرو با سیستم‌عامل iOS 15 کار می‎کند. نمایه‎های گوناگونی از قبیل Live Text/Visual Look Up و Live Text/Visual Look Up به این سیستم‌عامل اضافه شده‌اند. اپ FaceTime در کنار برخی دیگر اپ‌های اصلی از جهاتی ارتقاء یافته‌اند.البه برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین گوشی huawei را بخوانید.

بررسی عملکرد نرم‌افزاری

به نظر نمی‌رسد هیچ نمایه اختصاصی در آیفون۱۳ به این سیستم‌عامل اضافه نشده باشد. با این حال این سیستم‌عامل به دلیل پردازنده قوی و نمایشگر ProMotion عملکرد بسیار رضایت‌بخش‎‌تری در آیفون۱۳ پرو از خود به نمایش می‎گذارد. طبیعتاً سخت‌افزارهای جدیدتر و قدرتمند در اجرای آخرین نسخه نرم‌افزار به مراتب بهتر عمل کرده. همچنین توانمندی‌های آن در حیطه‌های مختلف را به رخ می‌کشند.

نتیجه‌گیری درباره ی گوشی آیفون 13 پرو

آیفون۱۳ پرو و برادر بزرگ‌اش در حال حاضر بهترین اسمارت‌فون‌هایی هستند که می‌توانید داشته باشید. مدل کوچک‌تر پرو برای افرادی مناسب است که میانه خوبی با گوشی‌های موبایل بزرگ ندارند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین گوشی برای فیلمبرداری را بخوانید.عمر باتری در این اپل بیشتر شده و این مزیت را در مقایسه با مدل‌های قبلی به آن بخشیده است. اپل همچنین با اپل جدید مهارت خود در ارتقاء هرچه بیشتر دوربین‌هایش را اثبات کرده است. چراکه دوربین‌های آیفون‌پرو ۱۳ قادر به ثبت بهترین تصاویر و ویدیوها هستند.

مطالعه بیشتر
چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

در نهایت نواقص آیفون‌پرو ۱۳ را باید به دو مورد خلاصه کرد. اول اینکه انتظار داریم سرعت شارژ در مدل‌های بعدی بیشتر به آنچه رقبای اپل ارائه کرده‌اند نزدیک شود. مهم‌تر از آن جای خالی سیستم تشخیص هویت لمسی یا Touch ID در دورانی که ملزم به استفاده از ماسک در فضاهای عمومی هستیم احساس می‎شود. با تمام این اوصاف باید گفت که گوشی ۱۳ پرو هر آنچه از یک اسمارت‌فون ایدئال انتظار دارید در اختیارتان می‌گذارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بررسی گوشی s21 ultra را بخوانید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با گوشی آیفون 13 پرو آشنا شدید.همچنین از مشخصات ظاهری و سخت افزاری و نرم افزاری آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

قیمت آیفون 13 پرو مکس در بازار جهانی و بازار ایران چقدر است؟

آیفون 13 پرومکس در بازار جهانی بین 1100 تا 1600 دلار عرضه شده که در بازار ایران با توجه به قیمت دلار چیزی بین 40 تا 60 میلیون تومان قیمت دارد.

مشخصات سخت افزاری آیفون ۱۳ پرو مکس چیست؟

آیفون 13 پرو از نسل دوم تراشه‌های 5 نانو متری بهره می‌برد. کنار این چیپ 6 گیگ رم برای موبایل در نظر گرفته شده و حافظه داخلی آن هم از 128 تا 1 ترابایت متغیر است.

پیشنهاد ما به شما

گوشی Samsung

چگونه گوشی Samsung را به تلویزیون وصل کنیم؟

آیا می‌دانستید که می‌توانید با اتصال گوشی Samsung به تلویزیون خود از تماشای عکس‌ها و …

دیدگاهتان را بنویسید